Waakzaamheid tegen terrorisme blijft

0

Waakzaamheid tegen terrorisme blijft

Op 22 maart 2016 werd België geconfronteerd met twee aanslagen in de nationale luchthaven van Brussels Airport en het metrostation Maalbeek: er zijn 32 overleden slachtoffers te betreuren, alsook tientallen gewonden, van wie sommigen nog steeds in het ziekenhuis liggen. Eén maand later zijn het terreurdreigingsniveau 3 en de versterkte veiligheidsmaatregelen nog steeds van toepassing voor heel het land. Dreiging in België Vier weken na deze dramatische gebeurtenissen, behoudt het OCAD het terreurdreigingsniveau op 3 voor heel het land. De dreiging wordt nog steeds als ernstig, mogelijk en waarschijnlijk beschouwd. Het OCAD en zijn partners volgen de situatie op en evalueren de informatie voortdurend. Versterkte veiligheidsmaatregelen Ten aanzien van deze situatie hebben er regelmatige coördinatievergaderingen plaatsgevonden in het Crisiscentrum met alle overheden en diensten die betrokken zijn bij dit nationale crisisbeheer. De rol van het Crisiscentrum bestond er de voorbije 4 weken in toe te zien op de coördinatie tussen al deze actoren. Momenteel is de federale fase nog steeds van kracht: het Crisiscentrum blijft dus zijn rol ter zake spelen. Na een laatste analyse van de situatie, die op vrijdag 15 april 2016 uitgevoerd werd, en een overleg dat gevoerd werd tussen de betrokken veiligheidsactoren, zijn er nog steeds versterkte veiligheidsmaatregelen van toepassing in heel het land. Concreet: – Strategische sites maken het voorwerp uit van versterkte maatregelen: o De nationale en regionale luchthavens o De 11 grote stations van het land o Het openbaar vervoer, in het bijzonder de Brusselse metro o De nucleaire en radiologische sites o … – De plaatsen waar veel personen samenkomen, kunnen eveneens bijzondere beschermingsmaatregelen genieten, op basis van de operationele analyse uitgevoerd door de lokale politie: o Winkelcentra o Bioscopen o … Zonder – om evidente veiligheidsredenen – in detail te treden, is de reeks ontwikkelde veiligheidsmaatregelen zeer uitgebreid: o Vaste posten of patrouilles dankzij de politiediensten, desgevallend ondersteund door Defensie en de Douane o Plaatsing van betonblokken voor welbepaalde plaatsen o Nauwe samenwerking met de private veiligheidsdiensten o … Het Crisiscentrum en al zijn partners zullen de evolutie van de situatie blijven opvolgen om desgevallend de bestaande veiligheidsmaatregelen aan te passen en nieuwe veiligheidsmaatregelen mee te delen. Voortdurende informatie aan de bevolking, de slachtoffers en hun naasten Om elkeen, en in het bijzonder de slachtoffers en hun naasten, te begeleiden in de opvolging van deze dramatische gebeurtenissen, werd een nieuwe website ter beschikking gesteld dankzij de samenwerking van de betrokken partners: http://crisiscentrum.be/nl/aanslagen-2203. Deze pagina bevat allerhande nuttige informatie over: o De ontwikkelde hulp en ondersteuning voor heel de bevolking, maar eveneens voor de slachtoffers en hun naasten, alsook voor de leden van de nood- en interventiediensten na dergelijke tragische gebeurtenissen; o De bestaande rechtsbijstand en financiële hulp voor de slachtoffers en hun naasten; o Concrete informatie, zowel in verband met de volksgezondheid en de sociale zekerheid, als in verband met de verzekeringen en de mogelijke schadevergoedingen. Deze website is evolutief en heeft tot doel iedereen door te verwijzen naar de nuttige informatie, of naar de bevoegde overheid of dienst. In het bredere kader van een risicopreventiebeleid heeft het Crisiscentrum in november 2014 een website gelanceerd, die specifiek gewijd is aan preventieve informatie over alle risico’s: http://www.risico-info.be. In ditzelfde kader werden, ten aanzien van het bijzondere risico op terreurdreiging of terroristische aanslag, een specifieke webpagina en infografieën opgesteld dankzij een overleg met verschillende betrokken partners. Deze adviezen aan de burgers worden online geplaatst op deze website. In het kader van een opvoeding over de risico’s in het algemeen, de zelfredzaamheid en in het bijzonder de solidariteit in noodsituaties, bestaat de doelstelling erin elkeen via deze website te adviseren de juiste reflexen aan te nemen, gelet op het terreurdreigingsniveau en de veiligheidsmaatregelen die nog steeds van toepassing zijn in ons land. info

