Home Blog Pagina 483

Nog eens 2500 plaatsen bij voor opvang asielzoekers

0

Theo FranckenNog eens 2500 plaatsen bij voor opvang asielzoekers. Defensie zal mee instaan voor opvang asielzoekers.

BRUSSEL 30/10/2015 – De Ministerraad heeft vandaag een pakket maatregelen goedgekeurd die de opvang van asielzoekers moet verzekeren. Zo komen er 2.500 plaatsen bij via traditionele partners en Fedasil. Daarnaast werd vandaag een principieel akkoord bereikt met betrekking tot de inzet van Defensie bij ondersteuning van de opvang van asielzoekers. Op zeer korte termijn zal Defensie nieuwe operationele plaatsen aanbieden. Daarnaast wordt aan Defensie gevraagd om naast het creëren van nieuwe tijdelijke capaciteit ook ondersteuning te bieden bij de opbouw en de uitbating van deze sites in de opstartfase.

We worden geconfronteerd met de grootste vluchtelingencrisis sinds W0II. Sinds augustus creëerde Fedasil 3.000 à 4.000 extra plaatsen per maand. De voorbije weken konden we telkens net genoeg plaatsen creëren, maar de limiet is bereikt. Met de winter voor de deur en de sluiting van verschillende tijdelijke sites wordt de nood aan extra opvangplaatsen hoogdringend.

Locaties

Om de opvang van asielzoekers te garanderen zal Fedasil met zijn partners nieuwe sites openen op acht locaties: Bredene (330), Dendermonde (144), Diksmuide (235), Jalhay (550), Kelmis (200), Lubbeek (300), Spa (400) en Zwijndrecht (300). In totaal goed voor zo’n 2500 bijkomende plaatsen. De sites Bredene, Jalhay en Spa zijn tijdelijke locaties en vangen de sluiting van andere niet- wintervaste sites op.

Defensie ingeschakeld

Defensie wordt ingeschakeld om nieuwe plaatsen te creëren en personeel in te zetten als tijdelijke ondersteuning aan Fedasil. Het personeel van defensie zal de nieuwe locaties de eerste weken uitbaten, in afwachting van de rekrutering van voldoende personeel bij de traditionele opvangpartners. Nadien nemen de opvangpartners de uitbating over van defensie.

Quote staatssecretaris voor Asiel en Migratie, belast met administratieve vereenvoudiging, Theo Francken (N-VA):

“Uitzonderlijke omstandigheden vragen om uitzonderlijke maatregelen. Mijn diensten werken dag en nacht om aan elke asielzoeker een dak boven het hoofd te bieden. Tot dusver is dat telkens gelukt maar door de aanhoudende instroom en de sluiting van tijdelijke sites is de limiet bereikt, daarom heb ik met hoogdringendheid de inzet van Defensie gevraagd. We zijn erg dankbaar dat we in deze tijden van humanitaire asielcrisis op Defensie kunnen rekenen.”

Quote minister van Defensie, belast met Ambtenarenzaken, Steven Vandeput (N-VA):

“Dit land is in crisis. En in tijden van crisis moet een land beroep kunnen doen op haar Defensie. Ik heb daarom aan mijn departement gevraagd alles in het werk te stellen om op korte termijn nog tijdelijk extra opvangplaatsen te creëren. Defensie zal daarbij ook de nodige manschappen en materiaal leveren om alles op te bouwen en op te starten. Dit zijn uitzonderlijke omstandigheden waarin we aan de samenleving tonen dat in tijden van nood er op Defensie kan gerekend worden.”

De Sint komt met echte zwarte pieten naar Aalst

0

sintDe Sint komt met echte zwarte pieten naar Aalst

Sint MaartenGepakt en gezakt met speel- en snoepgoed wordt Sint-Maarten op zaterdag 7 november feestelijk onthaald in onze stad. Om 14.30 uur meert zijn boot aan bij de Sint-Annabrug en van daaruit maakt hij een rondrit te paard. Daarna kunnen alle kinderen hun wensen en brieven persoonlijk aan de Sint bezorgen op de Grote Markt om 15.15 uur.

