...
Home Blog Pagina 497

In gesprek met Tom Cocle hoofdredder Blankenberge

0

P1050412

Woensdagnamiddag had ik een afspraak voor een gesprek met Tom Cocle hoofdredder op het strand van Blankenberge. Persoonlijk heb ik een grote bewondering voor deze mensen (strandred(d)(st)ers) die ieder dag paraat zijn om de bewaking en beveiliging van de zwemmers en baders op zich te nemen. Tijd dus voor een gesprek met deze sympathieke man.
Tom je bent nu reeds 16 jaar hoofdredder op het strand van Blankenberge en mijn eerste vraag is dan ook:” bevalt deze job je nog steeds?”

Mijn vorige job was op intensieve zorgen en spoedgevallen Blankenberge . Toen de vraag van de toenmalige burgemeester (Monset) kwam heb ik geen moment geaarzeld om deze job te gaan doen in opvolging van Gaston Samson die op pensioen ging. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit me nog geen moment heb beklaagd dat ik toen deze job heb aangenomen dus ze bevalt me nog steeds. Eigenlijk is dit geen job maar eerder een roeping of zelfs een levenswijze. Het is zeker geen negen tot vijf job, we draaien bijzonder veel uren vooral in het seizoen. Het is de zon die bepaald welke werkschema’s we uitvoeren. Het is een boeiende job, iedere dag  anders en ben mijn eigen baas bijgestaan uiteraard door een goed en uitgebalanceerd team..

Hoe ziet een dag van de hoofdredder eruit?

rond 9u a 9u30 beginnen vaak nog wat papieren ophalen op het stadhuis, naar hier komen eventuele mails beantwoorden. Rond 10u-10u30 komt het personeel toe en gaan de badzones open, dan bekijk ik de activiteiten van de dag samen met het team (vaste kern) en wordt de planning gemaakt  de ene dag is dat zus de andere zo geen enkele dag is dezelfde. Is het een mooie zonnige dag dan zijn al heel snel de boten op het water. Is het een mindere dag dan beginnen we met een training, net als deze ochtend hebben we samen met de jobstudenten reeds vlotjes 2.5 km gezwommen. We trainen zo veel mogelijk en zitten zo weinig mogelijk op onze stoel.

Met hoeveel redders zijn jullie en over welke afstand bewaken jullie het strand van Blankenberge?

P1050413

Er is ongeveer een 2,2 km bewaakte zone waaronder ook de surfklub (achter de pier) die we mee bewaken. Vanaf Mei tot eind Juni voeren we deze taak uit met zeven vaste redders en in juli en augustus komen er vijfendertig jobstudenten bij per maand en worden we ook bijgestaan door drie dokters. Binnen de kern van zeven zitten drie A1 verpleegkundigen en vanaf eind Augustus tot het derde weekend van september zijn het die zeven die instaan voor de bewaking.

Hoe is de samenwerking tussen de strandreddingsdienst en de vrije Blankenbergse zeereddingsdienst?

Die samenwerking verloopt uitstekend aangezien ikzelf zeven jaar meegedraaid heb bij de vrije Blankenbergse zeereddingsdienst kennen wij deze mensen heel goed. We weten bijgevolg van elkaar wat we kunnen verwachten maar ook wat onze kwaliteiten en zwaktes zijn. Na het seizoen zijn zelfs sommige van onze jobstudenten bij deze dienst actief als vrijwilliger. Het is een voorbeeld voor anderen en sommige gemeenten benijden onze optimale samenwerking met ALLE hulpdiensten. Ook met het 40e (Seaking) hebben we een heel goede band regelmatig bezoeken wij hen en zij ons.
P1050279

Nog een paar dagen en de vakantie zit erop kan je een evaluatie maken over de interventies waaronder ook verlopen gelopen kinderen?

