Groepsaankoop groene energie van de provincie Antwerpen

0
groene energieStart zesde editie groepsaankoop groene energie. Haal groene elektriciteit en/of gas in huis met de groepsaankoop van de provincie Antwerpen Gisteren heeft gedeputeerde voor energie Inga Verhaert de aftrap gegeven voor de zesde groepsaankoop groene stroom van de provincie Antwerpen. Vorig jaar gingen 64 000 gezinnen in op het aanbod, goed voor een besparing van gemiddeld 210 euro op de energiefactuur. Met de steeds hogere energieprijzen, is de groepsaankoop van de provincie meer dan ooit de moeite om aan deel te nemen. Tot en met 6 oktober kan iedereen zich vrijblijvend inschrijven voor de groepsaankoop groene energie. Gedeputeerde Inga Verhaert: “De groepsaankoop blijft elk jaar een groot succes. Ik ben er van overtuigd dat onze groepsaankoop dit jaar meer dan ooit nodig is en de moeite zal lonen. Het lijkt er immers sterk op dat de energiefactuur van de gezinnen de komende tijd zal stijgen. Met de groepsaankoop van de provincie krijg je echter een jaarcontract dat je een vaste, onveranderlijke prijs voor elektriciteit garandeert.” De provincie introduceerde de groepsaankoop groene stroom in 2010. Het aantal inschrijvingen stijgt jaar na jaar. Antwerpen gaf als eerste het goede voorbeeld, andere provincies volgden snel. Inga Verhaert: “De groepsaankoop van de provincie Antwerpen heeft het bewezen: een grote groep mensen die samen stroom en gas aankoopt, krijgt scherpe prijzen op de energiemarkt én kan die markt ook echt in gang zetten. En dus willen we ook dit jaar zoveel mogelijk mensen bereiken en hen als één grote, aantrekkelijke klant aanbieden op de energiemarkt.” Inschrijven? Online, in je gemeentehuis, bibliotheek of in het provinciehuis Hoewel particulieren steeds de grootste groep uitmaken, kunnen dit jaar ook verenigingen en KMO’s deelnemen. Deelnemers schrijven tot en met 6 oktober vrijblijvend in via de website www.samengaanwegroener.be. Wie geen toegang heeft tot internet kan meestal terecht aan de balie van zijn of haar gemeentebestuur. In september kan je elke donderdagvoormiddag tussen 10 en 12 uur ook terecht in het provinciehuis aan de Singel, Desguinlei 100 in Antwerpen. Na de online veiling op 7 oktober krijgt elke deelnemer een persoonlijk voorstel. Pas dan moeten deelnemers beslissen of ze al dan niet overstappen naar de winnende energieleverancier. PRAKTISCHE INFO GROEPSAANKOOP GROENE STROOM Wanneer: vrijblijvende inschrijvingsperiode van 1 juli tot en met 6 oktober 2015 veiling: 7 oktober 2015 persoonlijk voorstel: vanaf 19 oktober 2015 acceptatieperiode: van 19 oktober tot 23 november 2015 overstapperiode: van 1 januari tot 1 augustus 2016 Waar: aan balies van gemeentehuizen en bibliotheken (raadpleeg de openingsuren) aan het Provinciehuis aan de Singel, Desguinlei 100, Antwerpen (donderdagvoormiddag tussen 10 en 12 uur). Waarom kiezen voor groene stroom, surf naar www.groene-stroom.net

Dalende bezoekerscijfers van het Sociaal Huis Aalst

0
SarahSarah Smeyers:  betreffende snellere en efficiëntere hulpverlening in Sociaal Huis Aalst. “Dalende bezoekerscijfers van het Sociaal Huis Aalst – Snellere en efficiëntere hulpverlening in Sociaal Huis Aalst. De oppositie bracht “de dalende bezoekerscijfers van het Sociaal Huis Aalst” aan het licht. Het is inderdaad zo dat het aantal bezoeken aan het Sociaal Huis sinds 2012 is gedaald. Dat is volledig te wijten aan de efficiëntere manier van werken die sinds februari 2013 werd ingevoerd. Mensen met een hulpvraag hoeven vandaag niet meer zo vaak langs te komen vooraleer hun dossier volledig is. Er zijn dus minder bezoeken, dat klopt. Als men wil weten hoeveel nieuwe hulpvragen er waren, moet men echter de cijfers gaan bekijken van intake Algemeen Sociaal werk: hier worden enkel de nieuwe hulpaanvragen éénmalig opgenomen, de vervolgafspraken worden hier niet in meegenomen. Deze cijfers zijn de volgende: 2012: 2.106 2013: 2.114 2014: 3.342 Met andere woorden: méér mensen met een hulpvraag vinden hun weg naar het Sociaal Huis. Bij het intake-gesprek wordt onmiddellijk een dossier aangemaakt en wordt direct één vervolgafspraak vastgelegd waarop de cliënt alle documenten die nodig zijn moeten binnenbrengen. Meestal is het dossier dan volledig en kan het naar het Comité Sociale Zaken waar beslist wordt over de aanvraag. Er wordt dus sneller en efficiënter gewerkt sinds februari 2013 en cliënten hoeven geen 3, 4 of 5 keer langs te komen vooraleer hun dossier volledig is. De betere hulpverlening vertaalt zich dan inderdaad in het dalend aantal bezoeken. Bovendien gaan vervolgafspraken van het CAW, eveneens sinds februari 2013, niet langer door in het OCMW-gebouw, maar in ’t Spieken (Botermelkstraat 177), waardoor effectief de daling in de cijfers ‘onthaal Sociaal Huis’ kan verklaard worden. We zien dat in 2014 veel cliënten zich rechtstreeks tot het CAW in ’t Spieken gaan wenden voor vervolgafspraken en zelfs voor intake, en vermoeden dat die trend zich in 2015 zal doorzetten. Zo blijkt nog maar eens dat veranderen om te verbeteren nodig is…

