Toerisme O-VL investeert in nieuwe picknickplekken

0
picnicToerisme Oost-Vlaanderen investeert in nieuwe picknickplekken. 23 nieuwe rustpunten langs fietsnetwerk Meetjesland en Ronde van Vlaanderenroute. Om het steeds stijgende aantal recreatieve én sportieve fietsers nog beter te ontvangen, maakt Toerisme Oost-Vlaanderen verder werk van de verhoging van de kwaliteit én belevingswaarde op de fietsnetwerken en –routes. Momenteel worden 23 nieuwe rustpunten ingericht, dertien langs het fietsnetwerk Meetjesland en tien op de Ronde van Vlaanderenroute in de Vlaamse Ardennen. Afhankelijk van de locatie installeert Toerisme Oost-Vlaanderen er een combinatie van picknickset, rustbank, fietsenrek en vuilnisbak. Met de gemeentebesturen worden overeenkomsten afgesloten voor het onderhoud van het meubilair en de locatie. De inrichting van de rustpunten in het Meetjesland is het sluitstuk van de realisatie van het fietsnetwerk Meetjesland en krijgt financiële steun van Toerisme Vlaanderen. De inrichting van de rustpunten langs de Ronde van Vlaanderenroute gebeurt binnen het ‘Beleef je Eigen Ronde’ project, dat eveneens financiëel ondersteund wordt door Toerisme Vlaanderen. De totale kostprijs voor de inrichting van de 23 plekken bedraagt ruim € 150.000. De voorbije weken werden alvast de eerste twee rustpunten gerealiseerd en in gebruik genomen. Aan de voormalige toegang van het Provinciaal Archeologisch Museum te Velzeke, langs de Paddestraat en op de Ronde van Vlaanderen route, werden een picknickset, fietsenrek en vuilnisbak geplaatst. Deze zomer plaatst Toerisme Oost-Vlaanderen er nog een fietspomp bij. Deze rustplek ligt bovendien aan het eindpunt van de tijdsmeting in de Paddestraat, ideaal dus om even uit te blazen na een vriendschappelijke competitie met medefietsers. Langs het fietsnetwerk Meetjesland werden, bij het kruispunt van de Celiekerkweg en Bredeweg te Sint-Laureins, zopas een picknickset, fietsenrek, zitbank en vuilnisbak geplaatst. Na de zomer kleedt het gemeentebestuur de locatie extra aan met enkele boompjes en hagen. Toerisme Oost-Vlaanderen hoopt tegen eind september 2015 alle 23 locaties af te werken. Hou onze website www.tov.be, Facebook pagina en Twitter in de gaten om te weten waar het volgende rustpunt wordt in gebruik genomen. Eerder, in juni 2011, werden langs de Dender in het Scheldeland reeds vijf schuilhutten met bijhorend picknickmeubilair geïnstalleerd. In 2012 werden in ‘Vlaanderens Mooiste Landschap’, de Vlaamse Ardennen, zeventien rust- en picknickplekken ingericht of uitgebreid, werd het Oost-Vlaamse deel van de Leiestreek zes picknickplekjes rijker en werden in het Waasland dertien gloednieuwe rustpunten gerealiseerd.

