Home Blog Pagina 465

Vrijwillige terugkeer zit in de lift

0

Theo FranckenIn 2015 werden in totaal 10.081 personen teruggebracht naar hun land van herkomst, ofwel gedwongen via de gesloten centra, ofwel vrijwillig met assistentie van de Belgische overheid. Dat is een stijging van 15,5 % in vergelijking met 2014 (8.727).

Gedwongen terugkeer: sterke resultaten ondanks minder capaciteit.

Er keerden 5.894 personen gedwongen terug, inclusief de terugdrijvingen aan de grens en de Dublin-overdrachten. Dat zijn er 16 % meer dan in 2014 (5.063). De stijging is voornamelijk te danken aan de forse toename van de repatriëringen van personen in onwettig verblijf. Met 3.107 repatriëringen werd het cijfer van 2014 (2.586) met 20 % overtroffen. Dit is een groot succes, want de administratie had door infrastructuurwerken te kampen met gemiddeld 4 % minder capaciteit in de gesloten centra.

Staatssecretaris Theo Francken: “We zijn er in geslaagd om fors meer te doen met minder middelen. Dat laat het beste verhopen voor 2016, want de capaciteit in de gesloten centra verhoogt van 528 plaatsen vandaag naar 610 in juli. Dat moet ons in staat stellen om nog eens 1000 personen meer te repatriëren. Is dat voldoende? Neen. Ik steun dan ook voluit de vraag van de Directeur-Generaal van Dienst Vreemdelingenzaken om naar een integrale verdubbeling te gaan van onze capaciteit.”

Beleidskeuze werpt vruchten af: nooit meer criminelen terug gebracht.

In 2015 werden 1.437 criminelen vanuit de gevangenis teruggebracht naar hun land van herkomst. Dat is een stijging van maar liefst 129 % ten opzichte van 2014 (625). De prioriteit om voorrang te geven aan criminelen vertaalt zich in de statistieken. In 2015 waren gedetineerden goed voor 32 % van het totale aantal repatriëringen. In 2013 was dat slechts 17 %, in 2011 amper 13 %.

Staatssecretaris Theo Francken: “Vandaag zijn één op de drie personen die we gedwongen terugleiden zware jongens uit de gevangenis. Het is ooit anders geweest. Onder Staatssecretaris Wathelet werden gedetineerden geregulariseerd, nu worden ze gerepatrieerd. Een kwestie van prioriteiten.”

Ook de vrijwillige terugkeer zit in de lift

In 2015 keerden in totaal 4.187 vreemdelingen vrijwillig terug met hulp van de overheid. Dat is een stijging met 14 % ten opzichte van 2014 (3.664).
Staatssecretaris Theo Francken: “Na drie jaar achteruitgang komt er opnieuw schot in de vrijwillige terugkeer. Dat is de vrucht van intensieve samenwerking tussen DVZ, FEDASIL en de lokale overheden. De mogelijkheid van vrijwillige terugkeer wordt nu van bij het begin van de asielprocedure aanbevolen. Onze diensten werden ook laagdrempeliger gemaakt, door de opening van regionale terugkeerloketten in Luik, Antwerpen en Gent. We blijven prioritair inzetten op vrijwillige terugkeer en hopen in 2016 een nieuwe stap vooruit te zetten.”

Goedkeuring Uplace is Juridisch oplapwerk

0

winkelstratenUNIZO over goedkeuring Uplace: Juridisch oplapwerk

Vandaag keurde de Vlaamse regering het GRUP voor Uplace definitief goed. Maar wel nadat ze aantal wijzigingen aanbracht na de kritiek van de Raad van State op het eerdere voorstel. “Oplapwerk voor een zinkend schip”, noemt UNIZO dit. Het GRUP hangt volgens UNIZO sowieso juridisch met losse schroeven aan elkaar. De ondernemersorganisatie betwijfelt of het oplapwerk nu alles juridisch heeft opgelost. Daarom gaat UNIZO het dossier juridisch doorlichten en eventuele gerechtelijke stappen zetten.