Van 18 naar 23 losloopweiden voor honden in Gent

0
Extra ruimte voor honden: van 18 naar 23 hondenlosloopweiden in Gent De Stad Gent vindt dierenwelzijn belangrijk en investeert daarom in de aanleg van twee tijdelijke hondenlosloopweiden, een in de Pinguïnstraat (Vogelhoek-Gentbrugge) en een in de Driemasterstraat. In beide gevallen is het een win-win situatie: de terreinen lagen er ongebruikt bij én er was nood aan een hondenlosloopweide in de buurt. Naast deze tijdelijke losloopweiden komen er ook nog drie permanente losloopweiden bij. Hierdoor kunnen de 28.000 geregistreerde Gentse honden tegen eind 2016 terecht op 23 hondenlosloopweiden. Op alle openbare plaatsen, parken en natuurgebieden, sport- en recreatiedomeinen moeten honden steeds aan de leiband. Wie zijn hond los laat lopen, riskeert een Gemeentelijke Administratieve Sanctie (GAS) van minimum 60 euro. Honden mogen alleen loslopen in de hondenlosloopweiden verspreid over Gent. Vandaag telt Gent 18 losloopweiden, verspreid over het gehele grondgebied. En er is goed nieuws, want de Stad Gent investeert in bijkomende losloopweiden: twee tijdelijke en drie permanente. Nieuw concept: tijdelijke losloopweiden Dit voorjaar heeft de Stad Gent voor het eerst twee tijdelijke losloopweiden aangelegd: in Gentbrugge, ter hoogte van de groenstrook in de Pinguïnstraat, en in Wondelgem in het Driemasterpark, met een oppervlakte van respectievelijk 450 m² en 650 m². Uit cijfers blijkt dat er in Gentbrugge en in Wondelgem veel hondeneigenaars zijn. De keuze om op deze locaties een losloopweide aan te leggen was dan ook logisch. Maar er zijn nog wijken met veel honden. Op acht jaar tijd is het aantal geregistreerde honden in Gent verdubbeld tot 28.000. Openbare ruimte wordt schaarser en moet dus op een doeltreffende manier gebruikt worden. ‘Naar het voorbeeld van bekende tijdelijke (project)invullingen op sommige braakliggende terreinen (DOK, Gasmetersite, enz.) legt de Stad – in afwachting van een eindbestemming of definitieve invulling – nu ook tijdelijke losloopweiden aan. Zo vermijden we dat braakliggende terreinen verloederen en spelen we proactief in op de vraag naar extra losloopruimte voor honden’, legt schepen Tom Balthazar uit. Voor de Stad een tijdelijke losloopweide aanlegt, moeten er enkele voorwaarden vervuld zijn. Indien een stadsdienst of een bewonersgroep de nood aan een losloopweide signaleert, gaat de Stad na of er effectief veel honden geregistreerd staan in een straal van 1 km rond de beschikbare of voorgestelde locatie. Bovendien moet het terrein minstens nog een jaar ‘beschikbaar’ zijn en dus geen andere (definitieve) bestemming krijgen. Verdere uitbreiding hondenlosloopweiden: van 18 naar 23 De Stad gaat verder met het plannen van hondenlosloopweiden in toekomstige parken of in bestaande groenstroken. Schepen Tine Heyse: ‘We zijn verheugd dat we het totale aantal hondenlosloopweiden in Gent dit jaar kunnen uitbreiden van 18 naar 23. Naast de twee tijdelijke hondenlosloopweiden die we vandaag openen, komen er dit jaar nog drie permanente losloopweiden bij in Gent: in de Gentbrugse Meersen, in de Sint-Bernadettestraat in Sint-Amandsberg en in het Delphine Boëlparkje nabij het station Gent-Sint-Pieters. De totale oppervlakte hondenlosloopweiden komt daarmee overeen met bijna vijf voetbalvelden.’ Vandaag is er in totaal op het grondgebied Gent zo’n 23.758m² (2,4 ha) openbaar terrein gereserveerd voor hondenrecreatie. Alle losloopweiden zijn terug te vinden op de digitale kaart https://stad.gent/natuur-milieu/dieren-en-ongedierte/hondenvoorzieningen Opruimplicht hondenpoep geldt ook op losloopweiden Wandelt u met de hond op het openbaar domein, dan moet u voldoende plastiekzakjes bijhebben. Wie geen zakje kan tonen, riskeert een Gemeentelijke Administratieve Sanctie (GAS) van minstens 60 euro. De Stad Gent investeert sinds 1998 in de aanleg van hondentoiletten. In een hondentoilet mag uw hond zijn behoefte doen of mag u een plastiekzakje met hondenpoep deponeren. Op die manier houden we onze stad proper en hondenpoepvrij. Meer info over de hondentoiletten in de verschillende wijken van Gent vindt u op de website www.stad.gent, zoek op ‘hondentoilet’. Let op, ook op de losloopweiden geldt de opruimplicht. Meer over honden : Dierenasielen in België Dierenasielen in Nederland Hondenrassen en leuke tips Hond vermist – Hondenasiel.net  