Wat de problematiek betreft van de verloren gelopen kinderen hebben wij als eerste badstad de Maya- en Wieckie de viking bandjes als pilootproject gelanceerd in samenwerking met studio 100 een twee jaar geleden. Mede door het feit dat de vriendin van Gert Verhulst hier op de dijk een café uitbaatte en hij hier dikwijls op de dijk vertoefde  zijn we al snel tot een overeenkomst gekomen om dit project samen op te zetten. We merken dat de kinderen nu veel vaker een bandje om hebben en ook de nieuwe beachhouses (grote gele paviljoenen) op het strand zijn goeie  herkenningspunten voor de kinderen. Er lopen er ongeveer driehonderdvijftig per seizoen verloren maar we slagen er steeds in om deze met hun ouders te verenigen. Ook de opvang is belangrijk want soms verblijven er kinderen een paar uur in de post, dan wordt er een drankje aangeboden of kunnen ze kleuren of t.v kijken. we doen er alles aan om deze kinderen gerust te stellen terwijl we op zoek gaan naar hun ouders.

Hoe zit het met de politionele bevoegdheid van sommige redders en moeten jullie daar veel gebruik van maken?

Ik heb dat niet, en ik ben daar ook geen voorstander van gaat Tom verder omdat ik vind dat een redder een redder en een politieagent een politieagent is. Het bureau van de politieagente (Carine) bevind zich anderhalve meter van mij en de samenwerking verloopt ook daar uitstekend. Vele kustgemeenten zouden graag de positie hebben die wij bezitten d.w.z een bestendig politioneel toezicht en dat is wel nodig. Vooral de communicatie van de politie over land gaat digitaal, terwijl het op het water over VHF gaat. Door de permanente aanwezigheid van Carine is dat communicatieprobleem dan ook volledig opgelost.

In het seizoen verblijft hier z’on dertigduizend man en krijgen we ook met de problemen van een grootstad te maken zoals diefstal, dronkenschap, zedenfeiten je kan het zo gek niet bedenken of het gebeurd. Als wij de politie bellen (bij afwezigheid van Carine bijvoorbeeld) dan worden wij prioritair behandeld en wordt er massaal uitgerukt omdat ze weten dat het om ernstige feiten gaat. Ook is er op regelmatige basis overleg met de zonechef Hans Quaghebeur en ook deze samenwerking werkt uitstekend! 

Waar ergeren jullie als strandredder het meeste aan?

Vuilnis is onze grootste ergernis als we zien welke inspanning onze technische dienst iedere morgen levert om het strand proper te krijgen en als je dan ziet hoe snel de mensen het weer bevuilen ondanks het plaatsen van tweehonderdveertig afvalbakken op het strand. Dat strand is onze werkomgeving en we lopen meestal op blote voeten…Er zijn zelfs mensen die hun brandende sigaret op het strand gooien zonder ze uit te doven als je daar dan als redder op trapt leidt dat vaak tot een paar dagen werkombekwaamheid en moet er in vervanging voorzien worden. Vuilnis is zeker een probleem maar ook de taal begint meer en meer een groot probleem te worden. Vroeger trokken wij ons uit de slag met een mondje Frans, Engels, Duits…Maar als het zoals tegenwoordig het Kroatisch, Kosovaars, Pools of Arabisch is dan wordt dat naast vuilnis een bijkomende grote frustratie..

Over welke reddingsmiddellen beschikken jullie?

We beschikken momenteel over zeven reddingspaviljoenen die werken met zonnepanelen, bijgevolg hebben onze mensen daar nu een klein frigootje in. Ook zijn er nu een aantal stopcontacten voorzien zodat we de radio’s kunnen opladen en de mensen hun gsm of andere apparaten. Er is ook een digitaal scherm in voorzien waar de badgasten info krijgen over het weer, watertemperatuur, golfhoogte enz… Dat staat nog redelijk in zijn kinderschoenen maar daar zijn we volop mee bezig. Kortom deze reddingspaviljoenen zijn een hele verbetering tegenover vroeger ook naar functionaliteit en oriëntering werkt dit perfect. Verder beschikken we over twee jeeps, een clubkar (veredelde golfwagen), een jetscooter en vier boten.
P1050414
De jetscooter is de laatste nieuwe aanwinst waar we reeds sinds het jaar 2000 naar vroegen en eindelijk hebben we hem gekregen van de intercommunale. We hebben met deze scooter al heel wat getraind op 2 maanden ongeveer 100 uren en hij voldoet aan al onze eisen zelfs met 9bft wind zijn we buiten geweest zonder noemenswaardige problemen. Het grote voordeel is dat je niemand kan kwetsen met een draaiende schroef want die is er niet en ook de geringe diepgang (30cm) is een enorm voordeel. . Een groot nadeel aan de jetscooter is het patrouilleren als je bedenkt dat we acht uur op een boot zitten dat is nog te doen maar acht uur op een jetscooter dat is al heel wat moeilijker. Ook de snelheid (105 km/u) is bij dringende interventies een enorm voordeel. We hebben in de plaats één boot moeten inleveren maar ik denk dat we nu over een goede capaciteit aan middelen beschikken om ons reddingswerk naar behoren te vervullen.
P1050429
Het seizoen zit er bijna op wat doet een hoofdredder buiten het seizoen?