In elk geval blijft UNIZO de Vlaamse regering “hypocriet gedrag” verwijten. “De regering heeft twee gezichten. Het ene keurt het decreet Handelsvestigingsbeleid goed, dat volledig focust op kernversterkend beleid. Langs de andere kant probeert ze alles uit de kast te halen om Uplace toch maar goedgekeurd te krijgen”. Volgens UNIZO heeft het Uplace-project weinig kans op slagen. Naast het GRUP volgt nog de procedure rond de milieuvergunning en bouwvergunning. “De eerste steen is nog niet voor morgen”. UNIZO herhaalt dat ze blijft strijden tegen elk project dat niet past binnen het kernversterkend beleid. Ze verwijst hierbij onder andere naar NEO.

Uplace zorgt voor meer files, meer vervuiling en minder jobs

0

spaUplace zorgt voor meer files, meer vervuiling en minder jobs. sp.a noemt beslissing van Vlaamse regering ‘onbegrijpelijk’

De sp.a-fractie in het Vlaams parlement vindt het onbegrijpelijk dat de regering doorzet met Uplace. “Uplace is een slecht project dat rampzalig is voor de mobiliteit rond Brussel en dat jobs vernietigt in de handelscentra van onze steden”, zeggen Joris Vandenbroucke en Katia Segers. “Iedereen is het erover eens dat Uplace zal zorgen voor meer files, meer luchtvervuiling en minder jobs. En toch doet de regering koppig voort.”

De regering heeft vandaag het licht op groen gezet voor het omstreden shoppingcomplex Uplace in Machelen, vlakbij de Brusselse ring. Studies hebben aangetoond dat het project een nefaste mobiliteitsimpact zal hebben en voor nog meer files en luchtvervuiling zal leiden. Daarnaast zullen er jobs verdwijnen in de winkels in de omliggende steden en gemeenten. Het is dan ook onbegrijpelijk dat de Vlaamse regering tegen elke vorm van gezond verstand in blijft doorzetten met het project.

“Dat minister Schauvliege haar handtekening zet onder een beslissing waarvan ze zélf geen voorstander is, evenmin als de fractieleiders van meerderheidspartijen Open VLD en CD&V, toont aan dat dit dossier het voorwerp is van brute machtspolitiek waarin enkel zakelijke belangen doorwegen. Hopelijk trekt de Raad van State hier alsnog een streep door”, zegt Vandenbroucke.

Katia Segers betreurt dat het algemeen belang moet wijken voor de privé-belangen van één ondernemer. “De regering had beter een streep getrokken door het project. Dan had men de betrokken terreinen eindelijk een toekomst kunnen geven. Want door dit omstreden project goed te keuren, zet de regering de deur open voor juridische acties. Die rechtsonzekerheid gijzelt ook goede projecten in de omgeving, zoals het geplande Jan Portaelziekenhuis. Waarom blijft de regering rijden voor één man, in de plaats van te kiezen voor een nieuwe, duurzame en toekomstgerichte invulling voor deze plek?”

Peter De Roover nieuwe voorzitter N-VA-Kamerfractie

0
Peter De Roover

petrerPeter De Roover nieuwe voorzitter N-VA-Kamerfractie

De N-VA-Kamerfractie verkoos vanochtend een nieuwe fractievoorzitter. Kamerlid Peter De Roover volgt Hendrik Vuye op, die zich in opdracht van de partij zal toeleggen op het institutionele project.

Ook de interne organisatie van de fractie werd op de vergadering doorgelicht. Doordat Veerle Wouters zich eveneens voltijds zal wijden aan het communautaire, was ook de positie van ondervoorzitster vacant.

