...
Home Blog Pagina 251

Markt in Haaltert gaat niet meer door, Heldergem wel

0
Markt Haaltert

Markt Haaltert

Markt in Haaltert gaat niet meer door, Heldergem wel (Oost-Vlaanderen)

Vanaf vrijdag 10 april mag de wekelijkse markt in Haaltert niet meer doorgaan, zolang de federale overheid geen groen licht geeft voor de wekelijkse markten.

Lokaal bestuur Haaltert besliste op 16 maart 2020 om de wekelijkse markten in Haaltert en Heldergem wel te laten plaatsvinden en de standplaatsen op openbaar domein van marktkramers toe te laten. De waarnemend gouverneur van de Provincie Oost-Vlaanderen, werd uitgebreid ingelicht hierover op 23 maart 2020 en ontving ook steeds een kopie van de burgemeestersbesluiten, waarin de markten opgenomen waren. De lokale veiligheidscel evalueerde de markten wekelijks en kon telkens positief adviseren.

Vrijdag 3 april werd lokaal bestuur Haaltert gevraagd om de markt van Haaltert voorlopig op te schorten. Er zijn voldoende voedingswinkels in Haaltert, in tegenstelling tot Heldergem waar de wekelijkse markt op maandagvoormiddag wel nog mag doorgaan.

Lokaal bestuur Haaltert nam nochtans de nodige maatregelen:

Enkel voedingskramen
Voldoende afstand tussen de kramen en de klanten
Veel minder aanrakingen van de voedingswaren door verschillende personen
Toegankelijk voor ouderen
Voortdurende controle door de gemeentediensten met betrekking tot het respecteren van de regels

Burgemeester Veerle Baeyens: “We betreuren dat deze beslissing ons opgelegd wordt. Marktkramers en bezoekers respecteerden nochtans de regels. Enkel de essentiële voedingskramen stonden verspreid over de hele oppervlakte van de markt. En er was de afspraak met de marktkramers dat zij de gekochte waren op de toonbank legden, dat daarna de klanten hun koopwaar pakten en zelf in hun tas stopten. En ten slotte is je bewegen in de open lucht beter dan in een besloten ruimte…”

De markt in Heldergem mag wel nog doorgaan. Want daar zijn geen voedingswinkels in de buurt. Elke maandagvoormiddag staan daar een groentekraam en een viskraam.

Met ‘1 Team, 1 Taak’ verenigen Outsiders en De Kraaien de Lage Landen

0

‘Koning Filip, Maggie De Block, Goedele Wachters en Sophie Wilmès duiken op in strijdlied tegen het coronavirus’

Met ‘1 Team, 1 Taak’ verenigen Outsiders en De Kraaien de Lage Landen in hun strijd tegen het coronavirus: “We mikken op de jeugd om deze boodschap te delen en zich eraan te houden!”

Outsiders en De Kraaien slaan de handen in elkaar voor de single ‘1 Team’ (Tegen Corona), waarmee ze over de grenzen van de Lage Landen heen (vooral) de jongeren willen motiveren om zich te houden aan de maatregelen rond het coronavirus. “Alle generaties, maar zeker ook de jongeren, moeten zich ervan bewust zijn dat de situatie ernstig is en dat we ons allemaal moeten houden aan social distancing en voldoende hygiëne. Samen met De Kraaien hebben we die boodschappen verpakt in het strijdlied ‘1 Team, 1 Taak’. De situatie is ernstig en daarom citeren we in de Belgische versie o.a. Koning Filip, Goedele Wachters, eerste minister Sophie Wilmès, de ‘blijf in uw kot’-minister van volksgezondheid Maggie De Block en de woordvoerder van het Nationale Crisiscentrum. In tegenstelling tot het coronavirus, willen we dat dit nummer zich volop verspreidt en verdeeld.

Met ‘1 Team, 1 Taak’ verenigen Outsiders en De Kraaien de Lage Landen - Hoes Outsiders De Kraaien 1 Team Tegen Corona scaled

Het thema is universeel, maar inhoudelijk hebben we voor Nederland en België twee aparte versies gemaakt. Met dit hardstyle-nummer willen we jongeren sensibiliseren en motiveren om goed te luisteren naar wat we vragen, want in de strijd tegen corona is het van levensbelang dat ook zij goed luisteren en doen wat er gevraagd wordt. Over de landsgrenzen heen, dragen we als artiesten graag ons steentje bij. Vanuit ‘ons kot’ in Den Haag hebben we de voorbije dagen keihard doorgewerkt aan dit strijdlied. Gesteund door de (social) media, willen we op een eigentijdse manier zoveel mogelijk jongeren bereiken en motiveren om hun inspanningen vol te blijven houden, want hierdoor redden zij de levens van anderen. We zijn 1 team en we hebben samen 1 gemeenschappelijke taak”, klinkt het bij Outsiders.