Ik ben voor 65% van mijn job hoofdredder, maar we zijn eigenlijk strand-en reddingsdienst. Dus al wat je ziet van beachbars , stoelen die verhuurd worden en strandcabines kortom alle activiteiten op het strand worden in de winter reeds toegewezen. Deze aanvragen worden in de winter bekeken en vastgelegd zodat we in de zomer niet moeten beginnen te improviseren.

Er wordt dan een draaiboek opgesteld en dat wordt dan ook gevolgd. Bvb Beachland wordt in de winter aangevraagd, de concessies worden aangegaan enz… Dus alles wordt al geregeld om in de zomer niet voor verrassingen komen te staan. Ook verder trainen met de jetscooter om zoveel mogelijk ervaring op te doen en certificaten te bekomen. Voor mezelf zou ik graag het certificaat van instructeur willen behalen. In de winter doe ik vooral administratief werk en ook wat meer tijd doorbrengen met vrouw en dochter en ook eens op reis gaan met hen, want dat zit er in het seizoen echt niet in.

Tenslotte, welke raad zou je de badgasten alsnog willen meegeven?

Geniet maar wees ervan bewust dat de zee geen zwembad is en er verraderlijke (onder) stromingen kunnen ontstaan zelfs als de zee omzeggens plat is. Ga steeds in de bewaakte zones zwemmen en sla de raadgevingen van de redders niet in de wind. De dodelijke slachtoffers die we bijna ieder jaar hebben treffen we altijd aan in de onbewaakte zones. Per jaar worden er ongeveer 26 mensen uit het water gehaald in bewaakte zones met goede afloop en een viertal in de onbewaakte zones meestal met dodelijke afloop.

Ga ook niet zwemmen buiten de uren van de bewaakte zones en zeker niet ‘s nachts. Ook het diepe putten graven is een problematiek die onderschat wordt. En als je als volwassene een diepe put graaft met de kinderen gooi deze dan steeds terug dicht voor het verlaten van het strand. Op die manier vermijd je dat andere kinderen zonder volwassen begeleiding in diezelfde put springen en deze bedolven worden omdat de put het begeeft. Kinderen kan je heel snel reanimeren maar meestal overlijden ze een paar dagen later dan toch aan pneumonie. Dus voorkomen is beter dan genezen!

Wij willen langs deze weg de mensen van de reddingsdienst Blankenberge namens onszelf en de vele badgasten van harte danken voor hun inzet om voor ons het baden in zee zo aangenaam, prettig en veilig mogelijk te maken. Wil je deze mensen steunen dan kan je bij de redders een prentbriefkaart kopen met een foto van de ganse groep en dit voor twee euro. Mensen die zich geroepen voelen om ook strandredder te worden die kunnen steeds terecht op de webstek van wobra.be. Ten slotte willen wij hoofdredder Tom Cocle en zijn adjunct Tim Blomme van harte danken voor hun bijdrage aan dit interview en bij leven en welzijn tot volgend jaar! ( Meer foto’s via onze Facebook – Klik hier )

P1050441
(Adjunct-hoofdredder Tim Blomme met de ganse ploeg van Augustus)

ODEGAND 2015

0

odegandODEGAND 2015

Nog twee weken en dan is het weer zover. Op zaterdag 12 september wanen we ons weer aan Avignon aan de Leie. Maar niet onvoorbereid dat zeker niet. De ervaring heeft ons geleerd goed te wikken en te wegen op voorhand en keuzes te maken.