De fractie koos ervoor om een ruimer bureau samen te stellen, dat de fractievoorzitter zal bijstaan in zijn taak. Naast ondervoorzitster Inez De Coninck (Vlaams-Brabant) bestaat dat bureau uit Brecht Vermeulen (West-Vlaanderen), Wouter Raskin (Limburg) en Peter Dedecker (Oost-Vlaanderen).

Door de verschuivingen binnen de fractie werd ook de vertegenwoordiging van de Kamerfractie in het partijbestuur herbekeken. De Kamerfractie verkoos Valerie Van Peel (Antwerpen), Peter Dedecker (Oost-Vlaanderen), Brecht Vermeulen (West-Vlaanderen), Zuhal Demir (Limburg) en Kristien Van Vaerenbergh (Vlaams-Brabant) in het partijbestuur van de N-VA.

Nu Peter De Roover door de fractie werd aangesteld tot fractievoorzitter, is hij ontslagnemend als nationaal penningmeester van de N-VA. Beide functies zijn statutair immers onverenigbaar. De partijraad van de N-VA zal daardoor in februari een nieuwe nationaal penningmeester moeten verkiezen.

Samenwonende partners worden evenwaardige huurders

0

huren

Samenwonende partners worden evenwaardige huurders

Steeds meer samenwonenden zoeken een geschikte woning op de private huurmarkt. Toch wordt het huurcontract meestal niet met beide partners afgesloten, maar neemt één van beide het contract op zich. Dat betekent niet alleen dat de inwonende partner niet verantwoordelijk is voor de contractuele verplichtingen, maar ook dat hij of zij geen woonzekerheid heeft in geval er iets fout loopt. Om duidelijkheid te scheppen en rechtszekerheid te bieden voor zowel de huurder als de verhuurder, stelt Vlaams volksvertegenwoordiger An Christiaens een automatisch medehuurderschap voor.

De huur van de gezinswoning en het huurrecht van de langstlevende echtgenoot worden niet geregeld in de woninghuurwet, maar wel in het huwelijksvermogensrecht en het erfrecht. An Christiaens wil dit anders geregeld zien. Alle regels die raken aan de rechten en plichten van de betrokken partijen bij een huurovereenkomst moeten opgenomen worden in het huurrecht.

An Christiaens: “Heel wat koppels kiezen voor een huurwoning, maar in het huurcontract wordt vaak geen melding gemaakt van hun verbintenis. Dat komt doordat de gekozen gezinswoning vóór het samenwonen al de huurwoning was van één van de partners, of omdat het nieuwe contract wordt afgesloten op naam van één van de partners. De partner die inwoont heeft volgens de huurwet echter geen woonzekerheid, maar ook geen enkele plicht ten aanzien van de verhuurder. Door het invoeren van een medehuurderschap sta je als inwonende sterker in conflictsituaties of bij het overlijden van je partner, maar ook als verhuurder heb je meer zekerheid doordat je een verbintenis aangaat met twee personen.”

Fiscaal hebben wettelijk samenwonenden dezelfde rechten als gehuwden, maar op het vlak van het huurrecht is er geen bescherming voor de samenwonende partner of echtgenoot. Ook bij feitelijk samenwonenden is er geen duidelijk wetgevend kader. CD&V wil de inwonende partner automatisch medehuurderschap geven in het geval van een huwelijk, wettelijk samenwonen, of 2 jaar feitelijk samenwonen.

Het medehuurderschap zorgt voor contractuele verplichtingen, maar garandeert ook woonzekerheid voor de inwonende partner.

Bij overlijden van de partner die het contract aanging, zal de huur automatisch worden voortgezet. In het geval van een relatiebreuk krijgt elk van beide partners hetzelfde recht op huur, ongeacht wie het contract oorspronkelijk afsloot. De vrederechter beslist wie exclusief huurder wordt van de woning. Ook de verhuurder wordt betrokken in het geding omdat hij of zij als betrokken partij moet kunnen rekenen op een zekere en betrouwbare voortzetting van het contract.