Malware richt zich op financiele transacties

0
gsmRuim de helft van de Android-malware richt zich op financiële transacties G DATA Mobile Malware Rapport: Bijna 5.000 nieuwe schadelijke codes voor mobiele platformen per dag Mobiel bankieren en online shopping zit in de lift. Een jaar geleden becijferde De Nederlandse Bank dat in Nederland één op de vier volwassenen gebruik maakt van mobiel bankieren. Deze trend is cybercriminelen niet ontgaan, zo blijkt uit de analyse van de malware-onderzoekers van het G DATA SecurityLab. Meer dan 50% van de nieuwe malware voor mobiele apparaten in het eerste kwartaal van dit jaar heeft een direct financieel doel. De analisten ontdekten 440.000 nieuwe stuks malware voor Android in het eerste kwartaal van het jaar. Dat betekent dat er gemiddeld elke 18 seconden een nieuwe bedreiging voor Android bijkomt. Dit en meer is terug te vinden in het G DATA Mobile Malware Report, dat te downloaden is via https://secure.gd/dl-en-mmwr201501. “Het gebruik van smartphones en tablets voor internetbankieren stijgt snel. Met zijn dominante marktpositie komt vooral Android in het vizier van cybercriminelen. Het is dan ook geen verrassing dat speciaal voor dit besturingssysteem financiële malware zoals banktrojanen ontwikkelen en verspreiden,” zegt Christian Geschkat, G DATA Mobile Solutions Product Manager. “We verwachten dan ook een forse toename van financieel gemotiveerde malware voor Android in het komende jaar.” Toename financieel gemotiveerde Android-malware Mobiel bankieren maakt een grote groei door. Dit heeft ook effect op Android-malware. G DATA’s beveiligingsexperts hebben vastgesteld dat minimaal 50% van de nieuwe malware een financieel doel heeft en gebruik maakt van banktrojanen en/of SMS-trojanen. G DATA vond 440.267 nieuwe Android-malware samples in het eerste kwartaal van 2015. Dit betekent een toename in groei van 6,4% vergeleken bij het vierde kwartaal van 2014 (413.871). Vergeleken met het eerste kwartaal van 2014 (363.153) is de groei nog groter: 21 procent. Verdere vooruitzichten – Grote toename van nieuwe malware voor Android in 2015 – Internet of Things geeft nieuwe mogelijkheden voor malwareschrijvers. ‘Slimme’ apparaten zullen dan ook steeds vaker worden aangevallen door cybercriminelen. Het gehele G DATA Mobile Malware Report is te downloaden via: https://secure.gd/dl-en-mmwr201501.

