Groepsaankoop fruitbomen en bessenstruiken

0
aalstDe stad Aalst organiseert een verkoop van streekeigen fruitbomen en bessenstruiken en betaalt de helft van de aankoopprijs. Met deze Fruitbomen- en bessenstruikactie wil de Stad Aalst de inwoners aanmoedigen om hun tuin met deze streekeigen soorten een natuurfacelift voor vogels, bijen en vlinders te geven. Zelf geniet je uiteraard ook volop van de bloesems en het fruit. De stad wil je hiertoe aanmoedigen door het voor jou extra voordelig te maken. Door een samenaankoop kunnen we een betere prijs bedingen. Bovendien zal de stad zelf de helft van je aankoopkosten dragen.

AANBOD fruitbomen

Fruitbomen Heimwee naar de smaak van een Jefkespeer of een zwarte kraker? In het aanbod zitten een aantal oude variëteiten appel, peer, kers, pruim, okkernoot, kweepeer, mispel en moerbei. Je kunt kiezen voor een halfstam of een hoogstam. Bij een halfstam begint de kruin op een hoogte van ca. 1,3 m. Op termijn kan de boom een totale hoogte van 5 à 6 m bereiken. Bij hoogstam begint de kruin op ca. 2 m en kan een volgroeide boom 8 à 10 m hoog worden. Kleinfruit Heb je te weinig plaats voor een fruitboom of net plaats in overvloed? Kies dan voor een struik of haag met lekkere bessen. Zo is er o.a. keuze uit aalbes, framboos, braambes, stekelbes en blauwe bosbes. Er werd gekozen voor variëteiten die goed bestand zijn tegen zieken en plagen. Het totale aanbod voorzien van uitgebreide informatie vind je terug door te klikken op de link www.aalst.be/fruitbomen Voor meer info kan je ook terecht bij de dienst Leefmilieu via 053 77 9300 of info@aalst.be. BESTELLEN Bestellen kan vanaf 30 december 2015 tot en met 14 februari 2016. Gebruik bij voorkeur het digitale inschrijvingsformulier terug te vinden op www.aalst.be/fruitbomen. Je kunt ook telefonisch bestellen op 053 77 9300. Kort na 14 februari krijg je dan een overschrijvingsformulier thuis gestuurd. Eén bestelling bedraagt maximum 60 EUR/gezin. Je zal er uiteindelijk maar de helft van moeten betalen. Het plantgoed is beperkt. Snel inschrijven is de boodschap! Het plantgoed zal af te halen zijn op zaterdagvoormiddag 5 maart van 10 tot 13 uur op de Stedelijke werkhuizen (Bergemeersenstraat 145 te Aalst).

