België de Europese kampioen van de kortingbonnen

0
kortingsbonnenDe Belgische consumenten zijn nog altijd de grootste gebruikers van kortingsbonnen! In 2015 prijkt België, net als in 2014, helemaal bovenaan op de Europese ranglijst van landen waar de meeste kortingsbonnen per inwoner worden gebruikt. Uit de cijfers die HighCo DATA Benelux heeft gepubliceerd, blijkt dat de Belgische gezinnen vorig jaar maar liefst 103 miljoen euro hebben bespaard op hun uitgaven. Nergens ter wereld zijn kortingbonnen zo wijdverspreid, maar ook digitale oplossingen zoals e-couponing worden steeds populairder.

België de Europese kampioen van de kortingbonnen

In 2015 heeft elke Belg gemiddeld 6,6 kortingbonnen gebruikt die waren uitgegeven door fabrikanten. Zo’n hoog gemiddelde per jaar per inwoner is meteen goed voor de eerste plaats op de wereldranglijst van consumenten die kortingsbonnen gebruiken. Daarmee laten we de Fransen achter ons, die 4,7 bonnen per inwoner gebruikten in 2015. Tijdens datzelfde jaar hebben de teams van HighCo DATA Benelux maar liefst 73 miljoen bonnen verwerkt die Belgische consumenten hebben ingediend bij handelaars. 57 % van die bonnen werden in Vlaanderen gebruikt, 33 % in Wallonië en 10 % in Brussel. De provincies waar kortingsbonnen het best zijn ingeburgerd, zijn Namen, Luik en Luxemburg (+12 % ten opzichte van het nationale gemiddelde), gevolgd door West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen (+5 %). De provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant, Waals-Brabant, Henegouwen en Limburg bevinden zich rond het nationale gemiddelde (-2 %). De Brusselse gezinnen echter lijken geen heil te zien in kortingbonnen (-18 %). Belgische gezinnen bespaarden 103 miljoen euro in 2015 In totaal hebben de Belgische gezinnen in 2015 zo’n 103 miljoen euro bespaard dankzij kortingsbonnen. Dat cijfer is de afgelopen jaren vrij stabiel gebleven, ook al stellen we een lichte terugval vast van het aantal ingewisselde bonnen. De oorzaak voor die evolutie ligt bij de fabrikanten, die steeds vaker kortingsbonnen verspreiden die enkel geldig zijn bij aankoop van meerdere producten (bijvoorbeeld 2 euro korting bij aankoop van 2 pizza’s) in plaats van één enkel product (bijvoorbeeld 0,75 euro korting bij aankoop van 1 pizza). Tendenzen: meer acties op ‘Food’ Sinds enkele jaren neemt het aantal acties niet meer toe, en blijft het totaal stagneren tussen 22.000 en 25.000 acties per jaar. Maar in de ‘food’ sector is wél een duidelijke trend waar te nemen, namelijk een aanzienlijke stijging van het aantal Belgische consumenten dat gebruikmaakt van acties op voedingswaren en dranken (+11 %). De e-coupon zet zijn opmars verder De lancering van de e-coupons ligt alweer een paar jaar achter ons, maar sindsdien is de populariteit van digitale kortingbonnen alleen maar toegenomen. Fabrikanten van producten laten zich steeds meer verleiden door de digitale oplossingen voor promoties. We merken een aanzienlijke stijging van de digitale kortingacties bij Delhaize, Carrefour en Match. Het aantal e-coupons dat de consumenten in 2015 hebben afgedrukt ligt 63 % hoger dan in 2014. De divisie BOX, de afdeling van HighCo DATA Benelux die het digitale kanaal ontwikkelt, heeft laten weten dat er in 2015 zo’n 18 % meer e-coupons zijn gebruikt. Cashback-acties zitten in de lift In 2015 lag het aantal cashbacks (bijvoorbeeld artikelen die gedeeltelijk of volledig worden terugbetaald na aankoop of in het licht van een ‘niet tevreden, geld terug’-actie) 4 % hoger dan in 2014. De terugbetaalde som bedraagt gemiddeld 8,6 euro per deelname. Globaal gezien stellen we ook vast dat steeds meer acties de vorm hebben van wedstrijden, online spelletjes … De M-coupon komt dichterbij Wat brengt de toekomst? Projecten met M-coupons worden steeds concreter en het is een kwestie van tijd voor die hun intrede doen bij de Belgische consumenten. In 2016 zal HighCo DATA Benelux uitpakken met vernieuwende oplossingen.

