...
Home Blog Pagina 521

Internationale controle op namaakgeneesmiddelen

0

pillen1Internationale controle op namaakgeneesmiddelen en andere illegale geneesmiddelen

Voor de 8ste keer op rij nam de Belgische douane samen met het federaal agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten (fagg) en de Federale politie deel aan een internationale controleactie op namaakgeneesmiddelen en andere illegale geneesmiddelen.

De controleactie onder de naam Pangea VIII liep van 9 tot 16 juni 2015.

De Belgische douanediensten controleerden samen met de diensten van het fagg, 8.825 zendingen in de luchthavens van Zaventem en Bierset. De diensten van de Federale politie focusten op het sluiten van sites en advertenties op het internet.

Douane en fagg blokkeerden 214 zendingen op vermoeden van aanwezigheid van geneesmiddelen. Het fagg nam er 68 van in beslag.

Erectiestimulerende middelen, antidepressiva en vermageringsmiddelen blijven de lijst aanvoeren, maar ook huidbleekmiddelen, ontsmettingsmiddelen en pijnstillers werden onderschept.

De illegale producten waren vooral afkomstig uit India, Singapore en Turkije.

Onnodig te wijzen op het grote gevaar dat de consument loopt wanneer hij/zij deze middelen gebruikt, want soms zitten er amper of geen actieve bestanddelen in soms wel maar in een te grote mate of bevatten ze andere schadelijke bestanddelen.

Daarnaast deden de douanediensten nog 1.346 vaststellingen:

• 543 op het vlak van accijnzen en invoerrechten;

• 586 voor namaak, andere dan geneesmiddelen;

• 51 inbreuken op de voedselveiligheid;

• 166 andere.

De Slimste kat in Belgie komt uit Halle

0

slimste katSlimste kat in België komt uit Halle

Kater Jinx uit Brusselse rand is verkozen tot ‘slimste kat van België’, Antwerpen telt hoogste aantal slimme katten in ons land

17 juni 2015, Brussel – Felix verhult vandaag welke kat dit jaar de titel van ‘slimste kat van België’ op zich mag nemen. Uit 5.000 inzendingen werd de kater Jinx uit Halle verkozen als slimste kat van het land. Via Facebook ging kattenvoedingsmerk Felix (Purina, Nestlé) op zoek naar de slimste kat van het land – en met succes: in totaal namen 2.467 katteneigenaars deel aan de zoektocht die 5.000 inzendingen voor de slimste kat ontving. Uit de top 100 inzendingen blijkt ook dat de provincie Antwerpen het hoogste aantal slimme katten telt. Op de tweede plaats staat Oost-Vlaanderen, Henegouwen vervolledigt de top drie.

Winnende kat-selfie

Meer dan twee duizend Belgen zochten mee naar de slimste kat van België, een wedstrijd die door Felix via Facebook opgestart werd. De jury stemde Jinx tot winnende kat uit 5.000 inzendingen. Jinx wist zijn speelsheid, intelligentie, zin voor ontdekking en verleiding uit te spelen in een leuke kat-selfie. Els, baasje van Jinx: “Voor ons is Jinx een ongelofelijke curieuzeneus. Hij gaat voortdurend in huis op avontuur en vindt het heerlijk om nieuwe plekjes te ontekken. Jinx weet ook als geen ander hoe hij een snoepje van ons kan lospeuteren. Zeg nu zelf, wie kan er wel aan die grote ogen weerstaan?”

Antwerpen telt meeste slimme katten

Uit de top 100 ingezonden kattenfoto’s blijkt dat de Antwerpse katten het best scoren in de zoektocht naar de slimste kat. Ook de provincies Oost-Vlaanderen en Henegouwen tellen uitzonderlijk hoge aantallen slimme katten. Volgens de 17.000 deelnemers op Facebook associëren we het slim zijn van katten als ze “lezen”. Een op de vijf ingezonden foto’s in de top 25 toont dan ook een kat die voor een computerscherm zit of naar letters op papier staart!

De tien slimste katten van België

De tien slimste katten van België werden door een vakjury gestemd uit meer dan 4.800 ingezonden kattenfoto’s.

