Aalsterse Gilles Programma 2015

0
pinsAalsterse Gilles Programma 2015 • Vooroptocht: Deze repetitie in het stadscentrum gaat dit jaar door op zaterdag 31 januari. Vertrek om 14 uur in taverne ‘Het Paviljoen’. Over de Markt en door de Zoutstraten dansen we naar het ‘Belfort –Café’. We vervolgen onze weg via café De Beiaard over de Markt, door de Pieter van Aelstgaanderij naar het Vredeplein waar we halt houden in praat- en swingcafé Séparé om zo langs de Nieuwstraat en terug over de Markt opnieuw in het Paviljoen aan te belanden. Bij deze gelegenheid mogen de Gilles zelf hun hoofddeksel kiezen. • Carnaval: De 87e stoet vertrekt op zondag 15 februari om 13u. De Aalsterse Gilles vertrekken opnieuw op kop van de stoet. Rekening houdend met de recentste info is dit dus in de Majoor Claeserstraat. De traditionele bezemdans op de Grote Markt vindt plaats op maandag 16 februari, om 14 uur. Opnieuw worden bezempjes, getrouwe kopij van die waar de Aalsterse Gilles mee dansen, te grabbel gegooid. De nieuwe pins. Een pin kost 7€, 2 pins kosten 12€ en het setje van 3 kost 17€. Voor de snelle kopers: een aantal sets zijn verpakt in een doosje met een origineel embleem (bloem of kroon). Ze zijn te verkrijgen in taverne het Paviljoen (Grote Markt), in het Belfort-Café (Korte Zoutstraat 56), in supermarkt Delhaize (Parklaan 50), in de kantine van de carnavalswerkhallen (Hoge Vesten, bij de toezichters), via het secretariaat of via de bestuursleden.

Gratis Go Pass voor 16-jarigen afgeschaft

0
treinGratis Go Pass geflopt De gratis Go Pass voor 16-jarigen is afgeschaft. Budgettair was de actie niet te verantwoorden. Zeker nu uit een parlementaire vraag van Kamerlid Inez De Coninck (N-VA) blijkt dat de maatregel een bijzonder beperkt effect had. Hoofddoel was jongeren te stimuleren vaker het openbaar vervoer te kiezen, maar amper 1 op de 4 jongeren is door het initiatief geneigd om vaker de trein te nemen. In 2007 besloot toenmalig staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens (sp.a) alle 16-jarigen een gratis Go Pass te geven. In de maand dat ze 16 werden, kregen ze een brief met daarin een waardebon die ze konden inruilen voor een Go Pass met tien ritten. Bedoeling was om jongeren te stimuleren vaker het openbaar vervoer te kiezen. Go Pass voor 16-jarigen “Het was een administratieve rompslomp om alle Go Passes te bezorgen aan wie er recht op heeft”, zegt Inez De Coninck. “De administratie ervan kost handenvol geld voor de organisatie, drukwerk, verzending, maar in het bijzonder de vele – dure – personeelsuren. Het schrappen van de maatregelen levert een besparing op van 1,9 miljoen euro voor 2015 en voor de jaren 2016-2019 telkens 3.780.000 euro per jaar.” Doelstelling niet gehaald Het project met de ‘gratis’ Go Passes is niet alleen duur, het bleek ook een maat voor niets. Amper de helft van alle jongeren die er recht op hebben, heeft daadwerkelijk zijn Go Pass aangevraagd. Bovendien zegt minder dan 1 op 4 jongeren dat de Go Pass hen heeft gestimuleerd om met de trein te reizen. Dat blijkt uit een marktonderzoek bij 957 jongeren die de waardebon van de NMBS hadden ontvangen. De oorspronkelijke doelstelling werd dus niet gehaald. Bovendien worden op het internet verschillende ‘gratis’ Go Passes te koop aangeboden, wat ook niet de bedoeling was. In haar antwoord op de vraag van Kamerlid Inez De Coninck zei minister Galant dat “in de huidige budgettaire context de ‘gratis’ Go Pass niet meer mogelijk is zonder grondige evaluatie.”