Ook op 11 november bezoekt de Goede Sint onze stad. Hij wordt om 11 uur verwacht aan de Watertoren tijdens de 63e Sint-Maartensjaarmarkt. De Aalsterse Marktkoopliedenbond organiseert deze jaarmarkt van 9 tot 15 uur in de Pontstraat, Houtmarkt, Zonnestraat, Maanstraat, Sint-Kamielstraat, Watertorenstraat, Osbroekstraat, Scherreveldstraat, Sint-Janstraat en de Felix de Hertstraat.

Boekvoorstelling – Het nieuwe boek van God

0

het nieuwe boek van godBoekvoorstelling – Is liefde echt het grootste taboe aller tijden, zoals schrijver Aart van Wijk in ’Het nieuwe boek van God’ stelt? Liefde is in ieder geval niet opgenomen in de Miljoenennota en evenmin in de Troonrede. Ook in de economie, het onderwijs en de wetenschap en andere publieke domeinen is de liefde als grondtoon van ons bestaan veelal ver te zoeken.

Wat is liefde eigenlijk, en hoe zou de maatschappij er uit zien als de mens wél vanuit liefde en het hartsbewustzijn gaat leven? Aart van Wijk behandelt de liefde in dit boek diepgaand. Hij wordt hierin begeleid door de Godgodin der liefde, Aeterna, die zich op een nacht aan hem openbaarde. “Dag Aart, ik ben God en wil graag onder de naam Aeterna naar buiten treden. Wil jij jouw nieuwe boek over het hartsbewustzijn in mijn naam schrijven?”. In dit boek komt deze Godgodin der liefde met een heldere en eigentijdse boodschap van liefde en waarheid. Zij ontvouwt het hartsbewustzijn dat zij momenteel op aarde laat indalen

Het nieuwe boek van God” reikt de lezer alle wijsheid aan om in woord, daad én bewustzijn de draai naar ons hart te kunnen maken. Het leert ons het hart volledig te openen, zodat wij niet langer leven vanuit angst maar vanuit liefde. Aeterna laat tevens haar zuivere licht schijnen op de huidige samenleving. Zij schetst de innerlijke transformatie die nodig is om te komen tot een samenleving die geheel in balans is.

Over de auteur
Aart van Wijk is schrijver, dichter, liefdesbrenger, egoverkleiner en bewustzijnsvergroter. Hij plaatst dagelijks gedichten en blogs op het internet. Met de openbaring van Aeterna zag Aart van Wijk glashelder zijn levenstaak als boodschapper van liefde bevestigd. In 2014 werd zijn dichtbundel ‘Dáár is liefde’ met lovende reacties ontvangen. Doordat hij velen in het hart raakt, blijft zijn schare lezers fors groeien.

Boekpresentatie
Het nieuwe boek van God wordt op 30 oktober om 19.30 uur gepresenteerd in Centrum de Roos te Amsterdam. Toegang is gratis.

[bol_product_links block_id=”bol_563359c09716c_selected-products” products=”9200000050799222″ name=”Belg boek van god” sub_id=”” link_color=”990000″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”0″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Meer alcoholcontroles na ongeval

0
autoverzekering

autoverzekeringMeer alcoholcontroles na ongeval

De politie onderwerpt steeds meer bestuurders die betrokken zijn bij een ongeval aan een alcoholcontrole. In 2013 werd er 71,4 % van de betrokken autobestuurders gecontroleerd. Dit is een stijging van meer dan 30% ten opzichte van 2005. Het aantal geteste autobestuurders onder invloed is helaas niet erg verminderd en blijft rond de 12% schommelen. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh.

Volgens het principe ‘Botsen is blazen’ moet elke bestuurder die betrokken is in een verkeersongeval, aan een alcoholcontrole onderworpen worden. Ondanks een stijging van het aantal controles, wordt dit helaas nog niet consequent toegepast. Volgens de minister zijn er verschillende zaken die dit tegenwerken zoals de medische toestand van de betrokkene. Zo wordt 70% van de zwaargewonden direct naar het ziekenhuis vervoerd en dus niet door de politie getest. “Nochtans zijn controles bij zwaargewonden belangrijk omdat zij cruciale informatie kunnen opleveren voor de analyse van zware ongevallen.”, vertelt CD&V- Kamerlid Jef Van den Bergh. “Het is belangrijk om een volledig beeld te krijgen, ook van de alcoholinname bij zwaargewonden. Alleen met betere ongevallenstatistieken komen we tot een doordacht verkeerveiligheidsbeleid.”