Volgende katten mogen zich dit jaar België’s slimste noemen:

1. Jinx, Halle
2. Simba, Ukkel
3. Mickey & Saartje, Boom
4. Woody, Jumet
5. Noemsie, Waregem
6. Lola, March en Famenne
7. Champy, Lanaken
8. Victor, Nalinnes
9. Cléo, Namur
10. Pétard, Ronsele

Katten als internetfenomeen

Katten zijn niet meer van het Internet weg te denken. Het is dan ook geen verrassing dat Felix in amper negen maanden meer dan 5.000 foto’s van Belgische katten ontving. “Tijdens de zoektocht naar de slimste kat werden er meer dan 20.000 likes gestemd op de verschillende wedstrijdfoto’s,” zegt Maxime Goubau, Brand Manager van Felix. “De belangstelling was massaal en ongezien voor een wedstrijd rond katten. Het is niet verwonderlijk dat katten zo populair zijn: ze hebben veel karaktertrekken die lijken op de onze, zoals nieuwsgierigheid of koppigheid. Bovendien heeft ongeveer één gezin op vier een kat als huisdier. Het is duidelijk de Belgen dol zijn op hun katachtige vrienden.”

Gek van katten ? Bezoek dan ook deze kattensites : kattenclub.be ( Katten weetjes ) – Kattennamen.eu ( namen voor katten ) – Dierennamen.net ( 10000 kattennamen ) – Kattenrassen.info – ( Alle kattenrassen ) – katten.eu ( katten )

Nieuwe gevaarsymbolen voor huishoudproducten

0

Nieuwe gevaarsymbolen voor veilig gebruik huishoudproducten

Vanaf juni 2015 komen er in heel Europa en in een groot aantal landen over de hele wereld nieuwe etiketten met nieuwe gevaarsymbolen op verschillende chemische producten. De zeven bestaande gevaarsymbolen met een oranje achtergrond worden vervangen door negen nieuwe pictogrammen in een witte ruit met een rode rand. Om deze nieuwe symbolen bekend te maken, lanceert de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu vandaag de campagne ‘Symbolen herkennen kan levens redden’ in samenwerking met het Antigifcentrum en essenscia.

Jaarlijks gebeuren er in België meer dan 10.000 ongevallen met chemische huishoudproducten zoals (vaat)was- en schoonmaakmiddelen, javel, ontstoppers, verven en doe-het-zelfproducten. Bij de helft ervan zijn kleine kinderen betrokken. Zo kreeg het Antigifcentrum in 2014 in totaal 11.538 oproepen in verband met huishoudproducten, waarvan 5262 voor kinderen. De grootste groep binnen de kinderen zijn tussen 1 en 4 jaar oud, een leeftijd waarop kinderen hun omgeving verkennen. De etiketten op de verpakking goed lezen en de veiligheidsaanbevelingen opvolgen is de beste preventie voor zulke ongevallen.

nieuwe symbolen

De zeven bestaande gevaarsymbolen met een oranje achtergrond worden vervangen door negen nieuwe pictogrammen in een witte ruit met een rode rand. De pictogrammen symboliseren gevaren voor de gezondheid, fysische gevaren – ontplofbaarheid of brandbaarheid- en gevaren voor het milieu. Op de nieuwe etiketten zullen ook nieuwe gevarenpictogrammen, gevaaraanduidingen, voorzorgsmaatregelen en signaalwoorden staan die meer informatie geven over hoe gevaarlijke producten veilig te gebruiken zonder schade toe te brengen aan uw gezondheid of het milieu.

De nieuwe etiketten komen er als gevolg van de Europese wetgeving over het indelen, etiketteren en verpakken van gevaarlijke chemische stoffen en mengsels. Deze zogenaamde “CLP”( Classification, Labelling and Packaging )- verordening is gebaseerd op het wereldwijde Global Harmonized System (GHS) van de Verenigde Naties.

Marie-Christine Marghem, die als minister van Leefmilieu bevoegd is voor de etikettering van chemische stoffen, is tevreden met de invoering van het nieuwe systeem. “De uniforme indeling en etikettering van gevaarlijke stoffen en mengsels zal bijdragen tot een betere bescherming van werknemers, consumenten en van het milieu. Bovendien zal een geharmoniseerd systeem het transport en de handel binnen Europa en op termijn ook wereldwijd vergemakkelijken.”