‘1 Team’ (Tegen Corona) van Outsiders en De Kraaien is digitaal beschikbaar op alle platformen.

Met ‘1 Team, 1 Taak’ verenigen Outsiders en De Kraaien de Lage Landen - Logo House Of Entertainment

Blijf in uw kot’ van Els de Schepper gaat viraal

0

Blijf in uw kot’ van Els de Schepper gaat viraal en werd op Faceobook al meer dan 1 miljoen keer bekeken!

Ongelofelijk hoeveel reacties ik de voorbije uren heb gekregen, net als de gigantische lading filmpjes van mensen die zich in deze coronatijden op een creatieve manier bezighouden in hun kot”, zegt Els de Schepper. Gisteren lanceerde de veelzijdige creatieve duizendpoot de videoclip van haar nieuwste meezinger ‘Blijf in uw kot’ op haar Facebookpagina en 24 uur later werd het clipje al méér dan 1 miljoen keer bekeken. “Ik heb hem 2 keer gepost en toen ik zag hoe snel hij werd geliked, bekeken en gedeeld, dacht ik eerst dat er iets mis was met mijn computer. Niet normaal en een snelle optelsom leert mij dat we nu al de kaap van het miljoen zijn gepasseerd.

Blijf in uw kot’ van Els de Schepper gaat viraal - Hoes Els De Schepper Blijf In Uw Kot

Het is de eerste keer in mijn carrière dat een nummer op zo’n korte tijd zoveel mensen bereikt en da’s goed in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus. We mogen nu niet verslappen, ook al wordt het dadelijk een stralend weekend. Mensen moeten afstand houden, de gezondheidsregels respecteren en vooral in hun kot blijven. Als single weet ik uit ervaring dat het niet makkelijk is, want de meeste mensen zijn net als ik sociaal aangelegd, maar dit moeten we doen voor onze medemensen. Het is al vaak bewezen dat humor werkt en als je met een knipoog een krachtige boodschap kan overbrengen, is de missie geslaagd”, zegt Els de Schepper.


‘Blijf in uw kot’ van Els de Schepper is vanaf vandaag digitaal beschikbaar op alle platformen. Wil je zelf meespelen in de 2de videoclip van Els, mail dan jouw leukste ‘Blijf in uw kot’-beelden vanuit jouw kot naar elsdeschepper2020@gmail.com De tofste inzendingen worden verwerkt in een nieuwe montage.

Whoppie en Floppie lanceert eerste hoorspel!

0
(Foto: Music Hall)

Populair West-Vlaams konijnenduo ‘Whoppie en Floppie’ lanceert eerste hoorspel!

‘Koekje van eigen deeg!’ voor jong en oud!

Whoppie en Floppie, de hilarische, kibbelende konijnen met West-Vlaamse tongval die uitgroeiden tot absolute publiekslievelingen van jong en oud in de sprookjesmusicals ‘Roodkapje’, ‘Hans en Grietje’ en ‘De Prinses en de Toverspiegel’ van Music Hall, zijn enthousiast. Het vrolijke konijnenduo maakte samen, maar wel elk vanuit het eigen (konijnen)kot, een heus hoorspel en lanceert daarvan nu de eerste aflevering ‘Koekje van eigen deeg!’, waarin ze de luisteraars via de digitale wereld meenemen op avontuur naar hun sprookjesbos. Daar valt immers altijd wat te beleven, ook in deze coronatijd.

Whoppie en Floppie lanceert eerste hoorspel! - Hoes Whoppie en Floppie koekje van eigen deeg
(Foto: Music Hall)

Floppie vindt een doosje, maar dat interesseert Whoppie niet. Of toch wel? Want wat zit er in het doosje? Luister en ontdek het snel! Ben je ook nieuwsgierig? Neem dan snel je hoofdtelefoon, tablet, iPhone of andere luisterapparatuur en surf snel naar hun podcast!
Bezoek regelmatig de Whoppie en Floppie-podcast, want nieuwe afleveringen volgen snel!

Veel luisterplezier!

https://open.spotify.com/episode/6nig3Ok4PDhAPPWKrI4wMf

https://anchor.fm/music-hall/episodes/Whoppie-en-Floppie—Koekje-van-eigen-deeg-ecaus7/a-a1rfeb5

Whoppie: Charline Catrysse
Floppie: Michaël Zanders
Tekst: Michaël Zanders
Muziek/liedtekst: Paul Vermeulen – Chris Van Tongelen – Brigitte Derks
Naar het idee van de sprookjesmusicals van Brigitte Derks – Music Hall
Foto: Luk Monsaert

* Deze opnames hielden rekening met alle Corona-maatregelen.