Inbrekers komen graag tijdens de vakantie

vakantietips inbrekerHandige vakantietips en preventietips voor een veilige vakantie – Inbrekers komen graag tijdens de vakantie Inbrekers komen graag langs wanneer er niemand thuis is, bv. Tijdens uw vakantie. Neem daarom vòòr uw vertrek de juiste maatregelen. Maar ook wie thuis graag eens de barbecue aansteekt, past best op, want een ongeval is snel gebeurd. Hieronder enkele preventietips voor een zorgeloze zomer! Bereid je vertrek voor Met enkele eenvoudige maatregelen, kan je jouw woning en voertuig beveiligen. – Vraag voor je vertrek ‘vakantietoezicht’ voor je woning aan bij de politie. Dit kan via de website www.police-on-web.be. Verwittig eventueel ook de lokale politie in je buurt. – Heb je buitenverlichting met een bewegingsdetector ? Zet deze dan voor je vertrek aan. – Geef de indruk dat je huis bewoond is, vooral ’s avonds. Plaats bijvoorbeeld tijdschakelaars op een aantal lampen of vraag aan de buren om hun wagen af en toe op jouw oprit te parkeren. – Stop de thuislevering van de bakker, krantenwinkel, …. – Sociale controle is belangrijk. Licht een buurman of andere vertrouwenspersoon in over je vertrek. Misschien willen ze ook wel je post ophalen en de rolluiken regelmatig op- en aflaten. – Laat geen gereedschap rondslingeren in de omgeving van je huis. Een ladder of hamer zijn nuttige instrumenten voor een inbreker. – Leg geen sleutels op typische plaatsen (vb. onder de mat). – Activeer het alarmsysteem en verwittig eventueel de alarmcentrale van je vertrek. – Doe voor je vertrek een test van de branddetectoren. Vervang indien nodig de batterij. – Zet bij je vertrek alle elektrische apparaten uit, behalve de ijskast en de diepvriezer. – Communiceer afwezigheden niet op sociale netwerken! Zet dus geen vakantiefoto’s op sociale netwerken. Hiermee toon je aan dat je afwezig bent en ver weg van huis. Wacht hier liever mee tot je terug thuis bent. Zorg ervoor dat je de informatie op je Facebook-account beveiligt zodat niet iedereen hiertoe toegang heeft. Geef bijvoorbeeld alleen toegang aan je beste vrienden en niet aan vrienden van jouw vrienden. Zo voorkom je dat personen met slechte bedoelingen je doen en laten kennen Wil je weten hoe veilig je woning is? Een diefstalpreventieadviseur kan gratis een veiligheidsdiagnose van je huis opstellen! Je vindt de contactgegevens van de diefstalpreventieadviseur van je gemeente terug op de website www.diefstalpreventieadviseur.be. Beveilig je administratieve documenten en waardevolle goederen – Maak voor je vertrek een kopie van alle belangrijke documenten zoals identiteitskaart, reispas, rijbewijs en boorddocumenten van voertuigen. Laat alle belangrijke documenten die je niet nodig hebt, thuis en bewaar ze daar op een veilige plaats. – Maak een inventaris van de serienummers van alle waardevolle voorwerpen en neem foto’s van waardevolle voorwerpen zonder serienummer. – Vraag bij de gemeente een Kids-ID of elektronische identiteitskaart voor kinderen aan als je op reis vertrekt. Zo raak je zonder problemen langs grenscontroles. – Met de Kids-ID kan je ook het systeem “Hallo Ouders” activeren. Noteer daarna het telefoonnummer van “Hallo Ouders” – 0032 78 15 03 50 – én het Rijksregisternummer van het kind in de kleding of op een armbandje van het kind. Als het kind verloren loopt, kan men zo proberen een familielid of kennis te bereiken. Als er niemand antwoordt, dan belandt de oproep over het kind in nood bij Child Focus. Tijdens je vakantie Ook tijdens je vakantie moet je opletten voor bepaalde zaken. De barbeque – Plaats de barbecue eerst en vooral op een vlakke plaats en niet te dicht bij je tent of kampeerwagen. – Gebruik nooit methanol, benzine, brandgel … als aanmaakmiddel! Overgiet de barbecue ook nooit met extra brandstof. – Controleer bij een gasbarbecue de stevigheid van de gasslang en de eventuele vervaldatum van de gasfles. – Doof na het barbecueën alles grondig uit en verplaats de barbecue pas als die volledig is afgekoeld. – Koop eventueel een brandblusser! Het kan je helpen om in geval van nood zelf in te grijpen. – Gebruik je gasflessen om te koken? Bewaar ze dan uit de zon op een koele plaats en zet ze rechtop. De wagen – Laat geen waardevolle voorwerpen achter in je wagen en toon dit door het handschoenkastje en kofferzeil open te laten. – Haal je boorddocumenten uit de wagen, ze zijn geld waard voor criminelen. – Parkeer je wagen in een garage of op een andere veilige plaats. Kies voor een niet-afgelegen en goed verlichte parkeerplaats. – Neem alle boorddocumenten mee. Sluit ook deuren, ramen, schuifdak en koffer zorgvuldig af. Als er iets gestolen wordt zonder sporen van braak, is dat in de ogen van de verzekering geen diefstal en heb je geen recht op een schadevergoeding. – Verwijder steeds je mobiele GPS en GPS-houder. Zorg er ook voor dat de zuignapafdruk op de voorruit niet zichtbaar blijft. – Als je de GPS of GSM toch in de wagen laat, schakel dan de blue tooth en WIFI-functie uit opdat potentiële dieven het signaal niet zouden kunnen opvangen. – Gebruik de PIN-code op je GPS. Deze optie is vaak voorzien, maar niet standaard ingesteld. Activeer deze functie. Na diefstal kan de GPS niet gebruikt worden zonder de juiste PIN-code. De fiets – Gebruik steeds 2 verschillende sloten. Geef de voorkeur aan een ringslot in combinatie met een beugel- of kettingslot. Vermijd cijfersloten. Bevestig je fiets altijd aan een vast punt, ook al laat je hem maar eventjes achter. – Laat je Rijksregisternummer in je fiets graveren. Dit is een unieke en moeilijk te verwijderen code, die de politie in staat stelt om je naam en adres op te sporen. Let op voor gauwdieven – Sluit je (hand)tas goed af en houd de sluitingen naar jou gericht. – Op stap? Let dan op voor gauwdieven. Bewaar niet alle waardevolle zaken op één plaats (bijv. geld, papieren …) en laat je op straat niet zomaar afleiden. Het kan een manoeuvre zijn om iets te stelen. – Steek de pincodes van je elektronische identiteitskaart of bankkaarten niet in je portefeuille. Beperk ook de hoeveelheid cash geld op zak. – Hang op café of restaurant je jas niet achteloos op een stoel of aan een kapstok terwijl in de zakken nog waardevolle spullen zitten. Op reis – Huur je een vakantiewoning? Zorg dan dat je de vluchtroute en uitgangen van het gebouw goed kent. Controleer eventueel ook de aanwezige rookdetectoren. – Ben je met het gezin op vakantie aan de Belgische kust? Dan kan je ter plaatse anti-verdwaalbandjes krijgen voor de kinderen. Deze zorgen ervoor dat de redders verloren gelopen kinderen sneller en gemakkelijker kunnen verenigen met hun ouders. De armbandjes zijn gratis beschikbaar bij de redders, op openbare toiletten, in toeristische diensten en E.H.B.O-posten. Ondanks alles toch slachtoffer geworden? Preventie voorkomt niet alles. Hierbij vind je wat je moet doen wanneer je het slachtoffer bent van diefstal of een ander ongeval. – Doe bij diefstal van een waardevol voorwerp zo snel mogelijk aangifte bij de lokale politie. – Ben je je Belgische identiteitskaart, paspoort of verblijfstitel (model met chip) verloren of werd één van deze documenten gestolen? Bel gratis 00800 2123 2123 en blokkeer de kaart. Meer info op www.docstop.be – Bankkaart kwijt of gestolen? Bel Card Stop: 070/344344. Het is 24u /24 en 7 dagen/7 bereikbaar! – Als je dringende hulp nodig heeft van de brandweer, een medisch team of de politie, is het nummer “112” het enige noodnummer dat je in heel Europa gratis kan bellen. Meer info op www.112.be.