Kaartenverkoop zondagsstoet Aalst

0
Carnaval Aalst 2014 Herman Johan Vimm 2014DSC_6024Kaartenverkoop zondagsstoet voor de tribunes Statieplein en Keizersplein Op zondag 15 februari 2015 trekt de 87ste carnavalsstoet door de straten van Aalst. Ook dit jaar worden er tickets verkocht voor de tribunes die langsheen het parcours van de stoet staan opgesteld op het Statieplein en het Keizersplein. Nieuw is dat de ticketverkoop loopt via cultuurcentrum De Werf en dit vanaf 2 februari. Hoe bestel je tickets? Tickets kunnen aangekocht worden aan de balie of via de website van cultuurcentrum De Werf www.ccdewerf.be vanaf maandag 2 februari – 10 uur. Bij onlinebestellingen ontvang je nadat het systeem je order aanvaard heeft, automatisch een mail met de bevestiging van de reservatie. De prijs van een ticket bedraagt 15,- EUR. Alle reservaties worden ontegensprekelijk in chronologische volgorde verwerkt. Aan de balie kunnen een onbeperkt aantal tickets aangekocht worden. Maar opgelet, via de website is het maximale aantal beperkt tot 8 tickets per bestelling. Zodra de beschikbare tickets uitgeput zijn, geldt uiteraard het ‘op is op’-principe. Telefonische of gemailde bestellingen of bestellingen via fax worden NIET aanvaard. Hoe tickets betalen en afhalen? Betalen en afhalen van tickets kan enkel aan de balie van cultuurcentrum De Werf, Molenstraat 51, vanaf maandag 2 februari om 10 uur tot woensdag 11 februari 2015, tijdens de openingsuren van de ticketbalie: – maandag tot en met vrijdag van 10 tot 18.45 uur – zaterdag van 9 tot 13.45 uur – zondag gesloten Om de betaling en aflevering van de tickets zo vlot mogelijk te laten verlopen, vragen we om de tickets persoonlijk te komen betalen aan de balie van cultuurcentrum De Werf. Betalen kan cash, met kredietkaart of bancontact. Je krijgt dan je tickets onmiddellijk mee na betaling. Opgelet! De ticketverkoop zal starten op maandag 2 februari 2015 om 10 uur stipt. De tickets kunnen niet per overschrijving betaald worden en worden niet toegestuurd. Ze kunnen enkel afgehaald worden aan de balie van cultuurcentrum De Werf. Voor een vlotte bediening breng je de reservatiebevestiging mee. Gereserveerde tickets die uiterlijk op woensdag 11 februari 2015 nog niet werden afgehaald, worden opnieuw voor verkoop vrijgegeven op donderdag 12 februari 2015. Hiertegen bestaat geen verhaal. De resterende tickets + de tickets die niet op tijd werden afgehaald, worden enkel nog aan de ticketbalie van cultuurcentrum De Werf verkocht van donderdag 12 februari tot en met zaterdag 14 februari 2015. In die periode is online reserveren dus niet meer mogelijk. De ticketverkoop van de tribunekaarten van Carnaval 2015 wordt afgesloten op zaterdag 14 februari 2015 om 12 uur stipt!

PVDA wil niet weten van betalend containerpark

0
vuilPVDA wil niet weten van N-VA-voorstel betalend containerpark Op vraag van de N-VA zal minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Schauvliege steden en gemeenten waar inwoners nog steeds gratis met hun grofvuil terecht kunnen op het gemeentelijk recyclagepark tot de orde roepen. De PVDA is niet te spreken van deze demarche, en wijst op een forse toename van het sluikstort sinds de gratis ophaalrondes afgeschaft werden in 2008. De PVDA vraag het grof vuil opnieuw 4 keer per jaar gratis op te halen en containerpark ook gratis toegankelijk te maken voor nieuwe Gentenaars en studenten. “Hallucinant”, zo noemt provinciaal PVDA-voorziter Tom De Meester de eis van N-VA om containerparken overal betalend te maken. “De N-VA werpt zich graag op als een anti-belastingpartij, maar toont hier haar asociale karakter.” Gentenaars moeten gratis terecht kunnen in een recyclagepark om hun grofvuil te kunnen sorteren. De N-VA beweert in haar persbericht dat er ‘geen verband is’ tussen de afbouw van gratis grofvuilophaling en meer sluikstorten. Het tegendeel is waar: in 2008 worden de gratis ophaalrondes afgeschat en het gratis beurten containerpark verminderd. De gevolgen zijn onmiddellijk voelbaar: sinds 2009 zien we jaarlijks een forse stijging van de tonnages opgehaald sluikstort door IVAGO. “Hoewel het opgehaalde sluikstort de afgelopen jaar in de Arteveldestad vertienvoudigde, wil de N-VA daar nu nog een schepje bovenop doen door de toegang tot het containerpark betalend te maken.”, reageert Tom De Meester. “Als de N-VA haar zin krijgt, worden de bewoners op kosten gejaagd en zal het sluikstort nog verder toenemen.” In de gemeente Zelzate voert de PVDA al jarenlang campagne voor een gratis containerpark. Daar maakte een meerderheid van VLD, N-V-A en CD&V in mei 2014 een einde aan het gratis containerpak, dat jarenlang het sluitstuk was van een afval- en sorteerbeleid in de gemeente. Tegen deze beslissing haalde de partij niet minder dan 1500 handtekeningen op. Ook in Gent beroert het containerpark de gemoederen. Samen met een aantal buurtbewoners uit Sint-Amandsberg, lanceerde de PVDA vorig jaar een petitie waarin het stadsbestuur wordt opgeroepen om onder andere het grof vuil opnieuw 4 keer per jaar gratis op te halen en containerpark ook gratis toegankelijk te maken voor nieuwe Gentenaars en studenten. De PVDA roept Gents milieuschepen Tine Heyse (Groen) op om niet mee te stappen in de liberale logica van de Vlaamse regering. “Gentenaars hebben recht op een propere en aangename gemeente. Wie zijn grofvuil wil sorteren, moet zonder kosten terecht kunnen in een containerpark in de buurt én met ruime openingsuren. Het is de taak van de stedelijke overheid om daarin te investeren.”