Samenvoeging sociale inspecties leidt tot besparingen

0
geldSamenvoeging sociale inspecties leidt tot besparingen Na lange onderhandelingen in Kasteel Hertoginnedal hebben de federale coalitiepartners een akkoord gesloten over de begrotingscontrole. Dankzij een reeks grondige ingrepen – onder meer op het vlak van pensioenen en arbeidsmarkt – blijft de begroting op koers voor een structureel evenwicht in 2018. Een goede zaak, zegt N-VA-Kamerlid Wouter Raskin. “Dit land sociaal-economisch weer op orde zetten is geen wandeling door het park. Dat wisten we op voorhand. Maar als we de burgers om offers vragen, moeten we als overheid ook bereid zijn in onze eigen structuren te snijden. Een eenmaking van de sociale inspectiediensten kan zo bijvoorbeeld een slimme besparing opleveren.” Ons land telt op dit moment acht federale sociale inspectiediensten. Die versnippering is historisch gegroeid, maar beantwoordt niet langer aan de realiteit van vandaag. Wouter Raskin: “De huidige organisatiestructuur dateert nog uit een periode met minder complexe wetgeving en minder grensoverschrijdende tewerkstelling. De voorbije decennia is het te controleren landschap echter sterk veranderd. Een eengemaakte sociale inspectiedienst is veel beter in staat om met deze nieuwe realiteit om te gaan.” Van 8 inspecties naar 1 Dat de versnipperde inspecties een weinig efficiënt middel zijn in de strijd tegen sociale fraude, behoeft geen betoog. Raskin: “De diverse diensten vallen onder verschillende politieke verantwoordelijken en worden aangestuurd door aparte directies. Die wildgroei leidt tot opmerkelijke verschillen in aanpak, focus en visie. De inspecteurs missen bovendien een breed gezichtsveld, doordat zij slechts controles kunnen uitvoeren binnen hun bevoegdheidsdomein. Dat is weinig efficiënt en kost handenvol geld.” Nederland wijst de weg Nederland toont ons alvast hoe het kan. In 2012 werden de verschillende sociale inspecties daar samengevoegd tot de inspectie SZW. Dat gebeurde vrij snel en met mooie resultaten. De voordelen van deze eenmaking zijn enorm: een bundeling van knowhow en expertise, minder nood aan overbodige dialoog, hoger reactievermogen, meer transparantie en minder overlast voor bedrijven en burgers, duidelijke en eerlijke spelregels,… Raskin: “Een slagkrachtige inspectie kan bovendien meer tijd en middelen vrijmaken voor nieuwe ontwikkelingen en de aanpak van internationale fraude.” Ook het financiële plaatje oogt rooskleurig. Dankzij de eenmaking daalde het personeelsbestand van de Nederlandse inspectie tot hetzelfde niveau als dat van onze versnipperde diensten. En dat terwijl België de helft minder inwoners telt. Toch hoeft een samenvoeging geen bedreiging te vormen voor de jobs van de sociaal inspecteurs. “Wij zijn en blijven voorstander van sterke operationele diensten. Maar door acht verschillende managementstructuren te herleiden tot één enkele kan er flink wat bespaard worden”, aldus het N-VA-Kamerlid. Raskin besluit met een oproep aan het adres van staatssecretaris Bart Tommelein: “We moeten evolueren naar één sociale inspectiedienst die zich toelegt op enkele kerntaken, zoals het ondersteunen en controleren van bedrijven in de strijd tegen sociale fraude en het vrijwaren van onze sociale zekerheid. Ik roep de staatssecretaris op om hier werk van te maken.”