Herbert brengt nieuw album ‘Horen, Zien, Zingen’ uit

0

Herbert brengt ondanks coronacrisis toch nieuw album
‘Horen, Zien, Zingen’ uit

Gisteren, op vrijdag 3 april, kwam het nieuwe album ‘Horen, Zien, Zingen’ van zanger, TV- en radiopresentator Herbert Verhaeghe uit. Normaal ging dat gepaard met een feestelijke albumvoorstelling / verjaardagsconcert (hij werd op 30 maart 46 jaar) op 4 april, maar door de huidige omstandigheden moest Herbert die fijne plannen uiteraard helaas opbergen.

Herbert kiest er bewust voor om het album wel gewoon uit te laten komen, omdat zijn fans er al een tijdje enorm naar uitkijken en muziek een welgekomen afleiding en troost kan bieden in deze uitzonderlijke tijden. Bijzonder is natuurlijk wel dat het album momenteel dan ook niet fysiek aangekocht zal kunnen worden bij de officiële retailers, waardoor Herbert een stevig aandeel verkoop (fans van Vlaamse muziek kopen nog steeds vooral fysieke albums) verliest dat meetelt voor de Ultratop Albumcharts, maar daar ligt hij niet wakker van.

Hij bekijkt het van de positieve kant en hoopt dat er nu veel mensen, ook de oudere fans, de stap gaan zetten naar streaming (bv. Spotify) om zijn nieuwe nummers te gaan ontdekken. Het album ‘Horen, Zien, Zingen’ zal wel fysiek te  verkrijgen zijn via de webshop van Herbertherbertverhaeghe.be/shop . Bestellingen worden aan huis geleverd én Herbert zal in elke bestelde cd een gepersonaliseerde boodschap schrijven!

Ondertussen lopen de bestellingen voor het album via de site van Herbert als een trein en ontploft zijn Facebookpagina sinds vorige week zowat, met reacties van fans die verheugd zijn dat hij zijn album toch gewoon uitbrengt.

‘Horen, Zien, Zingen’, het nieuwe album van Herbert bevat 12 liedjes, waarvan 8 gloednieuwe nummers en 4 prachtige covers, waaronder het bloedmooie ‘Zonder jou’ van Rob de Nijs. Eerder werden uit dit album al de singles ‘De radio’ en ‘Dans met mij’ uitgebracht en u kan er ook al de nieuwe single ‘Vanavond uit met jou’ op ontdekken!

Herbert brengt nieuw album 'Horen, Zien, Zingen' uit - Hoes Herbert Horen Zien Zingen

Tracklist ‘Horen, Zien, Zingen’
1. Wereldreis
2. Dans met mij
3. Ik ben er voor jou
4. Even alleen
5. Ze is de beste
6. Wij houden van het leven
7. Vanavond uit met jou
8. Volg je weg
9. Rozengeur en maneschijn
10. Luilekkerland
11. De radio
12. Zonder jou (een verloren man)

Herbert brengt nieuw album 'Horen, Zien, Zingen' uit - Logo Buzzard 1

Uki’ viert zijn 10de verjaardag

0
(Foto: House Of Entertainment)

Dit Belgische exportproduct veroverde zo’n 50 landen en realiseerde al meer dan 200 miljoen YouTube-views

‘Uki’ viert zijn 10de verjaardag en is nog steeds één van de smaakmakers op Ketnet Junior

Vrijdag 3 april is een bijzonder dag voor Uki, want dan is de gele hartendief van de peuters en kleuters (en hun ouders en grootouders) uit de gelijknamige populaire Belgische animatieserie jarig. Dit jaar wordt het een extra bijzonder feest, want Uki viert zijn 10de verjaardag en die gaat ook in volle coronacrisis niet onopgemerkt voorbij.

Met Ketnet hebben we een toffe wedstrijd opgezet en in het komende jaar rollen we nog wat leuke acties uit, waarmee we de allerkleinsten extra gaan verwennen. Het voorbije decennium werd ‘Uki’ uitgezonden in meer dan 50 landen, waaronder uiteraard België, maar ook Engeland (BBC), Italië, Canada, Scandinavië, Portugal, Brazilië, Taiwan en zelfs Iran. De kracht van de 3D-animatie zit verweven in 52 afleveringen van elk 5 minuten die een soft-educatief karakter hebben en die opgebouwd zijn rond Uki en zijn speelkameraden: Konijn, Eekhoorn, Schildpad, Egel, Eend en de dansende bloempjes. In de serie wordt niet gesproken maar de stemmige muziek verwoordt prachtig de gevoelens en bedoelingen van de personages. Uki is eigenlijk de verpersoonlijking van een kleuter die elke dag z’n kijkertjes bij de hand neemt en iets nieuws ontdekt.
 