ACV, ABVV en ACLVB adviseren negatief

0
vakbondenACV, ABVV en ACLVB adviseren negatief over regeringsvoorstellen beschikbaarheid ACV, ABVV en ACLVB adviseren negatief over de regeringsvoorstellen inzake beschikbaarheid. Er blijft te veel onduidelijkheid over de aangepaste beschikbaarheid. Ook het voorstel over actieve beschikbaarheid voor onvrijwillig deeltijdse werknemers met een IGU-uitkering is voor ACV, ABVV en ACLVB onaanvaardbaar. ACV, ABVV en ACLVB betreuren dat de werkgevers zich niet wilden aansluiten bij dit advies en zo de facto het akkoord over beschikbaarheid dat ze eerder afsloten straal negeren. Werkgevers negeren akkoord dat ze sloten over beschikbaarheid Op 18 juni kwam het regeringsvoorstel over aangepaste beschikbaarheid een eerste keer op tafel te liggen. Dit als reactie op het sociaal akkoord van de Groep van Tien. De gewestelijke bemiddelingsdiensten zullen binnen de negen maanden een individueel actieplan moeten aanbieden, dat kan bestaan uit een opleiding, een begeleiding bij het zoeken naar werk of elke andere maatregel die de inzetbaarheid op de arbeidsmarkt verhoogt. Eén jaar na de start van het actieplan wordt geëvalueerd. Wie niet positief meewerkt, krijgt een sanctie. Deze aangepaste beschikbaarheid wijkt af van het akkoord dat de sociale partners sloten. Bovendien is er ook nu nog veel onduidelijkheid. De definitie en voorwaarden rond dit begrip zijn onvoldoende afgelijnd en zijn te vaak voor interpretatie vatbaar. Waar ligt de grens tussen passieve en actieve beschikbaarheid? Hoe moet aangepaste beschikbaarheid gecontroleerd worden? Wat ook met de begeleiding van SWT’ers en oudere werklozen? Kunnen de arbeidsbemiddelingsdiensten aangepaste begeleiding garanderen? De invulling van de ‘aangepaste beschikbaarheid’ kan bovendien verschillen van gewest tot gewest. Wat tot onbeheersbare situaties zal leiden in ondernemingen met werknemers uit verschillende gewesten of met zetels in verschillende gewesten. Kunnen de bemiddelingsdiensten bovendien garanderen dat deze mensen een fatsoenlijke “aangepaste” begeleiding gaan krijgen? Geen greintje respect voor onvrijwillig deeltijdse werknemers met IGU Vandaag zijn bijna 50.000 mensen onvrijwillig werkloos met een inkomensgarantie-uitkering (IGU) van de RVA bovenop hun deeltijds loon De regering besliste in haar regeerakkoord van oktober 2014 onvrijwillig deeltijdsen met een IGU-uitkering een groot deel van hun uitkering af te nemen. Een eerste ingreep gebeurde reeds in januari en zorgde ervoor dat de IGU-uitkering opnieuw wordt berekend zoals voor 2008, wat tot een lagere uitkering leidt. Daarnaast wil de regering de IGU-toeslag met nog eens 50% verminderen na 2 jaar. Vooral vrouwen, die de grootste doelgroep in de horeca, schoonmaak en distributie vormen, worden zwaar getroffen. In deze sectoren zijn de lonen sowieso al laag en is het moeilijk om voltijds aan de bak te kunnen. De regering wil nu ook dat deeltijdse werknemers met een IGU-uitkering voortaan actief op zoek gaan naar een voltijdse job en wil daarop ook controles uitvoeren. De IGU-ers gaan dus een vaak zeer flexibele deeltijdse job moeten combineren met (de zoektocht naar) een 2de contract. Dit zal heel vaak onwerkbaar blijken. ACV, ABVV en ACLVB vinden deze maatregelen ten opzichte van een kwetsbare groep werknemers onbegrijpelijk. We betreuren ook de positieve houding van de werkgeversbank in het beheerscomité van de RVA ten opzichte van deze voorstellen en de aanhoudende rechtsonzekerheid die hiermee gepaard gaat. Kliksysteem toch niet klikvast Daarnaast blijven met de regeringsvoorstellen ook nog andere problemen onopgelost. Werknemers die vroeger al in SWT hadden kunnen gaan, maar verkozen om te blijven werken – vaak ook op vraag van de werkgever- mits hun rechten vast te klikken, zouden vrijgesteld worden van beschikbaarheid. Maar moeten nu vast stellen dat ze met deze reglementering beschikbaar zullen moeten blijven tot 65 jaar (tenzij 43 jaar loopbaan). Langer werken wordt dus niet beloond maar zelfs bestraft.