Balthazar grootste winnaar op uitreiking Mia s

0
Op de uitreiking van de Mia’s was Balthazar de grootste winnaar. Al wat naam en faam had op muziekgebied in Vlaanderen was gisteren present in de AED studio’s van Lint. Eerder op de avond werden al 5 awards uitgereikt door mensen die professioneel bezig zijn met muziek. De zogenaamde sectorprijzen. Award voor beste muzikant ging volgens deze jury naar: Lander Gyselinck, in de categorie beste live act viel Oscar and the wolf in de prijzen. Beste auteur/componist werd Trixie Whitley, beste artwork was weggelegd voor Stuff. En tenslotte ging de award voor beste album naar Balthazar en het nummer Nightclub. Meteen hun eerste award van deze avond en het zou niet bij die ene blijven! Tenslotte bewees Stromae nog maar eens dat je geen nieuw werk moet uitbrengen voor het winnen van een Mia. Hij won in de categorie beste videoclip met Quandt c’es. In een liveshow vanuit de AED studio’s in Lint werden de jaarlijkse Mia’s (Music Industry Awards) uitgereikt. Het gebeurd nog weinig live uitzendingen op televisie maar gisterenavond was het nog eens zover. De presentator van dienst was voor de gelegenheid Tom Lenaerts. Het was Stan Van Samang met zijn nummer “Een ster” die het muziekfeest mocht openen. Later zou hij de award:”Hit van het jaar” voor dit nummer mee naar huis mogen nemen. Deze award bleef tot op het laatste ogenblik spannend want het waren de kijkers die via sms tot het allerlaatste moment konden stemmen. Image00041 (Danira Boukhriss Terkessidis) De eerste die mocht verschijnen voor een uitreiking was de ravissante Danira Boukhriss Terkessidis. Zij mochten de award voor beste album overhandigen aan Balthazar. De grootste doorbraak ging naar Tourist LeMC. Johannes Vaes want zo heet deze Antwerpse zanger echt, mocht nog een tweede keer opdraven voor Nederlandstalig. Hij kreeg de award uit handen van Jonas Van Geel. Daarna mocht Peter Van De Veire verschijnen aan de zijde van de bevallige Laura Tesoro (winnares Eurosong). Zij mochten de award in de categorie Dance aan Lost Frqueencies overhandigen. Image00035 (Laura Tesoro) Daarna mocht Wim Willaert (acteur uit o.a eigen kweek en Bevergem) voor de categorie Alternative opdraven. De winnaar in deze categorie werd Lost Frequencies. De volgende in het rijtje die het podium mocht bestijgen om een award te ontvangen uit de handen van Bill Barberis was Christoff in de categorie Vlaams populair. De immer goedlachse Christoff wist nog te vertellen dat deze award bestemd was om op de kast van mama te zetten, omdat zijn zus die ook in deze categorie genomineerd werd en buiten de prijzen viel. Image00031 Voor de categorie Solo-man waren het de zusjes Coorevits (Temptation eiland) die het podium mochten betreden. Hun winnaar Stromae was spijtig genoeg afwezig, bijgevolg beloofde Tom plechtig dat hij de award persoonlijk ging afgeven. De Solo-vrouw werd gewonnen door Selah Sue en zij kreeg die overhandigd door Adil El Arbi de regisseur gekend door de film Black. Daarna kregen we een optreden van Emma Bale (16j) de jongste genomineerde (3x) voor een award. Spijtig genoeg moest dit jong talent zonder award huiswaarts keren. Maar we zijn er zeker van dat deze nog komt. Cath Luyten mocht de volgende award overhandigen en die ging naar Oscar and the Wolf in de categorie beste pop. Jacques Vermeire mocht de award voor beste Nederlandstalige uitreiken en die ging naar Tourist LeMC, wat trouwens de tweede van de avond werd voor deze man. Will Tura kreeg voor zijn hele carrière de Lifetime Achievement Award en deze werd uitgereikt door sporticoon en persoonlijke vriend Eddy Merckx, die ook nog een fiets als geschenk voor Will overhandigde. Image00005 Daarna zong de koning van het Vlaamse lied zijn vroegere hit “Het kan niet zijn” bijgestaan door achtereenvolgens Nathalia, Helmut Lotti, Stijn Meuris en Jasper Steverlinck sloot het rijtje af. Daarna was het de beurt aan Jeroen Meus om de op één na laatste award uit te reiken en voor de derde keer op rij viel die eer te beurt aan de favoriete groep van Jeroen Balthazar. En dan was het ogenblik aangebroken waar iedereen met spanning had zitten op wachten. De uitreiking van de hit van het jaar en deze werd zoals eerder al vermeld Stan Van Samang met “Een ster”. Stan had deze award zeker niet verwacht en het enige wat hij nog kon uitbrengen was: dank je wel, dank je wel, mond vol tanden, ik weet niet wat zeggen… fuck verdoeme, miljaar, wat een jaar en om af te sluiten met dank uuuuuuuuuuuu wellllllllllll. Hiermee viel dan ook het doek over de 9e uitreiking van de Mia’s en kijken we al uit op de editie 2016. Meer foto’s – Klik hier