Ondernemersprijs 2015 BBC uitgereikt te Gooik

0
Image00005 De ondernemersprijs 2015 van de Brabant Business Club kortweg BBC werd voor het eerst uitgereikt op de nieuwjaarsreceptie van deze business club afgelopen dinsdag in Gooik. Deze receptie werd georganiseerd in de splinternieuwe gebouwen van Thesora. Het was voorzitter Joris Vanderveken die omstreeks 18.45 het woord nam en iedereen verwelkomde op deze nieuwjaarsreceptie met een korte toelichting op de voorziene clubactiviteiten die er in 2016 staan aan te komen. Daarna was het de beurt aan de ondervoorzitter tevens CEO van Thesora, Herman Smet om op zijn beurt iedereen welkom te heten en werd het bedrijf even kort voorgesteld. Thesora is een polyvalent accountantskantoor gelegen in de rand rond Brussel. Een team van experten profileert zich als een betrouwbare partner voor de KMO, door pro-actieve dienstverlening en bijstand in de financiële behoeften van het cliënteel. Image00008 Het kantoor legt vooral de nadruk op kennis en staat in voor een gepersonaliseerde aanpak op maat van de klant. Zij leveren ook diensten aan bedrijven in-en ver buiten Europa hierbij ondersteund door een wereldwijd netwerk van experten:”Integra International”. Thesora beschikt over vestigingen te Dilbeek en Gooik, alsook over contactpunten te Roosdaal en Steenokkerzeel. Toen nam Joris terug het woord en gaf enige toelichting bij het uitreiken (voor het eerst) van de ondernemersprijs 2015. Het bestuur van de Brabant Business Club had 5 laureaten gekozen uit 62 geselecteerden. De genomineerden die overbleven waren: 3DEffect, Depannage Steps, Derbigum, Rantour en Intrion. De zaakvoerders van deze vijf overgebleven bedrijven kregen 10 minuutjes om zichzelf en hun bedrijf voor te stellen. Het was Jan Dekempeneer van 3D-Effect uit Ternat die de spits mocht afbijten. Image00009 3DEffect is een Belgische gebaseerde 3D visualisatie studio gespecialiseerd in de creatie van foto realistisch product beelden en animaties van hoge kwaliteit. Of u op zoek bent voor een fysiek productafbeelding, een conceptuele tekening, videoprojectie (via 3D toewijzing technieken), geëxplodeerde weergaven, vergrote werkelijkheid of een interactief project, 3D-Effect kan voldoen aan uw behoeften. Rekenen op meer dan 5 jaar ervaring, 3D-Effect biedt u een schat aan 3D mogelijkheden samen met een echt hands-on, niet nonsens aanpak. Uw zorgen en wensen zijn onze topprioriteit. De tweede in het rijtje was Derbigum deze Belgische onderneming uit Lot heeft steeds innovatie hoog in het vaandel gedragen. Dit vertaalt zich duidelijk in zijn strategie in de ontwikkeling van vernieuwende producten en diensten voor duurzaam bouwen en verbouwen. Concreet wil eigenaars van gebouwen intelligente oplossingen aanreiken om te besparen op energie, om de CO2-uitstoot van hun gebouw te verkleinen en om de duurzaamheid van hun dak te verhogen. Een breder toepassingsveld dus dan de traditionele waterdichte dakbedekking waarmee Derbigum uitgroeide tot een wereldspeler. Image00014 Derbigum telt vier productie-eenheden: twee in België (Lot en Perwez), één in Duitsland (Haßfurt, Beieren) en één in de Verenigde Staten (Kansas City). Jaarlijks wordt er ongeveer 15 miljoen m² dakbanen geproduceerd, waarvan 10 miljoen m² in Perwez, 0,8 miljoen m² in Beieren en 4 miljoen m² in Kansas City. De vloeibare pasta’s zijn goed voor 3,5 miljoen kg per jaar. De derde genomineerde “takelbedrijf Steps” werd voorgesteld door de zoon en zaakvoerder Steven Steps. dit familiebedrijf startte hun activiteiten als taxibedrijf, en de eigenaar had steeds een ijzeren stang in de wagen om wagens met pech te kunnen helpen. Image00011 53 jaar later is het uitgegroeid tot een heel modern en innovatief takelbedrijf en beschikt over de modernste middelen om de moeilijkste opdrachten aan te kunnen. Ervaring, flexibiliteit en veiligheid staan hoog in het vaandel van deze firma. In 2006 verhuisden ze naar Zellik vlak naast de ring van brussel om nog sneller hun takelwerkzaamheden te kunnen uitvoeren. Door hun centrale ligging zijn ze bekend en gerenommeerd in binnen-en buitenland. De vierde die zich mocht voorstellen was “intrion” uit Huizingen. Deze firma wil een duurzame meerwaarde genereren door slim en efficiënt geautomatiseerde oplossingen te bedenken én te realiseren. De doelstellingen van het team zijn:”betrokken, efficiënt, dynamisch, creatief en plezierig”. Dit zorgt voor een aangename en constructieve samenwerking met de klanten. Image00015 Met het i-concept van intrion focussen we op een totaaloplossing voor de automatisatie van uw logistieke en end-of-line projecten voor Food en Farma sectoren: van de conceptfase tot en met de 24/7 service gedurende de ganse levensduur van uw installatie. Een team van 125 gespecialiseerde ingenieurs staan garant voor een oplossing op maat van een bedrijf. Daarbij kunt u 24 uur per dag en 7 dagen op 7 een beroep doen op technische ondersteuning voor de installatie. De vijfde en laatste genomineerde was De firma Rantour uit Affligem, spijtig genoeg afwezig omwille van familiale redenen. Het familiebedrijf Rantour bezit meer dan 55 jaar aan ervaring in de autocarwereld. De dagelijkse leiding ligt in handen van Kurt Rollier en Brigitte Heymans, maar ook hun kinderen zijn actief in het bedrijf en werken mee aan de toekomst ervan. Samen met een dynamisch team van medewerkers brengt het bedrijf een eigen reisbrochure en een assortiment aan reisproducten op de markt. Zo is Rantour door de jaren heen uitgegroeid tot een van de sterkere spelers in de Vlaamse autocarsector en dat zonder het familiale karakter van het bedrijf te verliezen. Rantour wilt niet het grootste bedrijf worden, maar het bedrijf werkt er aan om groei hand in hand te laten gaan met kwaliteitsbehoud. Autobus Rantour BBC Door de jaren heen bouwde Rantour aan een sterke reputatie, zowel nationaal als internationaal. Het bedrijf verzorgt het personeelsvervoer voor supermarktketen Delhaize. Eersteklasser RSCA Anderlecht en ook de Rode Duivels, rijden ook rond in spelersbussen van het familiebedrijf. Alsook alle vervoersopdrachten voor de Koninklijke Belgische Voetbalbond worden door Rantour verzorgt. De winnaar van de BBC ondernemingsprijs 2015 werd Intrion uit Huizingen. http://www.intrion.com/ 2e. Derbigium uit Lot. http://www.derbigum.be/ 3e. 3dEffect uit Ternat. www.3deffect.be Ten slotte ging er nog een lifetime achievement award naar Depannage Steps uit Zellik. http://www.depannagesteps.be/ en kreeg Rantour uit Affligem een speciale vermelding wegens haar Imago in de sector van autocarreizen en personenvervoer. www.rantour.be Enkel de drie eersten kregen een geldprijs, maar alle vijf genomineerden ontvingen nog een gratis lidmaatschap van BBC voor 2016 ter waarde van 750€. Na deze uitreiking werd de receptie verzorgd door het plaatselijke restaurant “Krekelhof” verder gezet in een aangename en vriendschappelijke sfeer. Wie meer inlichtingen wenst over BBC kan terecht op deze webstek: http://www.brabantbusinessclub.be/ Op de foto ziet u de genomineerden (met uitzondering van Rantour) samen met de voorzitter en ondervoorzitter van BBC Image00030