Krijtlijnen voor nieuwe VRT

vrt“Efficiëntere, compactere en kostenbewuste VRT moet markt- en maatschappijversterkend zijn”. De Vlaamse meerderheidspartijen trekken in gemeenschappelijke resolutie krijtlijnen voor nieuwe VRT De toekomstige VRT moet efficiënter, compacter en kostenbewust werken. Zo kan de openbare omroep zijn markt- en maatschappijversterkende rol vervullen. Dat is de kern van de gemeenschappelijke resolutie van Open Vld, N-VA en CD&V over de toekomst van de VRT. “In de resolutie trekken we de krijtlijnen voor de nieuwe VRT. Deze moeten nu vertaald worden in een nieuwe beheersovereenkomst,” zeggen de initiatiefnemers Lionel Bajart (Open Vld), Wilfried Vandaele (N-VA) en Karin Brouwers (CD&V). Vandaag stemt het Vlaams Parlement over deze resolutie. Maatschappijversterkende VRT Voor de Vlaamse meerderheidspartijen moet de VRT een performante Vlaamse openbare omroep zijn, met als prioritaire opdrachten informatie, duiding, cultuur en educatie. Op die manier moet ze maatschappijversterkend zijn. “De nieuwsdienst moet het kloppend hart zijn van de openbare omroep en een ruim aanbod brengen aan nieuws- en informatieprogramma’s, die zo veel mogelijk mensen bereiken,” zegt Wilfried Vandaele (N-VA). Daarnaast moet de VRT aandacht hebben voor kunst en cultuur en een belangrijke rol spelen als grootste cultuurinstituut van Vlaanderen voor een breed publiek. “Ook moet de VRT meer inzetten op documentaires, iets wat vandaag te weinig het geval is,” zegt Lionel Bajart (Open Vld). Het aanbod rond sport en ontspanning mag voor Open Vld, N-VA en CD&V niet vrijblijvend zijn, maar moet vertrekken vanuit een verbindende maatschappelijke rol. “De VRT moet zorgen voor een duidelijke publieke meerwaarde in dit aanbod, met een evenwicht tussen live sportverslaggeving en duiding,” aldus Bajart. Wat radio betreft moet de VRT een aanbod aan radioprogramma’s uitbouwen zodat alle Vlamingen worden bereikt, inclusief de moeilijk bereikbare en commercieel minder interessante doelgroepen. “Bovendien moet de VRT over haar verschillende netten een grote diversiteit aan muziekgenres brengen en de bestaande quota inzake Vlaamse en Nederlandstalige muziek bestendigen,” beklemtoont Wilfried Vandaele. Pluralisme en neutraliteit zijn en blijven essentieel voor de openbare omroep. “Ter vervanging van de programma’s door de levensbeschouwelijke derden moet de VRT aandacht hebben voor de verschillende levensbeschouwingen. Daarbij moet ze levensbeschouwelijke verenigingen betrekken en van hun expertise gebruik maken,” stelt Karin Brouwers (CD&V). Ook kinderen en jongeren moeten hun gading blijven vinden bij de VRT. “Er moet kwaliteitsvol aanbod blijven op radio, televisie en andere mediaplatformen zowel voor kinderen als voor jongeren die uit Ketnet gegroeid zijn,” zegt Brouwers. “Dat aanbod moet bestaan uit informatie, kinder- en jongerenculturen, educatie, mediawijsheid en ontspanning en moet aandacht hebben voor diversiteit en voor de eigen inbreng van jongeren.” Marktversterkende VRT De Vlaams meerderheidspartijen willen dat de VRT een marktversterkende rol speelt. “De openbare omroep moet zich herpositioneren en een marktversterkende rol spelen. Dat betekent dat de VRT moet open staan voor samenwerking met externe partners,” zeggen de meerderheidspartijen. Lionel Bajart: “Bovendien moet ze zelf actief op zoek gaan naar overleg en samenwerkingsmogelijkheden met partners uit de media-, cultuur-, onderwijs-, en sportwereld.” De ondersteuning van de productiesector is daarbij één van de speerpunten. “Door meer externe producties te bestellen en te komen tot een meer billijke verdeling van de rechten zal deze sector meer ruimte krijgen om te herinvesteren.” De VRT mag zeker niet marktverstorend zijn. Vandaele: “Daarom moet de VRT bijvoorbeeld wegblijven uit het vaarwater van de geschreven pers, moeten contracten met sponsors of mediabedrijven marktconform zijn en moeten de commerciële spelers een eerlijke kans krijgen op het verwerven van commercieel interessante sportevenementen.” Toetsingsprocedure Een beheersovereenkomst kan niet alles vatten wat de komende jaren op de VRT afkomt. De meerderheidsfracties maakten ook daaromtrent duidelijke afspraken. Karin Brouwers: “Alle initiatieven die niet opgenomen worden in deze beheersovereenkomst kunnen pas worden gerealiseerd na toetsing aan een drietrapsraket: de VRT moet aantonen dat er een marktversterkende impact is op de Vlaamse mediasector, wat de noodzakelijke financiële middelen zijn en het initiatief een meerwaarde vormt voor de Vlaamse samenleving.” Financiering Om invulling te kunnen geven aan haar taken moet de VRT kunnen rekenen op een adequate en stabiele financiering binnen de gemaakte besparingsafspraken. Bajart: “De gemengde financiering blijft behouden maar de commerciële inkomsten moeten marktconform worden gerealiseerd en geplafonneerd. Wel wordt een kader ontwikkeld voor nieuwe windows zoals preview maar de opbrengsten hieruit zullen moeten terugvloeien naar de markt.” In de komende maanden wordt de nieuwe beheersovereenkomst opgemaakt tussen de Vlaamse overheid en de VRT. Met hun resolutie tekenen de meerderheidspartijen alvast de krijtlijnen uit. “Wij zijn overtuigd van de kwaliteiten binnen de VRT. Door te evolueren naar een efficiëntere, compactere en kostenbewuste openbare omroep is het mogelijk om te komen tot de markt- en maatschappijversterkende VRT waarnaar de Vlaming en de markt verlangt,” besluiten Bajart, Vandaele en Brouwers.