De succesformule waarbij het publiek met bootjes van de ene naar de andere concertlocatie kan varen blijft. De programmatie bevat zoals steeds een pak verschillende stijlen en invloeden. Zo is er het showelement van Bollywood Masala Orchestra, de Catalaanse Ferran Savall (zoon van Jordi Savall, die later op 13 september optreedt tijdens Gent Festival van Vlaanderen), de veelbelovende jonge Franse cellist Edgar Moreau, Finse (!) tango van Tango-orkesteri Unto, fadista Carolina en Brussels Philharmonic. Op enkele uren tijd kan je 60 concerten doorkruisen. Centrale plaats blijft het Sint-Baafsplein waar je glaasje bubbels krijgt als je bon meehebt van de Gentenaar/Nieuwsblad van 12 september en je kan er genieten van het slagwerkensemble Acquacoustique in de fontein. Jawel in de fontein !

 

Een klein voorsmaakje :

Bollywood Masala Orchestra

Omdat Bollywood heel erg tot de verbeelding spreekt en het Bollywood Masala Orchestra enkel in Gent te zien is dit jaar zal het reppen worden naar de Capitool. Hou dus hier rekening met een wachtrij. Het wordt een spectaculaire mix van kleurrijke kostuums, romantische Bollywood hits en opzwepende zigeunermuziek. Met hun waanzinnige muzikanten, zangers, danseressen, een vuurspuwer en acrobaten biedt deze groep een muzikale reis van Rajastahn tot Mumbai.

Capitole Gent 13u30 | 15u15 | 17u00

Ferran Saval

Ferran Savall is de zoon van Jordi Savall, die grootmeester op de gamba. Zijn zoon zoekt het in de volksmuziek: hij brengt beklijvende improvisaties op Catalaanse liederen en doet dat samen met vijf musici uit verschillende landen. Een heerlijke mix met mediterraanse instrumenten zoals een oud, kaval en qanun, maar evengoed een contrabas, piano en percussie.

Muziekcentrum De Bijloke Gent 14u00 | 15u45 | 17u30

 

Jussen Brothers

De Jussen Brothers zijn pas 19 en 22 maar een fenomeen op de piano. Lucas en Arthur sleepten de Young Talent Award van het Concertgebouw Amsterdam in de wacht, toerden de wereld rond en hebben een langlopende platendeal bij Deutsche Grammophon. Ze komen uit een muzikale familie : hun moeder is docente dwarsfluit en hun vader paukenist in het Radio Filharmonisch Orkest. Het zit ze dus in de genen. De pianobroers zijn een absolute aanrader. …Aan muziek

De Minard om 14u00, 15u45 en 17u30

KidsOdeGand valt samen

Wat wel nieuw is dat KidsOdeGand nu samen valt met OdeGand zelf. Vroeger was dat een apart festival maar nu kunnen de allerkleinsten ook terecht op 12 september meer bepaald onder de stadshal. Een intrigerende mechanische vogel van Compagnie Paris Bénarès trekt rond in de stad, er is een vertelcaravan, de poëtische koorddansen van ‘Les Chaussons Rouges’ hoog in de lucht en kinderanimatie. Hiervoor heb je geen afzonderlijk ticket nodig. De OdeGand-pas biedt toegang tot alle concerten en is voor kinderen tot en met 14 jaar extra voordelig.

Klankkunst in de Bib

De Gentse stadsbiliotheek doet dit jaar voor het eerst dienst als concertlocatie. Doorlopend tussen 13u30 en 18u15 kan je Hans Van Koolwijk aan het werk zien. Deze beeldend kunstenaar heeft een fascinatie voor klank. En is pionier in de geluidskunst. De geluidsmachines van de Nederlander werken op je gevoel meer nog ze ontroeren. In 2010 was er een grote overzichtstentoonstelling van Van Koolwijks werk te zien in Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Want de man heeft ondertussen al heel wat klankinstallaties gebouwd.

West Side Story met Sidi Larbi Cherkaoui

Het slotconcert op het water is zoals elk jaar gratis. Je nestelt je best vanaf 20u op de Gras- of Korenlei, zo zal je geen enkel detail missen van het voorprogramma (Argentijnse tango)

Ook dit jaar is er opnieuw een meeslepend klank- en lichtspektakel aan de Graslei/Korenlei.  Voor deze editie wordt het slotevent opgebouwd rond de musical West Side Story (Leonard Bernstein), gebracht door Casco Phil onder leiding van choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui die regisseert een aantal dansers die zich op een catwalk over het water zullen bewegen. Programmator Veerle Simoens verkreeg als eerste Europeaan de rechten voor een eigen productie.