Afgeladen vol sportpaleis voor Music Show Scotland

Een afgeladen vol sportpaleis voor Music Show Scotland bewijst dat de mensen deze show na de derde editie nog steeds weten te smaken. Het was een heerlijke avond in het Sportpaleis te Antwerpen van deze inmiddels wereldberoemde show. Er was een vol huis met zo’n 7000 toeschouwers die volop van het spektakel genoten. Meer kunnen er echt niet in omwille van het prachtig decor namelijk een trouwe copie van de voorzijde van het Highland Valley Castle Image00003 Mistflarden hullen het Schotse Highland Valley Castle in een mysterieuze duisternis. De torens en kantelen op de hoge muren van de vesting lichten op wanneer felle bliksemschichten de lucht doorklieven. Het geluid van de donder is oorverdovend. By the center, quick march! klinkt een militair bevel achter de poort, gevolgd door het typische geluid van de Schotse snaredrums. In de verte klinken doedelzakken. Het geluid van de pipes en drums zwelt aan. Steeds harder en harder. Een imposante formatie van meer dan honderd doedelzakspelers en drummers met Schotse kilt, full dress en bontmuts marcheert door de kasteelpoort naar buiten… Music Show Scotland, de grootste indoorpipeshow van de wereld, is begonnen!… Image00034 Een eerste kippenvelmoment mochten we ondervinden bij het prachtige lied “Amazing Graze” eerst met zangeres en één piper daarna ondersteunt vanop de kantelen van het Highland Valley Castle door alle pipers, een muzikale streling niet alleen voor het oor maar ook voor het oog. Door de presentator van dienst kregen we ook nog af en toe een beetje geschiedenis mee. Zo kwamen we te weten dat dit lied handelt over een kapitein van een slavenboot die in een storm terecht komt en begint te bidden omdat hij zou gespaard blijven van het vergaan van zijn schip. Dat gebeurd ook ook en de kapitein is zo dankbaar dat hij zijn verdere leven volledig in dienst stelt van God. Tot daar de korte inhoud van “Amazing Graze”. Image00029 Nog kippenvelmomenten beleefden we met ‘Mull Of Kyntire’, Johnny Boy, ‘Highland Cathedral’ en ‘Auld Lang Syne’. Tussendoor waren er ook de welkome afwisselingen met de dansers van Het Schotse Highland Dancing en het Ierse Tapdancing, bekend van o.a. Riverdance. Dansgroepen voeren begeleid door livemuziek traditionele en moderne dansen op en voor het bijzondere decor we waanden ons zo in de Schotse Highlands. Wat ons wel met verstomming sloeg was dat de ganse groep pipers en dansers eigenlijk uit Nederland afkomstig zijn. Maar dat doet zeker niets af aan de professionaliteit van de deelnemers. Image00028 Als we één puntje van kritiek mogen leveren dan is het wel het steeds heen en weer lopen van de presentator dit ervoeren we (en wij niet alleen) als een storend element. Volgens ons had deze heer beter op één van de torentjes van het kasteel plaats genomen ( maar misschien te veel tocht) en daar met een op hem gerichte spot zijn bijdrage geleverd. Het is maar een tip! Verder een dikke pluim voor alle medewerkers die trouwens allemaal amateurs zijn (hebben nog een beroep naast deze activiteit) maar dat was zeker niet aan de show te merken. Image00009 Vermelden we tot slot nog dat Music Show Scotland wordt gebracht door meer dan 200 pipers, drummers, danseressen, muzikanten en zangeressen in een imposant kasteeldecor. Het levensgrote Highland Valley Castle is speciaal ontwikkeld voor deze show en is met zijn 70 meter breedte en 12 meter hoogte een unieke setting voor deze fenomenale productie. Er zijn zes vrachtwagens nodig om het kasteel, dat bestaat uit onder meer 6.500 kilo staal en 2.200 kilo hout, en de spectaculaire licht- en geluidsshow te vervoeren. Vijf touringcars brengen de artiesten van stad naar stad, waar zij keer op keer een weergaloze show neerzetten. Wij tellen alvast af naar de vierde editie op 25 November 2017 van de Music Show Scotland in het Sportpaleis te Antwerpen.