Invloed terreurdreiging op vakantiebestemmingen van 2016

vakantieDIT WORDEN DE VAKANTIEBESTEMMINGEN VAN 2016 Oorlog, vluchtelingencrisis, politieke instabiliteit en natuurrampen hebben een grotere invloed op het reisgedrag dan terreurdreiging of het imago van een bestemming. Op het Vakantiesalon Vlaanderen dat op 21 januari in Antwerpen opent, wordt duidelijk welke bestemmingen aan populariteit winnen of verliezen. Volgens een studie van de World Travel & Tourism Council is de impact van de terreuraanslagen op het toerisme in New York en Madrid beperkt gebleven. Een paar maanden na de feiten waren de bezoekerscijfers weer op het niveau van voor de aanslagen. Bij natuurrampen duurt het ongeveer twee jaar vooraleer het toerisme opnieuw aanzwengelt. Dat New York en Madrid zich vlug herpakt hebben, heeft met het positieve imago van die steden te maken. Reizigers laten zich niet ontmoedigen door terreurdreiging. Ook Parijs zal een populaire bestemming blijven. Dichtbijvakanties Naast klassiekers als een weekendje Ardennen, Parijs of Londen is het opvallend hoe populair vakanties in Nederland geworden zijn. Het positieve imago, de veelzijdigheid en de kwaliteit van het aanbod zorgen voor steeds meer Belgen die alle uithoeken van Nederland willen ontdekken. Nederland en de Waalse provincies zijn met zeer grote stands aanwezig op het Antwerpse Vakantiesalon en beklemtonen de vele fietsmogelijkheden. Ook het aantal Duitse exposanten is merkelijk toegenomen. Europa De lage brandstofprijzen zijn goed voor wie met de auto op reis gaat. Vliegtuigreizen blijven om dezelfde reden goedkoop. Daarenboven zorgt de grote capaciteit op sommige vluchtroutes voor nog lagere prijzen. Frankrijk blijft de belangrijkste bestemming voor Belgen, maar de grootste groei vind je in de traditionele vakantielanden aan de Middellandse Zee. Spanje, Portugal, Italië, Griekenland en Cyprus stevenen ook in 2016 op een recordaantal bezoekers af. Het verlies van toeristen uit Rusland in die landen wordt goedgemaakt door nog meer reizigers uit West- en Noord-Europa. De Europese Middellandse Zeebestemmingen genieten het vertrouwen van de vakantiegangers. Ook de Noord-Europese landen trekken door hun positief imago steeds meer bezoekers aan. Een tip voor 2016 is een vakantie in Europa’s zonnigste bestemming: Cyprus kijkt na de financiële crisis weer optimistisch naar de toekomst. De kans is zelfs reëel dat in de nabije toekomst de Griekse en de Turkse gemeenschap van het eiland beslissen om weer samen het land te besturen. Hopelijk is 2016 het laatste jaar dat een Europees land nog verdeeld wordt door een muur. Informeer je op de stand van de Cypriotische Dienst voor Toerisme. (Hal 4/4310) Verre reizen Door de koers van de Amerikaanse dollar is een vakantie in de Verenigde Staten er niet goedkoper op geworden, maar dat wordt goedgemaakt door de voordelige vliegtarieven. De Verenigde Staten blijven de populairste vakantiebestemming aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. New York wordt zelfs als citytrip populair. Door het einde van het isolement van Cuba en de verbeterde relaties met de VS dreigt het Caribisch land een deel van zijn authenticiteit te verliezen. Wie het Cuba van Fidel Castro nog wil beleven, moet nu gaan. Een originele tip is de individuele fietsreis die op het Antwerpse Vakantiesalon aangeboden wordt door reisorganisator Fly and Bike. Joker maakt het je iets makkelijker en stelt fly & drive-formules of groepsreizen voor. Brazilië organiseert de Olympische Spelen en zal dit jaar veel aandacht krijgen. In Zuid-Amerika is Colombia echter de bestemming die in volle ontwikkeling is. Tot een paar jaar geleden was het niet aanbevolen om naar dat land te reizen. Dankzij een goed economisch klimaat en een aanpak van het veiligheidsprobleem is Colombia nu een van de veiligste landen van het continent. De stad Medellín is een voorbeeld geworden van hedendaagse stadsrenovatie. Dwaal door de smalle straatjes van Cartagena, degusteer heerlijke koffie en kom tot rust op de zalige stranden van Barranquilla. South America Planet is een van de reisorganisaties die Colombia aanbieden. (Hal 4/4813) Na de ebola-epidemie komt het toerisme in West-Afrika langzaam weer op gang. Noord-, Centraal- en Oost-Afrika leiden momenteel onder politieke instabiliteit. In zuidelijk Afrika is het veiliger om op vakantie te gaan. Zuid-Afrika is al lang een toeristische topper, maar buurlanden Namibië en Botswana zijn niet alleen veilig maar ook meer dan het ontdekken waard vanwege de uitzonderlijke fauna en flora. Verschillende reisorganisaties bieden reizen naar deze landen aan. Tijdens het Antwerpse Vakantiesalon moet je beslist naar de presentaties over deze landen. In hal 4 vind je verschillende touroperators met programma’s naar Namibië, Botswana of Zuid-Afrika. In Zuidoost-Azië bieden Laos, Cambodja en Vietnam een combinatie van veilig avontuur, authenticiteit en een waaier van mogelijkheden. Door het democratiseringsproces in Myanmar mag ook dat land op een groeiende belangstelling rekenen. Het toerisme is hier nog in een prille fase. Een heel andere ervaring is Japan, dat sinds kort weer dagelijks met Brussel verbonden is door een rechtstreekse vlucht. In hal 4 van het Vakantiesalon Vlaanderen vind je heel wat touroperators met reizen naar Aziatische bestemmingen. Het Vakantiesalon Vlaanderen vindt van 21 tot 25 januari plaats in de hallen van Antwerp Expo in Antwerpen. In de workshopruimte vinden alle dagen van het salon gratis landenpresentaties en workshops plaats. Meer informatie op www.vakantiesalon-vlaanderen.com  

