Nina Butera houdt met ‘Dat Gevoel’ de summer vibes nog even in het land. Met haar nieuwste single ‘Dat Gevoel’ keert Nina terug naar de jaren 80. Net zoals The Weekend, Dua Lipa, Doja Cat en vele anderen, grijpt ook Nina terug naar de sound van toen. Een tijd van catchy deuntjes die een instant happiness gevoel triggeren. De titel werd dus niet zomaar gekozen en beschrijft het zalige gevoel van vlinders in de buik. “Ik was natuurlijk nog niet geboren in de jaren 80, maar ik vind de muziek uit die tijd heel erg leuk en inspirerend. Daarom wou ik graag eens een 80’s-nummer maken. Ik hou van variatie en op deze manier wil ik laten zien wat ik nog allemaal in mijn mars heb”, zegt Nina Butera.
De tandem Butera-Severs begint stilaan een gekend begrip te worden in Vlaanderen. Zo schreef Nina haar succesvolle single ‘Van Vooraf Aan’ samen met haar producer Christophe Severs. Het nummer werd geselecteerd als één van de kanshebbers op de prestigieuze prijs ‘Radio 2 Zomerhit 2020’. “Het was een ongelofelijke ervaring om live op televisie tussen al die grote namen te mogen optreden. Ik kreeg heel veel complimentjes uit mijn omgeving en van mensen die de show gezien hebben, dat deed enorm veel deugd. Hopelijk vinden ze mijn nieuw nummer minstens even goed, al hoop ik stiekem dat dit het nog beter doet dan de vorige”, zegt een glunderende Nina.
Dat gevoel
“Het is ook wel heel straf dat Nina – die bij het schrijven amper 15 was – met haar eerste song die we samen schreven al meteen hoge toppen kon scheren. Daarom kozen we er resoluut voor om onze volgende nummers allemaal zelf te schrijven en dat is nu dus ook zo met haar nieuw nummer ‘Dat Gevoel’. Nina en ik werken al van in het begin samen en we zitten nog steeds op dezelfde golflengte. Dat Nina’s nummer werd geselecteerd als mogelijke Radio 2 Zomerhit, is voor ons een bevestiging dat we goed bezig zijn. Nina heeft nog zó veel dromen die we samen willen verwezenlijken. Daar kunnen we heel wat energie en motivatie uit putten”, aldus een fiere Christophe Severs.
Vanaf vandaag is ‘Dat Gevoel’ beschikbaar op alle streaming- en downloadplatforms. Bekijk je liever de videoclip? Dan is YouTube the place to be!
Social media Nina Butera
Facebook: https://www.facebook.com/NinaButera.official
Instagram: https://www.instagram.com/nina.butera/
Bookings: boeking@globe-entertainment.be
Social media Hallround Studios
Website: https://www.hallroundstudios.be
Facebook: https://www.facebook.com/hallroundstudios.be/
‘Dat Gevoel’, de nieuwe single van Nina Butera, kan u HIER beluisteren op alle grote streamingplatformen.
Kerstmagie een betoverend audiovisueel spektakel strijkt neer in 6 Vlaamse kastelen. Nieuw en veilig concept – nieuw verhaal.
betoverend kerstspektakel
De provincies Antwerpen (Aartselaar en Westerlo), Limburg (Sint-Truiden), Oost-Vlaanderen (Laarne) en West-Vlaanderen (Wijnendale en Vlamertinge) mogen zich opnieuw opmaken voor een doortocht van het betoverende kerstspektakel‘Kerstmagie’. Vanaf 5 t.e.m 23 december 2020 openen het kasteel van Wynendaele in Torhout, het kasteel van Cleydael in Aartselaar, het kasteel van Vlamertinge, het kasteel van Duras bij Sint-Truiden, het Slot van Laarne en het kasteel de Merode in Westerlo de deuren voor deze magische en interactieve ervaring. deze wordt georganiseerd door Historalia van bezieler / drijvende kracht Prins Simon de Merode en zijn creatieve rechterhand Luc Stevens. De kastelen worden omgetoverd tot oogverblindende én veilige kerstpaleizen die je onderdompelen in een wondere wereldvoorbij jouw verbeelding.
Nieuw concept
‘Kerstmagie’ wordt dit jaar – met respect voor alle veiligheids- en hygiënemaatregelen – omgetoverd van een theaterwandeling naar een spannende audiovisuele en interactieve ontdekkingstocht. Dit is toegankelijk voor het hele gezin (bubbels van max. 8 personen). Je loopt in een ‘one way systeem’, waardoor je nooit mensen buiten jouw bubbel zal kruisen of passeren. Bovendien is de sociale afstand gegarandeerd, want er zijn dit jaar geen acteurs en je mag enkel per bubbel het kasteel betreden.
Tijdens je reis doorheen één van de zes kastelen, kom je in een spannende zoektocht terecht. Fantastische lichteffecten, prachtige muziek en een gloednieuw verhaal zullen jou de weg tonen doorheen een sprookjesachtig kerstkasteel. Maar let op: tijdens het magische uur komt alles in het kasteel tot leven! Dan is het aan jou om het mysterie op te lossen door onderweg de nodige hints te verzamelen.
Nieuw verhaal
De zes kastelen zijn in de ban van ‘De Nacht van de Twinkelings’, een meeslepend en hartverwarmend verhaal geschreven door regisseur Luc Stevens. Het is middernacht. De elfen en de kerstman slapen…heel zacht.
De Twinkelings, die 6 zingende elven, zorgen voor hemelse gezangen onder de gewelven.
Maar plots stoppen hun gezangen, worden ze gevangen genomen en zijn ze hun lieve zangstemmen kwijt.