Net als het Nederlandse RTL TeleKids, blijft Ketnet ‘Uki’ regelmatig uitzenden op televisie, en dit al 10 jaar lang. Alle afleveringen zijn online en in de Ketnet Junior-app beschikbaar. Het YouTube-kanaal heeft inmiddels meer dan 47.000 volgers en de 117 video’s zijn op verschillende kanalen inmiddels goed voor meer dan 200 miljoen views. Naast de uitgebreide, succesvolle merchandising, krijgen we regelmatig de vraag of er ook een theatervoorstelling komt en dat is iets waar we zeker nog voor openstaan”, zeggen Theo De Roeck en Peter Decraene, de mannen achter het ‘Uki’-verhaal.

De uitzendingen waren nauwelijks begonnen of we waren met ‘Uki’ door het befaamde internationale vakblad ‘KidScreen’ al genomineerd voor een award in de categorie ‘beste geanimeerde serie voor kleuters’, waardoor we met de serie echt een vliegende start namen”, zegt Peter Decraene, die samen met Theo De Roeck (Topfloor), de Gentse animatiestudio Creative Conspiracy, Universal Music en Ketnet mee aan de wieg stond van het verhaal.

Uki’ viert zijn 10de verjaardag - Uki

Zowel Universal als BBC zorgden voor de wereldwijde distributie en in een mum van tijd veroverde Uki de peuter- en kleuterharten. Onze gele vriend straalt een vriendelijke positiviteit uit en dat wordt erg gewaardeerd door zowel de kinderen als de ouders. De band tussen Uki en z’n vriendjes is puur en hartverwarmend. Ook de natuur is een belangrijk gegeven in de reeks en we zijn bewust weggebleven van drukke omgevingen, voertuigen en snelle actie, met de bedoeling een rustige, tijdloze en vertrouwde omgeving te creëren voor de jonge kijkertjes. Daarom ook duurt elke aflevering maar 5 minuten en zijn ze opgebouwd rond een vaste structuur van opstaan en gaan slapen zodra de zon ondergaat, en Uki gelukzalig indommelt in zijn bloempje.

Het soft-educatieve karakter van de reeks vertaalt zich in het puzzelen, de muziek en de denkspelletjes die erin verwerkt zitten. Uki praat niet, maar door de manier waarop hij interageert met de camera, betrekt hij de jonge kijkertjes bij z’n avonturen. Ze mogen meepuzzelen en nadenken hoe hij losgeraakt wanneer hij vastzit. Door de jaren heen hebben we prachtige reacties gekregen van ouders wereldwijd. De mooiste kwam van een vader in Italië die ons vertelde hoe Uki hen in staat stelde om vooruitgang te boeken in de communicatie met hun autistisch zoontje. Hartverwarmend.

Succesvol Belgisch exportproduct

De voorbije 10 jaar was ‘Uki’ in meer dan 50 landen op televisie te zien en werden er massaal DVD’s, knuffels, brooddozen, boeken, kledij, fopspenen en nog een resem merchandise varianten verkocht. “De opkomst van het internet zorgde enerzijds voor een terugval van de dvd verkoop, maar anderzijds bereikten we met YouTube een nieuwe doelgroep. Momenteel zit het officiële Uki kanaal aan meer dan 47.000 subscribers en 117 video’s. Andere mensen en kanalen delen de videos en zo zitten we al aan meer dan 200 miljoen views.

De aflevering Sneeuwkonijn is met 7,6 miljoen views de populairste, gevolgd door die met ‘Schildpad op wielen’ (5,7 miljoen) en ‘Waar is de cake? (5,3 miljoen). Met uitzendingen in meer dan 50 landen is Uki de voorbije 10 jaar een sterk Belgisch exportproduct gebleken. We zijn er nog steeds trots op dat BBC één van de eersten was om het uit te zenden en dat onze eigen Ketnet ook in Vlaanderen van Uki een blijver heeft gemaakt”, zegt Theo De Roeck.

Ketnet

Ook bij Ketnet is ‘Uki’ na al die jaren nog één van de smaakmakers en aanwezig in het Ketnet Junior uitzendschema en op ketnet.be en in de Ketnet Junior app. Aanbodsverantwoordelijke en Ketnetpsychologe dr. Telidja Klaï: “Uki behoort al een 10tal jaar tot de Ketnet Junior familie en daar zijn we heel erg blij om. Uki past volledig binnen de waarden van Ketnet omdat het verrassend, positief, grappig en bijzonder ontspannend is. Het feit dat Uki vele facetten van de ontwikkeling van peuters stimuleert, is een absoluut pluspunt. Daarenboven is de design heel erg mooi, tijdloos, met een prachtig kleurenpallet dat nooit vervaagt of verveelt. Wat ons betreft, blijft Uki een pareltje.