Minister Galant belooft dit aan te kaarten bij haar collega’s van Justitie en Binnenlandse Zaken en om werk te maken van de verzameling van gegevens over bloedproeven bij personen die na een verkeersongeval in het ziekenhuis opgenomen of overleden zijn. “Elke bestuurder die botst, zou moeten onderworpen worden aan een alcoholtest, hetzij door te blazen, hetzij via een bloedproef. Dat alcohol achter het stuur nog altijd één van de grote problemen voor onze verkeersonveiligheid is, blijkt ook uit de cijfers in het antwoord van de minister. Terwijl het aantal positieven bij de klassieke BOB-campagnes keer op keer daalt, is het opvallend dat het aantal bestuurders die positief blazen na een ongeval NIET vermindert”, besluit Van den Bergh.

Nieuw circulatieplan voor de binnenstad Gent

0

autoNieuw circulatieplan voor de binnenstad Gent wordt ingevoerd op 3 april 2017

Het Mobiliteitsplan zal de leefkwaliteit en bereikbaarheid verzekeren voor Gent en de Gentenaars. Minder druk van het verkeer maakt meer mogelijk op straten en pleinen en zorgt voor aangenamer wonen en winkelen. De invoering van het verkeerscirculatieplan is daartoe een beslissend moment.

In de voorbije maanden hebben we goed geluisterd naar bewoners, handelaars en andere stakeholders. De invoering van het verkeerscirculatieplan is volgens velen een delicate en belangrijke opdracht. Het stadsbestuur houdt daar rekening mee en besliste om de definitieve startdatum voor de nieuwe circulatie te prikken op 3 april 2017. ‘Het begin van de paasvakantie, met minder verkeer en langere dagen is voor iedereen de beste periode om de overgang te maken.’ aldus schepen Filip Watteeuw. ‘Tegen die datum zullen enkele grote infrastructuurwerken in en rond het centrum beëindigd zijn. Ondertussen gaan de voorbereidingen onverminderd verder. Zo kunnen we de bijkomende P+R-plaatsen en de aanpak van enkele kruispunten op de R40 in functie van de doorstroming volwaardig realiseren.’

‘In 2016 hebben we ruim de tijd om goed te communiceren naar de Gentenaars en de bezoekers van Gent,’ zegt schepen Filip Watteeuw. ‘Iedereen moet goed op de hoogte zijn van wat er verandert en hoe men zich vanaf de paasvakantie 2017 kan verplaatsen in de stad. We zullen blijven uitleggen waarom dit nieuwe plan broodnodig is; hoe Gent er beter van zal worden en welke alternatieven er zijn. Daarvoor nemen we genoeg tijd. We hebben een communicatieteam samengesteld met medewerkers van het Mobiliteitsbedrijf, de Dienst Communicatie en Gentinfo. Zij zullen hier volop werk van maken, samen met een extern bureau en sectorspecialisten in de diensten. Er komt een Mobiliteitslijn om vragen van burgers en handelaars te beantwoorden.’

Einde van enkele grote werven en realisatie van de randvoorwaarden

Enkele belangrijke infrastructuurwerken zullen afgewerkt zijn voor de invoering van het circulatieplan: de Antwerpsesteenweg, de Brusselsesteenweg en Brusselsepoortstraat, de Kasteellaan, de Belfortstraat en de tramverlengingen naar Zwijnaarde en het UZ. Ook de BraVoKo-werken zullen in het voorjaar van 2017 afgerond worden. Sommige in 2017 geplande werken in de binnenstad worden uitgesteld om geen bijkomende verkeershinder te veroorzaken bij de invoering van het nieuwe circulatieplan voor de binnenstad.

Ondertussen vordert het studiewerk voor de doorstroming van de R40 en de realisatie van bijkomende P+R-plaatsen goed. De nodige ingrepen kunnen gedurende een langere periode worden uitgediept en uitgevoerd.