Wie is de dader? Wat is het motief? Wat staat er nu precies in die geheime brief?
Ga samen met jouw bubbel op zoek naar de sleutel van het Twinkelings-mysterie. Doorheen de interactieve wandeling verzamel je tips die je nodig zal hebben voor de oplossing van dit raadsel. Maar geen paniek! Doorheen de kasteelkamers, vol kerstsfeer en mystiek, helpt ook de sprekende klok je op weg.
Kerstmagie
is de ideale, veilige en ontspannende familie-uitstap om helemaal in de kerstsfeer te komen. Tevens een unieke kans om prachtig Vlaams erfgoed van binnen te bewonderen. Tickets voor deze ultieme en betoverende kerstbeleving kosten €14,95 en zijn gratis voor kinderen t.e.m. 4 jaar. Wil jij ook graag een droomreis van een klein uurtje maken in één van de zes kastelen? Bestel dan nu je tickets via www.kerstmagie.be
Eerste editie in Aartselaar
Na eerdere succesvolle edities van ‘Kerstmagie’ in de kastelen van Westerlo (5x), Laarne (3x), Vlamertinge en Sint-Truiden (2x), en Wijnendale (1x). Strijkt deze betoverende kerstbeleving in december 2020 voor het eerst neer in het kasteel van Cleydael in Aartselaar. Het kasteel van Cleydael is gelegen op een eiland, gevormd door twee takken van de Struisbeek. De middeleeuwse waterburcht kent zijn oorsprong reeds in de jaren 1300 en wordt gekenmerkt door de vier torens – één op elke hoek – die elk een andere vorm hebben. Het kasteel is momenteel in privébezit, waardoor een bezoek eraan via ‘Kerstmagie’ een bijzonder unieke ervaring is!
(Foto: House Of Entertainment)
Praktische info ‘Kerstmagie’
Data en uren: 5 t.e.m. 23 december 2020
Maandag t.e.m. donderdag (van 7 t.e.m. 17 december) van 17.00u t.e.m. 19.15u
Vrijdag 11 en 18 december van 17.00u t.e.m. 20u15
5, 6, 12, 13 december (zaterdag en zondag) + 19, 20, 21, 22, 23 december (kerstvakantie) van 10.00u t.e.m. 20.15u Tour: Per kwartier beginnen er max. 19 personen (16 personen boven de 4 jaar en 3 kinderen jonger dan 4 jaar) aan hun tocht doorheen het kasteel. Gedurende dat kwartier mogen de toeschouwers druppelsgewijs (bubbels van max. 8 personen) het kasteel betreden, ieder in zijn eigen bubbel of kleine groep (waarbinnen de sociale afstand gerespecteerd kan worden). Tijdens de wandeling zijn mondmaskers verplicht voor iedereen boven de 12 jaar.
Een tour duurt ongeveer 50min. Er zijn meerdere trappen te nemen en daardoor is de tour niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers en buggy’s. Prijs: 14,95 euro p.p., kinderen t.e.m. 4 jaar zijn gratis. Tickets en info via www.kerstmagie.be
Prins Simon de Merode / Historalia
Prins Simon de Merode (39 jaar) behoort, met een stamboom die 27 generaties teruggaat, tot de oudste adel van ons land. Toch loopt hij allerminst te koop met zijn afkomst, sterker nog, op zijn LinkedIn noemt hij zich ‘Executive producer’. Hij omschrijft zichzelf graag als ‘CEO van een 600 jaar oude start-up’. Simon de Merode is een volbloed ondernemer en oprichter/drijvende kracht achter Historalia.
Prins de Merode (Foto: House Of Entertainment)
Met Historalia organiseert hij al enkele jaren adembenemende historische spektakelstukken in openlucht en betoverende musicals in prachtige kastelen. Met ‘Marie-Antoinette’, ‘Albert 1’, ‘Rubens’ en ‘Kerstmagie’, maakte Historalia naam en faam als kwalitatieve producent voor een breed publiek. Dat de producties van Historalia op de waardering van pers en publiek kunnen rekenen, doet de prins-ondernemer uiteraard veel plezier. Maar het succes van deze evenementen is ook broodnodig om de enorme restauratie- en onderhoudskosten van de kastelen waar ze opgevoerd worden te financieren.
Herbert brengt prachtige ballade ‘Zonder jou (een verloren man)’ uit
als ode aan idool Rob de Nijs. “Niet enkel de zegen van Rob zelf, maar ook een verlies in mijn naaste omgeving, geven dit nummer nog een extra dimensie voor mij”.
album ‘Horen, Zien, Zingen
Op vrijdag 3 april 2020, in volle coronacrisis, bracht zanger, TV- en radiopresentator Herbert Verhaeghe zijn album ‘Horen, Zien, Zingen’ uit. Door de omstandigheden geen feestelijkheden daaromtrent of een fysieke release bij de officiële retailers, maar desalniettemin bracht Herbert zijn album toch gewoon uit via zijn webshop, om zijn fans een welgekomen muzikale afleiding te kunnen bieden in deze zware tijden…en die fans reageerden en bestelden massaal!