An Christiaens: “CD&V wil niet alleen huurzekerheid garanderen in goede tijden, maar ook houvast bieden in minder gunstige omstandigheden. Als het samenwonen misloopt, wordt stopgezet of de partner komt te overlijden, zorgt dat voor huuronzekerheid. Door het medehuurderschap kan de huur aan beide partijen worden toegewezen met aandacht voor het belang van de verhuurder. Op deze manier vermijden we menselijke drama’s.”

Overzicht voorstelmaatregelen

Medehuur

Voor gevallen waarin slechts één van de partners het huurcontract ondertekende wil An Christiaens voorzien in:

– een automatisch medehuurderschap voor de andere echtgenoot, of wettelijk samenwonende partner;

– een automatisch medehuurderschap voor de andere feitelijk samenwonende partner indien zij twee jaar duurzaam en affectief samenwonen.

Relatiebreuk

In geval van een relatiebreuk kan elk van de partners aanspraak maken op het recht op huur, ongeacht wie het contract oorspronkelijk afsloot. In dergelijke situaties is het de vrederechter die zal moeten oordelen over de toewijzing van de huur. De vrederechter kan dan ook rekening houden met de belangen van de verhuurder.

Automatische voortzetting bij overlijden

In geval van overlijden van de huurder, wordt voorzien in een automatische voortzetting van de huurovereenkomst. In geval van contractuele medehuur, zet de overblijvende huurder exclusief, met uitsluiting van alle andere personen, de huur minstens 6 maanden voort.

Veel volk op nieuwjaarsreceptie DUO te Groot-Bijgaarden

0

Image00014
Veel volk was er inderdaad op de nieuwjaarsreceptie van DUO in de karting van Groot-Bijgaarden. Nadat men verleden jaar de keuze liet vallen op de nieuwe muziekacademie Dil’arte, koos men dit jaar voor een andere locatie. Omstreeks 19.45u kwamen de genodigden mondjesmaat binnen gesijpeld. Iedereen werd persoonlijk verwelkomt door voorzitter Willy Kempeneer.
Image00016
Na het welkomstwoord van de voorzitter was het de beurt aan kersvers schepen van locale economie Anneleen Van Den Houte om haar eerste toespraak voor een talrijk publiek te brengen. Zij had het onder meer over de toekomstplannen van haar beleid. Zo riep ze alle ondernemers op om deel te nemen aan de adviesraad locale economie Dilbeek. Deze adviesraad zal er voor zorgen dat de communicatie tussen ondernemers en gemeentebestuur vlot verloopt.
Image00026
Daarna was het de beurt aan schepen Stijn quaghebeur om het woord te nemen. Zijn uitéénzetting hield het midden tussen doceren en toespraak. Hij had het o.a over de nieuw in te richten Verheydenstraat en verbond er zich ook toe blijvend te communiceren met de ondernemers, die daar hun zaak hebben om tijdens de werken voldoende bereikbaar te blijven. Ook hij riep de ondernemers op om samen te werken en op hun beurt hun licht te laten schijnen over de vernieuwing van de Dilbeekse dorpskern. Maar hij benadrukte ook dat het de bedoeling was om alle dorpskernen aan te pakken. Daarbij verwees hij even naar de werken die momenteel bezig zijn aan het dorpsplein van Sint-Martens-Bodegem.
Image00034
En dan was het tijd voor de hoofdgast van de avond, want niemand minder dan Unizo baas Karel Van Eetfelt wist Duo te strikken voor deze avond. Deze eminente spreker had het onder andere over de groeiende e-commerce, en dat je daar als ondernemer zeker moet aan deelnemen. Hij wist ons ook te vertellen dat Vlaanderen op dat gebied al een paar jaar achter staat. Tevens verheugde hij zich in het feit dat eindelijk de politici op gebied van e-commerce het licht hebben gezien en ook de wet zullen aanpassen zodat ook Vlaanderen volop kan genieten van deze nieuwe manier van ondernemen.
Image00046
Hij had het ook nog over de inspanningen die Dilbeek leverde om zijn ondernemers te ondersteunen en bij te staan. Over de vernieuwde Dilbeekse dorpskern was hij zeer te spreken. Dat dit zou gebeuren in nauwe samenwerking met de ondernemers vond hij lovenswaardig en hij hoopte dat andere gemeenten het voorbeeld van Dilbeek zouden volgen.
Na deze spreker kon de voorzitter eindelijk het glas heffen op 2016 en werd er door de deelnemers druk genetwerkt zoals men dat zo mooi zegt. In ieder geval het was voor iedere aanwezige een leerrijke avond geweest. Langs deze weg wensen wij de mensen van Duo alle succes toe in 2016.