Boommarters gespot in Aalst

0
Boommarter in het KravaalbosBoommarters gespot in Aalst zijn een spectaculaire natuurprimeur voor het Kravaalbos. Camerabeelden tonen twee verschillende boommarters in het kleine en afgelegen Kravaalbos in Meldert (Aalst) en verrassen wetenschappers van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO). “Het lijkt er steeds meer op dat boommarters bezig zijn aan een opmerkelijke comeback en zich daarbij niet meer beperken tot grote bosgebieden”, zegt onderzoeker Jan Gouwy. Een eerste jonge boommarter werd op 11 september met een cameraval betrapt in het Kravaalbos, op de grens tussen Meldert (Aalst), Asse en Mazenzele (Opwijk). “De niet-rafelige, niet-ruige, maar mooi-gladde cilindervormige staart duidde op een eerstejaarsdier: een dier geboren in het voorbije voorjaar”, verduidelijkt Jan Gouwy. De maanden nadien werd dezelfde boommarter nog een aantal keer in beeld gebracht, net als een ander exemplaar. Het is evenwel niet duidelijk of het om een toevallig samentreffen gaat van twee inwijkelingen, of effectief lokale voortplanting. De vaststelling in Aalst is het derde opmerkelijke boommarterfeit uit 2015. Los van het boommarterverhaal, start het INBO dit jaar nog met een onderzoek of alternatieve schuilplaatsen (marterbunkers) een oplossing bieden wanneer de alom verspreide steenmarter problemen of overlast veroorzaakt. Beelden de Aalsterse boommarter staan op https://vimeo.com/150915305

Mannen van Akv Oeverboeft moeten kostuum zelf maken

0
oeverboeftNa 5 jaar mogen de mannen van Akv Oeverboeft hun kostuums zelf maken, want de vrouwen zijn het beu. Akv Oeverboeft is een 5de jaarsgroep die vooral bestaat uit jonge gezinnen.