De grootste graancirkel door kinderen gemaakt

0
graancirkelDe grootste graancirkel door kinderen gemaakt verschijnt, als alles volgens plan verloopt, op donderdag 9 juli aanstaande in een graanveld aan de rand van Zierikzee. Dit wereldrecord komt dan op naam te staan van de leerlingen van basisschool Binnen de Veste te Zierikzee. De graancirkel wordt zo’n 200 bij 200 meter groot en krijgt de vorm van een vlinderachtige verschijning, gebaseerd op de Vitruviusman van Leonardo da Vinci. In het midden van de graancirkel zullen de kinderen een dag later met behulp van kartonnen borden een live-pixelanimatie maken van een kloppend hart. Van de werkzaamheden in het veld wordt een time-lapse gemaakt en de hart-animatie wordt gefilmd, waarbij onder andere gebruik wordt gemaakt van een hoogwerker, een drone en een helikopter. De hart-animatie sluit aan bij het goede doel dat aan dit project is gekoppeld. De leerlingen van Binnen de Veste vragen hiermee namelijk aandacht voor Stichting Hartedroom. Door middel van een unieke kaartenverkoopactie hebben de leerlingen geld ingezameld voor deze stichting. Tijdens de Crop Circle Party op vrijdagavond 10 juli wordt onthuld of het wereldrecord daadwerkelijk is behaald en of de hart-animatie is gelukt. De film wordt vertoond en door burgemeester Rabelink als viral de wereld ingestuurd. Tevens zal het ingezamelde bedrag aan de voorzitter van Stichting Hartedroom worden overhandigd. Omlijst door live-muziek en een dj belooft het een waar spektakel te worden. Ten slotte is er op zaterdag 11 juli de mogelijkheid om vanaf de locatie van de graancirkel een rondvlucht per helikopter te maken en de graancirkel vanuit de lucht te bekijken. De voorbereidingen voor dit graancirkelproject zijn al zo’n maand of vijf aan de gang. De initiatiefnemers zijn drie enthousiaste vaders die een blijvende herinnering wilden creëren. Dat doel wordt zeker bereikt, zoveel is wel duidelijk. Onderdeel van de voorbereidingen was het maken van een graancirkelrups, wat spectaculaire beelden heeft opgeleverd. Dit belooft dus heel wat voor als de rups zich op donderdag 9 juli ontpopt tot een prachtige vlinder.