Vakantiesalon Vlaanderen, meer vakantie maar kleiner budget

vakantiesalonVakantiesalon Vlaanderen, meer vakantie maar kleiner budget Ondanks de economisch moeilijke periode gaan we met zijn allen nog steeds op reis. Opvallend is dat we vaker op reis gaan maar dat onze vakanties korter geworden zijn. Ook spenderen we tijdens een vakantie minder geld dan vroeger. Dat heeft niet alleen met de crisis te maken maar vooral omdat we volwassen reizigers geworden zijn die weten waar we op zoek moeten gaan naar voordelige reisformules. Wie naar het Vakantiesalon Vlaanderen gaat, zal nog meer geld besparen: door mee te dingen tijdens de dagelijkse veilingen maak je kans om voor een prikje op vakantie of op citytrip te gaan (Hal 4/Stand4703). Daarenboven gaat de opbrengst volledig naar het goede doel. Vlugge beslissers genieten bovendien op heel wat stands van uitzonderlijke beurskortingen. Groei voor Spanje, Kroatië en Nederland Frankrijk is de populairste bestemming voor Belgische toeristen maar het land boet aan populariteit in (9,4 miljoen vakanties in 2013 tegenover 10,4 miljoen vakanties in 2012). Spanje daarentegen wordt nog steeds populairder (1,8 miljoen vakanties in 2013, of 10% meer dan in 2012. De eerste 10 maanden van 2014 al 1,9 miljoen vakanties). Door nog meer directe vliegtuigverbindingen, de diversiteit van het aanbod en het positief imago van het land wordt verwacht dat de groei zich dit jaar zal verderzetten. Andere Europese landen die steeds meer Belgen lokken voor een korte of lange vakantie zijn Kroatië en Nederland. Tijdens het Vakantiesalon Vlaanderen presenteren Nederland (Holland Paviljoen in Hal4), Kroatië (Hal 4/Stand 4202) en Spanje (Hal 4/Stand 4404) zich met regio’s en formules die vaak nog minder gekend zijn bij het Belgisch publiek. Vakanties zijn actief Wandelen en fietsen zijn populair tijdens vakanties en gespecialiseerde organisaties bieden een steeds groter aanbod aan wandel- en fietsvakanties. Dat is onder meer het geval voor Eigen-Wijze Reizen (Hal 4/Stand 4515) en Vos Travel ( Hal 4/Stand 4308). Zoek je een adres om de Mont Ventoux te beklimmen : ga dan naar de B&B La Bastide au Ventoux (Hal 1/Stand 1304). Met Fly & Bike ga je fietsen in Azië (Hal 4/Stand 4207). In Hal 3 vindt de bezoeker verschillende reisorganisaties die zich specialiseren in vakanties met de moto. Wie gek is op water kan tijdens een vakantie leren zeilen met Tip Top Sailing (Hal 4/Stand 4904) of meegaan met een avontuurlijke zeiltocht van Bor in Noord-Noorwegen (Hal 4/Stand 4311). Travelplan biedt originele reizen voor duikers in Indonesië aan (Hal 4/Stand 4207). Meer en meer vakantiegangers kiezen voor een fotografiereis onder leiding van ervaren fotografen. Dit soort reizen vind je bij Starling (Hal 4/Stand 4206), Hobo Reizen (Hal 4/Stand 4104), Reizen naar Afrika (Hal 4/Stand 4408) en Indonesia Travel (Hal 4/Stand 4413). Joker (Hal 4/Stand 4205) en Coyo Tours Mexico(Hal 4/Stand 4212) zijn slechts twee van de organisaties die kookworkshops in het buitenland aanbieden. In Hal 4 vind je het Wereldhulpplein met tal van vrijwilligersprojecten. Verre reizen met de kids Verre reizen ondernemen met de kids is in veel bestemmingen geen probleem zolang je goed geïnformeerd bent en het programma aangepast is aan de leeftijd van de kinderen. Africa Tours stelt gezinsvakanties voor in zuidelijk Afrika (Hal 4/Stand 4313). Koning Aap biedt aangepaste reizen aan in Cambodja voor single parents (Hal 4/Stand 4615) en Djoser biedt een volledig programma aan met avontuurlijke reizen voor gezinnen met kinderen (Hal 4/Stand 4215). Bij Neckermann vind je cruises die aangepast zijn aan de kids (Hal 2/Stand 2511). Toch liever dichter bij huis ? Tour operator Gallia biedt formules voor gezinnen in Groot-Brittannië en Ierland aan (Hal 4/Stand 4414). Avontuur met het hele gezin is gegarandeerd op een van de verschillende campings die je vooral in Hallen 2 en 3 vindt. Comfortabel en praktisch is het huur van een vakantiewoning of een appartement. Ontdek met hele gezin de avontuurlijke Ardennen tijdens een vakantie in het Domaine Long Pré (Hal 1/Stand 1207) of kies appartement Entre Amis (Hal 1/Stand1405) voor een comfortabele city trip naar Budapest. Ideaal voor grote, nieuw samengestelde gezinnen zijn de ruime vakantiewoningen van Piccolo Borgo Gagnoni in Italië (Hal 1/Stand 1202). Small is beautiful Steeds meer mensen waarderen de kleinschalige aanpak, de rust en de ruimte van een weekendje of een lange vakantie in een bed & breakfast. Heel wat B&B’s bieden daarenboven een bijzonder lekkere keuken. In Hal 1 vinden bezoekers van het Antwerpse Vakantiesalon tientallen B&B’s uit Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Kroatië, Marokko, Portugal, Spanje, Tsjechië. Ook vakantieadressen in eigen land vind je moeiteloos in hal 1: ideaal voor een wandelweekend in de Ardennen of een paar romantische dagen in de Kempen. Wie zelf met een B&B in het buitenland wil starten, kan naar de gratis workshops die dagelijks georganiseerd worden. Op vrijdag 23 januari worden in hal 1 om 17u00 de trofeeën uitgerekt van beste B&B in het buitenland. Het Vakantiesalon Vlaanderen wordt van 22 tot en met 26 januari 2015 georganiseerd in Antwerp Expo. Tijdens het Vakantiesalon Vlaanderen worden alle dagen gratis presentaties en workshops georganiseerd voor beursbezoekers. Alle informatie over het programma en over het Antwerpse Vakantiesalon op www.vakantiesalon-vlaanderen.be