Kindernamiddag in de carnavalswerkhallen bij akv Oeverboeft op zondag 17 januari vanaf 14u in hal 3

De kinderen paraderen al van jongs af aan mee in de stoet en worden zo naar jaarlijkse gewoonte ook betrokken bij de voorbereidingen. Daarom organiseren de carnavalsgroep “Akv Oeverboeft” een namiddag waarbij hun kinderen helpen bouwen aan de wagen. “En wie ons thema kent, weet dat dit een meer dan welkome hulp zal zijn.” De mannen van Oeverboeft werden dit jaar immers door de dames gesommeerd om zelf hun kostuum te maken. De dames zijn het beu dat ze naast het huishouden en de zorg voor de kinderen ook nog eens alle kostuums moeten maken. En dit alles terwijl de mannen in de hallen zitten te ‘pintjelieren’ werken. Of de mannen erin slagen een kostuum te fabriceren, ziet u bij Oeverboeft (met n° 43) in de stoet op 7 februari. Maar wie alvast graag een kijkje komt nemen hoe het de kinderen vergaat tijdens het plakken en verven is welkom op zondag 17 januari vanaf 14u in hal 3.

Dossier Uplace rammelt juridisch langs alle kanten

0
winkelstratenUNIZO over advies Raad van State Uplace: Reden te meer om plannen af te voeren

Plannen afvoeren ? Dossier Uplace rammelt juridisch langs alle kanten.

“Het dossier Uplace rammelt juridisch langs alle kanten. We zeggen dat al vanaf het begin. Het advies van de Raad van State bewijst dit wederom”, reageert UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. In december keurde de Vlaamse regering het GRUP goed dat de komst van Uplace mogelijk maakte. Ze legde toen wel twee voorwaarden op: een busverbinding en een GEN-station. Komen die er niet tegen eind 2017, dan valt men terug op de bestaande plannen. Dat kan niet, zo zegt de Raad van State nu in een advies, omdat dit in strijd is met een bepaling van de Codex Ruimtelijke Ordening. De Raad van State maakt dus juridisch-technische bezwaren tegen het GRUP, wegens schending van het principe van rechtszekerheid. UNIZO verzet zich al jaren tegen de komst van Uplace. De ondernemersorganisatie vocht Uplace ook al juridisch aan. UNIZO ziet in het advies een bevestiging dat “de regering de plannen voor Uplace maar best diep in de kast opbergt”. Naast de juridische onregelmatigheden in het dossier, stoort UNIZO zich vooral aan de impact die Uplace op de kleinhandel in de kernen zal hebben en het verkeersinfarct dat het project zal veroorzaken. De komst van Uplace zal volgens UNIZO een negatieve impact hebben op de handel in de Brusselse kern en de handelskernen in de omliggende gemeenten. De gevolgen zullen zelfs tot in Leuven en verder merkbaar zijn. UNIZO voerde eerder onderzoek naar de impact van een shoppingcentrum in de periferie. De binnenstad verliest maar liefst een derde van het totale aantal winkels. De leegstand in de kern stijgt met 21%. UNIZO verwijst naar het Waasland shoppingcenter. In het centrum van Sint-Niklaas alleen al sneuvelden 159 winkels. Een extrapolatie naar Uplace leert dat we in Machelen en Vilvoorde een verlies kunnen verwachten van bijna 1.000 jobs. Voor gans de Vlaamse rand en de Brusselse handelswijken zijn daardoor naar schatting 3.000 jobs bedreigd. Daarnaast zal ook het verkeer nog meer toenemen met de komst van Uplace. Terwijl de ring rond Brussel nu al meer dan verzadigd is.