12 juli – Big Jump in Aalst

0
big jump aalst12 juli – Big Jump in Aalst : “Zwem mee voor proper water” Groene Denderoevers- nieuw Park Noord De Aalsterse Klimaatkoepel (Dâk) en Natuurpunt Aalst nodigen u uit voor de vijfde en laatste Aalsterse “Big Jump” op zondag 12 juli. We springen met zo veel mogelijk mensen in het water om aandacht te vragen voor een propere Dender met groene oevers. Want volgens de ‘Europese Kaderrichtlijn Water’ moest ook de Dender tegen 2015 een ‘goede ecologische toestand’ bereikt hebben en zo proper zijn dat iedereen er weer veilig zou moeten kunnen in zwemmen. Aquafin zuivert vandaag het afvalwater van 80 procent van alle Vlamingen. Dat betekent dat er nog veel werk aan de winkel is: het afvalwater van 20 procent van de Vlaamse huishoudens komt nog steeds ongezuiverd in onze waterlopen terecht. Ook voor de Dender is er nog een achterstand (zie bijlage) De waterkwaliteitsdoelstellingen worden nog niet gehaald door te veel ongezuiverde lozingspunten, overstorten en diffuse verontreiniging van nutriënten. Om de politici te herinneren aan hun belofte en aan de nijpende deadline, springen duizenden mensen tegelijkertijd in het water. De Dender ligt aan de basis van de ontstaansgeschiedenis van de stad Aalst. Zeker nu de waterkwaliteit drastisch is verbeterd, kan de rivier terug een grote meerwaarde betekenen. Na jaren van letterlijke afkeer van het stinkende water, ziet men terug interessante mogelijkheden voor nieuwe woonwijken, recreatie en natuurontwikkeling in en om de stad. Naar aanleiding van de Big Jump doen we een oproep naar meer ruimte voor groene Denderoevers met meer natuur in de stad. “Water in de stad” is van belang als ecologische verbinding tussen de stad en de omliggende gebieden. Het water wordt steeds properder en daardoor zien we de in de Dendervallei de terugkeer van spectaculaire soorten zoals fuut, ooievaar en bever. Maar de natuur heeft meer nodig dan proper water alleen; ruimte voor groene oevers als leefgebied voor plant en dier. Water in de stad is een ecologische verbinding naar de omliggende natuurgebieden. Er zijn in het centrum van Aalst nog relatief veel onverharde, groene stroken Denderoever overgebleven maar deze komen onder zware druk te staan. Voor de aanleg van stuwsluis is dit voorjaar anderhalve hectare rivierbegeleidend moeras op de schop gegaan, zonder concrete garanties op natuurcompensatie. Het is verder nog de vraag of bij de uitbouw van Tragel en stationsparking de groene Denderoevers als aantrekkelijke stadsnatuur kunnen behouden blijven. Intussen worden er ook plannen gemaakt om de Dender op te waarderen voor de scheepvaart en de mooie oevers tussen Aalst en Dendermonde te verharden met breuksteen ! In Aalst jumpen we in het bijzonder voor een nieuw Denderpark langs de oevers aan het Wijngaardveld. Natuurpunt Aalst, De Aalsterse Klimaatkoepel en Mier vzw ontwikkelden een fantastische visieschets voor groene recreatie in Aalst-noord. Met een mini-openluchttheater, speelbos, uitkijkheuvel en samentuinen zou dit op goedkope wijze, een mooie groene oase kunnen worden voor omwonenden en werknemers uit de buurt. 100 jaar na de aanleg van het vermaarde stadspark, verdient Aalst daar een nieuw Park-noord. Van het stadsbestuur kregen we herhaald de bevestiging dat men deze voorstellen wil meenemen in de studie over de herinrichting van de bedrijventerreinen Dender- Noord. We hopend dat het stadsbestuur dit engagement zal herbevestigen en de Vlaamse waterwegbeheerder W&Z zal aanspreken om dit project samen te realiseren.

Loon cash uitbetalen verder aan banden gelegd

0
geldLoon cash uitbetalen wordt verder aan banden gelegd De commissie Sociale Zaken heeft zonet een voorstel goedgekeurd van CD&V-Kamerlid Stefaan Vercamer, dat de contante uitbetaling van het loon verder beperkt. ‘Handje contantje is niet meer van deze tijd.’, zegt Vercamer. ‘Deze regeling is gebaseerd op de situatie van een halve eeuw geleden, toen giraal betalen nog geen evidentie was.’ Het voorstel van Vercamer, dat mee ingediend werd door collega Nahima Lanjri en op steun van meerderheid en oppositie kan rekenen, zal de contante uitbetaling van het loon verder beperken. Cash uitbetalen zal enkel nog mogelijk zijn wanneer dit is voorzien door een in een paritair orgaan gesloten collectieve arbeidsovereenkomst. Voor sectoren waar op dit ogenblik een impliciet akkoord of gebruik bestaat om contant te betalen, wordt een procedure voorzien om die praktijk eventueel te bevestigen. Deze uitzonderingen moeten wel duidelijk worden vastgesteld, en de inhoud van deze akkoorden of gebruiken moeten kenbaar gemaakt worden aan alle belanghebbende partijen, zoals de werkgevers, de werknemers en de inspectiediensten. Vandaag is de girale uitbetaling van het loon de regel geworden: werkgevers betalen de overgrote meerderheid van de lonen uit via een overschrijving. Volgens Vercamer biedt de girale uitbetaling van het loon talrijke voordelen voor werknemer én werkgever. ‘In de eerste plaats is het veiliger. Zo hoeven werknemers niet meer met een maandloon op zak over straat te lopen. Daarnaast zet de uitbetaling via een rekening aan tot efficiënt beheer van het huishoudbudget.’ Verder is er ook een verband tussen de uitbetaling in cash van lonen en de fraudegevoeligheid. Volgens Vercamer zal de girale uitbetaling van het loon dan ook de financiële transparantie ten goede komen en fraude bemoeilijken. De wet zal in werking treden op de eerste dag van de twaalfde maand, na die waarin ze is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. ‘Zo krijgen alle betrokken partijen voldoende tijd om zich op deze overgang te organiseren.’, aldus Nahima Lanjri.