Vijf begeleidende maatregelen voor invoering witte kassa

0
zwarte kassaStaatssecretaris Elke Sleurs maakt vijf begeleidende maatregelen voor invoering witte kassa bekend. Volgende week vrijdag leggen Elke Sleurs en Bart Tommelein hun plan van aanpak voor de invoering van de witte kassa in de horeca voor aan de ministerraad. Dat heeft staatssecretaris voor Fiscale Fraudebestrijding Elke Sleurs vandaag gezegd in de Kamer in antwoord op een vraag van Werner Janssen (N-VA). Het plan van aanpak bevat de begeleidende maatregelen die samen met de invoering van de witte kassa worden genomen. Een aantal maatregelen zal reeds deze zomer ingaan. Tegen 1 oktober 2015 moeten ze allemaal geïmplementeerd zijn. Tegen 1 januari 2016 moeten alle horecazaken over een witte kassa beschikken. “De regering wil evolueren naar een 100 procent witte horeca”, zegt Elke Sleurs. “Wij willen dit evenwel doen binnen een werkbaar kader om de horecasector leefbaar te houden en met begeleidende maatregelen de tewerkstelling van vaak laaggeschoolde medewerkers te vrijwaren.” Daarom komen er in 2015 vijf bijkomende lastenverlagingen: Meer en goedkopere overuren. Een soepeler stelsel van gelegenheidsarbeid: de grens van 100 dagen wordt op 200 dagen gebracht. De invoering van flexi-jobs: werknemers die minimaal een 4/5 job hebben bij een andere werkgever, krijgen de mogelijkheid in de horeca bij te verdienen aan netto +25 procent werkgeversbijdragen. Een technisch onderzoek naar een bevrijdende bedrijfsvoorheffing voor horecapersoneel. Idem naar de verruiming van studentenarbeid. Bovendien wordt werk gemaakt van de administratieve vereenvoudiging van de aanwezigheidsregistratie van het personeel. En met de inspectiediensten komt er een charter om de ‘verwitting’ van de sector niet te gebruiken om retroactief fiscale vaststellingen te doen. “Alle maatregelen zullen gefinancierd worden met de extra overheidsinkomsten die de witte kassa realistisch gezien zullen genereren”, verklaarde staatssecretaris Elke Sleurs nog.