Neussprays met ontstekingsremmers zitten in de lift

0
Het gebruik van neussprays met ontstekingsremmers zitten in de lift Uit cijfers die Kamerlid dr. Yoleen Van Camp (N-VA) opvroeg, blijkt dat neussprays met ontstekingsremmers steeds vaker voorgeschreven worden. Bekende merknamen zijn Nasonex, Avamys of Flixonase. De voorbije 5 jaar steeg het aantal voorschriften met zo’n 20 procent tot bijna 2 miljoen in 2014. Hoewel dergelijke neussprays met medicijnen enkel aangewezen zijn bij ernstige allergie of een zware verkoudheid, tonen de cijfers aan dat mensen met een banale verkoudheid ze steeds vaker voorgeschreven krijgen. Ontstekingsremmende neussprays hebben bijwerkingen, terwijl ze louter de ongemakken verlichten, maar de verkoudheid niet genezen. Tegelijk kosten dergelijke neussprays de maatschappij handenvol geld – voor de laatste 5 jaar gaat het om een slordige 90 miljoen euro. neussprays Bij een verstopte neus zijn er hoofdzakelijk 3 soorten neussprays: een gewone zoutoplossing (zoals Sterimar), sprays die de neus ontstoppen (zoals Otrivine of Nasa Rhinathiol) en ten slotte ontstekingsremmers (zoals Nasonex). In principe is bij een lichte neusverstopping – door verkoudheid of allergie – een gewone zoutoplossing aangewezen. Het water spoelt de bacteriën weg, zodat de verkoudheid minder snel doorbreekt en de ongemakken afnemen. Een zogenaamde ‘hypertone’ (krachtige) zoutoplossing werkt even krachtig als een ontstoppende neusspray en bevat geen geneesmiddelen – en dus ook geen bijwerkingen. Enkel bij zware neusverkoudheden, allergieën of sinusitis zijn sprays met ontstoppers of ontstekingsremmers aangewezen. “In de praktijk wordt echter te vaak een neusspray met ontstekingsremmer voorgeschreven. Jaarlijks komen er gestaag zo’n 80.000 voorgeschreven verpakkingen bij. Zo steeg het aantal van 1,6 miljoen in 2010 met 20 procent tot bijna 2 miljoen in 2014. Het aantal afgeleverde verpakkingen op voorschrift wordt op 45 procent van het totaal geschat, dus zouden er jaarlijks tot 4 miljoen flesjes neusspray met ontstekingsremmers over de toonbank gaan”, concludeert Van Camp uit de cijfers. Mogelijke bijwerkingen van onstekingsremmers in de neus zijn onderdrukking van de bijnieren en overdruk in de ogen of staar. Bij kinderen kunnen er gedragsproblemen en groeivertraging optreden en daarom zijn ze niet aangewezen bij kinderen. “Extra verontrustend is daarom de trend dat ook steeds meer aan -20-jarigen neussprays met ontstekingsremmers worden voorgeschreven, tot bijna 300.000 in 2014”, stelt Van Camp vast. Ook ontstoppende neussprays zijn geen onschuldig middeltje – ze zijn verslavend en bij langdurig gebruik kunnen ze er net voor zorgen dat de neus chronisch verstopt raakt. In principe mogen ze maar een week gebruikt worden. Recent onderzoek wees uit dat de helft van de mensen met een chronische neusverstopping toch langer (zelfs dagelijks) ontstoppers in de neus sprayt, terwijl een grote meerderheid wel weet dat het gebruik beperkt moet worden. Ondanks hun verslavende eigenschap zijn neusontstoppers doorgaans zonder voorschrift verkrijgbaar. Ze worden niet terugbetaald; zo kost een flesje Sofrasolone de patiënt een 7 euro – uit eigen zak te betalen. De meeste neussprays met ontstekingsremmers zijn wel op voorschrift, zoals Nasonex, en ze worden wél deels terugbetaald. Zo telt een patiënt voor een flesje Nasonex maar een 2 euro neer. Apothekers merken dat artsen bij banale verkoudheden vroeger eerder Sofrasolone (zonder voorschrift) of Dexarhinospray (op voorschrift) aanraadden – beide zonder tussenkomst van de ziekteverzekering. Tegenwoordig grijpt de arts sneller naar middelen als Nasonex, dat minder aangewezen is bij korte therapie (het flesje vervalt ook 2 maanden na opening) maar de patiënt zelf minder kost. Van Camp voegt daaraan toe: “Vaak wordt daarbij vergeten dat zo’n flesje de sociale zekerheid (dus de belastingbetaler) dik 10 euro kost. Met een 2 miljoen voorgeschreven verpakkingen per jaar, loopt de kost voor de laatste 5 jaar op tot een slordige 90 miljoen euro – niet om mensen te genezen maar wel om een verstopte neus te verlichten.”