Meer foto’s – KLIK HIER

Nieuw model voor Audi Vorst

0
auto

autoNieuw model voor Audi Vorst

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt reageert zeer verheugd op het nieuws, dat ondertussen ook bevestigd werd aan het kabinet:

“De beslissing van Audi is belangrijk, omdat de voorbije jaren de negatieve berichtgeving uit de sector overheerste. Duizenden banen gingen daarbij verloren. Nu is er perspectief op forse investeringen en jobs. En dat binnen een belangrijk segment van de markt naar de toekomst toe. Dat past perfect in de strategie van de regering om in te zetten op innovatie.

Ik heb de jongste maanden intensief overlegd met de directie van Audi. We hebben tijdens diverse overlegmomenten uitgebreide toelichting gegeven bij de diverse steunmaatregelen waarop Audi aanspraak zou kunnen maken bij een nieuwe investering in Vorst.

Ik ben dan ook heel erg verheugd dat we Audi hebben kunnen overtuigen van het verbeterde investeringsklimaat en van de troeven van de tax shift die de lasten op arbeid aanzienlijk verlaagt. Het herstelbeleid van de regering is gericht op het behouden en aantrekken van jobs.”

Administratief centrum Aalst open voor publiek

0

aalstAdministratief centrum Aalst open voor publiek

Op 18 januari 2016 is het administratief centrum van Stad Aalst op Werf 9 de eerste dag open voor de Aalstenaars. Vanaf vandaag vind je alle stadsdiensten onder 1 dak aan het Werfplein. De burger wordt er op een klantvriendelijke en efficiënte manier geholpen via een vooruitstrevend baliesysteem. Alle producten die de stad aanbiedt, van rijbewijs over huwelijksaanvraag tot kapvergunning, worden gecentraliseerd. Indien mogelijk gebeuren aanvraag en aflevering tijdens één en hetzelfde bezoek.

3 soorten balies
In het nieuw administratief centrum zijn er drie soorten balies: het onthaal, de snelbalies en de themabalies. De medewerkers aan het onthaal maken de burger wegwijs en verwijzen via een ticketsysteem door naar de desbetreffende balie. Aan de snelbalie kan de burger eenvoudige documenten afhalen, zoals een uittreksel uit het strafregister of een bewijs van woonst. De medewerkers aan de themabalies bieden meer gespecialiseerde informatie:
Burgerzaken, Vreemdelingenzaken en inburgering, Zorgbalie, Bouwen en wonen, Leefomgeving en mobiliteit, Ondernemen en werken en de UiTbalie. Ze geven uitgebreide uitleg over bijvoorbeeld een stedenbouwkundige vergunning, het huren van een zaal…

Openingsuren van de snel- en themabalies
maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 tot 14.30 uur
woensdag van 14.30 tot 20.30 uur.

Front en back office
De front office zijn de verschillende balies, waar burgers snel en efficiënt geholpen worden. Gaat het om privacygevoelige informatie, dan wordt het gesprek verder gezet in een spreekruimte met een medewerker van de back office. De administratieve opvolging van dossiers gebeurt in de back office.