Theater 

Door het sterke tijdloze karakter van de 52 afleveringen is er voorlopig geen noodzaak om er nieuwe te ontwikkelen. De voorbije jaren kregen we wel regelmatig vraag naar een theatervoorstelling. We zijn al lang aan het nadenken over hoe we zoiets zouden kunnen realiseren. Dat is niet evident, want door de smalle nek van Uki is de ontwikkeling van een Uki-pak voor een acteur geen optie. Als we daar een gepaste oplossing voor vinden én als blijkt dat er interesse zou zijn bij de theaterproducenten, dan hebben we daar zeker oren naar. De interesse bij de peuters, kleuters, hun ouders en grootouders is er in ieder geval, dus wie weet kunnen we dat in de komende jaren nog realiseren. Maar eerst vieren we zijn 10de verjaardag”, zegt Peter Decraene.

Meer info over ‘Uki’ vind je op www.ketnet.be, waar je vanaf vrijdag enkele Uki-pretpakketten kan winnen als je meespeelt met de verkleedwedstrijd. In de Ketnet Junior App vind je ook een nieuwe kleurplaat.

Uki’ viert zijn 10de verjaardag - Uki 1
(Foto: House Of Entertainment)

Extra, aanvullende info rond ‘Uki’:

In een zonnebloemenveld, vlakbij een prachtig bos, woont het kleine, gele, gevleugelde wezentje Uki. Net zoals alle kleine wezentjes staat Uki te popelen om de wereld rondom te verkennen. Onder het waakzame oog van Zon en Wolk trekt Uki eropuit in de mooie groene wereld die voor hem openligt. Gelukkig moet Uki niet alleen op ontdekkingstocht. In het bos wonen immers heel wat vriendjes die met Uki mee op avontuur willen. Door te spelen met Konijn, Egel, Schildpad, Eend en Eekhoorn leert Uki elke dag iets nieuws. Zo ontdekken Uki en zijn vriendjes bijv. hun eigen schaduw, leren ze verstoppertjes spelen, spelen ze op de glijbaan of de schommel en ontdekken ze de wonderen van de natuur.

Uki is een animatiereeks  voor de allerkleinsten.  Eigenlijk richt de reeks zich tot kinderen van 1 tot 4 jaar, maar ook jongere kindjes (en ouders en grootouders) kunnen genieten van de felle kleuren, de vrolijke deuntjes en de simpele verhaallijnen. Uki is de verpersoonlijking van een vrolijke, nieuwsgierige peuter die graag nieuwe dingen leert. Elke aflevering duurt 5 minuten en vertelt, zonder woorden, een dag uit het leven van Uki en zijn vriendjes. Doordat elke aflevering op dezelfde manier is opgebouwd, is er een grote herkenbaarheid voor de kindjes. Ondanks het feit dat er niet gesproken wordt in Uki, worden de verhalen en de emoties van Uki en zijn vriendjes toch zeer duidelijk overgebracht door lichaamstaal en kleine geluidjes.

Ook erg leuk is dat elk personage uit Uki zijn eigen karakter heeft. Egel is lief, maar wel een beetje onzeker, Schildpad is de lamme goedzak van de reeks, terwijl Konijn iets meer een willetje heeft (hij wil altijd winnen, durft wel eens vals spelen, …). Eekhoorn is dan weer de actiefste van de groep. Uki richt zich geregeld tot zijn publiek. Hij lacht naar de camera en zwaait naar de kijkertjes. Een eenvoudige manier om de kinderen te betrekken bij wat er op het scherm gebeurt. Bovendien speelt Uki heel vaak met speelgoed waar kindjes uit de doelgroep ook mee spelen (een bal, een kegel met ringen, …), waardoor de herkenbaarheid voor de kinderen wordt verhoogd.

Uki’ viert zijn 10de verjaardag - Logo House Of Entertainment

Els de Schepper bestrijdt het virus met ‘Blijf in uw kot’

0

Els de Schepper bestrijdt het virus met een nieuwe oorwurm: ‘Blijf in uw kot’

Ook creatieve duizendpoot Els de Schepper blijft netjes in haar kot, respecteert ze de veiligheids- en afstandsregels rond het coronavirus wanneer ze gaat wandelen en weet ze zich als single meer dan bezig te houden. “Het klinkt misschien gek, maar eigenlijk heb ik het momenteel superdruk met filmpjes maken, monteren, teksten schrijven, vergaderen, brainstormen via het internet en de contacten met mijn volgers onderhouden via de sociale media. Nog meer dan ooit gaat er voor mij een nieuwe digitale wereld open.  Ik heb bijvoorbeeld op een paar dagen tijd een video leren monteren. Vorige week kreeg ik een mailtje waarin een fan mij vroeg of om een nieuwe versie te maken van mijn meezinger ‘Kom uit de kast’. Ik was er stiekem al mee bezig (lacht). ‘Blijf in uw kot’ is inderdaad een enorme oorwurm. Een ludieke meezinger, maar wel eentje met dé duidelijke boodschap, om de maatregelen te respecteren die nodig zijn als we met z’n allen dat coronavirus willen verdrijven. Hou het gezond maar ook -zo veel als mogelijk- luchtig is mijn leuze.”