Om 23 u is er dan het vuurwerk als afsluiter !

odegand1

Praktische info

OdeGand op zaterdag 12 september 2015 van 13 tot 23 uur op 13 verschillende concertlocaties (indoor) en verschillende outdoor locaties in de Gentse binnenstad.

Eén OdeGand-pas volstaat om de hele dag gebruik te maken van de bootjes en toegang te krijgen tot 60 concerten op verschillende locaties. De OdeGand-pas kost 27 euro. Kinderen tot en met 14 jaar betalen 2 euro.

Tickets bestellen kan online via : Tickets Gent, Sint-Baafsplein 17, 09 225 01 01

Auteur : Caroline Neels – Aalst

Subsidie voor de Kamsalamander in Lede, Erpe en Aalst

0

KamsalamanderNaar aanleiding van het bezoek door minister Schauvliege aan het natuurgebied Honegem zullen de schepenen voor leefmilieu van de drie betrokken gemeenten Lede, Erpe-Mere en Aalst er morgen een symbolische eerste spadesteek doen voor de aanleg van een poel.

Subsidie voor beter leefgebied van de Kamsalamander in Lede, Erpe en Aalst.

Joke Schauvliege, Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw, subsidieert dit jaar 35 projecten die unieke Vlaamse topnatuur zullen creëren en beschermen. In totaal gaat het om ongeveer 1,5 miljoen euro. Vorig jaar was dat nog 770.000 euro. Het gaat dus om een verdubbeling van de middelen. De subsidies moeten aantonen hoe bepaalde ingrepen snel resultaten kunnen opleveren om Europese natuurdoelen te halen. Europa voorziet daarom ook in cofinanciering.

“Het is belangrijk om resultaten op het terrein te kunnen tonen,” zegt Joke Schauvliege, Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw. “Het proces van de Europese natuurdoelen is al een tijdje bezig, er wordt door iedereen hard en goed gewerkt, er is al heel veel overlegd en op papier gezet, maar het is ook belangrijk om concrete zaken te realiseren, daarvoor dient deze financiële ondersteuning.”

De projecten liggen verspreid over heel Vlaanderen en worden uitgevoerd door verschillende verenigingen, lokale overheden of privé-eigenaars. Waar vroeger vooral de vertrouwde spelers, zoals natuurvereniging aan de kar trokken, zijn nu ook lokale overheden en privé-eigenaars betrokken.

De projecten focussen op het herstel van een aantal natuurtypes en habitats zoals graslanden en vennen en op de ontwikkeling van leefgebied voor specifieke soorten zoals bijvoorbeeld vleermuizen, kamsalamanders, vliegend hert, en grauwe klauwier. Binnen twee jaar moet het resultaat op het terrein te zien zijn. Die resultaten worden gebundeld in een projectportfolio. “Bedoeling is dat die portfolio een concreter beeld zal geven van de mogelijke rollen en taken die men op zich kan nemen bij de realisatie van de natuurdoelen en zo zal inspireren en anderen ertoe aanzetten om ook aan de slag te gaan,” aldus minister Schauvliege, “Ijsvogels, kamsalamanders, heischrale graslanden en laagvenen… het klinkt zeer exotisch, maar het zijn allemaal voorbeelden van natuurparels die hier in Vlaanderen te vinden zijn. Dankzij de natuurdoelen moeten ze ook in de toekomst nog een plaats in Vlaanderen hebben.”

Minister Schauvliege trekt daarom 10.627 euro uit voor een project ter verbetering van het leefgebied voor de Kamsalamander, meer bepaald door het aanleggen van water- en landhabitat in gemeenten Lede, Erpe en Aalst in het Natura 2000 gebied ‘Bossen van het zuidoosten van de zandleemstreek’. De maatregelen betreffen het graven van zes poelen, het ruimen van een bestaande gracht, het uitspreiden van de ruimingspecie en grond, het afvoeren van vrijgekomen grond naar een braakliggende akker, en de aanplant van 2.000 struiken als toekomstige struweelzone (winterhabitat), en het plaatsen van 480 meter raster langs poelen en aan struweelzones om betreding/begrazing te voorkomen.