De CLP-wetgeving wordt ingevoerd in fases; voor enkelvoudige stoffen (zoals javel, white spirit en aceton) waren de fabrikanten al verplicht om nieuwe etiketten aan te brengen vanaf 1 december 2010. Voor chemische producten -die uit meerdere stoffen bestaan- zoals wasmiddelen en verven, geldt de verplichting dus vanaf 1 juni 2015. Bedrijven hebben een overgangsperiode gekregen tot 1 juni 2017. Tegen dan moeten al de producten voorzien van het nieuwe etiket. Consumenten kunnen daardoor gedurende een periode nog de oude en nieuwe etiketten naast elkaar tegenkomen in de winkel, verduidelijkt minister Marghem.

Om de etiketten en de symbolen bekend te maken en het aantal ongevallen met chemische huishoudproducten te doen dalen, start de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu met de campagne ‘Symbolen herkennen kan levens redden’. Op de website www.gevaarsymbolen.be staat een overzicht met de nieuwe symbolen en hun betekenis, alsook praktische tips om ongevallen met chemische producten te voorkomen. Brochures met een overzicht van de nieuwe pictogrammen kunnen via de campagnesite besteld worden.

essenscia, de federatie van de chemie en life sciences, werkt nauw samen met het Antigifcentrum – onder meer door de elektronische melding van de samenstelling van chemische producten – en ondersteunt de sensibiliseringscampagne van de federale overheid. “De veiligheid van de consumenten en van onze werknemers is voor onze sector een absolute prioriteit”, zegt Yves Verschueren, gedelegeerd bestuurder van essenscia.

“Onze ondernemingen stellen alles in het werk om een correct en veilig gebruik van chemische producten te garanderen. 93% van onze bedrijven is nu al klaar voor de omschakeling naar de nieuwe etiketten. Een subsector zoals de detergenten ontwikkelde zelfs extra pictogrammen voor een ‘veilig gebruik’ om op die manier de risico’s maximaal te beperken en incidenten te vermijden. Het gaat er vooral om de consument een duidelijke boodschap te geven: bekijk de gebruiksvoorschriften zodat u onze producten op een veilige en verantwoorde manier kan gebruiken.”

Enkele opvallende cijfers van het Antigifcentrum (2014)

• 54.206 oproepen, waarvan 11.538 oproepen voor huishoudproducten (25,5%)

• Ongeveer 1.000 meldingen ivm bijtende producten zoals ontstoppers, zoutzuur, sterke ontkalkers

• Meer dan 1.200 oproepen ivm blootstellingen aan bleekwater (javel) of 3 tot 4 per dag.

• 281 oproepen ivm wasmiddelen in capsulevorm

VTM en SBS6 op zoek naar de nieuwe K3

0

k3Niels Destadsbader presenteert K3 zoekt K3

Dit najaar gaan VTM en SBS6 op zoek naar de nieuwe K3. Duizenden kandidaten schreven zich in om hun kans te wagen op het grote podium van K3 zoekt K3. Wie al helemaal zeker is van een plaats op dat podium is Niels Destadsbader. Hij zal de groots opgezette show namelijk presenteren, samen met de Nederlandse zanger en presentator Gerard Joling.

Voor Niels belooft de zomer van 2015 dus extra druk te worden. Naast de opnames van zijn gloednieuwe zomerprogramma Is er Wifi in Tahiti? duikt hij binnenkort de studio in voor de auditieopnames van K3 zoekt K3. Niels leidt de show samen met Gerard in goede banen en vormt het klankbord voor de kandidaten die hun grote droom nastreven. Iets waar hij nu al naar uitkijkt.