Els de Schepper bestrijdt het virus met ‘Blijf in uw kot’ - Hoes Els De Schepper Blijf In Uw Kot

Creatief
Hoe creatief Els de Schepper is, blijkt op de manier waarop ze omgaat met haar pijnlijke nek en schouders. “In coronatijden is het niet mogelijk om even langs te gaan bij de osteopaat. Ik woon alleen en het is nu ook geen optie om anderen in te schakelen en probeer u zelf maar eens in te smeren op zo’n lastige plekjes. Niet evident, maar met een lepel, een spatel en een doekje heb ik zelf een oplossing bedacht die werkt. Ik heb het gefilmd en net als al mijn andere filmpjes, ging het viraal en werd het druk bekeken en gedeeld. Ik heb inderdaad de smaak te pakken en blijf ook de komende tijd mijn volgers op de social media trakteren op toffe filmpjes en verhalen. Reken maar!

Figuranten 
Wil je zelf meespelen in de 2de versie van de ‘Blijf in uw kot’-videoclip die Els de Schepper gaat maken, dan kan je jouw leukste filmpje vanuit jouw kot doorsturen naar Els. Mail jouw beelden of Wetransfer-link naar elsdeschepper2020@gmail.com. De leukste video’s worden weerhouden en meegenomen in een aparte versie van de clip.

‘Blijf in uw kot’ van Els de Schepper is vanaf vrijdag 3 april digitaal beschikbaar. Het nummer verschijnt op het Buzzard-label.

Els de Schepper bestrijdt het virus met ‘Blijf in uw kot’ - Logo House Of Entertainment

Statusupdate inzake persoonlijke beschermingsmiddelen en staalafnamemateriaal

0
03/04/2020 - Statusupdate inzake persoonlijke beschermingsmiddelen en staalafnamemateriaal.

03/04/2020 - Statusupdate inzake persoonlijke beschermingsmiddelen en staalafnamemateriaal.

03/04/2020 – Statusupdate inzake persoonlijke beschermingsmiddelen en staalafnamemateriaal.

De federale overheid ondersteunt maximaal de ziekenhuizen en de regio’s door het plaatsen van centrale bestellingen. Die worden vervolgens via de door de Risk Management Group bepaalde sleutel verdeeld. Daarnaast hebben de regio’s en verschillende ziekenhuizen hun eigen reguliere kanalen voor aankoop en deze cijfers zijn hierin niet opgenomen.

Er zijn ondertussen meer dan 25 miljoen chirurgische en meer dan 10 miljoen FFP2/FFP3 mondmaskers besteld door de taskforce shortages onder leiding van minister De Backer. Er werden al meer dan 10 miljoen chirurgische en meer dan 750.000 FFP2/FFP3 mondmaskers geleverd en goedgekeurd door de Federale Overheidsdienst Economie en het Geneesmiddelenagentschap. Daarvan zijn er ondertussen meer dan 7 miljoen chirurgische en meer dan 750.000 FFP2/FFP3 mondmaskers verdeeld volgens de verdeelsleutel opgesteld door de Risk Management Group.

Ondertussen hebben we de bestelling en levering stromen volledig in kaart kunnen brengen, zowel die van het federale niveau, de regionale niveaus en de ziekenhuizen. Vanaf vandaag maken we in onze rapportering dan ook een onderscheid tussen de federale bestellingen en leveringen en de bestellingen en leveringen door de regio’s en ziekenhuizen. Zo krijgt u nu een volledig en allesomvattend overzicht. Het heeft dus ook geen zin om deze cijfers te vergelijken met de cijfers uit de vorige rapportage.

Hierbij ook wat extra duiding bij de kwaliteitscontrole van de ontvangen leveringen. We zijn daar heel transparant over. Dit geldt niet enkel voor mondmaskers maar ook voor ander persoonlijke beschermingsmateriaal.

Hoe gaan wij te werk?

We controleren op voorhand of de bedrijven waarbij we een bestelling willen plaatsen, voldoen aan de normering en of ze over de nodige certificaten beschikken. We houden daarbij ook rekening met de track-record van deze bedrijven. We gaan bijvoorbeeld na aan welke organisaties dit bedrijf nog levert en of we dat kunnen verifiëren. Als er onvoldoende zekerheid en garantie bestaat, vragen we de leverancier om stalen op te sturen. Die controleren we in onze Belgische labo’s voor er een bestelling wordt geplaatst.
Op het moment van de levering controleren de Federale Overheidsdienst Economie en het Geneesmiddelenagentschap de geleverde producten. Hierbij wordt gestart met het controleren van de bijgevoegde documenten. Als er geen zekerheid bestaat over de conformiteit, worden er stalen genomen. Deze stalen worden opnieuw in Belgische labo’s getest. Pas als aan alle voorwaarden inzake kwaliteit en veiligheid is voldaan, wordt het beschermingsmateriaal verdeeld volgens de verdeelsleutel opgesteld door de Risk Management Group. Als de kwaliteit onvoldoende blijkt te zijn worden de loten geweerd.