Vanavond uit met jou
Het nieuwe album vanHerbert is dan ook een pareltje en bevat 12 liedjes, waarvan 8 gloednieuwe nummers en 4 prachtige covers. Eerder werden uit dit album al de singles ‘De radio’, ‘Dans met mij’ en het swingende ‘Vanavond uit met jou’ uitgebracht en nu is het de beurt aan de bloedmooie ballade ‘Zonder jou (een verloren man)’. Een cover van de gelijknamige single van Herbert zijn grote idool Rob de Nijs, uit diens album ‘De regen voorbij’ (1981). Een ode van Herbert aan grootmeester Rob en een nummer dat onlangs nog een extra dimensie kreeg voor Herbert, zo vertelt de zanger:
Rob de Nijs
“Rob de Nijs is voor mij één van de allergrootsten uit de geschiedenis van het Nederlandstalige lied. Het was dan ook met een bang(er) hartje (knipoogt) dat ik destijds mijn versie van ‘Zonder jou (een verloren man)’ aan het management van Rob bezorgde, met de vraag of ik dit nummer mocht uitbrengen. Tot mijn grote vreugde kreeg ik al snel respons dat dit geen probleem was en wat het helemaal ‘af’ maakte, was dat ze eraan toevoegden dat Rob persoonlijk had geluisterd, erg gecharmeerd was door mijn versie en me er alle succes mee wenste.
Steun
Dit nummer lag me dus al heel nauw aan het hart, maar kreeg onlangs voor mij nog een extra dimensie. Mijn vrouw en ik kregen in onze naaste vriendenkring te maken met een onverwacht overlijden, waarbij één van de partners alleen en met de nodige vraagtekens achterbleef. Een heel moeilijke situatie, die erg aanleunt bij de tekst van het liedje. Telkens ik dit nummer nu breng, dwalen mijn gedachten dan ook een beetje af naar hen. Ik hoop dat dit nummer toch een beetje steun kan bieden aan de persoon die achterbleef en dat de ander rust gevonden heeft.”
‘Zonder jou (een verloren man)’, de nieuwe single van Herbert, is HIER verkrijgbaar op iTunes.
Het album ‘Horen, Zien, Zingen’ is nog steeds fysiek te verkrijgen via de webshop van Herbert:
herbertverhaeghe.be/shop . Bestellingen worden aan huis geleverd én Herbert schrijft in elke bestelde cd een gepersonaliseerde boodschap!
Tracklist ‘Horen, Zien, Zingen’
1. Wereldreis
2. Dans met mij
3. Ik ben er voor jou
4. Even alleen
5. Ze is de beste
6. Wij houden van het leven
7. Vanavond uit met jou
8. Volg je weg
9. Rozengeur en maneschijn
10. Luilekkerland
11. De radio
12. Zonder jou (een verloren man)
The Sound of Music start op 17 december in Stadsschouwburg Antwerpen. Uiteraard met een beperkt aantal toeschouwers maar daarom niet minder gezellig. Voor haar 3 theaters kreeg Sportpaleis Group de officiële toelating. Dit om conform de geldende veiligheidsmaatregelen meer dan 200 bezoekers per voorstelling toe te laten. De voorstellingen van ‘The Sound of Music’ zullen worden gespeeld voor een beperkter publiek. Natuurlijk met heel wat voorzorgsmaatregelen, maar zonder aan de kwaliteit van de voorstelling zelf te raken. ‘The Sound of Music’ gaat in première op 20 december in de Antwerpse Stadsschouwburg. In januari reist the sound of music naar het Ethias Theater in Hasselt en Capitole Gent.
Fantastisch weerzien
“Na maanden onzekerheid zijn we blij dat we de draad met het publiek terug kunnen oppikken. Achter de schermen zijn we al een tijd met de voorbereidingen bezig en bij ons allen is de honger groot om terug te gaan spelen. ‘The Sound of Music’ wordt een fantastisch weerzien met het publiek dat we allemaal ontzettend hard gemist hebben. Op een uitermate veilige manier kan iedereen straks genieten. We hebben een schitterende cast die in deze tijden een meer dan welgekomen, hartverwarmende versie gaat spelen”, zegt regisseur Stany Crets.
Meer dan 200 mensen
“De ticketkopers, maar ook de zalen en producenten zijn er intussen weer helemaal klaar voor”, zegtJan Van Esbroeck, namens de Sportpaleis Group. “We richten op dit ogenblik onze zalen in volgens de geldende maatregelen met veel zorg voor afstand en hygiëne. Daardoor kunnen we iedereen opnieuw op een veilige manier ontvangen. We zijn bijzonder tevreden dat we in de Antwerpse Stadsschouwburg, Capitole Gent en het Hasseltse Ethias Theater* de toelating hebben gekregen om voorstellingen te spelen. En waar we meer dan 200 mensen kunnen ontvangen. Na maanden afwezigheid en onzekerheid kan iedereen op een aangename, ontspannen manier weer meegenieten. Bij aankomst, maar ook vooraf, zal iedereen voldoende geïnformeerd worden over het verloop en de maatregelen.”
Ianthe Tavernier
“Eindelijk mogen en hebben we nog iets extra om naar uit te kijken. Toen we een paar weken geleden opnieuw samenkwamen om het scenario door te nemen, voelde je de kriebels en een ontzettend grote goesting om weer te gaan spelen voor het publiek. We hebben nog werk, maar met de première van 20 december en de rest van de voorstellingen in het vooruitzicht, hebben we iets waar we met z’n allen naar toewerken en wat we graag op een veilige manier delen met het publiek”, zegt Ianthe Tavernier die de rol van ‘Maria’ speelt.
Geena Lisa
Dat het enthousiasme groot is, bevestigt Geena Lisa die in ‘The Sound of Music’ als Barones Schräder haar musicaldebuut maakt. “Heel fijn dat het doorgaat en dat we op deze manier ook een stukje kunnen bijdragen aan het geluk van anderen. Meer dan ooit hebben mensen nood aan positieve energie en good vibes, iets wat je zonder twijfel herkent en terugvindt in de voorstelling, en waar heel wat mensen plezier aan gaan beleven“, zegt de zangeres, presentatrice, coach en geluksexperte.