“Ik ben heel enthousiast om bij VTM opnieuw zo’n grote entertainmentshow te mogen presenteren”, aldus Niels. “Bovendien vind ik het een heel boeiende en unieke zoektocht. Het eerste festival dat ik als kind zelf meemaakte was Pennenzakkenrock en daar stond K3 op het podium. Toen al en nu nog steeds een fenomeen in Vlaanderen waar tal van kinderen mee opgegroeid zijn en waar bijgevolg ook ouders en grootouders het repertoire van kennen. Dat ik nu de host mag zijn van het programma dat hun opvolgsters zoekt, vind ik een hele eer. Ik ben razend benieuwd naar de kandidates en ben er zeker van dat ik niet de enige ben.”

Nieuwe zitjes op Grote Markt Aalst

0

grote markt aalstNieuwe zitelementen brengen Grote Markt binnen thema “Aalst aan Zee”.

Naar jaarlijkse gewoonte zullen er op de Grote Markt opnieuw zitelementen geplaatst worden. Er komen zo’n 60-tal losse modules en een 4-tal zitbanken in de kleuren van het nieuwe stadslogo. De zitelementen kosten zo’n 12.000 EUR en konden pas voorzien worden vanaf het einde van het VTM-programma Mijn Pop-Up restaurant.

Schepen Ann Van de Steen (SD&P) : we hebben deze keer gekozen voor losse modules die een replica zijn van bekende golfbrekers. Zij werden in een artificieel strand van 90 ton zand geplaatst. Ze zijn kleurrijk (nieuw logo van onze stad) en verwijzen met een knipoog naar de campagne “Aalst aan Zee”, waarbij we de klimaatproblematiek onder de aandacht willen brengen. Je kan met de modules een abstract landschap vormen… een rotsformatie die uitnodigt om op te klauteren of een zitbank die op een aanlegsteiger doet denken.

De modules vielen al direct in de smaak van de jeugd, die er meteen gebruik van maakte.

Niels Destadsbader presenteert zomers spelprogramma

0

nielsNiels Destadsbader presenteert zomers spelprogramma ‘Is er Wifi in Tahiti?’

Niels Destadsbader zorgt deze zomer twee maanden lang voor de zon bij VTM. Vanaf 29 juni 2015 presenteert hij van maandag tot donderdag, acht weken lang, ‘Is er Wifi in Tahiti?’: een geestige spelshow waarin elke avond twee teams, bestaande uit telkens drie bekende Vlamingen en één onbekende kandidaat, strijden voor de felbegeerde hoofdprijs: een reis naar de zon.

Niels Destadsbader maakt zo zijn debuut als quizmaster: “Ik heb er echt ontzettend veel zin in. Zelf speel ik ook heel graag spelletjes met vrienden, maar mijn maten vinden dat minder plezant… omdat ik altijd wil winnen. Een geluk dus dat ik nu zelf mag presenteren.”

Vanaf maandag 29 juni nemen twee teams het dagelijks in vijf snedige maar vooral dolkomische spelrondes tegen elkaar op. In zijn zomerse studio kiest Niels voor de vijf verschillende rondes uit een arsenaal van ongeveer 20 spelletjes: van grappige Photoshop- en beeldrondes, geschifte doe-sessies mét rekwisieten, tricky geheugenspelletjes, uitbeeldrondes met een randje, tot een zenuwslopend afdrukspelletje. Geen quiz van staatsbelang, maar een waar mensen maar wat graag in opgaan. Denk aan een spelletjesavond met vrienden of familie in een vakantiehuisje: op en top feel good. Het doel? Een van de twee onbekende Vlamingen naar de finale loodsen.

In die spannende ‘Wifinale’, bundelen de kandidaat uit het winnende team en één bekende Vlaming naar zijn of haar keuze, hun krachten om binnen de 90 seconden negen vragen juist te beantwoorden. Wie slaagt in dat opzet stapt op het vliegtuig richting zon, wie faalt zal het met een vakantie thuis moeten stellen.

DE BEKENDE VLAMINGEN

Acteurs en actrices, zangers en zangeressen, sporters, presentatoren, comedians,… werkelijk heel bekend Vlaanderen komt aan bod.