Vrijwillige terugkeer zit in de lift

0
Theo FranckenIn 2015 werden in totaal 10.081 personen teruggebracht naar hun land van herkomst, ofwel gedwongen via de gesloten centra, ofwel vrijwillig met assistentie van de Belgische overheid. Dat is een stijging van 15,5 % in vergelijking met 2014 (8.727).

Gedwongen terugkeer: sterke resultaten ondanks minder capaciteit.

Er keerden 5.894 personen gedwongen terug, inclusief de terugdrijvingen aan de grens en de Dublin-overdrachten. Dat zijn er 16 % meer dan in 2014 (5.063). De stijging is voornamelijk te danken aan de forse toename van de repatriëringen van personen in onwettig verblijf. Met 3.107 repatriëringen werd het cijfer van 2014 (2.586) met 20 % overtroffen. Dit is een groot succes, want de administratie had door infrastructuurwerken te kampen met gemiddeld 4 % minder capaciteit in de gesloten centra. Staatssecretaris Theo Francken: “We zijn er in geslaagd om fors meer te doen met minder middelen. Dat laat het beste verhopen voor 2016, want de capaciteit in de gesloten centra verhoogt van 528 plaatsen vandaag naar 610 in juli. Dat moet ons in staat stellen om nog eens 1000 personen meer te repatriëren. Is dat voldoende? Neen. Ik steun dan ook voluit de vraag van de Directeur-Generaal van Dienst Vreemdelingenzaken om naar een integrale verdubbeling te gaan van onze capaciteit.” Beleidskeuze werpt vruchten af: nooit meer criminelen terug gebracht. In 2015 werden 1.437 criminelen vanuit de gevangenis teruggebracht naar hun land van herkomst. Dat is een stijging van maar liefst 129 % ten opzichte van 2014 (625). De prioriteit om voorrang te geven aan criminelen vertaalt zich in de statistieken. In 2015 waren gedetineerden goed voor 32 % van het totale aantal repatriëringen. In 2013 was dat slechts 17 %, in 2011 amper 13 %. Staatssecretaris Theo Francken: “Vandaag zijn één op de drie personen die we gedwongen terugleiden zware jongens uit de gevangenis. Het is ooit anders geweest. Onder Staatssecretaris Wathelet werden gedetineerden geregulariseerd, nu worden ze gerepatrieerd. Een kwestie van prioriteiten.” Ook de vrijwillige terugkeer zit in de lift In 2015 keerden in totaal 4.187 vreemdelingen vrijwillig terug met hulp van de overheid. Dat is een stijging met 14 % ten opzichte van 2014 (3.664). Staatssecretaris Theo Francken: “Na drie jaar achteruitgang komt er opnieuw schot in de vrijwillige terugkeer. Dat is de vrucht van intensieve samenwerking tussen DVZ, FEDASIL en de lokale overheden. De mogelijkheid van vrijwillige terugkeer wordt nu van bij het begin van de asielprocedure aanbevolen. Onze diensten werden ook laagdrempeliger gemaakt, door de opening van regionale terugkeerloketten in Luik, Antwerpen en Gent. We blijven prioritair inzetten op vrijwillige terugkeer en hopen in 2016 een nieuwe stap vooruit te zetten.”