30 miljoen euro voor goederenvervoer per spoor

trein30 miljoen euro steunmaatregelen voor het goederenvervoer per spoor De Kamercommissie Infrastructuur besliste vandaag om de steunmaatregelen voor het goederenvervoer op het spoor vast te leggen tot 2017. Zowel voor 2015 als voor 2016 bedraagt het budget daarvoor 15 miljoen euro. “Een van de meest effectieve middelen om vrachtwagens van de weg te krijgen, wordt zo versterkt” zegt N-VA-Kamerlid Daphné Dumery. Het gaat om de subsidies voor gecombineerd en gespreid vervoer (treinen met ladingen van verschillende afzenders met verschillende bestemmingen). Vooral voor Vlaanderen is dit een goede zaak. De steun voor spoortransporten kan in de havens op veel bijval rekenen. Sommige havenbedrijven zijn voor het vervoer van delicate stoffen volledig aangewezen op het spoor. Dat geldt vooral voor de chemische sector. “De steun aan goederenvervoer op het spoor is een van de meest effectieve instrumenten voor vermindering van files”, zegt Daphné Dumery. “Bedrijven worden aangemoedigd om hun transporten via het spoor te organiseren, in plaats van met vrachtwagens. Zo verlicht de druk op onze autosnelwegen. De veiligheid verbetert en ook voor het milieu is dit een heel goede zaak.” De steun voor het goederenvervoer bestaat al langer. Onder de vorige regering stond de steun voor het goederenvervoer regelmatig ter discussie: elk half jaar werd de afschaffing overwogen. “Het gevolg was dat bedrijven helemaal geen zekerheid hadden over het voortbestaan van de maatregel en ervoor terugschrokken om hun vrachtwagens in te ruilen voor het spoor. We zijn blij dat de Zweedse coalitie knopen doorhakt en voor langere tijd rechtszekerheid biedt”, aldus Dumery. “Deze beslissing geeft ook goederenvervoerder B-Logistics een duwtje in de rug”, zegt collega Wouter Raskin. “Het bedrijf krijgt daarmee de kans om stilaan uit te groeien tot een succesvolle commerciële onderneming die een belangrijke rol kan spelen in een concurrentiële markt.”