Wat brengt BATIBOUW 2015

0
batibouwWat brengt BATIBOUW 2015? Een blik vooruit op België’s grootste bouw- en verbouwbeurs Op een druk bijgewoonde persconferentie stelde BATIBOUW-organisator Geert Maes deze namiddag de thema’s, evenementen en toekomstige blikvangers van de editie 2015 voor. Het aftellen naar de 56ste BATIBOUW is dus begonnen. Van donderdag 26 februari tot en met zondag 8 maart 2015 opent ’s lands grootste en belangrijkste beurs in de bouw-, renovatie- en woonsector opnieuw de deuren. Bijna 1.000 exposanten stellen er hun meest innovatieve producten voor, waardoor alle paleizen van Brussels Expo gevuld zullen zijn. Als men elk Heizelpaleis als een beurs ziet, kan men zelfs spreken van 12 complete beurzen, elk met hun eigen thema; van ruwbouw over sanitair tot verwarming en domotica. Zowel wie het groots ziet en een ambitieus nieuwbouw- of renovatie-project wil aanvatten, als wie bijvoorbeeld gewoon op zoek is naar een upgrade van de keuken of badkamer, kan op BATIBOUW terecht. Op de beurs is er met andere woorden voor elk wat wils, in welke fase van zijn of haar project de bezoeker ook zit. 1. Thema’s Drie thema’s zullen als rode draad doorheen de beurs lopen: ‘Start to renovate’, kostenoptimaal bouwen en het digitale huis. • ‘Start to renovate’ Eén van de belangrijkste evoluties in de Belgische bouwwereld is ongetwijfeld de gewijzigde verhouding tussen nieuwbouw en renovatie, waarbij renoveren steeds meer de wind in de zeilen heeft. Eén van de grootste voordelen van renovatie is dat de werken in de tijd kunnen worden gespreid, zodat met een beperkter budget al meteen de meest essentiële zaken kunnen worden aangepakt. Men hoeft dus niet alles in één keer te doen, er gewoon aan beginnen is de boodschap! Bovendien is de tendens richting meer renovatie bijzonder interessant in het kader van de Europese, federale en regionale ambitie om het energieverbruik van woningen stevig aan te pakken. Want net in bestaande woningen is inzake energiezuinigheid de grootste winst te halen. Opvallend in deze context is ook de nieuwe Ecodesign richtlijn die Europa op 26 september 2015 invoert. Simpel gezegd past Ecodesign het bestaande concept van de energielabels toe op een breder gamma aan energieverbruikende apparaten: van de koelkast en diepvriezer over de verlichting tot de verwarming en warmtepomp. De consument wordt zo beter geïnformeerd en kan systemen makkelijker met elkaar vergelijken. Een ander direct gevolg van deze nieuwe regelgeving is de eis voor een hoger minimumrendement voor de verwarmingsinstallaties. Dit betekent in de praktijk dat men geen systemen meer kan kopen die minder presteren dan condensatieketels op aardgas of stookolie. Technieken zoals de warmtepomp blijven natuurlijk wel een optie. In Paleis 10 en 12 op BATIBOUW kan men er alles over ontdekken. • Kostenoptimaal bouwen Investeringen in energiebesparing hebben hun meerwaarde voldoende bewezen, maar hoe zet men zijn budget het beste in? Met welke keuzes van nu zal men in de toekomst nog tevreden zijn? Om de juiste beslissingen te maken, is een kosten-batenanalyse cruciaal. Alle kosten en baten samen vormen de basis om de totale actuele kost te bepalen. Om deze te berekenen, moet men rekening houden met de bouwkost (initiële investering om de woning te bouwen), maar onder meer ook met de inkomsten uit premies, belastingverminderingen en kosten en uitgaven voor energieverbruik, en dit voor een periode van 30 jaar (Europees afgesproken looptijd). Eén van de grote uitdagingen is dus het vinden van de juiste combinatie van isolatie, luchtdichtheid, ventilatie en verwarming. Een voorbeeld: naarmate men meer isoleert, daalt het energieverbruik. En dit tot een bepaald punt, waar de daling van het energieverbruik de meerkost van het isoleren niet meer compenseert. Dit punt ligt voor elke woning anders, dus hier hebben architect en aannemer een belangrijke rol te spelen! Wie op zoek is naar tips en informatie kan terecht in Paleis 8 en in het Adviespaleis op BATIBOUW. • Het digitale huis Recepten raadplegen op internet vanuit de keuken. Documenten printen ongeacht waar men zich ook bevindt in huis, zonder met kabels te moeten prutsen, het is allemaal niets nieuws. De technologie heeft onze huizen al langer in mini-netwerken veranderd. Maar toch: you ain’t seen nothing yet! Sneller dan we denken zullen woningen dankzij apps en digitaal verbonden toestellen steeds intelligenter worden, denk maar aan een koelkast die zelf bijhoudt welke producten hun houdbaarheidsdatum dreigen te overschrijden. Een ander mooi voorbeeld van deze ‘intelligente revolutie’ is de Nest Thermostaat, een slimme warmteregelaar die het gedrag van de bewoners ‘leert’. De eerste paar keer zet men de thermostaat nog handmatig aan en uit, maar na een tijdje heeft de thermostaat een profiel gemaakt van de dagelijkse routine van de bewoners, en speelt daar dan ook op in. Apple lanceerde in 2014 dan weer HomeKit. Met HomeKit bedient men slimme apparaten in huis vanaf de iPhone of iPad. HomeKit is geen losse app, maar een oplossing waarmee ontwikkelaars ondersteuning in hun eigen producten en apps kunnen inbouwen. Een smart home-app kan op deze manier je verlichting, verwarming en andere apparatuur bedienen. 2. Evenementen De vele evenementen, seminaries en persconferenties die tijdens BATIBOUW worden georganiseerd zorgen naar goede gewoonte voor de nodige animo en interactiviteit, en dat zal dit jaar niet anders zijn. • Sessies betaalbaar (ver)bouwen De sleutel tot het succes van een (ver)bouwproject? Een goed zicht op het financiële plaatje. Vanaf 28/02 worden in de Conference Room in Paleis 5 dagelijkse informatiesessies gehouden rond het thema betaalbaar (ver)bouwen. Er wordt onder meer ingezoomd op de volgende vragen: Hoe evolueren de vastgoedprijzen? Welke impact heeft de aanpassing van de woonbonus? Hoeveel kost dat nu eigenlijk: bouwen en verbouwen? Wat verandert er qua premies? En staan de leningen nu echt historisch laag ? Let wel, vooraf inschrijven via www.livios.be/batibouw is noodzakelijk. • BATIBOUW Dreamfactory Verbouwers die inspiratie willen opdoen of hun ideeën aan een professionele mening willen toetsen, kunnen terecht op de BATIBOUW Dreamfactory. Mits voorafgaande afspraak en een bijdrage van € 50 kunnen geïnteresseerden een 50 minuten tellende sessie in het Adviespaleis boeken. Architecten staan klaar om op basis van meegebrachte plannen en foto’s de (ver)bouwers in spé te adviseren. Inschrijven kan vanaf februari op www.dreamfactory.be. • Batifaçade Ter gelegenheid van BATIBOUW wordt de mooiste gerenoveerde gevel van België in de bloemetjes gezet. Particulieren die willen deelnemen aan deze ‘missverkiezing voor gevels’, konden hun project uploaden via www.batifacade.be. Eind januari 2015 