‘The Sound of Music’ met o.a. Ianthe Tavernier (Maria), Koen Van Impe (Kapitein Von Trapp), Peter Thyssen (Oom Max), An Lauwereins (Moeder-Overste), Geena Lisa (Barones Schräder), Charlotte Suijs (Liesl) en Pieter Casteleyn (Rolf), speelt vanaf 17 december in de AntwerpseStadsschouwburg. Vanaf 14 januari kan je in CapitoleGent terecht en vanaf 22 januari in het Hasseltse Ethias Theater. Info en tickets vind je op www.deepbridge.be
Iedereen die al een ticket heeft, zal eerstdaags door Tele Ticket Service worden gecontacteerd: de voorstellingen vóór 17 december worden verplaatst en de veiligheidsmaatregelen vragen mogelijk ook om een herseating.
(*) Het positieve advies van Stadsschouwburg Antwerpen en Capitole Gent is afgeleverd, dat voor Ethias Theater wordt in de komende dagen verwacht.
Bob Savenberg doorbreekt na 23 jaar de stilte met een nieuwe single en theatertournee. “Het is begonnen met mijn jongste dochter Jade. Op een avond vroeg ze mij wat ik te maken had met Clouseau. Bij mij thuis hangen er geen gouden of platina platen. Ik doe dat niet, omdat ik daar ook niet mee wil uitpakken. Ze vroeg me welke Clouseau-nummers ik heb geschreven en toen ik haar vroeg welke ze kende, bleef ze steken bij ‘Anne’. We zijn toen samen op YouTube wat liedjes gaan zoeken en dan kom je snel bij filmpjes uit de jaren negentig met uitsluitend gillende tieners (lacht). Mijn dochter was kei verschoten: ‘Papa, eigenlijk was jij vroeger een echte popster?’, waarop we smakelijk lachten. Maar toen ze mij een paar ogenblikken later de vraag stelde waarom ik gestopt ben met liedjes schrijven, moest ik haar het antwoord schuldig blijven.
Samenwerking
Die avond hebben we lang gebabbeld en toen we gingen slapen heb ik nog lang liggen worstelen met haar eerlijke vraag. De volgende dag heb ik mij een piano besteld. Samen met Bram Van Den Berghe (Bram & Lennert, Niels Destadsbader) en Manu Huylebroeck (Rick De Leeuw, Mathias Vergels) hebben we op 72 uur tijd 3 nummers in elkaar gestoken. Het eerste resultaat van de samenwerking met deze 2 bijzonder getalenteerde ‘jonge wolven’ is ‘Liefde van mijn leven’. De nieuwe single is de voorbode van nog meer nieuwe muziek en de theatertournee, ‘Van ‘Brandweer’ tot ‘Swentibold’’. Het verhaal achter de songs gaan we van januari tot maart 2022 met ons drieën in de culturele centra vertellen. Dit is inderdaad het begin van mijn derde muzikale leven. Nooit gedacht dat ik zoiets in aanloop naar mijn 60ste verjaardag nog zou meemaken. Zalig!”, zegt Bob Savenberg enthousiast.
Andere dingen
Als drummer en songwriter stond hij mee aan de wieg van Clouseau. Ook na zijn avonturen met de broers Wauters scoorde hij met Stef Bos en ‘Breek de stilte’ een dikke nummer 1-hit. Na de gesmaakte soloalbums ‘Graag traag’ (1993) en ‘Vuur en vlam’ (1997) doofde het muzikale vuur. “Ik ben gestopt met zingen, omdat ik met andere dingen bezig was. Ik heb een websitebedrijf gehad, een reclamebureau en nog van alles. Mijn dagen waren zo goed gevuld dat er geen tijd meer was om muziek te maken. Op het moment dat ‘Vuur en vlam’ uitkwam, was mijn vader gestorven, en dat is iets waar ik 2 jaar niet goed van ben geweest. Dat heeft destijds enorm op mij gewogen”, zegt de man die geboren werd in Sint-Genesius-Rode. Maar die ondertussen al vele jaren in Schepdaal woont.
Theatertournee
Niet alleen z’n dochter Jade zette Bob aan het nadenken. simultaan was er ook nog de vraag van Manu Huylebroeck. “Die belde mij op een dag met de vraag of ik geïnteresseerd was om mee te werken aan een Clouseau-tribute. Niet met de broers, maar wel met de mensen die ooit eens hebben meegespeeld, zoals een Jan Hautekiet. Manu was zo overtuigend dat ik toehapte. Toen we keken naar de nummers die ik zou spelen, schrok ik er zelf van dat ik er meer dan 50 heb gecomponeerd. Daarvan waren de overgrote meerderheid voor Clouseau. Al lachend zei ik: “Manu, misschien moeten we met ons twee een theatertournee doen en dan vertel ik het verhaal achter de songs.
Nederlands gehuchtje
Dat is niet altijd autobiografisch zegt Bob Savenberg, maar de meeste van mijn songs beginnen wel met een concrete ervaring. ‘Swentibold’ is ontstaan toen wij in dat Nederlandse gehuchtje met Clouseau moesten optreden. We begonnen te lachen met de oorkonde die tegen de muur hing: ‘Welkom in het land van Swentibold’. De eerste strofe van het nummer is echt gebeurd. De rest heb ik er bijgehaald. Dus ik zei tegen Manu, die naast muzikant, songwriter en zanger ook nog bij het boekingskantoor Maandacht werkt: Als er interesse is voor zo’n theatertournee en je hebt 5 culture centra, dan mag je mij bellen. De dag erna belde hij: Bob, ik heb er er al 6. Vanaf dan is het verhaal beginnen cumuleren. Omdat 3-stemmig beter klinkt, hebben Manu en ik Bram Van Den Berghe aangesproken en voor we het wisten waren we plezier aan het maken. Ondertussen had ik platenbaas Hans Kusters aan de lijn. Langs de neus weg vertelde ik hem waar we mee bezig waren en hij reageerde meteen enthousiast: “Nou, dan gaan we toch een plaatje maken.”