Actiris en VDAB – bemiddeling Brusselse werkzoekenden

0
vdabActiris en VDAB ondertekenen een samenwerkingsakkoord voor bemiddeling Brusselse werkzoekenden Om de kansen op werk te verhogen voor de Brusselaars hebben Actiris en de VDAB op woensdag 1 juli een belangrijk samenwerkingsakkoord ondertekend. Dit akkoord zorgt ervoor dat Brusselse werkzoekenden met een Nederlandstalig beroepsperspectief door Actiris kunnen doorverwezen worden naar de VDAB Brussel voor een opleiding en/of bemiddeling naar werk. Actiris mandateert zo voor het eerst de VDAB om werkzoekenden ook naar een job te begeleiden. Context Een groot aantal vacatures in Brussel stelt eisen rond de kennis van het Nederlands. Kennis van het Nederlands is dan ook een belangrijke troef op de Brusselse arbeidsmarkt. En dit terwijl 35% van de Brusselse werkzoekenden bijna geen enkele kennis van het Nederlands heeft, 55% een zeer beperkte kennis, 9% een elementaire kennis en 1% een goede kennis. Bovendien gaat 16% van de actieve Brusselse bevolking werken in een van de andere gewesten (uitgaande pendel), waarvan 10,1% in het Vlaams Gewest. Historiek Het samenwerkingsakkoord tussen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, het Vlaams Gewest en de Vlaamse Gemeenschap rond de samenwerking op vlak van tewerkstellingspolitiek, opleiding en het bevorderen van de mobiliteit van werkzoekenden, werd getekend op 15 juli 2011. Dit akkoord structureert de samenwerking tussen Actiris en de VDAB. Daarna is de uitwisseling tussen beide diensten intenser geworden. Vandaag werd een nieuw samenwerkingsakkoord voorgesteld aan de Raad van Bestuur van VDAB en het Beheerscomité van Actiris. Dit bevestigt de wil van Actiris en VDAB om nog nauwer en efficiënter samen te werken om zo tot een betere dienstverlening te komen ten voordele van de Brusselse werkzoekenden en de werkgevers in Brussel en Vlaanderen. Inhoud van het akkoord De doelstelling van dit akkoord is niet alleen de kansen van werkzoekenden verhogen dankzij een Nederlandstalig beroepsproject bij de VDAB, maar ook om hen een gestructureerde, coherente, vlotte en billijke bemiddeling werk te garanderen. De processen en operationele procedures, waaronder de inschrijvingsmogelijkheden en de begeleiding van Brusselse werkzoekenden door de VDAB, zullen gedefinieerd worden tegen ten laatste 30 september. Actiris zal de VDAB mandateren om deze begeleiding van Brusselse werkzoekenden die een Nederlandstalig beroepsingschakelingstraject willen volgen, te organiseren en te realiseren. Hieraan is Brusselse gewestfinanciering gekoppeld. Een win-win-akkoord Het Vlaams Gewest kent een tekort aan arbeidskrachten in sommige sectoren. Tegelijkertijd, heeft het Brussels Gewest een groot aantal werkzoekenden. Maar de Brusselse werkzoekenden zijn niet altijd klaar voor de arbeidsmarkt en hebben soms nood aan een beroepsopleiding. Dankzij dit nieuw samenwerkingsakkoord, zullen de Brusselse werkzoekenden een beroep kunnen leren en hun vaardigheden kunnen ontwikkelen terwijl ze ook hun kennis van het Nederlands verbeteren. Daarenboven kunnen ze ook doorverwezen worden door Actiris voor een arbeidsbemiddeling bij VDAB Brussel. Dit zorgt ervoor dat ze alle kaarten in handen hebben om beter aansluiting te vinden op de Brusselse en Vlaamse arbeidsmarkt. VDAB partner van Actiris Met dit nieuw samenwerkingsakkoord wordt VDAB de preferentiële partner van Actiris om Brusselse werkzoekenden met een Nederlandstalig beroepsperspectief te bemiddelen, en dit zowel in Brussel als in Vlaanderen. Vlaams minister van Werk Philippe Muyters : “Brussel heeft een grote groep werkzoekenden die ook in aanmerking komt voor vacatures waarin kennis van het Nederlands een vereiste is. Helaas blijken zij soms onvoldoende van het job- en opleidingsaanbod van VDAB op de hoogte. Door deze nieuwe samenwerking tussen Actiris en VDAB zullen Brusselse werkzoekenden met Nederlandstalig potentieel beter begeleid worden naar dat aanbod. VDAB Brussel krijgt voor het Nederlandstalig aanbod in Brussel een meer centrale rol, wat de eenduidigheid en de klantvriendelijkheid voor de Brusselse werkzoekenden ten goede zal komen.” Brussels minister van Werk Didier Gosuin : “Vlaanderen en Brussel zien samenwerken rond een gemeenschappelijke uitdaging is een positieve stap voor de toekomst van de Brusselaars. Vlaanderen wordt geconfronteerd met een tekort aan arbeidskrachten en heeft nood aan competente werkkrachten. Brussel beschikt over deze werkkrachten. Ze zijn daarom niet allemaal klaar voor de arbeidsmarkt. Soms ontbreekt het hen aan vaardigheden, vaak talenkennis. Dankzij dit akkoord, zal Actiris de VDAB kunnen mandateren om de vaardigheden van de Brusselse werkzoekenden beter te ontwikkelen.” Gedelegeerd bestuurder VDAB Fons Leroy : “Brusselse werkzoekenden kunnen vanaf nu gebruik van de dienstverlening van de VDAB. Dat betekent dat matching op basis van competenties en rechtstreekse bemiddeling naar vacatures in Vlaanderen nu ook mogelijk wordt voor hen” Directeur-generaal Actiris Grégor Chapelle : “Dit akkoord staat voor een omwenteling in het partnership tussen Actiris en de VDAB in Brussel. We verlaten een vorm van institutioneel wantrouwen om te gaan voor een wederzijds operationeel vertrouwen in het direct belang van de Brusselse werkzoekenden.”