Nieuwe openbare ruimte

‘We grijpen het nieuwe circulatieplan en de uitbreiding van het voetgangersgebied aan om de vrijgekomen publieke ruimte kwalitatief in te vullen. Zowel de knippen aan onder meer de Verlorenkost en de Bargiebrug als het nieuwe voetgangersgebied krijgen tijdelijke invullingen met groen- en spelelementen, zitbanken enz. Dat willen we samen doen met bewoners en andere betrokkenen en dat proces willen we tijd geven,’ zo zegt schepen Watteeuw. ‘3 april 2017 is het begin van de paasvakantie, traditioneel een luwere periode voor het verkeer. Ook de lente is net begonnen, waardoor we kunnen rekenen op langere dagen en beter weer. Als je ingrijpende wijzigingen doorvoert in de verkeerssituatie, is dat mooi meegenomen.’

Oplossingen voor huurders van vzw Woonfonds

0

hurenGent – Oplossingen voor huurders en verhuurders van vzw Woonfonds

De Stad Gent en het OCMW Gent werden eind juni 2015 door de bestuurders van vzw Woonfonds, een sociaal verhuurkantoor, in kennis gesteld dat de bestuurders de gerechtelijke vereffening van de vzw hadden aangevraagd. Voor de Stad Gent en het OCMW was dit een verrassing, omdat tot dat moment gesprekken gevoerd werden over een fusie tussen de twee sociale verhuurkantoren in Gent: de private vzw Woonfonds en het sociaal verhuurkantoor van het OCMW. Doordat de fusie niet langer haalbaar was, bestond de dreiging voor 180 gezinnen dat hun huurovereenkomst zou opgezegd worden. Daarom beslisten Stad en het OCMW Gent onmiddellijk om, in het belang van alle huurders, de noodlijdende vzw maximaal te ondersteunen in deze moeilijke periode.

Voor het redden van de vzw zelf was het al te laat, maar voor oplossingen voor de verhuringen werden alle pistes onderzocht. De zorg om sociaal wonen en de woonzekerheid van de huurders stond hierbij centraal, evenals de correcte behandeling van eigenaars die verhuren aan het sociaal verhuurkantoor.

‘Als je als lokale overheid wordt geconfronteerd met een dergelijk drama dan ga je niet aan de kant staan. Veel mensen die sociaal huren, zijn kwetsbaar. Het is onze plicht hen maximaal bij te staan want zij hebben hier immers ook niet om gevraagd’, aldus Tom Balthazar, schepen van wonen.

De medewerkers van de Dienst Wonen en het OCMW hebben de afgelopen maanden erg hard gewerkt om de huizen te inventariseren om de overname van de huurovereenkomsten door het OCMW maximaal mogelijk te maken.

Vzw Woonfonds, een sociaal verhuurkantoor met 180 verhuringen, werd op 5 oktober 2015 effectief gerechtelijk ontbonden. Dit betekent dat de vereffening nu in een stroomversnelling komt.

‘Het OCMW zal zijn sociaal verhuurkantoor uitbreiden en versterken. We willen zo kansen geven aan meer mensen die het extra moeilijk hebben op de erg krappe Gentse huurmarkt’, zegt OCMW voorzitter Rudy Coddens. ‘We schenken hierbij de nodige aandacht aan begeleiding en wooncoaching.’

De overname van de huurovereenkomsten van vzw Woonfonds betekent bijna een verdubbeling van het aantal sociaal verhuurde woningen door het OCMW. Het stadsbestuur heeft in de budgetbesprekingen van de voorbije dagen dan ook bijkomend budget beschikbaar gemaakt om het sociaal verhuurkantoor van het OCMW structureel te ondersteunen in deze opdracht.

Een groot deel van de verhuringen kan worden overgenomen door het OCMW. Toch is nog niet voor alle huurders een oplossing. De eigenaars en huurders die van de vereffenaar een opzeg van huurovereenkomst krijgen, krijgen ook een brief van Stad Gent om hen uit te nodigen voor een adviesgesprek. Alle eigenaars kunnen naar een informatieavond komen op 9 november 2015. Alle eigenaars en huurders kunnen een afspraak maken met de Woonwinkel om hun situatie en mogelijke oplossingen te bespreken. Eigenaars kunnen uiteraard ook zelf aan de huidige bewoners verder verhuren, zonder een sociaal verhuurkantoor. Waar een eigenaar rekening moet mee houden, kan hen tijdens zo’n gesprek worden uitgelegd. Voor huurders is woonzekerheid van belang, de huurprijs en het behoud van huursubsidie.