Brandweerwedstrijden en Jeugdbrandweerwedstrijden

0
brandweerProvinciale en Nationale brandweerwedstrijden en Jeugdbrandweerwedstrijden te Oudenaarde op 14 mei 2016 Sinds ruim 49 jaar worden in België Brandweerwedstrijden volgens het internationaal C.T.I.F. (Comité Technique International de prévention en d’extinction du Feu) reglement georganiseerd. Deze wedstrijden worden provinciaal en nationaal ingericht en dienen tevens als selectieproeven voor deelname aan de internationale wedstrijden welke om de vier jaar ingericht worden door het C.T.I.F. Dit jaar staat brandweer Oudenaarde in voor de organisatie van de Provinciale en Nationale Wedstrijden en Jeugdbrandweerwedstrijden te Oudenaarde op zaterdag 14 mei 2016. Deze provinciale en nationale wedstrijden bestaan uit twee gedeelten. In een eerste gedeelte dient een brandweeropstelling uitgevoerd te worden door een ploeg van 9 man met klaarliggend materieel. Aan een motorpomp worden vier zuigslangen gekoppeld. Een voedingslijn, bestaand uit 2 slanglengten van diameter 70 mm en twee aanvalslijnen diameter 45 mm dienen uitgelegd te worden. Alle bewerkingen zijn beschreven in het reglement en worden door een nationaal juryteam nauwlettend gevolgd. Voor elke onjuiste handeling worden strafpunten aangerekend. Het tweede gedeelte bestaat uit een aflossingswedstrijd waar de negen ploegleden elk 50 m dienen af te leggen en waarbij onderweg drie hindernissen moeten genomen worden, nl. door een koker met diameter 70 cm en 8 m lengte, over een muur springen met 1,50 m hoogte en over een evenwichtsbalk lopen van 6 m lengte. De deelnemende ploegen worden in twee categorieën geklasseerd volgens ouderdom. In de A- reeks treden ploegen aan waarvan de gezamenlijke ouderdom van de negen ploegleden minder dan 270 jaar bedraagt. In de B-reeks, met gezamenlijke ouderdom van meer dan 270 jaar, wordt per 10 jaar boven de 270 telkens één bonificatiepunt toegekend. Dit vraagt uiteraard een intensieve training. Aanvankelijk wordt eenmaal per week geoefend, maar naarmate de periode van de wedstrijden nadert wordt dit opgedreven tot twee en zelfs drie oefeningen per week. Elke beweging wordt tot in het kleinste detail ingeoefend. Routine en concentratie zijn naast fysieke conditie de belangrijkste factoren om aan de top te blijven. brandweer1In 1977 werd de aanvalswedstrijd uitgevoerd in 65 seconden. Ondertussen is de tijd voor de aanvalswedstrijd terug gebracht tot amper 43 seconden. Naast de twee ploegen uit de brandweerpost Oudenaarde, neemt ook een ploeg van de brandweerpost Kruishoutem deel aan de wedstrijden. De ploegen van Oudenaarde en Kruishoutem zijn in het buitenland niet onbekend. Ze waren aanwezig op de internationale wedstrijden te Trento – Italië (1977), Böblingen – Duitsland (1981), Vöclabruck – Oostenrijk (1985), Warschau – Polen (1989), Berlijn – Duitsland (1993), Herning – Denemarken (1997), Kuopio – Finland (2001), Varazdin – Kroatië (2005), Ostrava – Tsjechië (2009) en Mulhouse – Frankrijk (2013). Bovendien waren beide ploegen aanwezig op verschillende vriendschappelijke wedstrijden in Italië, Oostenrijk, Duitsland en Nederland. Volgend jaar gaan de internationale wedstrijden door in Villach – Oostenrijk (2017). Naast deze provinciale en nationale wedstrijden zal ook de jeugdbrandweer kampen voor de titel. Verscheidene brandweerposten beschikken immers over een afdeling “Jeugdbrandweer” waar jongens en meisjes tussen 12 en 17 jaar opgeleid worden als voorbereiding voor het toetreden tot het korps. Ook zij houden jaarlijks een wedstrijd, bestaand uit drie onderdelen: 1. Brandweeroefening waarbij evenals bij de volwassenen met klaarliggend materieel een brandweeropstelling moet uitgevoerd worden; 2. Aflossingswedstrijd met hindernissen 3. Snelheidsoefening waarbij 8 slangen van elk twintig meter moeten aan mekaar gekoppeld worden en de ganse leiding in een rechte lijn moet liggen. Het organisatiecomité van de Brandweerpost Oudenaarde is reeds weken intens aan het werk om alles gesmeerd te laten verlopen op 14 mei. De taken werden verdeeld onder werkgroepen die elk instaan voor een onderdeel van de organisatie. Vanwege het Stadsbestuur werd de medewerking verkregen voor het gebruik van het Burgemeester Thienpontstadion met bijhorende accommodaties van kleedkamers en wasplaatsen. De dagindeling is als volgt ingedeeld: o 7u30: ontvangst van ploegen en juryleden (sportterrein) o 08u00: aanvang vrije oefeningen met medewerking van de juryleden (sportterrein) o 10u00: aanvang Provinciale sportwedstrijden (sportterrein) o 11u30: middagmaal mits voorintekening (einde 13u30) (sportterrein) o 13u45: opstellen in werkuniform voor openingsplechtigheid (sportterrein) o 14u00: openingsplechtigheid (sportterrein) o 14u30: aanvang nationale sportwedstrijden (sportterrein) o 17u45: opstellen sluitingsplechtigheid (kazerne brandweerpost Oudenaarde) o 18u00: bekendmaking uitslag (kazerne brandweerpost Oudenaarde) o 19u00: receptie voor de juryleden, de officieren en de ploegverantwoordelijken (kazerne brandweerpost Oudenaarde) Als nu nog de medewerking kan verkregen worden van de weergoden belooft het op 14 mei op het Sportstadion een Brandweer-hoogdag te worden met sportieve wedstrijden. Wij hopen dat er ook belangstelling zal zijn vanuit andere brandweerposten en heten dan ook iedereen welkom op deze wedstrijden. Kpt. Daragas Dirk