Volgende fase van de onderhoudswerken E40

0
autoOp maandagavond 6 juli start het Agentschap Wegen en Verkeer met de volgende fase van de onderhoudswerken op de E40. De aannemer werkt tussen Zwijnaarde en Wetteren (richting Brussel). De op- en afrit Wetteren gaan terug open. De afrit naar de R4 in Merelbeke gaat dicht. Het verkeer blijft op twee rijstroken in de beide richtingen. De aannemer is dag en nacht aan het werk om deze fase tegen half juli rond te krijgen. Het stuk tussen Wetteren en Erpe-Mere is, op de linkerrijstrook na, afgewerkt. Er geldt een inhaalverbod nvoor motorrijders. *Nieuwe timing* weekend 4-5 juli: asfalt koelt af Door de hoge temperaturen moet de nieuwe asfaltverhardering langer afkoelen dan voorzien. Verkeer laten rijden over asfalt die niet voldoende afgekoeld is, kan namelijk tot spoorvorming leiden. Om dit uit te sluiten, wacht het Agentschap Wegen en Verkeer op koelere temperaturen om het afgewerkte stuk open te stellen. In het weekend zal er dus geen activiteit op de werf zijn. 6 tot 8 juli: wijziging van signalisatie In de nachten van maandag 6 op dinsdag 7 juli en dinsdag 7 op woensdag 8 juli bereidt de aannemer de werf voor op de volgende fase. Alle rijbaanafscheiders op de rijrichting Gent en alle signalisatie boven en langs de weg worden verplaatst. Overdag (7 juli) heeft het verkeer richting kust tussen Erpe-Mere en Zwijnaarde twee rijstroken. Richting Brussel zijn er één dag drie rijstroken. ‘s Nachts zal het verkeer maar één rijstrook hebben in elke richting. 8 juli- half juli: heraanleg E40 tussen Zwijnaarde en Wetteren De aannemer asfalteert de 2 rechtse rijstroken en de pechstrook van net iets voorbij de verkeerswisselaar in Zwijnaarde tot voor de afrit in Wetteren. Het verkeer blijft in de beide richtingen over 2 rijstroken rijden in plaats van 3. De afrit van de E40 richting Brussel naar de R4 in Merelbeke is dicht. Het verkeer rijdt om via de uitgebreide afrit van Wetteren en kan daar meteen de E40 terug oprijden tot de afrit naar de R4 in Merelbeke. De oprit van de R4 naar de E40 richting Brussel en afrit naar Merelbeke zelf blijven open tijdens deze fase. Kaartje op www.wegenenverkeer.be/E40Wetteren [1]. *Inhaalverbod voor motorrijders* Om de hinder tot een minimum te beperken, kiest het agentschap ervoor om de linkerrijstrook enkel ‘s nachts aan te leggen. Dat kan omdat die rijstrook enkel een nieuwe toplaag moet krijgen. Deze werken worden in de tweede helft van augustus uitgevoerd. Tot dan is een klein niveauverschil mogelijk tussen de linker- en de middenrijstrook. Voor de veiligheid geldt op die rijstroken een inhaalverbod voor motorijders. *Veiligheid en minder hinder* * Voor de veiligheid van de wegarbeiders en de weggebruikers geldt in beide richtingen een snelheidsregime van 70 km/u. De federale wegpolitie zal snelheidscontroles uitvoeren. * Om de hinder voor de weggebruikers zo veel mogelijk te beperken, zal de aannemer 24/24 en 7/7 werken. In de laatste fase wordt enkel ’s nachts (21u tot 5u30) gewerkt. Zo kan ruim 15 km snelweg met een minimum aan hinder hersteld worden. * Om kopstaartaanrijdingen te vermijden schakelt het Agentschap Wegen en Verkeer een filedetectiesysteem in. Dat waarschuwt bestuurders hoe ver ze van de file/werf verwijderd zijn. [1] http://www.wegenenverkeer.be/E40Wetteren