Zware sancties voor zonnecentra bij overtredingen

Kris Peeters: “Zware sancties voor overtredingen die gezondheid aantasten”

Vicepremier en minister van Economie, Werk en Consumentenzaken Kris Peeters gelast een intensifiëring van de controles op de kwaliteit van zonnebanken in zgn. zonnecentra. Overtredingen die de gezondheid van de gebruikers rechtstreeks benadelen, kunnen niet, en zullen gericht opgespoord en gesanctioneerd worden, aldus Kris Peeters. Vorig jaar controleerde de inspectiedienst van de FOD Economie volgens voorlopige cijfers 65 zonnecentra. Midden deze maand is het volledige plaatje bekend. Sinds een goeie maand doet de beroepsorganisatie Febelsol aan mystery shopping. Dat is een anonieme controle van de van leden en kandidaat-leden van de federatie. De federatie deelt eind deze maand de eerste resultaten mee en licht haar aanpak toe. Het advies van de Hoge Gezondheidsraad over de gevolgen van het gebruik van een zonnebank werd ook gevraagd. Dat advies wordt verwacht in maart. zonnecentra“Ik heb de sector de boodschap gegeven dat we een nultolerantie hanteren voor inbreuken die een direct gezondheidsrisico betekenen,” aldus Vicepremier Peeters. Het aantal controles wordt opgedreven. De sancties zijn niet niks: verzegeling, in beslagneming, sluiting.

Deze 6 gaan door naar de finale van The Voice Kids

0
The Voice Kids finaleDeze 6 gaan door naar de finale van The Voice Kids Op vrijdag 8 januari 2016 is het tweede seizoen van The Voice Kids toe aan haar apotheose. Dé grote finale waarin zes talenten de pannen van het dak zingen in de hoop de Voice van Vlaanderen onder de kids te worden. Nu de laatste Battles van team Sean gestreden zijn, zijn de zes finalisten bekend. Jens, Anke, Leeloo, Jasmine, Julie en Josefien: één van hen gaat naar huis met een studiebeurs van 10.000 euro en met de mogelijkheid om een eigen single op te nemen. De voorbije 7 weken reduceerden coaches Slongs Dievanongs, Sean Dhondt en Natalia het aantal talenten in hun team naar twee. Jens en Anke vertegenwoordigen in de finale team Slongs, Leeloo en Jasmine zingen voor coach Sean en Julie en Josefien gaan voor de overwinning van team Natalia. Op vrijdag 8 januari 2016 geven zij het beste van zichzelf in een spetterende show. Wie volgt winnares Mentissa op? LEELOO EN JASMINE – TEAM SEAN LEELOO EN JASMINE - TEAM SEAN Leeloo Gilbert (12, Oostende) Leeloo Gilbert (12, Oostende) Leeloo Gilbert zong Daydreamer van Adele in de Blind Auditions en battelde samen met Romane en Aurelie op Superstition van Stevie Wonder. “Toen ik door mocht na de Blind Auditions was ik al sprakeloos, maar nu heb ik pas écht geen woorden.” Jasmine McGuinness (13, Brugge) Jasmine McGuinness (13, Brugge) Jasmine McGuinness zong Radioactive van Imagine Dragons in de Blind Auditions en battelde samen met Kitana en Oscar op Summertime Sadness van Lana Del Rey. “Ik ben kei blij. En ik denk dat de finale gewoon nog 10 keer zo leuk gaat zijn als vandaag!” JOSEFIEN EN JULIE – TEAM NATALIA JOSEFIEN EN JULIE - TEAM NATALIA Josefien Derijcke (9, Kalmthout) Josefien Derijcke (9, Kalmthout) Josefien Derijcke zong Fly Me To The Moon van Frank Sinatra in de Blind Auditions en battelde samen met Zita en Precious op Top Of The World van The Carpenters. “Ik ben gewoon super blij! Dat ik nu in de finale zit, dat is zo raar. Ik ga alles op alles zetten!” Julie Tilborghs (13, Wuustwezel) Julie Tilborghs (13, Wuustwezel) Julie Tilborghs zong Thinking Out Loud van Ed Sheeran in de Blind Auditions en battelde samen met Britt en Sharmy op Not An Addict van K’s Choice. “Ik had dit gewoon écht niet verwacht. Ik heb super genoten en wil het in de finale nóg beter doen. En ik ga er ongelofelijk van genieten om daar op dat grote podium te staan.” ANKE EN JENS – TEAM SLONGS ANKE EN JENS - TEAM SLONGS Anke Huysentruyt (14, Marke) Anke Huysentruyt (14, Marke) Anke Huysentruyt zong How You Remind Me van Nickleback in de Blind Auditions en battelde samen met Samuel en Kato op Flashlight van Jessie J en Rain van Ian Thomas. “Het voelt super goed om door te mogen naar de grote finale! Dit had ik echt niet verwacht.” Jens Dolleslagers (14, Zelzate) Jens Dolleslagers (14, Zelzate) Jens Dolleslagers zong Wonderwall van Oasis in de Blind Auditions en battelde samen met Felix en Anton op Viva La Vida van Coldplay. “Ik kan het gewoon niet geloven. Het moet allemaal nog wat doordringen. Ik kijk ongelooflijk uit naar de finale!” De volledige afleveringen van The Voice Kids kunnen na uitzending 4 weken lang gratis worden bekeken op vtm.be en via de VTM-app.