Griekse situatie schrikt Belgische toerist niet af

0
griekenlandGriekse situatie schrikt Belgische toerist niet af. GoEuro onderzoekt impact van huidige politiek-economische situatie op Grieks toerisme. Tijdens de zomermaanden is Griekenland bezienswaardigheden één van Europa´s meest populaire toeristische bestemmingen. Gezien toerisme in Griekenland de belangrijkste bron van inkomsten vormt, wilde GoEuro, het gratis online vergelijkingsplatform voor reizen via vliegtuig, trein en bus tussen steden en dorpen in Europa, wel eens weten of de huidige economische en politieke situatie van het land een rol speelt in de reisplannen van de Europese toeristen. En wat blijkt? De Belgische toerist laat zich niet afschrikken om Griekenland te bezoeken. GoEuro bevroeg niet minder dan 22.500 Europeanen in verschillende landen (België, Nederland, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië en Polen) om na te gaan wat het effect is van de huidige politiek-economische situatie op het Grieks toerisme. Belgische toerist De afgelopen vijf jaar bezocht 14,6 % van de bevraagde Belgen Griekenland. Van hen geeft 52,3 % aan dat de huidige Griekse situatie niets zou veranderen aan Griekse reisplannen voor deze zomer. En 25,7 % van de Belgen die Griekenland recent bezochten is door de huidige situatie zelfs meer geneigd om Griekenland te bezoeken! Maar ook bij de 85,4 % van de Belgen die Griekenland niet recent bezochten, geeft de meerderheid (46,6 %) aan zijn reisplannen niet te laten beïnvloeden door de huidige situatie. Rest van Europa En hoe zit het dan met de andere Europese toeristen? Die laten zich wel meer beïnvloeden door de situatie, zo blijkt. 48,3 % van de Fransen die Griekenland recent bezochten geeft aan nu minder geneigd te zijn het land te bezoeken dan voorheen. Dat is het hoogste percentage van alle Europeanen die Griekenland de afgelopen vijf jaar bezochten. Bij de Europeanen die het land niet recent bezochten, zien we dat de situatie vooral impact heeft op de Duitsers. Maar liefst 83,9 % van hen zal Griekenland nu minder snel bezoeken.

Openluchtmusical Sacco en Vanzetti op donkmeer

0
saccoFestivaria brengt deze zomer de openluchtmusical The Story of Sacco & Vanzetti. Regisseur Frank Van Laecke verzamelde een indrukwekkende cast met Jelle Cleymans als Sacco, Hans Peter Janssens als Vanzetti, Peter Van de Velde als procureur Katzmann, Deborah De Ridder als Rosa en Frans Maas als procureur Thayer. Het hoeft niet gezegd dat de gigantische scène op het Donkmeer te Berlare een unieke setting is voor deze beklijvende voorstelling. Naast een absolute topcast en een spectaculair decor, zet regisseur Frank Van Laecke ook nog eens ongeveer 100 personen op scène die samen het ensemble en de figuranten vormen. Zo wordt het echt een groots en indrukwekkend spektakel op het Donkmeer. Het is meteen de bezegeling van twintig jaar artistiek samenwerken en vriendschap tussen componist Dirk Brossé en regisseur Frank Van Laecke. WIE WAREN SACCO & VANZETTI? EEN BEKLIJVEND WAARGEBEURD VERHAAL OVER MACHT ONSCHULD EN LIEFDE. Het waargebeurde levensverhaal van twee Italianen die begin vorige eeuw emigreren naar Amerika. De droom van het beloofde land wordt al snel een dramatische nachtmerrie. Op 23 augustus 1927 vond er een politieke en gerechtelijke moord plaats op twee anarchistische arbeiders, Nicola Sacco en Bartolomeo Vanzetti. Zij waren ten onrechte veroordeeld tot de doodstraf wegens een roofoverval. Ondanks de overtuigende bewijzen dat zij onschuldig waren, werden ze niet vrijgesproken. De politieke en gerechtelijke autoriteiten wilden in hun panische angst voor het ‘rode gevaar’ een duidelijk voorbeeld stellen. Protesten van geleerden, kunstenaars, schrijvers en van honderdduizenden demonstranten over de gehele wereld mochten niet baten. In 1977 werden Sacco en Vanzetti door de toenmalige gouverneur van Massachussetts onder druk van het Sacco en Vanzetti-comité gerehabiliteerd, ‘omdat zij geen eerlijk proces hadden gehad’. Dus niet omdat ze onschuldig waren, want erkenning van hun onschuld zou erkenning betekenen van het falen van een economisch, politiek en justitieel systeem.