Week van de Zee van 22 april tot en met 8 mei

0
zeeWeek van de Zee van 22 april tot en met 8 mei Van vrijdag 22 april tot en met zondag 8 mei is er opnieuw de ‘Week van de Zee’. Tijdens die periode wil de Provincie West-Vlaanderen de aandacht vestigen op het beleven van natuur en milieu aan de kust, zowel op het strand, in de zee als in de duinen. Dit kan in klas- of gezinsverband door deel te nemen aan één van de talrijke activiteiten, verdeeld over 10 kustgemeenten. Dit jaar is de ‘Week van de Zee’ aan zijn twintigste editie toe. Voor de jubileumeditie leggen de partners de nadruk op het begrip ‘tijd’. Op weekdagen kan zowel het basisonderwijs als het secundair onderwijs deelnemen aan workshops, veldwerkactiviteiten, wandelingen, enz. Tijdens de weekends staat er voor het ruime publiek heel wat op het programma. Er zijn meer dan 150 activiteiten voor klein en groot: garnaalkruien, een zeetocht met de amfibieboot, een zeedorp bezoeken en deelnemen aan verschillende workshops, een schelpententoonstelling en strandlabo, krabben vissen, havens verkennen enz. Voor de ‘Week van de Zee’ werkt het provinciebestuur samen met de tien kustgemeenten, bezoekerscentra, musea, natuurorganisaties en Horizon Educatief vzw. Praktisch Alle praktische informatie en een overzicht van de activiteiten zijn terug te vinden op de website www.weekvandezee.be en in een gratis brochure. De brochure is gratis te verkrijgen in het Provinciaal Informatiecentrum Tolhuis (Jan Van Eyckplein 2 in Brugge, via provincie@west-vlaanderen.be of via het gratis telefoonnummer 0800 20 021).