Goedkeuring Uplace is Juridisch oplapwerk

0
winkelstratenUNIZO over goedkeuring Uplace: Juridisch oplapwerk Vandaag keurde de Vlaamse regering het GRUP voor Uplace definitief goed. Maar wel nadat ze aantal wijzigingen aanbracht na de kritiek van de Raad van State op het eerdere voorstel. “Oplapwerk voor een zinkend schip”, noemt UNIZO dit. Het GRUP hangt volgens UNIZO sowieso juridisch met losse schroeven aan elkaar. De ondernemersorganisatie betwijfelt of het oplapwerk nu alles juridisch heeft opgelost. Daarom gaat UNIZO het dossier juridisch doorlichten en eventuele gerechtelijke stappen zetten. In elk geval blijft UNIZO de Vlaamse regering “hypocriet gedrag” verwijten. “De regering heeft twee gezichten. Het ene keurt het decreet Handelsvestigingsbeleid goed, dat volledig focust op kernversterkend beleid. Langs de andere kant probeert ze alles uit de kast te halen om Uplace toch maar goedgekeurd te krijgen”. Volgens UNIZO heeft het Uplace-project weinig kans op slagen. Naast het GRUP volgt nog de procedure rond de milieuvergunning en bouwvergunning. “De eerste steen is nog niet voor morgen”. UNIZO herhaalt dat ze blijft strijden tegen elk project dat niet past binnen het kernversterkend beleid. Ze verwijst hierbij onder andere naar NEO.

Uplace zorgt voor meer files, meer vervuiling en minder jobs

0
spaUplace zorgt voor meer files, meer vervuiling en minder jobs. sp.a noemt beslissing van Vlaamse regering ‘onbegrijpelijk’ De sp.a-fractie in het Vlaams parlement vindt het onbegrijpelijk dat de regering doorzet met Uplace. “Uplace is een slecht project dat rampzalig is voor de mobiliteit rond Brussel en dat jobs vernietigt in de handelscentra van onze steden”, zeggen Joris Vandenbroucke en Katia Segers. “Iedereen is het erover eens dat Uplace zal zorgen voor meer files, meer luchtvervuiling en minder jobs. En toch doet de regering koppig voort.” De regering heeft vandaag het licht op groen gezet voor het omstreden shoppingcomplex Uplace in Machelen, vlakbij de Brusselse ring. Studies hebben aangetoond dat het project een nefaste mobiliteitsimpact zal hebben en voor nog meer files en luchtvervuiling zal leiden. Daarnaast zullen er jobs verdwijnen in de winkels in de omliggende steden en gemeenten. Het is dan ook onbegrijpelijk dat de Vlaamse regering tegen elke vorm van gezond verstand in blijft doorzetten met het project. “Dat minister Schauvliege haar handtekening zet onder een beslissing waarvan ze zélf geen voorstander is, evenmin als de fractieleiders van meerderheidspartijen Open VLD en CD&V, toont aan dat dit dossier het voorwerp is van brute machtspolitiek waarin enkel zakelijke belangen doorwegen. Hopelijk trekt de Raad van State hier alsnog een streep door”, zegt Vandenbroucke. Katia Segers betreurt dat het algemeen belang moet wijken voor de privé-belangen van één ondernemer. “De regering had beter een streep getrokken door het project. Dan had men de betrokken terreinen eindelijk een toekomst kunnen geven. Want door dit omstreden project goed te keuren, zet de regering de deur open voor juridische acties. Die rechtsonzekerheid gijzelt ook goede projecten in de omgeving, zoals het geplande Jan Portaelziekenhuis. Waarom blijft de regering rijden voor één man, in de plaats van te kiezen voor een nieuwe, duurzame en toekomstgerichte invulling voor deze plek?”