Weefstroken op E40 – Sint-Denijs-Westrem en Zwijnaarde

0
autoAanleg weefstroken op E40 tussen Sint-Denijs-Westrem en Zwijnaarde voorzien voor 2018 Minister van Openbare Werken en Mobiliteit Ben Weyts wil in 2018 tien miljoen investeren in de aanleg van weefstroken op de E40 tussen Sint-Denijs-Westrem en Zwijnaarde. De conclusie van het tot dusver geleverde studiewerk door de Vlaamse overheid stelt dat door de aanleg van weefstroken een vlottere verkeersafwikkeling in beide richtingen zal ontstaan, met als gevolg dat de verkeersveiligheid zal verbeteren. Dat antwoordde hij op een schriftelijke vraag van liberaal volksvertegenwoordiger Mathias De Clercq. Het principe van weefstroken is dat de invoegstrook van een oprit met de uitvoegstrook van de volgende afrit wordt verbonden met als doel het in- en uitvoegen veiliger te maken en de doorstroming te verbeteren. Door de aanleg van dergelijke weefstroken worden minder conflicterende weefbewegingen veroorzaakt, waardoor de verkeersveiligheid en doorstroming verbetert. In het recente verleden werden ook weefstroken aangelegd op de E314 tussen Herent en Wilsele, een ingreep waarover de minister aan De Clercq liet weten dat hij ze positief evalueert. Positieve effecten Uit het antwoord aan De Clercq blijkt dat de weefstrook richting Oostende de oprit van de E17 komende van Antwerpen met de afrit van Flanders Expo zal verbinden. In de richting van Brussel zal de oprit van Sint-Denijs-Westrem met de afrit in Zwijnaarde worden verbonden. Gevolg daarvan is dat de oprit van de N60 naar de E40 richting Brussel zal verdwijnen. Weyts laat verder weten dat op basis van een microsimulatiestudie besloten werd dat de aanleg positieve effecten zou hebben op de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid in de zone. Die studie leverde de basis om verder te gaan met de plannen. Dit jaar nog volgt er een milieueffectenstudie, in 2016 zou een verkeerstechnische studie worden opgemaakt. De effectieve start van de werken wordt in 2018 voorzien. De kostprijsraming bedraagt volgens de mobiliteitsminister 10 miljoen euro. “Waakzaam blijven” De Clercq: “Het antwoord van de minister geeft aan dat door de aanleg van weefstroken een vlottere verkeersdoorstroming op de E40 in beide richtingen zal ontstaan, met als gevolg dat de verkeersveiligheid eveneens zal verbeteren. Dat is zonder meer een goede zaak. Ik roep de minister wel op om waakzaam te blijven met betrekking tot de situatie van de N60 waar de oprit naar de E40 richting Brussel verdwijnt. Ik stel voor deze oprit niet te sluiten vooraleer er wordt voorzien in een degelijke nieuwe ontsluiting van de N60 en het Technologiepark naar de R4 richting Merelbeke, zodat de verkeersafwikkeling er in oostelijke richting gegarandeerd blijft.”