kiest een professionele jury uit al de inzendingen een shortlist met tien projecten. Hierna kan het online stemmen beginnen. Deze online stemmen bepalen wie er tijdens de prijsuitreiking op BATIBOUW (op 4 maart 2015) naar huis gaat met de publieksprijs. Verder verkiezen ook nog een architecten- en persjury een project uit de lijst. Vanaf 28 februari wordt de volledige shortlist voorgesteld in de Astridhal. • Vlieg: droomplekjes van en voor kinderen Schatten van Vlieg, de zomeractie voor families van CultuurNet Vlaanderen, stond dit jaar in het teken van architectuur en ruimtebeleving. Kinderen werden uitgedaagd om hun eigen droomplek te bedenken en uit te werken. Hieraan werd een ontwerpwedstrijd gekoppeld. Een jury koos vijf straffe droomplekken die door Bulk architecten op kindermaat worden gebouwd en worden tentoongesteld op BATIBOUW 2015. Het architectenbureau Bulk creëert samen met gemotiveerde studenten architectuur deze droomplekken op een schaal die toelaat dat de kinderen er zelf in passen, en dit met de nodige aandacht voor ecologie en duurzaamheid. Deze droomplekken op schaal worden in primeur gepresenteerd op Batibouw in het Adviespaleis. • Innovation Gallery BATIBOUW wordt dit jaar opgeluisterd met een unieke ‘Innovation Gallery’. Gedurende de hele beurs zal in het Adviespaleis een selectie van de grootste productnieuwigheden van BATIBOUW 2015 te bewonderen zijn. Een zone dus waar de bezoeker op één plaats de meest vooruitstrevende nieuwigheden kan ontdekken. • Awards BATIBOUW is ook het decor van een aantal prestigieuze prijsuitreikingen, denk maar aan de Communication Awards (donderdag 26 februari), de ECO Award (datum TBC) en de Belgian Building Awards (woensdag 4 maart). • Concept & Build for Students Op Concept & Build for Students, dat plaatsvindt op 4 maart 2015, zullen Paola Viganò van Studio Secchi-Viganò en Bas Smets van Bureau Bas Smets studenten architectuur, interieurarchitectuur en design toespreken. Na de conferentie krijgen de studenten de kans om nader kennis te maken met de verschillende Concept & Build exposanten, in de foyer van het Auditorium 2000. • BouwForum Het BouwForum van de Confederatie Bouw vindt plaats op de eerste professionele dag van BATIBOUW, op 26 februari 2015 in Auditorium 2000. • Build-IT Build-IT, het enige platform voor ICT-diensten die zich op de bouwsector richten, ontwikkelde in de loop der jaren een sterke eigen identiteit. Het is een echte beurs-in-een-beurs, die een specifieke maar tegelijkertijd ook steeds uitgebreidere doelgroep aanspreekt. Op 26 en 27 februari 2015 kan de professionele bezoeker die een BATIBOUW-ticket heeft Build-IT gratis bezoeken. Voor een volledig overzicht van deze en de vele andere evenementen die op BATIBOUW worden georganiseerd, raadpleeg de evenementenkalender op www.batibouw.com. Deze kalender wordt geregeld geüpdatet. 3. BATIBOUW maakt het bezoekers makkelijk • Registratie Particuliere bezoekers worden vriendelijk verzocht zich online te registreren. Dit zorgt voor een beetje extra werk, maar die tijd wint men heel snel terug op de beurs zelf. Na registratie krijgt men immers een PDF met een barcode die geldt als toegangsbewijs. Aan de ingang van BATIBOUW zullen badgehouders worden uitgedeeld, en het volstaat dat de op voorhand geprinte – en eenvoudig plooibare – PDF daarin wordt gestopt. De bezoeker die op BATIBOUW zijn gegevens wil achterlaten bij een exposant kan dan eenvoudigweg zijn of haar barcode laten scannen. Alle particuliere bezoekers die zich online inschrijven via www.batibouw.com kunnen van dit systeem gebruik maken. De exposant kan de scan uitvoeren via een speciale app op zijn of haar smartphone, waardoor het gebruik van een scanner overbodig wordt. Voor de professionele bezoeker verandert er niets. Ook hij of zij registreert zich op voorhand en stopt de uitgeprinte PDF in de op de beurs aangeboden badgehouder. Dankzij deze focus op efficiëntie gaat BATIBOUW de strijd aan met files aan de ingang, én zorgt men er voor dat de doorstroom van gegevens naar de exposanten op een gebruiksvriendelijke manier kan gebeuren. • BATIBOUW APP Bezoekers van BATIBOUW kunnen niet alleen op de website terecht om hun beursbezoek voor te bereiden, want er staat ook een handige gratis app voor tablet en smartphone ter beschikking, waarop men eenvoudig het beursplan, de catalogus en nog veel meer kan raadplegen. • BATIBOUW Home Deals De BATIBOUW Home Deals beantwoorden duidelijk aan een door bezoekers vaak gestelde vraag: welke kortingen bieden exposanten zoal aan op BATIBOUW? Wie het antwoord wil kennen zal in aanloop van de beurs kunnen surfen naar www.batibouw.com en kunnen doorklikken op ‘Home Deals’. Op BATIBOUW zelf wordt aan de ingang een handig chequeboekje uitgedeeld, waarin deze kortingen nog eens te vinden zijn, handig gerangschikt per Paleis. • BATIBOUW Folderservice Het hele jaar door kunnen geïnteresseerden bovendien heel wat brochures van BATIBOUW-exposanten downloaden via de website van BATIBOUW, www.batibouw.com. Het grote aantal aanvragen die de exposanten elk jaar krijgen wijst erop dat dit voor de consument een bijzonder handige manier is om zich te informeren, én om een bezoek aan BATIBOUW nog beter voor te bereiden! • Bouwen € Besparen BATIBOUW zet zijn schouders mee onder het boek Bouwen € Besparen, dat uitgegeven wordt door Lannoo en rond de beurs zal verschijnen. Via 101 praktische vragen en antwoorden biedt het een schat aan informatie. De pittige tekeningen van cartoonist Lectrr maken er een origineel en vlot leesbaar geheel van. Praktische informatie Tickets zijn te bekomen via de website www.batibouw.com. De barcode op de online gekochte tickets kan door exposanten worden gescand, wat het makkelijker maakt om contactgegevens door te geven. Plaats: Brussels Expo – Belgiëplein 1 – 1020 Brussel Openingsuren en -dagen: Professionele dagen: Donderdag 26 februari 2015 van 10u00 tot 18u30 Vrijdag 27 februari 2015 van 10u00 tot 21u00 (nocturne) Groot Publiek: Van zaterdag 28 februari tot en met zondag 8 maart 2015 van 10u00 tot 18u30 Donderdag 5 maart van 10u00 tot 23u00 (nocturne) Paleizen: Alle paleizen Inkomprijs: Groot Publiek: Tickets: € 12,50/dag Tickets online: € 10,50/dag (of € 13/dag met catalogus) Kinderen tussen 6 en 12 jaar: € 6/dag Kinderen onder 6 jaar: gratis Vaklui: Toegangsticket professionele dagen: € 40. Leden van Bouwunie, Confederatie Bouw en de Orde van Architecten krijgen een badge die hen toegang verschaft op donderdag 26 én vrijdag 27 februari of, indien de badge niet tijdens de professionele dagen wordt gebruikt, één groot publieksdag naar keuze. Overige professionelen krijgen veelal hun tickets aan via hun vaste leverancier. Combitickets verkrijgbaar met NMBS (B-Dagtrip), vanuit eender welk Belgisch station.