Een greep uit de namen: Sepideh Sedaghatnia, Kris Wauters, Ian Thomas, Kim Gevaert, Pascal Braeckman, Min-Hee Bervoets, Peter Van de Veire, Nicole & Hugo, Guga Baúl, Evi Hanssen, Niels Albert, Véronique De Kock, Bartel Van Riet, Christoff, Axl Peleman, Maarten Breckx, Sven De Ridder, Rob Vanoudenhoven, Jan Verheyen, Herbert Flack, Pieter Timmers, William Boeva, Sam Gooris, Lindsay,…

EEN BLIK OP DE VIJF SPELRONDES

Alle spelletjes uit de doeken doen? Te veel om op te noemen. In de vijf rondes immers, krijgt Niels de keuze uit meerdere spelletjes die per aflevering steeds wisselen.

Zo roteren er in de eerste ronde acht verschillende fotospelletjes: in ‘Qui-Wie?’ zijn beroemdheden op onverklaarbare wijze in fruit veranderd. Aan de kandidaten om te raden naar wie Niels op zoek is. Of wat dacht je van ‘Koppie Copy’? waarbij de teams moeten raden welke BV’s Niels onder het kopieerapparaat heeft gestoken.

In spelronde twee wordt er dagelijks ‘Wa zeit ’m?’ gespeeld, een logopedisch verantwoord spel waarin een kandidaat een teamlid duidelijk moet maken welk woord hij in de mond neemt. Een klein detail: het radende teamlid krijgt een hoofdtelefoon op. Liplezen voor gevorderden dus.

In de derde ronde kan er ook weer gekozen worden uit verschillende spelletjes. ‘Heb je eten voor mij’ bijvoorbeeld is een pseudo muzikaal spel waarin elk teamlid zingt voor zijn of haar partners, al mag ie maar één woord gebruiken: een gerecht uit de wereldkeuken.

In ronde vier moeten de teamleden aan de hand van enkele opvallende rekwisieten samenwerken om punten binnen te rijven. 90 seconden scheiden hen van glorie of van een grappige fail. ‘Hoofdletters’ is één van de vijf spelmogelijkheden: daarin krijgen de kandidaten een hip hoofddeksel aangemeten waarmee ze tegen de tijd vierletterwoorden moeten vormen.

In de vijfde en laatste zenuwslopende spelronde spelen de verschillende teams dagelijks ‘Facetime’, een actief en zenuwslopend memoryspel om dat felbegeerde ticket naar de finale af te dwingen.

DE FINALE

Negen juiste antwoorden, dat is wat één van de twee onbekende kandidaten scheidt van een ticket naar de zon of een vakantie met uitzicht op hun eigen living. In de ‘Wifinale’ krijgt hij of zij de hulp van een bekende Vlaming naar keuze, om binnen de 90 seconden het Wifi-symbool te doen oplichten.

vtm.be

Vanaf 29 juni 2015 van maandag tot donderdag om 20.30 bij VTM
Is er Wifi in Tahiti? Vanaf 29 juni 2015, van maandag tot donderdag om 2.30 bij VTM.

Exclusieve wandeltocht bij volle maan in Mons

0

think pinkIn de nacht van 29 op 30 augustus is Mons gaststad voor Walk to the Moon: een exclusieve wandeltocht bij volle maan. Think-Pink organiseert de tocht om de strijd tegen borstkanker in de kijker te plaatsen. 150 wandelaars zullen 21 of 42 km afleggen bij volle maan. Walk to the Moon start en eindigt op de Markt van Mons, de Europese Culturele Hoofdstad van 2015.

Think-Pink wil met Walk to the Moon opnieuw de aandacht vestigen op borstkanker en borstkankerscreening. 150 mensen of ‘300 voeten’ stappen bij volle maan en laten zich hiervoor sponsoren via fondsenwerving. De tocht start op 29 augustus om 20u37 stipt. Op dat tijdstip is – bij helder weer – de volle maan te zien. Voor de gelegenheid wordt een aantal gebouwen, zoals het historische stadhuis van Mons, roze aangekleed.

Walk to the Moon wordt een exclusief, kleurrijk en spectaculair nachtevenement, ten voordele van de nationale borstkankercampagne. Deelnemers kunnen tijdens de tocht geregeld de batterijen opladen aan verschillende checkpoints. Bij aankomst wacht elke wandelaar een deugddoende massage en een stevig ontbijt.