Nieuwe opvangmaatregelen houdt instroom aan asielzoekers onder controle

0

Theo FranckenMinisterraad keurt maatregelen voor een streng maar rechtvaardig asiel- en migratiebeleid goed

BRUSSEL 28/08/2015 – De Ministerraad heeft vandaag een pakket aan maatregelen goedgekeurd die de humane opvang van asielzoekers verzekert, de snelle doorstroom van asieldossiers bewaakt en de terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers versterkt. De geopolitieke context is zeer slecht, we worden geconfronteerd met de grootste vluchtelingencrisis sinds de tweede wereldoorlog. Het aantal asielaanvragen steeg van 1280 aanvragen in april naar meer dan 4500 deze maand. Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA): “Met deze bijkomende opvangmaatregelen houdt de regering de fors gestegen instroom aan asielzoekers onder controle en vermijden we dat gezinnen met kinderen op straat komen te staan. Daarnaast zorgen de doorstroom- en terugkeermaatregelen voor een correct en coherent asiel- en migratiebeleid.”

Humane opvang

Het is onze internationale plicht om aan elke asielzoeker in materiële opvang te voorzien. De regering trad de afgelopen zomermaanden kordaat op en nam reeds verschillende proactieve maatregelen om aan iedere asielzoeker deze noodzakelijke basisopvang te kunnen garanderen. Het huidige aanbod aan opvangplaatsen zal echter niet volstaan om aan alle noden te voldoen. Uitzonderlijke situaties vergen uitzonderlijke maatregelen. Zo besliste de regering vandaag om 5000 extra plaatsen te creëren bij de bestaande opvangpartners en via een overheidsopdracht bij hoogdringendheid. Via Artsen Zonder grenzen, Rode Kruis en Croix Rouge worden 1600 noodplaatsen geoperationaliseerd, het bestek van de raamovereenkomst voor 10.000 bufferplaatsen via gunning krijgt groen licht en de 900 tijdelijke plaatsen in de mobiele units worden verlengd.

Snelle doorstroom en versterking terugkeer

Naast opvangmaatregelen dringen er zich ook doorstroom-en terugkeermaatregelen op. Om een snelle doorstroomtijd van de asieldossiers te kunnen blijven verzekeren zullen bijkomende budgetten voor de werving van personeel voor het Commissariaat Generaal voor de Vluchtelingen en Staatlozen (CGVS) en de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) worden vrijgemaakt. Om de uitstroom uit de centra te kunnen verzekeren zijn snelle en korte procedures van cruciaal belang. Bovendien kan de uitgeprocedeerde asielzoeker sneller voorbereid worden op een terugkeer naar het land van herkomst wat de kans wat de kans op het indienen van onnodige bijkomende procedures verkleint. Behalve een snelle doorstroom is ook een versterking van de terugkeer noodzakelijk. 60% van de asielaanvragen wordt erkend, dit houdt ook in dat de overige 40% het land moeten verlaten.

Een deel zal dit uit eigen beweging of via vrijwillige terugkeer doen maar een belangrijk deel zal via gedwongen terugkeer moeten teruggebracht worden naar zijn of haar land van herkomst.

Daarom moeten de diensten van de DVZ die instaan voor de opvolging van deze terugkeerdossiers versterkt worden. “Terugkeer is een noodzakelijk sluitstuk van een correct en coherent migratiebeleid” stelt staatssecretaris Theo Francken. “Zij die ons bescherming nodig hebben, zullen deze krijgen maar voor personen waarvan de onafhankelijke asielinstantie, het CGVS, oordeelt dat zij geen aanspraak kunnen maken op de vluchtelingenstatus, is terugkeer de enige optie. Vrijwillig als het kan, gedwongen als het moet”, besluit staatssecretaris Francken.