Liefde van mijn leven
Het klinkt misschien vreemd, maar door corona ben ik anders naar het leven gaan kijken. Ik heb een pak ballast overboord gegooid en eindelijk een richting gevonden die ik wil uitwandelen. Ik heb een paar moeilijke jaren achter de rug, maar ondertussen zit ik al meer dan een half jaar ontzettend goed in mijn vel. Als alleenstaande vader gaat mij dat wonderwel goed af en dat zeg ik met veel respect voor mijn ex-partners. Ik heb mijn draai gevonden door mij te laten omringen met de juiste mensen. ‘Liefde van mijn leven’, mijn eerste nieuwe solosingle, gaat over de liefde voor mijn piano. Ik heb die echt waar herontdekt en zing ook letterlijk dat het terug tijd is om te gaan spelen. Ik ben heel benieuwd naar de reacties op de song en vooral hoe die wordt onthaald. Ik schreef de song samen met Yannick Fonderie.
Volgend jaar 60
Volgend jaar word ik zestig. Pas op, ik voel mij maar veertig en dat komt omdat ik de luxe heb om mij voortdurend te laten omringen met jonge mensen. Ik heb nog twee opgroeiende tieners. Manu en Bram zijn ook frisse kerels die mij jong houden, waardoor de songs en producties die we maken zo eigentijds klinken. De nummers zijn een prima opwarmer voor een nostalgische theatertournee. Die gaat volgende maand in verkoop. We hopen uiteraard dat we die een 15-tal of meer keren kunnen spelen. Dat zou heel fijn zijn. Dat wordt de volgende stap en wie weet kunnen we er in de zomer van 2022 nog een festivalverhaal aan breien met live band. Eerst de nieuwe single en ik ben heel benieuwd wat de mensen ervan gaan vinden. Spannend!”
‘Liefde van mijn leven’ vanBob Savenberg is vanaf nu digitaal beschikbaar en verschenen op het H.K.M-label van Hans Kusters. Voor meer info en de boekingen van de theatertournee, kan je terecht op www.maandacht.be
De Binck Bank Tour 2020 start in Blankenberge coronaproof. De Binck Bank Tour startte gisteren in Blankenberge anders dan anders dit natuurlijk omwille van corona. Daarom werd beslist de startplaats te veranderen. Terwijl andere jaren steeds gekozen werd voor de grote markt, werd er nu omwille van corona uitgeweken naar de parking van Sea Life Center gelegen aan de Koning Albertlaan I. Er werd voor deze plaats gekozen omdat er geen publiek toegelaten was voor de ploegvoorstelling omwille van corona.
Geen publiek
Dat er zo goed als geen publiek toegelaten werd viel ons onmiddellijk op toen we de nieuwe startplaats betraden. Zonder bewijs kwam je er zelfs niet in. Aan de ingang stonden stewards die dit nauwgezet controleerden. Wie geen toelating had werd vriendelijk maar zonder pardon de toegang tot de startplaats geweigerd. Toen we plaats namen voor het podium waar de ploegvoorstelling zou doorgaan had dat iets onwaarschijnlijks. Buiten een paar journalisten, genodigden en één VRT camera vielen er voor het podium geen supporters of nieuwsgierigen te bekennen. Het weinige publiek dat toch afgezakt was stond veilig en wel op de Koning Albert I laan.
Ploegvoorstelling coronaproof
De ploegvoorstelling verliep ook helemaal anders dan dat we gewoon zijn. Alvorens de renners op het podium toegelaten werden, werd ook hun temperatuur gemeten (zie foto). Als dat in orde was wisten ze meteen dat ze mochten starten. Op het podium zelf stond een flacon met handgel om hun handen te ontsmetten alvorens op het podium plaats te nemen. De helft deed dat dan ook en de andere helft liep het gewoon voorbij. En zo ging het langzaam maar zeker richting 13.30u het uur waar het startschot zou worden gegeven.
((Temperatuur wordt gemeten)
Valpartij
Om 13.30 stipt gaf schepen Nadia Cloetens in gezelschap van burgemeester Daphné Dummery zonder problemen het startschot voor de eerste etappe die na 132,1 km zou aankomen in Ardooie. Geven we nog mee dat er 6 km voor de aankomst zich nog een valpartij voordeed waarvan o.a. Naesen, Biermans en Steels de grootste slachtoffers waren. Voor deze twee laatsten betekende dit meteen het einde van de Binck Bank Tour. De spurt met een uitgedund peleton werd uiteindelijk gewonnen door Jasper Philipsen voor Mads Pedersen. De tijdrit morgen in Vlissingen gaat omwille van de coronamaatregelen niet door en wordt vervangen door een rustdag.
Maak kennis met de mogelijkheden van de bamboe-economie
De bamboe-industrie is vrij jong, maar groeit wel heel snel. België was altijd al een van de koplopers in het onderzoek naar bamboeteelt, met onder andere hoogstaand onderzoek aan de Universiteit Antwerpen en de Universiteit Gent. Oprins Plant nv in Rijkevorsel, een wereldleider in de bamboe-sierteeltsector, ontwikkelde dan weer de in-vitrovermeerdering van bamboe. Het is dan ook niet helemaal verwonderlijk dat bamboe steeds meer hoekjes van de economie verovert.