Op 1 juli verlaagt de prijs van 62 originele geneesmiddelen

0
pillen1Op 1 juli verlaagt de prijs van 62 originele geneesmiddelen Vandaag, op 1 juli, verlaagt de prijs van 62 originele geneesmiddelen buiten octrooi. Het gaat onder meer om antikankermiddelen en therapieën die inwerken op het afweersysteem, om infectiewerende geneesmiddelen en medicatie voor aandoeningen aan het zenuwstelsel, het cardiovasculair systeem en het ademhalingsstelsel. Alle prijsdalingen van vandaag, zowel op originele als op generische geneesmiddelen, leiden – op jaarbasis – tot een besparing van 38,7 miljoen EUR voor de ziekteverzekering en een besparing van 4,9 miljoen EUR voor de Belgische patiënt. “Het Belgische systeem van prijsdalingen op oudere geneesmiddelen is, door de jaren heen samen door de overheid en de farmaceutische sector uitgewerkt, en werkt uitstekend”, zegt Catherine Rutten, CEO van pharma.be. “Enerzijds kan de patiënt zijn vertrouwde geneesmiddel aan een veel lagere prijs bij de apotheek ophalen, en tegelijk komt er budgetaire ruimte vrij in de begroting van de ziekteverzekering om nieuwe innovatieve geneesmiddelen terug te betalen. Op deze manier blijven we er voor zorgen dat het geneesmiddelenbudget onder controle blijft, terwijl de nieuwste behandelingen toegankelijk blijven voor patiënten in België”. Technische achtergrond : Deze prijsdalingen op 1 juli 2015 zijn niet het gevolg van nieuwe besparingsmaatregelen maar wel van verschillende, reeds in het verleden opgelegde besparingsmaatregelen met een wederkerend effet. Wanneer een nieuw generiek geneesmiddel op de markt verschijnt, opent zich een zogenaamde “cluster” in de RIZIV-referentieterugbetaling en daalt de prijs van een origineel geneesmiddel meteen met 32,5% tot 41% (afhankelijk van de vergoedingscategorie). In de 6 daarop volgende jaren neemt de prijs steeds verder af. Zes jaar na het openen van de cluster is de prijs gedaald met 48% tot 60%, in vergelijking met de originele prijs. Er zijn ook prijsdalingen op originele geneesmiddelen die reeds 12 of 15 jaar worden terugbetaald en bijkomende prijsdalingen op biologische geneesmiddelen. Tenslotte zijn er ook enkele vrijwillige prijsdalingen, onder meer om tot de groep van de “goedkoopste geneesmiddelen” te kunnen behoren.