Iedereen die een afspraak wil met de Woonwinkel, kan die maken door in de voormiddag te bellen naar 09 266 76 40. Huurders kunnen via de Woonwinkel ook advies krijgen van de Huurdersbond Oost-Vlaanderen.

Vzw Woonfonds is gesloten. Voor huurders en verhuurders met technische vragen wordt cvba Koekoek wonen ingeschakeld. De technische dienst is gratis bereikbaar op 0800 23 233.

Psychologen niet te spreken over resolutie met N–VA

0

dokterPsychologen niet te spreken over resolutie met N–VA

De N-VA diende gisteren een resolutie in waarmee ze de terugbetaling van psychologen “claimt.” “Ontstellend dat een meerderheidspartij deze resolutie indient zonder ook maar één keer gesproken te hebben met onze beroepsvereniging,” reageert Roland Sinnaeve, voorzitter van de Vlaamse Vereniging van Klinisch Psychologen. “De resolutie staat bol van de fouten. We zijn not amused met deze gang van zaken en we vragen NVA om zich aan te sluiten bij de lopende initiatieven van de meerderheid.” Daarmee zitten de psychologen op één lijn met Nathalie Muylle (CD&V) en het kabinet De Block.

De klinisch psychologen werden vorig jaar (wet van 04/04/2014 over de geestelijke gezondheidszorgberoepen) erkend als een gezondheidszorgberoep. Een logische volgende stap is een terugbetaling van de klinisch psychologen om de toegang tot psychologische hulpverlening te verlagen. “Maar zover zijn we nog niet,” legt Sinnaeve uit: “Eerst moet de wet in uitvoering worden gebracht en hiertoe dienen nog een aantal delicate juridisch moeilijkheden opgelost te worden. De daaropvolgende organisatie van terugbetaling dient zorgzaam te gebeuren. We willen een model met maximaal effect voor cliënten, dat de eigenheid van onze discipline respecteert en dat betaalbaar en duurzaam is. Om dit te bekomen is grondig onderzoek en overleg nodig.”

“Deze resolutie kwam tot stand zonder overleg met de beroepsvereniging en staat dan ook bol van de fouten!” stelt Sinnaeve. “Om te beginnen stellen we ons de vraag of de NVA weet wat het beroep van klinisch psycholoog precies inhoudt. Het voorstel bevat verschillende passages die in strijd zijn met de bestaande wet op de GGZ-beroepen en met de adviesteksten van de Hoge Gezondheidsraad. Zelfs basaal cijfermateriaal, zoals het aantal geregistreerde psychologen bij de commissie of het aantal leden van de beroepsvereniging, klopt niet. Helemaal bedroevend wordt het wanneer de auteurs op basis van lukrake data een schatting maken van de kostprijs van een consultatie. Zeker als we bedenken dat zowel het federaal kenniscentrum als de VVKP al maanden bezig zijn met een grondig becijferd dossier voor te bereiden. ”

De psychologen hekelen overigens dat er wordt voorgesteld dat psychotherapie enkel mogelijk is na verwijzing van de huisarts: “Dit is een bijzonder ouderwetse visie. Psychologen erkennen de centrale rol van de huisarts in het zorgtraject, het belang van goede communicatie en van een grondige evaluatie van eventuele medische problemen. Maar zowel artsen als psychologen zien meer heil in samenwerking en netwerking dan in verplichte doorverwijzing. Multidisciplinair samenwerken in netwerken zal de toekomst zijn, gebaseerd op evidence – based richtlijnen waar de patiënt aan het roer staat.”

Binnen een week kennen Vlaanderen en Nederland de nieuwe K3

0

k3 zoekt k3Binnen één week kennen Vlaanderen en Nederland de nieuwe K3. Daarin is alvast geen plekje weggelegd voor Suzan, want zij moest K3 Zoekt K3 vorige week verlaten. Acht meiden zijn nog in de running en daarvan worden er op vrijdag 30 oktober 2015 twee naar huis gestuurd in de halve finale van K3 Zoekt K3. Dat gebeurt aan de hand van een originele groepsopdracht én solonummers die door de kijker werden gekozen. K3 Zoekt K3 is helemaal klaar om de eindsprint in te zetten.