Zachte badjassen en warmteregulerend ondergoed
Een andere innovatie is het verwerken van bamboe in textiel. Dit doet men door de cellulosevezels chemisch te behandelen. Bamboetextiel is vooral zacht, blijft langdurig fris en zorgt voor een uitstekende warmteregularisatie. Ondergoed, sokken en badjassen gemaakt van bamboe doen het dan ook heel goed.
Ondanks de uitstekende eigenschappen, wint bamboetextiel vooral terrein omdat het een duurzamer alternatief is voor katoen. Katoen heeft gigantisch veel bewatering nodig, is verantwoordelijk voor 25% van de insecticiden en 11% van de pesticiden en ten slotte is er ook heel veel kunstmest nodig omdat de grond snel uitgeput raakt. Bamboe heeft daarentegen geen kunstmatige bewatering, insecticiden of pesticiden nodig, terwijl er per vierkante meter tot tien keer meer bamboe dan katoen kan worden geproduceerd.
Binnen- en buitentoepassingen
Meubelgigant IKEA maakt al langer gebruik van bamboe bij de productie van haar meubelen. Hoewel het slechts een marginaal aandeel in de volledige materiaalmix heeft, neemt dat aandeel jaarlijks wel met 20% toe. Het wordt er in de eerste plaats gezien als een duurzaam alternatief, net zoals IKEA eerder al besliste om enkel nog ledverlichting te verkopen. Daarnaast wordt bamboe er steeds vaker toegepast omwille van de dimensionale stabiliteit. Dat wil zeggen dat het in tegenstelling tot hout niet opzwelt of krimpt onder invloed van klimaatwijzigingen. Dat is ook de reden waarom bamboe steeds vaker voor outdoortoepassingen wordt gebruikt. In Nederland gebruiken ze het bijvoorbeeld voor verkeersborden en in China zelfs voor tunnelbouw en militaire toepassingen. Ieder zijn meug, maar het toont toch opnieuw de mogelijkheden aan.
Bamboe en de gezondheidssector
Bamboe is een bron van silicium of kiezelzuur, een stof die veel gezondheidsvoordelen heeft. Niet voor niets wordt het onder andere gebruikt bij de behandeling van de ziekte van Alzheimer, osteoporose en artrose. Vaak wordt de stof, gewonnen uit de bamboeplant, aan medicijnen toegevoegd. De voordelen van silicium zijn al langer bekend. Niet voor niets werd vroeger vaak brandnetelsoep aangeraden bij osteoartritis. Alleen bevat bamboe nog meer silicium en is het economisch rendabeler.
Niet blind zijn voor risico’s
Hoewel bamboe veel gezondheidsvoordelen heeft, wijzen onderzoekers ook op risico’s. Zo wezen onderzoekers in het consumentenblad “60 Millions de Consommateurs” nog op de risico’s van bamboebestek. Eerder deden Consumentenbond en Stiftung Warentest al hetzelfde.
Bamboe wordt steeds vaker gebruikt om plastic disposables te vervangen, wat een goede zaak is, maar dat verloopt niet altijd even goed. Het probleem ligt vooral bij het productieproces. Zo wordt er bij het productieproces een hars van melamine gemaakt. En wanneer melamine in contact komt met hitte, reken op minimaal 70°C, komen er stoffen vrij die giftig zijn voor de gezondheid. Er wordt dan ook gewaarschuwd om bamboeborden nooit in de microgolfoven te steken en om ze evenmin als koffiebekers te gebruiken. En dat gebeurt vandaag wel nog steeds.
Dunja Mees voormalig the voice-finaliste lanceert eerste single als Ayla Dunes. Waarschijnlijk doet de naam Dunja Mees nog een belletje rinkelen. De 32-jarige singer-songwriter uit Mechelen nam in 2013 deel aan The Voice van Vlaanderen, waar ze onder de vleugels van coach Regi een finaleplaats behaalde. Onder haar alter ego ‘Ayla Dunes’ brengt ze nu haar nieuwe single ‘Lovelife’, een modern-vintage popnummer met een vleugje jazz, uit.
Ayla Dunes is van alle werelden een beetje thuis. Haar creatieve geest heeft ze mee sinds haar kindertijd. Als klein meisje was ze verzot op zingen, piano spelen én acteren. Na haar studies grafische vormgeving was ze even aan de slag als graficus, tot ze haar eerste grote liefde tegenkwam, namelijk muziek.
“Een familielid overtuigde me om zangeres te worden bij een bluesband. De positieve reacties gaven mij een enorme boost en ik had eindelijk mijn passie gevonden. Het voelde als thuiskomen. Ik besloot om me te verdiepen in de muziek en volgde een masteropleiding ‘jazz zang’ aan het Antwerps Conservatorium”, vertelt een enthousiaste Ayla Dunes.
“Tijdens mijn eerste jaar aan het conservatorium deed ik mee aan The Voice. Ik werd gevraagd door een talentenscout die me al even volgde, nadat ik de talentenwedstrijd ‘Talent Der Lage Landen’ won. Na veel overwegingen ging ik in op het voorstel om deel te nemen aan The Voice’. Ik droomde echter geen enkel moment om de show te winnen, maar zag het eerder als een kans om connecties te maken in de muziekwereld en om ervaring op te doen. Ik wilde tonen wat ik in mijn mars had en proeven van een professionele setting. Met steun van mijn coach Regi heb ik een lang traject kunnen afleggen. Regi was echt een topcoach, hij liet me helemaal vrij om mijn eigen songs te kiezen tijdens de liveshows. Zo heb ik zelf mijn parcours kunnen uitstippelen, onder zijn toeziend oog”.