In het geval van mondmaskers is het zo dat als de kwaliteit voldoende hoog is, de maskers geherclasseerd worden tot comfortmaskers. Zo kunnen ze op het terrein nog worden gebruikt, uiteraard niet door mensen die in rechtstreeks contact staan met patiënten die besmet zijn met COVID-19. De FOD Economie en het Geneesmiddelenagentschap leveren hiervoor een apart attest af, dat duidelijk de kwaliteit van die mondmaskers aangeeft.

We ontvangen vandaag grote hoeveelheden leveringen met verschillende soorten maskers. Zelfs met bovenstaande controlesysteem valt niet uit te sluiten dat er af en toe een lot van onvoldoende kwaliteit tussen de mazen van het net glipt. Het is onmogelijk om elk item afzonderlijk te controleren. In zo’n geval wordt het lot meteen en zonder uitzondering terugroepen.

De ontvangen en gecontroleerde materialen worden in samenspraak met de regio’s verdeeld. Het is de Risk Management Group, samengesteld uit experts en wetenschappers die de prioriteiten bij de distributie vastlegt. Elke dag komen er in ons land nieuwe mondmaskers en andere beschermingsmaterialen toe en wij stellen alles in het werk om de kwaliteit en de bevoorrading naar de verschillende entiteiten te garanderen.

Ook de voorraad aan cruciale geneesmiddelen wordt nauwgezet opgevolgd. De belangrijkste bevindingen vindt u hier:

Hydroxychloroquine en chloroquine (het antimalariamiddel dat wordt gebruikt bij COVID-19-patiënten in het ziekenhuis): er is voldoende strategische stock, 64kg werd reeds verdeeld aan de ziekenhuizen, een bijkomende hoeveelheid van 1000 x 120 tabletten werd deze week verdeeld en er is nog een reserve van 88kg in strategische stock.
Curare (de medicatie die wordt toegediend om de spieren te verslappen bij geïntubeerde patiënten): op dit moment voldoende tot medio april 2020. Er is een bestelling geplaatst waarmee we tot begin mei toe mee komen.

Morfine (de medicatie gebruikt voor de sedatie van geïntubeerde patiënten): Er is meer dan voldoende morfine om deze moeilijke periode te overbruggen. Bijkomend heeft een Belgische firma haar productie verdubbeld. Hiervan worden 400.000 ampullen opgekocht voor een strategische stock, die daarnaast ook met andere bronnen wordt aangevuld.
Nog een aantal andere geneesmiddelen die cruciaal zijn voor de behandeling van COVID-19 patiënten op intensieve zorgen zijn aangekocht voor een strategische stock: midazolam, fentanyl, sufentanyl, dexmedetomidine …

Essentiële geneesmiddelen voor de behandeling van COVID-19 die in beperkte mate beschikbaar zijn, worden verdeeld onder controle van het FAGG, op basis van een verdeelsleutel die rekening houdt met het aantal intensieve zorg bedden van het ziekenhuis. Op die manier kan een optimale verdeling van de beschikbare geneesmiddelen worden gegarandeerd.

Ook voor geneesmiddelen is er schaarste op de markt, waardoor de stocks in de ziekenhuizen slechts voor een beperkte periode volstaan. Dankzij een team van inspecteurs die 7 dagen op 7 klaar staan hebben we telkens elke vraag kunnen oplossen. Er is dus geen tekort aan essentiële geneesmiddelen.

Minister De Backer: “De cijfers tonen het aan, ons team doet zijn uiterste best om zoveel mogelijk beschermingsmateriaal naar België te krijgen. Ik ben pas tevreden als na controle blijkt dat het geleverde materiaal ook effectief kan ingezet worden om onze gezondheidsmedewerkers te beschermen. Dank aan alle mensen bij de diensten en de regio’s voor de goede samenwerking. ”

Steve Tielens en 8-jarige Kayleigh brengen duet ‘Sterrenkind’ uit

0

Steve Tielens en 8-jarige Kayleigh brengen
beklijvend duet ‘Sterrenkind’ uit

“Zingen op de begrafenis van het kind van een goede vriendin,
is het moeilijkste wat ik ooit moest doen”

Na de carnavalskraker ‘Dikke Scheisse’ met Filip D’haeze, toont notoir ambiancemaker Steve Tielens zich met zijn nieuwe single ‘Sterrenkind’ van een geheel andere kant. Met het beklijvende duet ‘Sterrenkind’, dat Steve brengt met de 8-jarige Kayleigh uit Wechelderzande, wil Steve ouders die hun kind verloren, een hart onder de riem steken.