Peter De Roover nieuwe voorzitter N-VA-Kamerfractie

0
petrerPeter De Roover nieuwe voorzitter N-VA-Kamerfractie De N-VA-Kamerfractie verkoos vanochtend een nieuwe fractievoorzitter. Kamerlid Peter De Roover volgt Hendrik Vuye op, die zich in opdracht van de partij zal toeleggen op het institutionele project. Ook de interne organisatie van de fractie werd op de vergadering doorgelicht. Doordat Veerle Wouters zich eveneens voltijds zal wijden aan het communautaire, was ook de positie van ondervoorzitster vacant. De fractie koos ervoor om een ruimer bureau samen te stellen, dat de fractievoorzitter zal bijstaan in zijn taak. Naast ondervoorzitster Inez De Coninck (Vlaams-Brabant) bestaat dat bureau uit Brecht Vermeulen (West-Vlaanderen), Wouter Raskin (Limburg) en Peter Dedecker (Oost-Vlaanderen). Door de verschuivingen binnen de fractie werd ook de vertegenwoordiging van de Kamerfractie in het partijbestuur herbekeken. De Kamerfractie verkoos Valerie Van Peel (Antwerpen), Peter Dedecker (Oost-Vlaanderen), Brecht Vermeulen (West-Vlaanderen), Zuhal Demir (Limburg) en Kristien Van Vaerenbergh (Vlaams-Brabant) in het partijbestuur van de N-VA. Nu Peter De Roover door de fractie werd aangesteld tot fractievoorzitter, is hij ontslagnemend als nationaal penningmeester van de N-VA. Beide functies zijn statutair immers onverenigbaar. De partijraad van de N-VA zal daardoor in februari een nieuwe nationaal penningmeester moeten verkiezen.

Samenwonende partners worden evenwaardige huurders

0
huren

Samenwonende partners worden evenwaardige huurders

Steeds meer samenwonenden zoeken een geschikte woning op de private huurmarkt. Toch wordt het huurcontract meestal niet met beide partners afgesloten, maar neemt één van beide het contract op zich. Dat betekent niet alleen dat de inwonende partner niet verantwoordelijk is voor de contractuele verplichtingen, maar ook dat hij of zij geen woonzekerheid heeft in geval er iets fout loopt. Om duidelijkheid te scheppen en rechtszekerheid te bieden voor zowel de huurder als de verhuurder, stelt Vlaams volksvertegenwoordiger An Christiaens een automatisch medehuurderschap voor. De huur van de gezinswoning en het huurrecht van de langstlevende echtgenoot worden niet geregeld in de woninghuurwet, maar wel in het huwelijksvermogensrecht en het erfrecht. An Christiaens wil dit anders geregeld zien. Alle regels die raken aan de rechten en plichten van de betrokken partijen bij een huurovereenkomst moeten opgenomen worden in het huurrecht. An Christiaens: “Heel wat koppels kiezen voor een huurwoning, maar in het huurcontract wordt vaak geen melding gemaakt van hun verbintenis. Dat komt doordat de gekozen gezinswoning vóór het samenwonen al de huurwoning was van één van de partners, of omdat het nieuwe contract wordt afgesloten op naam van één van de partners. De partner die inwoont heeft volgens de huurwet echter geen woonzekerheid, maar ook geen enkele plicht ten aanzien van de verhuurder. Door het invoeren van een medehuurderschap sta je als inwonende sterker in conflictsituaties of bij het overlijden van je partner, maar ook als verhuurder heb je meer zekerheid doordat je een verbintenis aangaat met twee personen.” Fiscaal hebben wettelijk samenwonenden dezelfde rechten als gehuwden, maar op het vlak van het huurrecht is er geen bescherming voor de samenwonende partner of echtgenoot. Ook bij feitelijk samenwonenden is er geen duidelijk wetgevend kader. CD&V wil de inwonende partner automatisch medehuurderschap geven in het geval van een huwelijk, wettelijk samenwonen, of 2 jaar feitelijk samenwonen. Het medehuurderschap zorgt voor contractuele verplichtingen, maar garandeert ook woonzekerheid voor de inwonende partner. Bij overlijden van de partner die het contract aanging, zal de huur automatisch worden voortgezet. In het geval van een relatiebreuk krijgt elk van beide partners hetzelfde recht op huur, ongeacht wie het contract oorspronkelijk afsloot. De vrederechter beslist wie exclusief huurder wordt van de woning. Ook de verhuurder wordt betrokken in het geding omdat hij of zij als betrokken partij moet kunnen rekenen op een zekere en betrouwbare voortzetting van het contract. An Christiaens: “CD&V wil niet alleen huurzekerheid garanderen in goede tijden, maar ook houvast bieden in minder gunstige omstandigheden. Als het samenwonen misloopt, wordt stopgezet of de partner komt te overlijden, zorgt dat voor huuronzekerheid. Door het medehuurderschap kan de huur aan beide partijen worden toegewezen met aandacht voor het belang van de verhuurder. Op deze manier vermijden we menselijke drama’s.” Overzicht voorstelmaatregelen Medehuur Voor gevallen waarin slechts één van de partners het huurcontract ondertekende wil An Christiaens voorzien in: – een automatisch medehuurderschap voor de andere echtgenoot, of wettelijk samenwonende partner; – een automatisch medehuurderschap voor de andere feitelijk samenwonende partner indien zij twee jaar duurzaam en affectief samenwonen. Relatiebreuk In geval van een relatiebreuk kan elk van de partners aanspraak maken op het recht op huur, ongeacht wie het contract oorspronkelijk afsloot. In dergelijke situaties is het de vrederechter die zal moeten oordelen over de toewijzing van de huur. De vrederechter kan dan ook rekening houden met de belangen van de verhuurder. Automatische voortzetting bij overlijden In geval van overlijden van de huurder, wordt voorzien in een automatische voortzetting van de huurovereenkomst. In geval van contractuele medehuur, zet de overblijvende huurder exclusief, met uitsluiting van alle andere personen, de huur minstens 6 maanden voort.