Mathias De Clercq trekt lijst voor Open Vld Gent

0
Mathias De ClercqMathias De Clercq unaniem voorgedragen als lijsttrekker Open Vld Gent Mathias De Clercq is door het partijbestuur van Open Vld Gent unaniem voorgedragen als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Het partijbestuur van Open Vld Gent is op zaterdag 16 april samengekomen om de lijsttrekker aan te duiden voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Eerste schepen Mathias De Clercq werd door het partijbestuur unaniem voorgedragen als lijsttrekker. Schepen Sofie Bracke en schepen Christophe Peeters vervolledigen de top 3, gevolgd door adjunct-fractievoorzitter Stephanie D’Hose en fractievoorzitter Sami Souguir op plaatsen 4 en 5. Open Vld Gent start na de zomer met een participatief traject om haar stadscongres in het voorjaar van 2017 voor te bereiden. Dat congres moet uitmonden in het programmacongres waar het stadsproject van Open Vld Gent wordt gefinaliseerd. Schepen Christophe Peeters zal als voorzitter van het programmacomité dit traject vormgeven. Mick Daman, voorzitter Open Vld Gent: “We hebben met Mathias De Clercq een sterke lijsttrekker en kunnen steunen op een sterk team. Als kandidaat-burgemeester zal hij samen met de hele ploeg alles op alles zetten voor een stevig resultaat in 2018.” Mathias De Clercq: “Ik dank het partijbestuur voor het vertrouwen en zal er samen met het volledige team alles aan doen om met een enthousiasmerend project voor Gent een stevige score te halen in 2018. Ja, ik heb echt goesting om burgemeester te worden van de schoonste stad van het land. Het zou een hele eer zijn mochten de Gentenaars mij tot hun burgemeester kiezen. De Gentenaars zullen in 2018 een duidelijke keuze kunnen maken: tussen een socialistische kartelburgemeester en mezelf als kandidaat-burgemeester.”

Angela Merkel zou beter meer naar Hans Teeuwen kijken

0
jong vldAngela Merkel zou beter meer naar Hans Teeuwen kijken. De Duitse bondskanselier Angela Merkel staat toe om de Duitse komiek Jan Böhmermann te vervolgen. Die had een gedicht voorgelezen waarin hij spotte met de Turkse president Erdogan. Volgens Jong VLD-voorzitter Maurits Vande Reyde is dit een aanfluiting van de moderne rechtstaat: “Het ene staatshoofd die het andere kan opdragen iemand gerechtelijk te vervolgen: je hoeft Montesquieu niet eens gelezen hebben om aan te voelen dat dit tegen elke scheiding der machten is. In dit geval gaat het niet eens om een directe staatsbedreiging. Enkel het subjectieve gevoel ‘beledigd’ te zijn. Hiervoor vervolging vragen tart alle principes van een moderne Europese staat.” “We mogen hier niet licht overgaan. De vervolging van Böhmermann is een bres in de dam van verlichtend denken die we in de laatste tien eeuwen moeizaam hebben opgebouwd” aldus Vande Reyde. “Niemand heeft het recht om niet beledigd te worden. Zeker staatshoofden niet die censuur tot een nieuwe kunst. Zoals Hans Teeuwen het ooit subliem verwoorde: ‘Alles wat enige status heeft, heeft ook een vorm van macht en macht corrumpeert altijd, het moet geridiculiseerd kunnen worden, als dat niet meer kan, dan krijg je dictatuur “. Dat Merkel hieraan toegeeft is dus onbegrijpelijk.