Heraanleg N45 tussen rotondes Haring en Albatros in Aalst

0

albatrosHeraanleg N45 tussen rotondes Haring en Albatros in Aalst

Op maandag 7 september start het Agentschap Wegen en Verkeer met werken op de Geraardsbergsesteenweg (N45) in Aalst. De brug over de E40 wordt volledig gerenoveerd, het wegdek van de N45 krijgt nieuwe asfalt tussen de rotonde Haring en de brug over de E40 en de Villalaan (N405a) krijgt een opknapbeurt. Het einde van de werken is voorzien voor eind november 2015. Verschillende op- en afritten van en naar de E40 gaan dicht tijdens de werken. Verkeer rijdt om via beide rotondes. Dat zal hinder veroorzaken, zeker tijdens de spitsuren. Een uiterst korte uitvoeringstermijn, een slimme fasering en een goede afstemming met werven in de buurt moeten de hinder zo beperkt mogelijk houden.

Wat houden de werken in?

De brug over de E40 wordt volledig gestript en gerenoveerd. Naast het wegdek, vernieuwt de aannemer ook de brugdekvoegen, de waterdichting en de leuningen. Eerder is de rijweg al heraangelegd op de N45 tussen de Villalaan en rotonde Haring richting Aalst. De aannemer pakt nu de twee rijstroken richting Ninove aan. De nieuwe asfaltverharding moet de geluidsoverlast voor omwonenden inperken. Tegelijkertijd krijgt de weg en het fietspad van de Villalaan (N405a) een nieuwe onder- en toplaag in asfalt.

Alle fietsinfrastructuur op de N45 tussen beide rotondes verdwijnt definitief. Vooral de kruising van de op- en afritten van de E40 met de N45 waren gevaarlijke punten voor fietsers. Ze hebben een veilig alternatief via de Ninovesteenweg (N405) en de Churchillsteenweg, die recent uitgerust is met veilige fietspaden.

Fasering en omleidingen

De aannemer werkt in verschillende fasen om de hinder te beperken. Tijdens de werken is doorgaand verkeer op de N45 steeds in beide richtingen mogelijk. De (brom)fietsers kunnen vanaf het begin van de werken niet meer langs de N45 rijden. Ze rijden vanaf dan definitief via de Churchillsteenweg en de Ninovesteenweg (N405).

Doorgaand verkeer op de E40 ondervindt geen hinder.

Fase 1: 7 september tot half oktober

De aannemer werkt voornamelijk op de brug. Eén week wordt de werfzone uitgebreid tot rotonde Haring voor de asfalteringswerken tussen de rotonde en de brug.

In deze fase zijn twee afritten afgesloten:

De afrit Aalst (N45) op de E40 vanuit Gent gaat dicht. Het verkeer moet de afrit nemen richting Ninove, keren aan rotonde Albatros en terugrijden via de N45 richting Aalst.

De afrit Ninove (N45) op de E40 vanuit Brussel gaat ook dicht. Het verkeer neemt de afrit richting Aalst, keert aan de rotonde Haring en rijdt via de N45 naar Ninove.

Fase 2: half oktober tot half november

In deze fase werkt de aannemer verder op de brug. Ook de heraanleg van de Villalaan (N405a) staat op het programma. De straat is afgesloten ter hoogte van de Geraardsbergsesteenweg (N45). Verkeer met bestemming rotonde ‘Houten Hand’ rijdt om via rotonde Haring en de Ninovesteenweg (N405).

In deze fase is een op- en afrit dicht:

De afrit van de E40 vanuit Brussel naar de N45 richting Aalst is dicht. De omleiding loopt via de afrit richting Ninove en rotonde Albatros.

De oprit van de N45 vanuit Ninove naar de E40 richting Gent en Dendermonde is dicht. Het verkeer rijdt om via rotonde Haring en kan oprijden via de oprit aan de andere zijde van de N45.

Fase 3: één week in de tweede helft van november

De aannemer werkt de asfalteringswerken af op de Geraardsbergsesteenweg tussen rotonde Haring en de brug over de E40. De oprit naar de E40 richting Gent vanuit Aalst moet af en toe dicht. Tekstkarren langs de weg informeren de weggebruiker of de oprit open of dicht is. Bij een afgesloten oprit rijdt het verkeer om via rotonde Albatros.

Bij slecht weer kan de planning wijzigen.

Alle info over de werken vindt u op www.wegenenverkeer.be/N45Aalst. Omleidingsplannen zijn toegevoegd als bijlage.