Grofvuil in 21 gemeenten nog steeds gratis

huisvuilGrofvuil in 21 gemeenten nog steeds gratis: N-VA eist dat vervuiler overal betaalt In 21 Vlaamse steden en gemeenten kunnen inwoners nog steeds gratis met hun grofvuil terecht op het gemeentelijk recyclagepark. Dat is nochtans flagrant in strijd met de Vlaamse regelgeving die sinds 1 juli 2013 van kracht is. Minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Schauvliege gaat de balorige steden en gemeenten tot de orde roepen. Dat beloofde ze aan N-VA-parlementslid Marius Meremans, die haar over de zaak aan de tand voelde. Marius Meremans hekelde dat Gent zich enerzijds “profileert als klimaatstad maar anderzijds nog steeds niet het principe van de vervuiler betaalt, hanteert.” Ook de stad Oostende en 19 andere steden en gemeenten blijven reeds anderhalf jaar in gebreke. De minister beloofde Meremans dat OVAM met de betrokken gemeenten in dialoog zal gaan en samen met hen een stappenplan zal opmaken. Wie hardleers blijft, mag zich verwachten aan sancties. De meest aangehaalde reden om de aflevering van grofvuil gratis te houden is dat betaling leidt tot meer sluikstorten. Maar volgens minister Joke Schauvliege klopt dit niet. Studies en steekproeven wijzen niet op een significante stijging van het fenomeen sluikstorten in de gemeenten waar het aanbieden van grofvuil betalend is. Gratis aanleveren van grofvuil, het toekennen van gratis beurten en het gratis ophalen van grofvuil stroken niet met het uitvoeringsbesluit én de filosofie van het decreet. “Als we de klimaatverandering willen tegengaan, moet iedereen zijn verantwoordelijkheid nemen”, stelt Meremans. “Wie afval vermijdt moet worden beloond, wie vervuilt betaalt.”

Gezamenlijke controle Douane-politie met ANPR-camera

0
politie13.560 voertuigen gecontroleerd tijdens gezamenlijke controle Douane-politie met ANPR-camera Op woensdag 14 januari hebben de federale politie en de Douane de krachten gebundeld en een gezamenlijke controleactie gehouden met gebruik van nummerplaatscanners. Die actie vond plaats tussen 14 en 18 uur aan de grensovergang in Rekkem (West-Vlaanderen), richting België. De nummerplaatscanners zijn van de Douane en werden voor het eerst samen met de politie ingezet. Deze nieuwe synergie tussen politie- en douanediensten zal leiden tot een nog meer efficiënte controle van de voertuigen. Tijdens de actie werd de scanapparatuur van de douanediensten, voor de duur van de actie, gelinkt zijn aan de eigen gegevensbestanden en aan de gegevensbestanden van de federale politie. De bediening van de scanapparatuur, de interceptie van de voertuigen en de afhandeling van de onderschepte voertuigen werd telkens door gemengde teams douane/politie uitgevoerd. Resultaten van deze actie: – aantal gecontroleerde voertuigen ANPR: 3.560 – aantal ‘hits’: 16 – aantal onderschepte voertuigen: 13 – geïnde penale boetes: 5 voor een bedrag van 4.356 € – aantal afgenomen ademtesten: 17 (allen negatief) – aantal processen-verbaal: 16 (15 verkeer = 1 gerechtelijk) Sinds 2012 bestaat tussen de federale politie en de Douane een raamakkoord met als doel om de samenwerking tussen de beide diensten te optimaliseren. Een uitbreiding van dit raamakkoord laat nu ook toe om de automatische nummerplaatlezers (ANPR) van de douanediensten gezamenlijk in te zetten. Daardoor worden middelen en capaciteit optimaal ingezet en worden dubbele investeringen vermeden. De federale politie beschikt momenteel nog niet over mobiele ANPR-scanners. Het is de bedoeling om in de toekomst deze gezamenlijke controleacties op geregelde tijdstippen te houden. Bron: FOD Financiën

Strengere, Belgische privacyregels voor Facebook ?