Nederlandse politie opnieuw naar Gentse Feesten

0
politieNederlandse collega’s bieden Gentse politie opnieuw ondersteuning tijdens Gentse Feesten Tijdens de komende Gentse Feesten, van vrijdag 17 tot zondag 26 juli 2015, komen twaalf Nederlandse collega’s de Gentse politie ondersteunen. Deze collega’s zijn allen tewerkgesteld binnen de politie-eenheid Zeeland-West-Brabant, District Zeeland, meer bepaald Zeeuws-Vlaanderen. Dit jaar is ook een feestjaar want het is al de vijfde keer dat deze samenwerking tussen Belgische en Nederlandse politiediensten op poten wordt gezet. Voor deze gelegenheid kwam de Commissaris van de Koning in Zeeland, de heer Polman, op 1 juli 2015 naar het Gentse stadhuis. Tijdens de editie 2015 van de Gentse Feesten komen opnieuw een aantal Nederlandse collega’s onze politiezone versterken. In totaal zijn ze met twaalf. In tegenstelling tot de voorbije jaren – toen de collega’s afkomstig waren uit diverse regio’s in Nederland – zijn het nu politiemensen die allemaal tewerkgesteld zijn binnen de politie-eenheid Zeeland-West-Brabant, District Zeeland, meer bepaald Zeeuws-Vlaanderen. Deze samenwerking past in het initiatief om de komende jaren nog nauwer te gaan samenwerken met de regio Zeeland waarbij de aanpak van diverse aspecten van politionele dienstverlening centraal staat. Het is de bedoeling om deze samenwerking in de toekomst nog te versterken en verder uit te bouwen. Zo heeft de Gentse politie op 26 en 27 juni 2015 drie personeelsleden uitgestuurd naar de Havendagen in Terneuzen. Tijdens dit driedaags evenement gaan heel wat Belgen naar deze grensgemeente, waardoor de aanwezigheid van Belgische politiemensen gewaardeerd wordt. De twaalf Nederlandse politieambtenaren zullen tijdens de Gentse Feesten doorgaans werken tussen 16 en 24 uur en taken van ‘onthaalpolitie’ uitvoeren. Zij lopen patrouille, stellen overlast en criminaliteit vast, verstrekken informatie, enz. in de feestenzone. De Nederlandse collega’s zullen vooral de Nederlandse bezoekers wegwijs maken en dragen hierbij hun eigen herkenbare uniform en de uitrustingsstukken die daarbij horen. Hun samenwerking met de Gentse politie laat hen toe expertise en ervaring op te bouwen, die zij dan op hun beurt met collega’s in Nederland kunnen delen. Deze grensoverschrijdende samenwerking wordt mogelijk gemaakt door het verdrag van Prüm. Ook wordt een internationale samenwerking tussen politiediensten gepromoot in het Benelux-verdrag en bestaat er een burenoverleg tussen Zeeuws-Vlaanderen en de gemeenten uit Oost- en West-Vlaanderen die grenzen aan deze regio én met Gent, Sint-Niklaas en Brugge als centrumsteden in deze provincies. 2015 is een lustrumjaar. Het is immers al voor de vijfde keer op rij dat Nederlandse collega’s het Gentse korps komen ondersteunen tijdens de Gentse Feesten. Voor deze gelegenheid kwam ook de heer Polman, Commissaris van de Koning in Zeeland (vergelijkbaar met een gouverneur in België) naar Gent, op woensdag 1 juli 2015, naar aanleiding van de briefing aan de Nederlandse collega’s in de gemeenteraadszaal van het Gentse Stadhuis.

Ongeval op E40 in Erpe-Mere

0
autoOngeval op E40 in Erpe-Mere Autosnelweg afgesloten richting kust, verkeer richting kust afgeleid via Aalst Vanmorgen om 5.30 uur reden een bestelwagen en een vrachtwagen op elkaar in op de E40, 400 meter voor de afrit van Erpe-Mere. De bestelwagen belandde op de middenberm en de cabine van de vrachtwagen kwam terecht op het rijvak richting kust. De autosnelweg is afgesloten ter hoogte van afrit Aalst wegens reinigingswerken. Momenteel wordt de mazout die op de snelweg terechtkwam opgekuist. Alle verkeer wordt via de secundaire wegen door Aalst richting Gent geleid. De opruimwerken zullen nog tot 14 uur duren. Ook de oprit van de E40 in Aalst richting kust is afgesloten. Wegens de hitte werd de pre alarmfase afgekondigd. De civiele bescherming en het Rode Kruis delen water uit vóór het op- en afrittencomplex van Aalst richting Gent en aan kruispunt Siesegemlaan – Boudewijnlaan. De dienst Noodplanning Stad Aalst, burgemeester D’Haese en Veerle Vermeir van de Lokale Politie zijn eveneens ter plaatse. Einde Update Op- en afritten autosnelweg opnieuw open Update: de op- en afritten van de E40 in Aalst richting Gent zijn opnieuw open. De opruimwerken waren klaar om 14.45 uur. In tussentijd werd al het verkeer komende van de E40 omgeleid via Aalst. Op dit moment is het nog steeds aanschuiven op de secundaire wegen in Aalst. Vanmorgen om 5.30 uur reden een bestelwagen en een vrachtwagen op elkaar in op de E40, 400 meter voor de afrit van Erpe-Mere. De bestelwagen belandde op de middenberm en de cabine van de vrachtwagen kwam terecht op het rijvak richting kust. De vrachtwagen vatte bovendien vuur en liet een mazoutspoor achter. De takel- en opruimwerken zijn nu achter de rug en de snelweg is opnieuw open. 11 000 liter water Wegens de hitte werd de pre alarmfase afgekondigd. De civiele bescherming en het Rode Kruis deelden water uit vóór het op- en afrittencomplex van Aalst richting Gent en aan het kruispunt Siesegemlaan – Boudewijnlaan. In totaal werd maar liefst 11 000 liter water bedeeld.