Veel volk op nieuwjaarsreceptie DUO te Groot-Bijgaarden

0
Image00014 Veel volk was er inderdaad op de nieuwjaarsreceptie van DUO in de karting van Groot-Bijgaarden. Nadat men verleden jaar de keuze liet vallen op de nieuwe muziekacademie Dil’arte, koos men dit jaar voor een andere locatie. Omstreeks 19.45u kwamen de genodigden mondjesmaat binnen gesijpeld. Iedereen werd persoonlijk verwelkomt door voorzitter Willy Kempeneer. Image00016 Na het welkomstwoord van de voorzitter was het de beurt aan kersvers schepen van locale economie Anneleen Van Den Houte om haar eerste toespraak voor een talrijk publiek te brengen. Zij had het onder meer over de toekomstplannen van haar beleid. Zo riep ze alle ondernemers op om deel te nemen aan de adviesraad locale economie Dilbeek. Deze adviesraad zal er voor zorgen dat de communicatie tussen ondernemers en gemeentebestuur vlot verloopt. Image00026 Daarna was het de beurt aan schepen Stijn quaghebeur om het woord te nemen. Zijn uitéénzetting hield het midden tussen doceren en toespraak. Hij had het o.a over de nieuw in te richten Verheydenstraat en verbond er zich ook toe blijvend te communiceren met de ondernemers, die daar hun zaak hebben om tijdens de werken voldoende bereikbaar te blijven. Ook hij riep de ondernemers op om samen te werken en op hun beurt hun licht te laten schijnen over de vernieuwing van de Dilbeekse dorpskern. Maar hij benadrukte ook dat het de bedoeling was om alle dorpskernen aan te pakken. Daarbij verwees hij even naar de werken die momenteel bezig zijn aan het dorpsplein van Sint-Martens-Bodegem. Image00034 En dan was het tijd voor de hoofdgast van de avond, want niemand minder dan Unizo baas Karel Van Eetfelt wist Duo te strikken voor deze avond. Deze eminente spreker had het onder andere over de groeiende e-commerce, en dat je daar als ondernemer zeker moet aan deelnemen. Hij wist ons ook te vertellen dat Vlaanderen op dat gebied al een paar jaar achter staat. Tevens verheugde hij zich in het feit dat eindelijk de politici op gebied van e-commerce het licht hebben gezien en ook de wet zullen aanpassen zodat ook Vlaanderen volop kan genieten van deze nieuwe manier van ondernemen. Image00046 Hij had het ook nog over de inspanningen die Dilbeek leverde om zijn ondernemers te ondersteunen en bij te staan. Over de vernieuwde Dilbeekse dorpskern was hij zeer te spreken. Dat dit zou gebeuren in nauwe samenwerking met de ondernemers vond hij lovenswaardig en hij hoopte dat andere gemeenten het voorbeeld van Dilbeek zouden volgen. Na deze spreker kon de voorzitter eindelijk het glas heffen op 2016 en werd er door de deelnemers druk genetwerkt zoals men dat zo mooi zegt. In ieder geval het was voor iedere aanwezige een leerrijke avond geweest. Langs deze weg wensen wij de mensen van Duo alle succes toe in 2016. Meer foto’s – KLIK HIER