“Na The voice viel ik even in een zwart gat. Alles is er zodanig goed geregeld en professioneel georganiseerd, dat ik na afloop even moest afkicken. Na de korte en felle bekendheid volgde al gauw de reality check. Het was eigenlijk net iets té druk om in combinatie met mijn studies en werk nog eigen muziek te schrijven en te releasen. Bovendien was ik nog volop op zoek naar mijn muzikale identiteit. Toch bracht ik enkele maanden na de finale een single uit genaamd ‘Meet Again’.
Het was een nummer ter nagedachtenis van mijn broer Axel, die toen net bezweken was aan een beroerte. Ik schreef het nummer aan de piano op de avond van zijn overlijden, dat werkt voor mij als een uitlaatklep. Het nummer werd gespeeld op zijn begrafenis in de kathedraal van Monaco. Ik vond het een eer om het nummer aan hem te wijden en wou het vereeuwigen. Daarom heb ik het nummer uitgebracht om mijn boodschap te delen met mensen die hetzelfde doormaken. Radio 1 en Radio 2 hebben het nummer zelfs, tegen mijn eigen verwachtingen in, want het was een lied dat spontaan ontstond uit een moeilijk moment, opgenomen en vaak gedraaid“, zegt de zangeres.
“Mijn eerste single als Ayla Dunes heet ‘Lovelife’. Het is een eigenzinnige maar eigentijdse blend van pop en jazz. Het nummer gaat over de zoektocht naar een echte, liefdevolle en standvastige relatie. Over iemand die het beu is steeds te springen van de ene vluchtige flirt naar de andere. In het nummer vergelijk ik chicken wings met een onenightstand. Het ziet er lekker uit, maar ze zijn snel op. En bovendien moet je er al heel wat eten voor je honger is gestild”, besluit Ayla Dunes met de glimlach.
‘Lovelife’, de nieuwe single van Ayla Dunes, kan u HIER beluisteren op alle grote streamingplatformen.
Sergio en Hellen Haert steken zorgpersoneel een hart onder de riem. Heroes of Another Kind’ heeft inderdaad een hoog Meat Loaf- en Songfestival-gehalte! Na zijn grote successen met Touch of Joy en voor het eerst in 15 jaar, brengt Sergio nog eens een Engelstalige duetsingle uit. Hij doet dit samen met de Vlaamse metalqueen en Nightqueen-frontvrouw Hellen Heart.
(Foto: House Of Entertainment)
VZW Music 4 Care
“De vzw Music 4 Care, die zich al jaren inzet voor het zorgpersoneel. En die inmiddels vele duizenden leden telt in Vlaanderen, wil op deze manier de échte helden van de zorg muzikaal in de bloemetjes zetten. Toen ze mij contacteerden heb ik ingestemd, omdat ik ‘Heroes of Another Kind’ een geweldig straf nummer vind. Toen ik het hoorde was ik meteen verkocht. Daarnaast mocht ik het inzingen met Hellen Heart. Wat een stem, ongelofelijk”, zegt Sergio enthousiast. Vanaf vandaag is de single digitaal beschikbaar. Via de Facebookpagina en de vrijwilligers biedt Music 4 Care de single ook aan in een exclusieve mini-EP, samen met nog enkele andere songs van o.a. Nightqueen. Met de opbrengsten financieert de VZW Music 4 Care nieuwe initiatieven voor het zorgpersoneel.
Songfestival
Met zijn Engelstalige single ‘Sister’ nam Sergio deel aan het Songfestival. Doch het is van Touch of Joy geleden dat hij nog eens een Engelstalige duetsingle opnam. “Ik kan alleen maar dankbaar terugblikken op wat ik met Sandy en Touch Of Joy mocht meemaken. Maar voor mij is dat een afgesloten hoofdstuk. Met alle respect voor Nicole & Hugo, maar ik ben niet de persoon van de comebacks. Ik heb toegezegd omdat ik achter het nummer en het verhaal van Music 4 Care sta”, zegt de immer bruisende Sergio.
Meat Loaf
Muziekkenners vergelijken ‘Heroes of Another Kind’ met de krachtige, succesvolle ballades van Meat Loaf en Within Temptation. Dat komt misschien wel door de krachtige stem van Nightqueen-frontvouw Hellen Heart. De Limburgse heeft met haar metalband inmiddels al talloze super albumreviews van de internationale pers mogen ontvangen.
Rex Zeco
Rex Zeco, onze gitarist en tevens de hoofdcomponist van dit nummer, vroeg mij of ik geen zin had om eens buiten de lijntjes te kleuren en dit nummer in te zingen”, steekt de Limburgse van wal. “Ik kende Sergio als een veelzijdig artiest en ik moet zeggen dat hij ons in de studio aangenaam verrast heeft. Het is een krachtige, toegankelijke song die heel wat techniek vraagt, maar die hij schitterend heeft ingezongen. Ik denk dat hij hiermee zichzelf weer eens overtroffen heeft. Onze stemmen blenden inderaad en ik hoop echt dat we het nummer ook eens mogen brengen op televisie of tijdens een gemeenschappelijk optreden. Dat zou heel fijn zijn.”
zorgpersoneel
Ook Sergio is laaiend enthousiast over zijn Engelstalige uitstap: “Het zorgpersoneel verdient het om in deze tijden in de bloemetjes gezet te worden. Wat die mensen doen is fenomenaal. Toen ze mij contacteerden met de vraag om mee te werken en het nummer te horen kreeg, werd ik meteen omver geblazen door ‘Heroes of Another Kind’. Dat nummer heeft iets krachtig, iets magisch. Ik durf zelfs zeggen met internationale allure en als ze ons hiermee naar het Songfestival zouden sturen, en dat zou eerlijk verlopen, dan denk ik zelfs dat we daarmee zouden kunnen winnen.