Contactcenter
Met vragen kunnen burgers altijd terecht op het algemeen infonummer van de stad 053 77 9300 of ze kunnen mailen naar info@aalst.be. Dankzij digitale kennisfiches bieden de medewerkers van het contactcenter een antwoord op veel gestelde vragen. Als de burger uitgebreid of technisch advies over een specifiek dossier nodig heeft, verwijzen ze door naar de behandelende back office medewerker.

Betalen met de kaart
Betaalkaarten zijn veilig en gebruiksvriendelijk. Daarom zorgt de Stad Aalst ervoor dat de burger aan elke balie in het administratief centrum elektronisch kan betalen. Betalen met de kaart zorgt ervoor dat de betaling snel en eenvoudig afgehandeld wordt. Bovendien is het ook veiliger, want
minder cash in omloop betekent minder gevaar voor diefstal of verlies. Elektronisch betalen brengt geen extra kosten met zich mee. Betalen met cash geld kan alleen aan de cashautomaten op het gelijkvloers.

Modern gebouw
De burger komt terecht in een modern gebouw met een frisse inrichting en veel lichtinval. Er zijn verschillende aangename wachtruimtes met grote informatieschermen. Bij de inrichting van de balies werd rekening gehouden met rolstoelgebruikers. Het kleurrijke gebouw aan de Dender is nu al een blikvanger van de stad, centraal gelegen en vlot bereikbaar met het openbaar vervoer.

Een leeg stadhuis?
Trouwers moeten nog steeds hun ja-woord geven in de trouwzaal in het huidige stadhuis op de Grote Markt. Ook de feestzaal zal nog gebruikt worden voor officiële ontvangsten. De gemeenteraad blijft maandelijks zitting houden in het belfort.

Nieuwe tunnel onder station Liedekerke bijna klaar

0

wegenwerkenNieuwe tunnel onder station Liedekerke bijna klaar

*Opening voorjaar 2016*

*De nieuwe tunnel onder het station van Liedekerke is bijna klaar. De weg die
erdoor loopt, is al klaar. Wegen en Verkeer werkt momenteel aan de afwerking
van de tunnelwanden. Dat neemt iets meer tijd in beslag dan eerst gepland
door enkele problemen met de waterdichting aan de bovenkant. Zodra Infrabel
die problemen volledig heeft opgelost, kan de binnenbekleding verder
afgewerkt worden. In het voorjaar van 2016 zal de tunnel klaar zijn en
opengaan voor alle verkeer. *

*Vlotte verbinding tussen E40 en Liedekerke*

De weg onder de nieuwe spoorwegbrug is de laatste schakel in de verbinding tussen de E40 en het centrum van Liedekerke. Wanneer die klaar is, kan het verkeer dus weer vlot vanuit elke richting het station bereiken. Ook De Lijn neemt dan de nieuwe bushaltes in gebruik. Totdat de nieuwe tunnel volledig klaar is, blijft de huidige omleiding door de oude tunnel en via de Nijverheidszone Begijnemeers behouden. Fietsers en voetgangers kunnen nog steeds het station bereiken via de tijdelijke oversteekplaatsen.

*Toekomstige werken aan de stationsomgeving*

Als de tunnel klaar is, staan er nog een aantal andere werken op het programma. Infrabel start dan met de bouw van een volledig nieuw stationsgebouw en vernieuwde perrons. Wegen en Verkeer werkt aan verschillende nieuwe parkings, een fiets- en wandelbrug over het natuurgebied
en de heraanleg van de stationsstraat aan de kant van het centrum. Daarnaast komt er ook een fietspunt voor herstellingen en met gloednieuwe
fietsenstallingen. Het einde van de volledige herinrichting van de stationsomgeving is voorzien rond eind 2017.

Vier op tien fietsen van scholieren niet in orde

0

fietsMeer dan 40 % van de fietsen van scholieren niet in orde

Tussen 1 oktober en 15 november controleerde de politie in samenwerking met lokale preventiediensten en de scholen maar liefst 19.600 fietsen van leerlingen uit het secundair onderwijs in West-Vlaanderen. De aanwezigheid en de goede werking van fietsverlichting, reflectoren, remmen en de fietsbel werden gecontroleerd.