Gent – Fietsen door rood mag op meer plaatsen

0
rood fietsenFietsen door rood mag op meer plaatsen In Gent loopt sinds 2014 een proefproject met een nieuw verkeersbord dat fietsen door het rood beperkt toelaat. Deze test op vijf kruispunten is goed verlopen. Daarom zullen fietsers op nog meer plaatsen door het rood mogen rijden. Sinds 14 maart 2014 loopt op vijf kruispunten in Gent een proefproject waarbij fietsers rechtsaf of rechtdoor mogen rijden aan het rode verkeerslicht. Daar staan verkeersborden met een gele fiets in een omgekeerde driehoek. Gent was de eerste stad in Vlaanderen die deze nieuwe borden plaatste op locaties waar het veilig is om door het rood te fietsen. Schepen Filip Watteeuw: ‘Deze maatregel is bedoeld om het fietscomfort te verhogen. Fietsers hoeven er geen tijd te verliezen door te wachten voor een rood licht, terwijl ze zien dat de baan vrij is om verder te rijden. Ze moeten wel altijd voorrang verlenen aan overstekende voetgangers die groen licht hebben.’ De regel kan niet zomaar op alle kruispunten toegepast worden, maar enkel waar door het rood fietsen in alle veiligheid kan. Dat is bijvoorbeeld zo als fietsers rechtdoor of rechtsaf op een fietspad kunnen rijden zonder hierbij de rijweg te moeten kruisen. Positieve evaluatie Het proefproject liep op de volgende vijf kruispunten: – Franklin Rooseveltlaan – Lammerstraat – Dahliastraat – Francisco Ferrerlaan – Eeklostraat – Groenestaakstraat – Hogeweg – Visitatiestraat – Burggravenlaan – Ottergemsesteenweg Er werd op deze kruispunten geen enkel ongeval geregistreerd sinds de invoering van ‘rechtsaf door rood’. Brussel heeft dezelfde bevindingen gedaan en breidt het project uit, net zoals Gent nu zal doen. Uit een enquête bij gebruikers is gebleken dat veel fietsers het bord weliswaar (nog) onvoldoende kennen, maar dat ze wel de betekenis begrijpen. Er zijn geen aanwijzingen te vinden dat het plaatsen van het bord ‘rechtsaf (of rechtdoor) door rood’ een negatieve invloed zou hebben op de verkeersveiligheid. Uitbreiding van het aantal kruispunten met ‘rechtsaf (of rechtdoor) door rood’ De Stad Gent behoudt de bestaande verkeerssituatie op de vijf kruispunten uit het proefproject met fietsen door het rood. Als gevolg van de positieve evaluatie is ook besloten om op nog meer locaties een verkeersbord te plaatsen dan rechtsaf (of rechtdoor) fietsen door het rood toelaat. Deze uitbreiding komt er na een onderzoek op andere kruispunten op gemeentewegen. Gent blijft wel voorzichtig en past het niet toe als het gevaarlijk is of bij een te groot potentieel conflict met voetgangers (bv. licht op aanvraag voor voetgangers). Op negen kruispunten wordt dit najaar rechtsaf door rood ingevoerd. De regel geldt vanaf het moment dat de verkeersborden zijn aangebracht. Het gaat in totaal om dertien bewegingen. Bij enkele van de kruispunten zal de belijning eerst aangepast worden. Het gaat om: – de rechtsafbeweging vanuit de Vroonstalledries naar de Botestraat – de rechtsafbeweging vanuit de Vroonstalledries naar Vroonstallestraat – de rechtsafbeweging vanuit de Patijntjesstraat naar de Europabrug – de rechtsafbeweging vanuit de Patijntjesstraat naar de Rijsenbergstraat – de rechtsafbeweging vanuit de Edelsteenstraat naar de Zwijnaardesesteenweg – de rechtsafbeweging vanuit de Haardstedestraat naar de Zwijnaardsesteenweg – de rechtsafbeweging van de Zwijnaardsesteenweg naar de Burggravenlaan (richting Stropbrug) – de rechtsafbeweging van de Zwijnaardsesteenweg naar de Burggravenlaan (richting Sint-Pietersstation) – de rechtsafbeweging vanuit de Ottergemsesteenweg naar de Burggravenlaan (richting Sint-Pietersstation) – de rechtsafbeweging vanuit de Meersstraat naar de Koning Albertlaan – de rechtsafbeweging vanuit de Koolmeesstraat naar de De Pintelaan – de rechtsafbeweging vanuit de De Pintelaan naar de Zwijnaardsesteenweg – de rechtdoorbeweging op de Heerweg-Zuid ter hoogte van de bibliotheek Waar geen aangepaste verkeersborden ‘rechtsaf of rechtdoor door rood’ hangen, blijft het absoluut verboden om voorbij het rode licht te rijden. Verkeersborden ‘rechtsaf of rechtdoor door rood’ Sinds 2012 voorziet de Belgische wegcode hiervoor de verkeersborden B22 en B23: een omgekeerde witte driehoek met rode rand, waarin een gele fiets staat afgebeeld. Aan deze borden mogen fietsers rechtsaf of rechtdoor voorbij een rood licht rijden. In Brussel waren deze nieuwe verkeersborden kort daarna te vinden. Gent paste, als eerste stad in Vlaanderen, deze fietsvriendelijke maatregel toe. Want fietsers winnen er tijd mee. Proefproject op vijf kruispunten In 2014 werden in Gent negen fietsbewegingen op vijf kruispunten geselecteerd om de nieuwe verkeersborden B22 en B23 uit te testen. Deze maatregel was bedoeld om het fietscomfort te verhogen. Fietsers hoeven geen tijd te verliezen door te wachten voor een rood licht, terwijl ze zien dat de baan vrij is om verder te rijden. De regel kan niet zomaar op alle kruispunten, maar enkel waar door het rood fietsen in alle veiligheid kan. Dat is het geval als fietsers rechtdoor of rechtsaf op een fietspad kunnen rijden zonder de rijweg te kruisen, of uitzonderlijk op andere plaatsen als het veilig is (bv. in een enkelrichtingsstraat). Na de evaluatie van het effect op de verkeersveiligheid is voor andere kruispunten op gemeentewegen onderzocht of het een goed idee zou zijn om rechtsaf (of rechtdoor) door het rood fietsen toe te laten. Gent past het ook niet toe als het gevaarlijk is of bij een te groot conflict met voetgangers (bv. licht op aanvraag voor voetgangers).