Walk to the Moon van Think-Pink is één van de meer dan 300 evenementen die de komende maanden de Europese Culturele Hoofdstad aandoen. Deelnemen is gratis. Wandelaars moeten zich wel via www.walkforthink-pink.be registreren en minstens € 250 euro inzamelen voor de nationale borstkankercampagne.

Info en inschrijvingen “Walk to the Moon”: www.walkforthink-pink.be of 0477 82 70 31

Ereloonsupplementen daghospitalisatie worden afgeschaft

0

docEreloonsupplementen in daghospitalisatie worden afgeschaft

In de commissie Volksgezondheid wordt straks het wetsontwerp diverse bepalingen gezondheid goedgekeurd. In het ontwerp wordt het wetsvoorstel van CD&V-Kamerlid Nathalie Muylle in verband met de afschaffing van de ereloonsupplementen in daghospitalisatie mee opgenomen.

‘Ziekenhuisfactoren kunnen hoog oplopen, niet enkel vanwege de kosten van de operatie, de gebruikte materialen of de geneesmiddelen, maar ook vanwege de bijkomende supplementen die aangerekend worden door de artsen.’, aldus Nathalie Muylle. ‘Deze supplementen hebben niets te maken met de kwaliteit van de te ontvangen medische zorgen. Het is dan ook op vraag van CD&V dat de afschaffing ervan werd ingeschreven in het regeerakkoord.’

Honorariumsupplementen in twee- of meerpersoonskamers werden reeds verboden vanaf 1 januari 2013 in een klassiek ziekenhuis. Met haar voorstel wilde Muylle het bestaande verbod uitbreiden naar twee- of meerpersoonskamers in het dagziekenhuis: er zijn vandaag de dag immers nog altijd vijf ziekenhuizen die zich bezondigen aan de bestaande wet. Zo rekende het Brusselse ziekenhuis Chirec in 2013 voor 300% supplementen aan, wat goed was voor 13 miljoen euro per jaar die de patiënt moest betalen.

‘Op die manier willen we vermijden dat ingrepen die medisch gezien best met een overnachting gebeuren toch verschuiven naar een dagopname, omdat hier nog ereloonsupplementen gevraagd kunnen worden.’, argument Muylle.

Daarnaast pleit Nathalie Muylle ervoor om de ereloonsupplementen in eenpersoonskamers op te nemen in het debat rond de ziekenhuisfinanciering. Het verschil in kostprijs voor de patiënt tussen een opname in een eenpersoonskamer en in een kamer voor twee of meer personen wordt immers elk jaar groter. ‘Patiënten hebben recht op een transparante en eerlijke factuur. We moeten dit durven bespreken.’, besluit Nathalie Muylle.

Sven Ornelis stopt na 14 jaar met de ochtendshow

0

sven1Sven Ornelis stopt na 14 jaar met de ochtendshow, Maarten Vancoillie neemt fakkel over

Sven Ornelis kondigde vanmorgen, dinsdag 16 juni 2015, aan dat hij na 14 jaar de ochtendshow bij Q-music gepresenteerd te hebben, de fakkel in september doorgeeft aan jong talent Maarten Vancoillie. “Het is tijd voor mij en het is tijd voor Q-music”, aldus Sven Ornelis. Sven blijft wel presenteren bij Q en zal ook mee de programmering uittekenen als adjunct-programmadirecteur naast Tom Klerkx. De laatste ochtendshow van Sven wordt de Foute 128 op 26 juni 2015, de ochtend van de Foute Party.

Sven Ornelis: “Ik heb het gevoel dat dit het ideale moment is om afscheid te nemen van de ochtendshow. Het is tijd voor mij omdat het prikkelt om mee te bouwen aan de zender. En het is tijd voor de zender omdat nieuw talent op een gegeven ogenblik de vleugels moet kunnen uitslaan. Ik hoef me dus niet ‘schuldig’ te voelen om de ochtendshow te verlaten want de opvolging is verzekerd.”