De derde liveshow openen de acht halve finalisten met het nummer Alle Kleuren. Nadien bepaalt de K3-jackpot welke kandidaten een duo zullen vormen voor de groepsopdracht. Hiervoor moeten de meiden in vier groepen van twee een bekende hit zingen, samen met een grote artiest. Niemand minder dan Koen Wauters himself én de internationale artiesten Alvaro Soler, R. City en Janieck Devy, de zanger en auteur van het bekende Lost Frequencies-nummer Reality, staan in de derde liveshow op het podium met de K3-kandidaten.

Koen brengt met zijn duo Say Something, een cover van A Great Big World en Christina Aguilera. Alvaro Soler swingt met de meiden op zijn zomerhit El Mismo Sol. Een derde duo zingt met Janieck Devy het bekende Lost Frequencies-nummer Reality en R. City brengt samen met zijn K3’tjes de populaire song Locked Away. Uit de vier duo’s selecteren vakjuryleden Karen, Kristel, Josje, Gert Verhulst en Miguel Wiels de twee groepen die volgens hen het best gepresteerd hebben. Daarvan wordt vervolgens één duo door de kijker thuis uitgeroepen tot de eerste finalisten van K3 Zoekt K3.

De zes resterende kandidaten betreden na de groepsopdracht opnieuw het podium met een solonummer. Dat wordt deze keer bepaald door de kijker thuis. Zij konden vorige week online beslissen met welke K3-song ze hun favoriete kandidate willen zien doorstoten naar de finale. Het meisje dat met haar performance de meeste stemmen van de kijker achter haar naam weet te scharen, wordt komende vrijdag de derde finalist. De vakjury zal ten slotte bepalen welke drie meiden eveneens doorstoten en voor wie het avontuur definitief stopt. Welke zes K3’tjes jagen volgende week hun grote droom na in de ultieme finale van K3 Zoekt K3?

K3’tjes zingen met Alvaro Soler, Koen Wauters, R. City en Janieck Devy (Lost Frequencies) in halve finale van K3 Zoekt K3
Liveshow 3 op vrijdag 30 oktober 2015 om 20.35
K3 Zoekt K3
vtm.be

Opnamen thrillerserie starten dinsdag 3 november in Aalst

0

aalst tettentorenOpnamen thrillerserie starten dinsdag 3 november in Aalst “DE GEBODEN”

Op dinsdag 3 november 2015 geven VTM en productiehuis Menuet de aftrap van De Geboden (werktitel), met de start van de opnames voor deze nieuwe fictiereeks. De opnames gaan door in en rond Aalst en lopen tot april 2016.

In De Geboden (werktitel) kruipen Dirk Van Dijck en Marie Vinck in de huid van de zeer principiële hoofdinspecteur Peter die aftelt naar zijn pensioen en zijn ambitieuze sidekick, inspecteur Vicky. Zij jagen op een wraakengel die verschillende slachtoffers maakt als straf voor het overtreden van één van de 10 geboden.

De thrillerserie zal op VTM te zien zijn en volgt de uitgebluste politieman Peter (Dirk Van Dijck) en zijn gedreven partner Vicky (Marie Vinck) in hun moeizame jacht op een mysterieuze seriedader.

Deze zelfverklaarde ‘Mozes’ tracht de maatschappij wakker te schudden door terug te grijpen naar de 10 Geboden en overtreders meedogenloos te straffen. Met zijn gruwelijke acties bestraft hij zondaars die lang vergeten waarden en normen overtreden. Deze missen hun effect niet, want ondanks zijn wreedheid wordt hij steeds populairder bij het grote publiek. Tot hij gepakt wordt, of toch niet? Want niets is nog wat het lijkt…

Nieuw thema Karnaval Ledeberg in 2016

0
karnaval ledeberg

karnaval ledebergNieuw thema Karnaval Ledeberg in 2016

Op 11 november opent Karnaval Ledeberg officieel het nieuwe karnavalseizoen 2015-2016 met tal van activiteiten van het Organisatiecomité Karnaval Ledeberg vzw en de aangesloten Ledebergse karnavalverenigingen.