Meer dan 40 % van de fietsen, 7.846 in totaal, bleek niet in orde. Van 28 %, zo’n 5.517 fietsen, ontbrak de verlichting of was ze defect.

Controles in het kader van ‘Veilig Fietsen begint met een veilige fiets’

Deze preventieve controles passen in de jaarlijkse campagne ‘Veilig Fietsen begint met een veilige fiets’, een initiatief van de Provincie West-Vlaanderen en provinciegouverneur Carl Decaluwé. De campagne ging begin oktober van start en wil vooral jongeren aanzetten om veilig te fietsen. Met een reglementaire fiets rijden en de verkeersregels volgen is de boodschap.

Bijna alle politiezones en/of gemeentelijke preventiediensten namen deel aan de preventieve controles. Daarbij werd gewerkt met een ‘fietscontrolekaart’. Daarop staan de belangrijkste verkeersregels voor fietsers en enkele tips, onder andere over fietsverlichting. Er werd ook een checklist met de vereisten voor een reglementaire fiets opgenomen.

Nog controles tot eind februari
Naar jaarlijkse gewoonte wordt de preventieve fase (1 oktober – 15 november) met fietscontroles op school gevolgd door een repressief luik tot eind februari 2016 met controles door de politiediensten op de openbare weg. Deze controles zullen gepaard gaan met geldboetes (55 euro voor een niet-werkende verlichting) of met verkeersklassen voor jongeren onder de 16.

Vergelijking met vorige jaren
Het totaal aantal fietsen dat dit jaar gecontroleerd werd, steeg met 3 % ten opzichte van vorig jaar. Toen werden 19.610 fietsen nagezien en bleek 37 % niet in orde. Ook op het vlak van fietsverlichting is er geen verbetering merkbaar. Ondanks de vele inspanningen van de West-Vlaamse politiezones en lokale preventiediensten blijven de cijfers onrustwekkend stijgen. Het blijvend controleren en repressief optreden is dan ook noodzakelijk.

Een goed werkende fietsverlichting is van levensbelang
Hoewel de verlichting van fietsers vooral in de donkere wintermaanden van levensbelang is, hechten veel jongeren en hun ouders hieraan te weinig aandacht. In de loop van de jaren verdween de dynamo en deed de moderne verlichting op batterijen zijn intrede. Toch rijden veel jonge fietsers ’s avonds nog altijd ‘onzichtbaar’ op de openbare weg. Alle ouders moeten hierbij hun verantwoordelijkheid nemen en zich bewust zijn van de gevaren die hun kinderen lopen als ze rijden zonder fietsverlichting wanneer dit noodzakelijk is.

Gouverneur zoekt meest veilige West-Vlaamse school
Naast de provinciale campagne ‘Veilig fietsen begint met een veilige fiets’ lanceerde gouverneur van West-Vlaanderen, Carl Decaluwé eind december een oproep naar alle scholen van het lager en secundair onderwijs in West-Vlaanderen om deel te nemen aan de zoektocht naar de meest verkeersveilige lagere en middelbare school. De zoektocht wil leerlingen tussen 6 en 18 laten stilstaan bij veiligheid in het verkeer via concrete opdrachten. Onder andere een fotowedstrijd en een verkeersquiz komen aan bod. Verder moeten de scholen een eigen campagne bedenken voor veiliger schoolverkeer.

Op donderdag 26 mei strijden de vijf beste basisscholen en de vijf beste secundaire scholen voor de titel. De meest verkeersveilige lagere en middelbare school van West-Vlaanderen winnen een award en een schoolreis naar Bellewaerde. De verkeerscampagne werd op initiatief van de gouverneur uitgewerkt in samenwerking met het pretpark Bellewaerde.