Tom Klerkx, programmadirecteur Q-music: “Q zal vanaf september heel anders aanvoelen in de ochtend. Sinds het begin van Q is de stem van Sven immers een constante elke ochtend voor een half miljoen luisteraars. Maar Q evolueert continu, dus ook de ochtendshow moet evolueren. Er staat nu talent klaar om de komende… 14 jaar de ochtendshow te presenteren (lacht).”

14 jaar ochtendshow

Sven stond in 2001 mee aan de wieg van Q-music en presenteerde zeven jaar lang de ochtendshow ‘Deckers & Ornelis’, samen met Erwin Deckers. In september 2008 vormde hij een nieuw ochtendduo met Kürt Rogiers in ‘Ornelis & Rogiers Showtime’. Sinds afgelopen najaar presenteert Sven de ochtendshow met Maarten Vancoillie in ‘Ornelis & Vancoillie’. In 2014 stond Sven op de tweede plaats in een onderzoek naar de beste radiofiguur van de afgelopen decennia (bron: VRT).

sven

Vlnr.: 2001: Sven presenteert samen met Erwin Deckers ‘Deckers & Ornelis’ / 2002: Sven en Erwin organiseren de eerste Foute Party, toen nog met 200 bezoekers, ondertussen uitgegroeid tot 20.000 feestvierders / 2008: Sven presenteert samen met Kürt Rogiers ‘Ornelis & Rogiers Showtime’ / 2009: Sven en Kürt zaten 16 dagen opgesloten in de Vliegende Studio en waren afhankelijk van de luisteraars om de studio terug op de grond te krijgen / 2014: Sven presenteert samen met Maarten Vancoillie ‘Ornelis & Vancoillie’ / 2014: Sven en Maarten vestigen het wereldrecord Ontbijt Op Bed op 24 oktober

Maarten Vancoillie presenteert de ochtendshow vanaf september

maarten

Maarten Vancoillie (26) vormt sinds september vorig jaar een duo met Sven Ornelis in de ochtend. Hij presenteert ondertussen 5 jaar bij Q-music. Maarten nam in 2009 z’n eerste stappen door deel te nemen aan de Q-Academy. In 2010 was hij voor het eerst op de radio te horen tussen 4u en 6u ’s nachts. Daarna presenteerde hij in 2013 tussen 18u en 21u en viel hij vanaf die zomer samen met Dorothee Dauwe in tijdens vakantieperiodes van het toenmalige ochtendduo ‘Ornelis & Rogiers Showtime’. Dorothee is momenteel sidekick bij Ornelis & Vancoillie en zal ook in september opnieuw te horen zijn in de ochtendshow.

Tom Klerkx: “We gaan ons nu voorbereiden op het nieuwe seizoen. Maarten is alvast een zekerheid voor de nieuwe ochtendshow. De komende maanden nemen we de tijd om de ochtend verder op te bouwen rond hem.”

“Het zal wel even wennen worden zonder Sven, maar ik heb heel veel goesting om mij erin te smijten”, aldus Maarten Vancoillie.

Unieke motorrit en motorwijding in Geraardsbergen

0

motorZondag 21 juni 2015 is een topdag voor motorliefhebbers in de stad Geraardsbergen. Een unieke motorrit en motorwijding zal de stad een trekpleister maken voor de echte motorfanaten. De organisatie van de stad Geraardsbergen ism Politiezone Geraardsbergen/Lierde

De wijding wordt voorafgegaan door een begeleide rit van ongeveer 100 km door de Vlaamse Ardennen, met het Kartuizerplein te Lierde als startplaats.

Inschrijven vanaf 10u. Vertrek om 11u.

’s Middags houden ze halt in Oudenaarde om de innerlijke mens te versterken.

De aankomst op de Oudenbergsite is voorzien rond 15u, waar dan, na een exclusieve passage over de muur, de wijding zal plaatsvinden aan de kapel.

Na de wijding ontvangt elke deelnemer een aandenken en een mattetaart.

Inschrijven kost 5 euro (te betalen bij de start), en vooraf inschrijven is aanbevolen.

Dat kan via mail naar motorwijding@geraardsbergen.be, of telefonisch op de dienst Cultuur 054/437291.

Hopelijk zijn de weergoden gunstig gezind en kunnen de motorrijders genieten van deze uitzonderlijke rit.

geraardsbergen