Thema 2016

Het overkoepelend thema voor Karnaval Ledeberg 2016 luidt “ELK ZIJN GOESTE “.

Voor de 31ste keer dat we karnaval op Ledeberg organiseren, willen we een thema brengen dat voor iedereen van toepassing is, zowel op cultureel, professioneel, politiek, binnen kamers, als enz enz enz.
Elk zijn goeste heeft eigenlijk veelal dezelfde betekenis, maar toch telkens onder een andere vorm, zoals : het is onmogelijk iedereens goeste te doen, goestendoender : iemand die alleen zijn zin doet en nog talrijke andere vormen.

De Ledebergse karnavalgroepen kunnen dit jaar dus werkelijk “ elk hun goesting “ doen voor het maken van hun karnavalwagen.
Hun creaties zullen we dan kunnen bewonderen op de 31ste Karnavalstoet.

Maandag 11 november 2015 :

08:20u Karnavalontbijt Dutsenclub (Café Breughel, Ledebergplein 18, 9050 Ledeberg)
Vooraf inschrijven aangewezen.

11:11u Karnavalaperitief BTLK ( Café Rembrandt, Ledebergplein 4, 9050 Ledeberg )

13:11u “ Elk Zijn Goeste “ Karnavalreceptie Organisatiecomité Karnaval Ledeberg vzw
( Dienstencentrum De Knoop, Hundelgemsesteenweg 125, 9050 Ledeberg)

14:49u Karnavalreceptie Buit’nlupers (Taverne Norbe, August Van Lokerenstraat 18, 9050 Ledeberg)

17:11u Karnavaltoetje Opening seizoen van de Prinsenkamer van Ledeberg (Café Breughel, Ledebergplein 18, 9050 Ledeberg)

Programma Karnaval Ledeberg 2016

Het programma voor de 31ste editie ziet er evenwel nog altijd goed gevuld uit.

Zaterdag 23 januari 2016

20 u 21ste PRINS/PRINSESKARNAVAL VERKIEZING KARNAVAL LEDEBERG
Feestzaal Dienstencentrum Ledeberg – Ledebergplein

Vrijdag 12 februari 2016

14:30u SENIORENKARNAVALSHOW
met optreden van Ledebergse karnavalgroepen
Centrum voor senioren “De Vijvers” Ledeberg

Vrijdag 19 februari 2016

14:00u 6de KINDERKARNAVALPARADE EN KINDERNAMIDDAG Karnaval Ledeberg (i.s.m. De Brede School Ledeberg)
Centrum Ledeberg

20u 24ste PLATEAUSHOW met Ledebergse karnavalgroepen en met gastoptreden van de Biebricher Waden, een Männerballet uit Wiesbaden (zusterstad van Gent).
Feestzaal Dienstencentrum Ledeberg – Ledebergplein

Zaterdag 20 februari 2016

15u 31ste KARNAVALSTOET
Algemeen thema : ” Elk Zijn Goeste”
met het accent op eigen wagenbouw + deelname van verschillende muziekkorpsen, gast- en animatiegroepen
Start Ledebergplein. Parcours langs de voornaamste straten van de deelgemeente.

19u Verklede KROEGENTOCHT langsheen de deelnemende kroegen

Zondag 21 februari 2016

14.30u 6de SENIORENKARNAVALDANSNAMIDDAG
Feestzaal Dienstencentrum Ledeberg – Ledebergplein

15.00u KARNAVALESKE “Elk zijn goeste-spelen” : volksspelen voor karnavalisten.
Ledebergplein

19:30u BOTERWORP
Hundelgemsesteenweg 28 Taverne Pyramide

20u Feeërieke FAKKELTOCHT
Langestraat – Hovenierstraat – Ledebergplein

20.15u Feestelijke POPVERBRANDING
Ledebergplein

Maandag 22 februari 2016

14.30u RONDGANG der TRAVO’S
Deelnemende kroegen

20.00u Gezellig samenzijn als afsluiter van Karnaval ledeberg 2016
Karnavalgroepen Ledeberg
Feestzaal Dienstencentrum Ledeberg

Organisatiecomité Karnaval Ledeberg vzw