0
facebookStrengere, Belgische privacyregels voor Facebook? Het kan Facebook tot de orde roepen in ons land kan wel degelijk, zegt sp.a-kamerlid Karin Jiroflée. “Als Duitsland zijn strengere privacyregels kan opleggen aan deze sociale media-gigant, moet dat ook bij ons kunnen. Er zijn geen excuses om te wachten op Europa.” Vanaf 1 februari gelden op de sociale netwerksite Facebook nieuwe regels, regels die de privacy van de gebruikers nog meer dan voorheen te grabbel gooien. Privé-informatie kan Facebook voortaan gebruiken voor commerciële doeleinden; foto’s, berichten en gegevens zijn nu eigendom van Mark Zuckerberg. De zogenaamde “hoax-berichten” van gebruikers – waarbij ze expliciet aangeven dat ze dat niet willen – slaat Facebook in de wind. Karin Jiroflée, kamerlid voor sp.a, maakt zich zorgen: “Wie een account heeft of aanmaakt, verklaart zich meteen akkoord met de voorwaarden. En die bepalen nu dat elke gebruiker afstand doet van zijn of haar intellectuele eigendom. Dat gaat niet enkel om foto’s, filmpjes of berichten. Ook je contactpersonen en adressenlijst kan Facebook naar hartenlust gebruiken.” Daarom vroeg Jiroflée aan Bart Tommelein, Staatssecretaris voor Privacy, om in actie te schieten en in te grijpen waar mogelijk om de privacy van Belgen zoveel mogelijk te garanderen. “Tommelein erkent het probleem, maar helaas wacht hij op Europees initiatief – de oprichting van een Europese waakhond bijvoorbeeld – om concrete stappen te zetten. Hij verschuilt zich achter het feit dat het Europese hoofdkantoor van Facebook in Ierland zetelt en dat op dit moment enkel de Ierse privacywetten van tel zijn voor Facebook.” “Dat terwijl we op Belgisch niveau wel degelijk iets kunnen ondernemen en niet langer hoeven te wachten”, benadrukt Jiroflée. “Zo heeft Duitsland al beslist om Facebook te onderwerpen aan de eigen privacywetten. Waar wachten we dan nog op? Het is dus mogelijk om Facebook te dwingen onze regels en wetten te respecteren. Als het in Duitsland zo snel kan gaan, moet dat bij ons ook kunnen.” Lachaert wil privacycommissie horen in Kamer over hold-up persoonsgegevens door Facebook Kamerlid Egbert Lachaert stelde vandaag kritische vragen over het nieuwe privacybeleid van Facebook. Hij vroeg staatssecretaris voor Privacybescherming Bart Tommelein welke maatregelen genomen kunnen worden om gebruikers beter te informeren en beschermen, middels nieuwe wetgeving of ingrijpen van de privacycommissie. Die laatste nodigt Lachaert alvast uit in de Kamer voor meer toelichting. Lachaert: “Onze regering besloot een afzonderlijke staatssecretaris aan te stellen voor privacy. Dat is in deze moderne tijden een belangrijk thema.” De liberale volksvertegenwoordiger vindt dat het nieuwe privacybeleid van Facebook dat al over twee weken in werking treedt, een hold-up pleegt op onze persoonsgegevens. “Het bedrijf geeft zichzelf quasi-ongelimiteerd toegang tot het surfgedrag, de contactpersonen, berichten, Instagram gegevens, foto’s en filmpjes van de gebruikers. We moeten de vaak onwetende gebruikers informeren en beschermen, middels optreden van de privacycommissie of desnoods strengere privacywetgeving.” Staatssecretaris Tommelein stelde dat de privacycommissie bevoegd is om te toetsen of de nieuwe privacyregels van Facebook buitensporig zijn. Hij verwees ook naar de Europese Verordening die in de steigers staat om de privacy van de Europese burgers beter te kunnen beschermen. Tommelein pleitte tijdens de Raad van ministers over privacy ook voor een sterke Europese privacywaakhond om burgers te beschermen tegen overdreven beslag op persoonsgegevens van burgers. Een gezamenlijk Europees initiatief zal meer zoden aan de dijk brengen dan 28 aparte. Tommelein wees er op dat hij de adviezen van de privacycommissie in dit dossier nauwgezet opvolgt, maar stelde ook voor eventueel de Belgische privacywetgeving aan te passen. In afwachting stelde Lachaert voor de privacycommissie uit te nodigen in de bevoegde Kamercommissie Justitie om na te gaan welke initiatieven mogelijk zijn ter bescherming van de Facebookgebruikers.