Domiciliefraude – Afwijkend energieverbruik automatisch doorgestuurd

0
energiemeterSterk afwijkend energieverbruik automatisch doorgestuurd om domiciliefraude op te sporen Donderdagavond 14 april wordt het wetsontwerp gestemd van staatssecretaris voor Bestrijding van de sociale fraude Bart Tommelein om sterk afwijkende energiegegevens automatisch door te sturen naar de Kruispuntbank Sociale Zekerheid. ‘De sociale inspectie krijgt van de KSZ de gegevens van uitkeringstrekkers met een abnormaal hoog of laag energieverbruik. Op die manier zullen we domiciliefraude sneller opsporen en kunnen we onze sociale uitkeringen besteden aan diegenen die het nodig hebben, en niet aan fraudeurs’ aldus de staatssecretaris. Distributienetbeheerders en nutsbedrijven zullen automatisch en systematisch sterk afwijkende verbruiksgegevens van elektriciteit, gas en water doorsturen naar de Kruispuntbank Sociale Zekerheid (KSZ). De KSZ kruist die data met de gegevens van uitkeringstrekkers. Als er sterk afwijkend verbruik is én de persoon heeft recht op een uitkering of kinderbijslag, dan maakt de KSZ de gegevens over aan de sociaal inspecteurs. Om te bepalen wat extreem hoog of laag energieverbruik is, wordt het gemiddeld verbruik bepaald van 16 verschillende gezinstypes. Bart Tommelein: ‘We houden rekening met het aantal gedomicilieerde personen, of men verwarmt op elektriciteit of gas, of men zonnepanelen heeft,… De gemiddeldes worden elk jaar herberekend en bekendgemaakt op de website van de KSZ.’ Na RVA en Famifed, stapt ook het RIZIV in het binnenkort geplande pilootproject. ‘Dit werd beslist tijdens de begrotingscontrole, samen met collega Maggie De Block. We zullen dus zowel domiciliefraude met werkloosheids- als met ziekte-uitkeringen opsporen. Na het pilootproject zullen we de wet evalueren’, aldus de staatssecretaris. Preventief effect De maatregel zorgt ervoor dat mensen geen uitkering krijgen waar ze geen recht op hebben. Op termijn wil de staatssecretaris zo de sociale fraude stoppen vóór ze plaatsvindt. ‘We willen vermijden dat we onterecht verkregen uitkeringen moeten terugvorderen. Ik geloof rotsvast in het preventieve effect. We zorgen ervoor dat mensen weten dat het niet loont om te frauderen. Dat een vals adres opgeven om een hogere uitkering te krijgen dan waar men recht op heeft, geen goed idee is. En dat men het onterecht verkregen geld, toch zal moeten terugbetalen. Door domiciliefraude aan te pakken, kunnen we onze sociale zekerheid voorbehouden voor de mensen die het nodig hebben, en niet voor fraudeurs.’

Online rijsimulator op toekomstige Ring rond Brussel

0
simulaterOnline rijsimulator wijst de weg op toekomstige Ring rond Brussel *Het Agentschap Wegen en Verkeer lanceert een online rijsimulator om de nieuwe Ring rond Brussel uit te testen. Op www.werkenaandering.be/simulator (link) kies je een route naar keuze en bestuur je een virtuele auto met behulp van de pijltjes op je toetsenbord. Bedoeling is vooral om bestuurders te laten kennismaken met de parallelstructuur van de toekomstige Ring.* Online rijsimulator op de toekomstige Ring Op www.werkenaandering.be/simulator zie je het dashboard van je virtuele auto. Je kiest eerst een vertrekpunt (Dilbeek, E40 Gent, A12 Antwerpen, E19 Antwerpen, E40 Brussel of Wezembeek-Oppem). De besturing gebeurt met de pijltjes op je toetsenbord. De online rijsimulator is gebaseerd op een voorontwerp en komt dus niet 100% overeen met de toekomstige Ring. Hij vertoont mogelijk nog fouten die worden weggewerkt in het definitieve plan. Eerste kennismaking met parallelstructuur De Vlaamse overheid wil met de online rijsimulator bestuurders vooral laten kennismaken met de parallelstructuur van de toekomstige Ring. Die bestaat uit hoofd- en parallelrijbanen en een aantal knooppunten: een heel nieuwe structuur voor het wegennet in Vlaanderen. Offline rijsimulator De Vlaamse overheid liet eerder al een offline rijsimulator ontwikkelen. Je zet een virtual reality-bril op die reageert op je oogbewegingen. Gas geven en remmen doe je met pedalen, net zoals in een echte auto. De rijsimulator geeft een realistisch beeld in HD. Ingenieurs van de Vlaamse overheid gebruiken hem om signalisaties te verfijnen, in het najaar staat hij op infosessies voor de omwonenden. Herinrichting voor veiliger en vlotter verkeer Op de nieuwe Ring worden lokaal en doorgaand verkeer van elkaar gescheiden. Doorgaand verkeer volgt over langere afstand de Ring, lokaal verkeer gebruikt de Ring om een op- of afrit te nemen tussen twee knooppunten. Wisselen van hoofd- naar parallelrijbaan of vice versa gebeurt op een van de knooppunten. De nieuwe structuur moet komaf maken met de gevaarlijke weefbewegingen van auto’s en vrachtwagens. Die rijden kriskras door elkaar omwille van de vele op- en afritten. De werken aan de Ring rond Brussel starten in 2019.