Administratief centrum Aalst open voor publiek

aalstAdministratief centrum Aalst open voor publiek

Op 18 januari 2016 is het administratief centrum van Stad Aalst op Werf 9 de eerste dag open voor de Aalstenaars. Vanaf vandaag vind je alle stadsdiensten onder 1 dak aan het Werfplein. De burger wordt er op een klantvriendelijke en efficiënte manier geholpen via een vooruitstrevend baliesysteem. Alle producten die de stad aanbiedt, van rijbewijs over huwelijksaanvraag tot kapvergunning, worden gecentraliseerd. Indien mogelijk gebeuren aanvraag en aflevering tijdens één en hetzelfde bezoek.

3 soorten balies
In het nieuw administratief centrum zijn er drie soorten balies: het onthaal, de snelbalies en de themabalies. De medewerkers aan het onthaal maken de burger wegwijs en verwijzen via een ticketsysteem door naar de desbetreffende balie. Aan de snelbalie kan de burger eenvoudige documenten afhalen, zoals een uittreksel uit het strafregister of een bewijs van woonst. De medewerkers aan de themabalies bieden meer gespecialiseerde informatie:
Burgerzaken, Vreemdelingenzaken en inburgering, Zorgbalie, Bouwen en wonen, Leefomgeving en mobiliteit, Ondernemen en werken en de UiTbalie. Ze geven uitgebreide uitleg over bijvoorbeeld een stedenbouwkundige vergunning, het huren van een zaal…

Openingsuren van de snel- en themabalies
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 tot 14.30 uur
woensdag van 14.30 tot 20.30 uur.

Front en back office
De front office zijn de verschillende balies, waar burgers snel en efficiënt geholpen worden. Gaat het om privacygevoelige informatie, dan wordt het gesprek verder gezet in een spreekruimte met een medewerker van de back office. De administratieve opvolging van dossiers gebeurt in de back office.

Contactcenter
Met vragen kunnen burgers altijd terecht op het algemeen infonummer van de stad 053 77 9300 of ze kunnen mailen naar info@aalst.be. Dankzij digitale kennisfiches bieden de medewerkers van het contactcenter een antwoord op veel gestelde vragen. Als de burger uitgebreid of technisch advies over een specifiek dossier nodig heeft, verwijzen ze door naar de behandelende back office medewerker.

Betalen met de kaart
Betaalkaarten zijn veilig en gebruiksvriendelijk. Daarom zorgt de Stad Aalst ervoor dat de burger aan elke balie in het administratief centrum elektronisch kan betalen. Betalen met de kaart zorgt ervoor dat de betaling snel en eenvoudig afgehandeld wordt. Bovendien is het ook veiliger, want
minder cash in omloop betekent minder gevaar voor diefstal of verlies. Elektronisch betalen brengt geen extra kosten met zich mee. Betalen met cash geld kan alleen aan de cashautomaten op het gelijkvloers.

Modern gebouw
De burger komt terecht in een modern gebouw met een frisse inrichting en veel lichtinval. Er zijn verschillende aangename wachtruimtes met grote informatieschermen. Bij de inrichting van de balies werd rekening gehouden met rolstoelgebruikers. Het kleurrijke gebouw aan de Dender is nu al een blikvanger van de stad, centraal gelegen en vlot bereikbaar met het openbaar vervoer.

Een leeg stadhuis?
Trouwers moeten nog steeds hun ja-woord geven in de trouwzaal in het huidige stadhuis op de Grote Markt. Ook de feestzaal zal nog gebruikt worden voor officiële ontvangsten. De gemeenteraad blijft maandelijks zitting houden in het belfort.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here