Nieuw model voor Audi Vorst

0
autoNieuw model voor Audi Vorst Minister van Financiën Johan Van Overtveldt reageert zeer verheugd op het nieuws, dat ondertussen ook bevestigd werd aan het kabinet: “De beslissing van Audi is belangrijk, omdat de voorbije jaren de negatieve berichtgeving uit de sector overheerste. Duizenden banen gingen daarbij verloren. Nu is er perspectief op forse investeringen en jobs. En dat binnen een belangrijk segment van de markt naar de toekomst toe. Dat past perfect in de strategie van de regering om in te zetten op innovatie. Ik heb de jongste maanden intensief overlegd met de directie van Audi. We hebben tijdens diverse overlegmomenten uitgebreide toelichting gegeven bij de diverse steunmaatregelen waarop Audi aanspraak zou kunnen maken bij een nieuwe investering in Vorst. Ik ben dan ook heel erg verheugd dat we Audi hebben kunnen overtuigen van het verbeterde investeringsklimaat en van de troeven van de tax shift die de lasten op arbeid aanzienlijk verlaagt. Het herstelbeleid van de regering is gericht op het behouden en aantrekken van jobs.”

Administratief centrum Aalst open voor publiek

0
aalstAdministratief centrum Aalst open voor publiek Op 18 januari 2016 is het administratief centrum van Stad Aalst op Werf 9 de eerste dag open voor de Aalstenaars. Vanaf vandaag vind je alle stadsdiensten onder 1 dak aan het Werfplein. De burger wordt er op een klantvriendelijke en efficiënte manier geholpen via een vooruitstrevend baliesysteem. Alle producten die de stad aanbiedt, van rijbewijs over huwelijksaanvraag tot kapvergunning, worden gecentraliseerd. Indien mogelijk gebeuren aanvraag en aflevering tijdens één en hetzelfde bezoek. 3 soorten balies In het nieuw administratief centrum zijn er drie soorten balies: het onthaal, de snelbalies en de themabalies. De medewerkers aan het onthaal maken de burger wegwijs en verwijzen via een ticketsysteem door naar de desbetreffende balie. Aan de snelbalie kan de burger eenvoudige documenten afhalen, zoals een uittreksel uit het strafregister of een bewijs van woonst. De medewerkers aan de themabalies bieden meer gespecialiseerde informatie: Burgerzaken, Vreemdelingenzaken en inburgering, Zorgbalie, Bouwen en wonen, Leefomgeving en mobiliteit, Ondernemen en werken en de UiTbalie. Ze geven uitgebreide uitleg over bijvoorbeeld een stedenbouwkundige vergunning, het huren van een zaal… Openingsuren van de snel- en themabalies maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 tot 14.30 uur woensdag van 14.30 tot 20.30 uur. Front en back office De front office zijn de verschillende balies, waar burgers snel en efficiënt geholpen worden. Gaat het om privacygevoelige informatie, dan wordt het gesprek verder gezet in een spreekruimte met een medewerker van de back office. De administratieve opvolging van dossiers gebeurt in de back office. Contactcenter Met vragen kunnen burgers altijd terecht op het algemeen infonummer van de stad 053 77 9300 of ze kunnen mailen naar info@aalst.be. Dankzij digitale kennisfiches bieden de medewerkers van het contactcenter een antwoord op veel gestelde vragen. Als de burger uitgebreid of technisch advies over een specifiek dossier nodig heeft, verwijzen ze door naar de behandelende back office medewerker. Betalen met de kaart Betaalkaarten zijn veilig en gebruiksvriendelijk. Daarom zorgt de Stad Aalst ervoor dat de burger aan elke balie in het administratief centrum elektronisch kan betalen. Betalen met de kaart zorgt ervoor dat de betaling snel en eenvoudig afgehandeld wordt. Bovendien is het ook veiliger, want minder cash in omloop betekent minder gevaar voor diefstal of verlies. Elektronisch betalen brengt geen extra kosten met zich mee. Betalen met cash geld kan alleen aan de cashautomaten op het gelijkvloers. Modern gebouw De burger komt terecht in een modern gebouw met een frisse inrichting en veel lichtinval. Er zijn verschillende aangename wachtruimtes met grote informatieschermen. Bij de inrichting van de balies werd rekening gehouden met rolstoelgebruikers. Het kleurrijke gebouw aan de Dender is nu al een blikvanger van de stad, centraal gelegen en vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. Een leeg stadhuis? Trouwers moeten nog steeds hun ja-woord geven in de trouwzaal in het huidige stadhuis op de Grote Markt. Ook de feestzaal zal nog gebruikt worden voor officiële ontvangsten. De gemeenteraad blijft maandelijks zitting houden in het belfort.