(Foto: House Of Entertainment
Kracht en Energie
Ik overdrijf niet, want het plaatje klopt. Onze stemmen matchen. Hellen Heart is één van de beste en strafste zangeressen die ik al ben tegengekomen. Die kracht en energie hoor je ook in de song, en ik verzeker je dat ik echt mijn tenen heb moeten uitkuisen om naast haar te kunnen staan. In haar genre wordt ze omschreven als “dé metalqueen’, een bijnaam die ze kreeg omdat ze één van de weinig klassiek geschoolde zangeressen is die met haar krachtige stem meer dan 6 octaven kan zingen, wat zeer uitzonderlijk is.”
VZW Music 4 Care
Cindy Machiels, voorzitster van de vzw Music 4 Care: “Ik werk zelf op de Covid-19 afdeling van het Hasseltse Jessaziekenhuis en heb gezien en ervaren hoe zwaar het was en is voor het zorgpersoneel. In plaats van het applaus is er nu ‘Heroes of Another Kind’, een muzikale ode van en voor onze mensen, gezongen door de harde knuffelbeer en de zachte queen. Trouwens, in de videoclip zelf speelt er ook een arts mee en enkele verpleegkundigen.”
De single ‘Heroes of Another Kind’ van Music 4 Careis vanaf nu digitaal beschikbaar. Vanaf volgende week is het nummer ook fysiek beschikbaar als mini-EP. Alle opbrengsten worden doorgestort naar de vzw Music 4 Care, die hiermee nieuwe initiatieven financiert voor het zorgpersoneel.
Hoelang mogen kinderen gamen en welke grenzen moet je bewaken?
Recent organiseerde de Gezinsbond nog een voordracht over gamende kinderen. Gamende kinderen zitten soms te lang voor hun beeldscherm gekluisterd, krijgen er soms geweld te zien en kunnen er zelf het slachtoffer worden van cyberpesten. Ouders doen er goed aan om de speel- en rusttijden te bewaken en na te gaan of games al dan niet geschikt zijn voor hun kind.
Beeldschermtijd beperken
Voortdurend naar een beeldscherm kijken is ongezond. Niet alleen gaan de ogen er snel op achteruit, maar bovendien kan het ook voor slaapproblemen, rugklachten en nekklachten zorgen. En wanneer je voor een beeldscherm zit, beweeg je niet, wat net voor een jong kind heel belangrijk is. Daarom is het in de eerste plaats de taak om de beeldschermtijd per dag te beperken. Dat gaat dan niet alleen over gamen, maar bijvoorbeeld ook over het tv-kijken of het appen.
Onthoud vooral dat de cijfers best wel tegenvallen. Kinderen tussen vier en acht jaar mogen maximaal éér uur per dag voor een televisiescherm spenderen. Vanaf acht jaar geldt een maximum van anderhalf uur per dag. En vanaf het twaalfde levensjaar kan je zelfs al twee tot drie uur per dag naar een beeldscherm staren. Dat geldt ook voor volwassenen.
Speel- en rusttijden
Niet alleen mogen kinderen per dag niet te veel naar een beeldscherm kijken, bovendien is het voor jonge kinderen ook geen goed idee om langdurig naar een beeldscherm te staren. Voor kinderen jonger dan zes jaar geldt dat ze nooit langer dan 15 minuten aaneensluitend naar een beeldscherm mogen kijken. Voor kinderen tussen zes en acht jaar geldt een maximum van 30 minuten per keer. Langere gamesessies zijn voor deze leeftijdsgroepen dus sowieso uit den boze. Jullie kunnen perfect even samen gamen, maar dan is het weer tijd voor de kleurboeken of om te ravotten in de tuin.
Niet alle games zijn geschikt voor kinderen
Natuurlijk is het wel prettig als je een hoertje kan oppikken in een gestolen wagen om ze vervolgens levenloos in een donker steegje achter te laten, maar je snapt best wel dat niet meteen is wat je je achtjarige moet voorschotelen. Een goede indicator is de PEGI-leeftijdsclassificatie. Op de gamehoesjes is steeds met symbolen weergegeven wat er in het spel aan bod komt. Vaak gaat het dan over seks, drugs, grof taalgebruik of zelfs gokken. Op basis hiervan wordt vervolgens weergegeven vanaf welke leeftijd het spel geschikt is. Dit geeft enkel een indicatie op het vlak van de geschiktheid van het gebeuren, maar niet over de benodigde vaardigheden of de moeilijkheidsgraad van het spel.
Bovendien blijft het natuurlijk gaan om een indicatie. Zo kan je Fortnite volgens de PEGI-leeftijdsclassificatie reeds spelen vanaf 12 jaar. Toch waarschuwen ze er bij Technika10 voor om het spel niet te laten spelen door kinderen die nog op de lagere school zitten. Uiteindelijk komt er vrij veel geweld aan bod en is het toch de bedoeling om 99% van de spelers uit te schakelen. Daarnaast is het spelletje extreem verslavend en dat is dan weer iets waar de PEGI-leeftijdsclassificatie geen rekening mee houdt. Bekijk daarom zelf altijd even enkele beelden van het spelletje, probeer het eventueel zelf uit en lees wat andere ouders erover te vertellen hebben alvorens je het aan je kind voorschotelt.