Het idee rond deze single broeit al enkele jaren bij Steve, nadat hij gevraagd werd om te zingen op de begrafenis van het kindje van een goede vriendin. Steve ging in op deze vraag, maar die ervaring maakte een onuitwisbare indruk op hem.
“Ik was compleet uit mijn lood geslagen na die begrafenis”, aldus Steve Tielens. “Ik heb daar op vraag van de ouders, en naar best vermogen, het nummer ‘Kaarsje in mijn hart’ gebracht. Ik heb geprobeerd me op dat moment sterk te houden uit respect naar de ouders, familie en vrienden toe, maar ben nadien op weg naar huis ingestort.

Steve Tielens en 8-jarige Kayleigh brengen duet 'Sterrenkind' uit - Image00009

Ik kan me de pijn die het moet doen je kind te verliezen niet voorstellen, maar besliste toen om er ooit een nummer rond te maken. Toen ik enkele maanden geleden met de mama van Kayleigh aan de praat raakte bij een optreden, bleek dat zij bij de geboorte van Kayleigh een gelijkaardige situatie had meegemaakt. Een vrouw die zowat gelijktijdig met haar moest bevallen, verloor toen haar kind. Ik heb de ouders van Kayleigh nadien gevraagd of ik eventueel met haar de single ‘Sterrenkind’ mocht opnemen. Ik ben blij dat zowel zij als Kayleigh dat zagen zitten en hoop dat we met deze single een beetje steun kunnen bieden. ” 

Met de steun van het Berrefonds
Ook het Berrefonds zet mee de schouders onder deze single. Het Berrefonds is een warme vzw met als centrale missie het ondersteunen van ouders die een kind(je) verliezen. Of het ondenkbare nu gebeurt tijdens de zwangerschap, net na de geboorte of bij een iets ouder kind, het Berrefonds biedt met een herinneringskoffertje, Koesterkoffer, praatgroepen en nazorg steun op maat aan de ouders, broers en zussen die geconfronteerd worden met zo’n hartverscheurend verlies. Steve Tielens zal ook gratis optreden voor het Berrefonds, waardoor de vzw extra opbrengsten kan genereren om de werking te ondersteunen. Meer info over het Berrefonds op www.berrefonds.be

‘Sterrenkind’, de nieuwe single van Steve Tielens en Kayleigh, is HIER te beluisteren via alle grote download- en streamingplatforms, en is net als de duetten met Filip D’haeze, Wendy Van Wanten en José Sep, terug te vinden op het nieuwe album ‘Parels & Duetten’ van Steve Tielens, dat binnenkort uitkomt.

Steve Tielens en 8-jarige Kayleigh brengen duet 'Sterrenkind' uit - Logo Buzzard 2

Kliklijnen zijn een stap te ver

0
kliklijn

kliklijn

Kliklijnen zijn voor CD&V een stap te ver

Sinds enige tijd zijn er verschillende maatregelen van kracht om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. CD&V staat hier 100% achter. Maar het idee om een kliklijn te installeren gaat voor ons te ver. In deze moeilijke tijden is de mensen tegen elkaar opzetten het laatste dat we nodig hebben.

Nu al een paar weken leven we met zijn allen in quarantaine. Dit is voor niemand een gemakkelijke periode, maar we leven de maatregelen over het algemeen zeer goed na. Bewijs ervan zijn de zo goed als verlaten straten, snelwegen, treinen,… De Belgen blijven massaal in hun kot. Dat is ook onze plicht, in het belang van ieders welzijn!

Helaas is er een minderheid die zich niets aantrekt van de huidige toestand. Om hen aan te spreken en indien nodig te verbaliseren kunnen we rekenen op onze politiediensten. Zij doen hun taak uitstekend in de ook voor hen moeilijke omstandigheden. Zij treden vandaag de dag krachtdadig op tegen mensen die de verschillende maatregelen overtreden. Zo worden samenscholingen verhinderd en worden zogenaamde lockdownfeestjes opgebroken. En dat is absoluut nodig! Mensen die zich niet aan richtlijnen houden brengen niet enkel zichzelf in gevaar maar ook de samenleving.

Toch moeten we in deze tijden oppassen dat we niet te ver gaan. En het installeren van kliklijnen, onder welke vorm dan ook, gaat voor CD&V te ver. Ten eerste zorgt het goede werk van de politie er al voor dat overtreders snel tot de orde geroepen worden. Ten tweede dreigen kliklijnen het wantrouwen tussen mensen te doen toenemen. In deze moeilijke tijden is dat het laatste wat we kunnen gebruiken. We hebben juist nood aan solidariteit tussen de mensen. En deze solidariteit is er. Daarnaast is dit ook buiten proportie om iedereen op te roepen naar een kliklijn te bellen voor dergelijke overtredingen. Het proportionaliteitsbeginsel kan hier zeker in vraag gesteld worden.