Wie staat achter de kookpot in De Kleine Zavel

0
Gerard SpuesensIedereen weet het ondertussen wel: topper Kenny Bernaerts is al een tijdlang de executive chef van het Antwerpse restaurant De Kleine Zavel. De sympathieke Mechelaar is sinds 2012 bij tv-kijkend Vlaanderen bekend als gezicht van MasterChef, naast Wout Bru, maar heeft eerst door heel wat sterrenwatertjes gezwommen, met vijvertjes die ronkende namen hebben als Folliez, Gordon Ramsay at Royal Hospital Road, La Gavroche, Comme Chez Soi en Seagrill. Bernaerts is verantwoordelijk voor de creatie van de meeste gerechten die in De Kleine Zavel en haar boot, DKZ sur l’O, op het menu staan. De topchef blijft ook in de toekomst executive chef, maar de keuken wordt vanaf 1 januari 2016 permanent versterkt door creatieveling Gerard Spuesens. Wie het gastronomische wereldje wat kent, heeft ongetwijfeld ook al van chef Spuesens gehoord. Gerard werd geboren in Nederland, maar is al lang actief in België. Zijn lijst met diploma’s en certificaten leest indrukwekkend, van banketbakker en kok (Terneuzen en Middelburg) tot sociale hygiëne, helper bij het Rode Kruis en allerlei manageropleidingen bij het Hilton, waaronder die van master culinary management van de Hilton University in Liverpool. Daarna werkte hij in verschillende hotels en restaurants, waaronder De Fijnproever (Philippine, Nederland), het Churchill Hotel (Terneuzen), Zomerlust (Axel), Hotel Au Port (Philippine), Hilton Antwerp, De Residentie (Lichtaart), De Barbarie (Antwerpen), De Ekster (Deurne), Sportplaza Leuven, San Marco Village (Schelle), De Barrier (Houthalen) en Golf & Poloclub Bossenstein. Nog indrukwekkender is misschien wel ’s mans erelijst aan behaalde prijzen op prestigieuze gastronomische wedstrijden. Gerard wist onder andere in 1995 de Diamond Toque binnen te rijven, werd tweede finalist op het prestigieuze Belgische kampioenschap voor beroepskoks Prosper Monagné en presteerde ook op tal van andere wedstrijden uitstekend. ‘Het is natuurlijk een groot voordeel dat Kenny en ik al vaker hebben samengewerkt,’ wist Gerard tijdens de door De Kleine Zavel gewonnen prijsuitreiking van de Horeca Awards te vertellen. ‘We zijn dus goed ingesteld op elkaar en begrijpen allebei goed wat de ander wil.’ Dat ook Gerards eigen creaties zullen te proeven zijn in De Kleine Zavel en in DKZ sur l’O, staat dus als een paal boven water. ‘Ik sta voor een creatieve keuken met zoveel mogelijk seizoensgebonden gerechten die nog herkenbaar zijn op het bord,’ laat de topchef ook nog weten. Het is een vaak gehoorde visie, maar Gerard méént het. Hij kan dan ook niet alleen uitzonderlijk goed koken; niet veel andere toppers hebben net als hij een opleiding in zowel koken als banketbakker en management – het is een ideale combinatie waarvan je het resultaat kunt zien vanaf 1 januari 2016! Gerard Spuesens op wedstrijden. ▪ Concours Zelande International, concours voor leeringkoks: 4de plaats ▪ Nederlands kampioenschap voor leerling koks: halve finale ▪ 1991 Concours Minervois International, wedstrijd voor professionele koks: 6de plaats ▪ 1995 Diamond Toque te Antwerpen: 1ste plaats ▪ 1996 Prosper Montagné, Belgische kampioenschap voor beroeps koks: 6de finalist ▪ 1997 Diamond Toque te Anwerpen: 1ste plaats ▪ 2002 Prosper Montagné, Belgisch kampioenschap voor beroeps koks: 4de finalist ▪ 2006 Finalist concours Laurent – Perrier: 4de finalist ▪ 2006 Prosper Montagné, Belgisch kampioenschap voor beroeps koks: 2de finalist ▪ 2006 Copa Sherry: 4de finalist ▪ 2007 Fish & Shellfish Food Fair, kookkunst & gastheer/gastvrouw: 2de finalist DKZ-Group Stoofstraat 2 2000 Antwerpen +32 (0)3 231 96 91