Minder hinder

De werken zullen voor aanzienlijke hinder zorgen. Het Agentschap Wegen en Verkeer stelt alles in het werk om de hinder zo kort en zo beperkt mogelijk te houden. Een greep uit de maatregelen:

De uitvoeringstermijn is uiterst kort.

De fasering is zo opgebouwd dat er steeds een alternatieve op- of afrit van en naar E40 openblijft. Zo kunnen lange omleidingen vermeden worden.

Om alle toplagen aan te leggen, moet de N45 volledig dicht tussen de beide rotondes. Deze werken worden op twee zondagen uitgevoerd om de hinder zo veel mogelijk te beperken.

Er is een goede afstemming met de andere grote werven in het Aalsterse.

De werken in de Gentsesteenweg met grote hinder zijn achter de rug.

De werken in Erpe-Mere op de N46 en aan kruispunt Vijfhuizen zijn afgewerkt. De afrit Erpe-Mere (afrit 18) op de E40 zal gepromoot worden als alternatief naar Aalst tijdens de werken op de N45.

De werken op de N45 zullen afgerond zijn voor de tunnelwerken aan de Gentsesteenweg en de Raffelgemstraat starten.

Zwartwerk aangeven via anonieme kliklijn

0

Bart TommeleinZwartwerk melden kan vanaf 1 oktober anoniem via een kliklijn bij de overheid. Volgens staatssecretaris voor de Bestrijding van de Sociale Fraude Bart Tommelein (Open Vld) zou het geen anonieme kliklijn worden, maar nu blijkt dat iedereen de gegevens ongecontroleerd kan invullen, dit zonder enige controle of deze wel dan niet kloppen. Dus je buurman anoniem beschuldigen van zwartwerk is perfect mogelijk. Volgens Tommelein is dit strafbaar. “Maar het is logisch dat onze inspectiediensten eerst en vooral de inhoud en relevantie van de melding bekijken.”

UNIZO reageert positief op de lancering van een centraal online ‘meldpunt sociale fraude’ vanaf oktober, zoals aangekondigd door staatssecretaris Tommelein. “Wie zich schuldig maakt aan sociale fraude, overtreedt de wet en voert oneerlijke concurrentie. We steunen dan ook de strijd tegen dit soort misdrijven”, aldus UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. “Maar”, voegt UNIZO er meteen aan toe, “het meldpunt mag niet ontaarden in een anonieme ‘kliklijn’. Want dat maakt het al te makkelijk om anderen valselijk te beschuldigen van sociale fraude.” UNIZO vindt het daarom belangrijk dat ‘klagers’ hun persoonsgegevens bij de meldlijn moeten achterlaten. UNIZO stelt voor om de werking van de nieuwe meldlijn na één jaar te evalueren, vooral ook op het wegwerken van anonieme klachten.

Op sociale media barst de kritiek los, meer tegenstanders dan voorstanders van de anonieme kliklijn. De meeste mensen hebben niets tegen het aangeven van zwartwerk en dus ook niet tegen die kliklijn op zich, maar wel dat alles anoniem en ongecontroleerd gebeurd. “Dit is mensen tegen elkaar opzetten en ruzie onder buren veroorzaken.”

 

De toekomstplannen van Broek De Naeyer

0

broekConsultatieronde bosbeheerplan Broek De Naeyer. Kijk van 1 tot 31 oktober de toekomstplannen van Broek De Naeyer in

De provincie Antwerpen werkte de afgelopen jaren aan een uitgebreid bosbeheerplan voor Provinciaal Groendomein Broek De Naeyer. Het bosbeheerplan beschrijft het geplande beheer voor dit gebied de volgende 20 jaar. Het belangrijkste zwaartepunt is het bestrijden van exoten, het beheren van het rietland en het voorzien van een nieuwe wandelverbinding vanaf de vaartdijk. Iedereen die wil, kan de ontwerpversie van het beheerplan van 1 tot en met 31 oktober 2015 inkijken bij het Agentschap voor Natuur en Bos in Antwerpen of in het bezoekerscentrum van Provinciaal Groendomein Vrijbroekpark in Mechelen.

Open water, moeras en bos

Het domein Broek De Naeyer is gelegen in Willebroek, tussen de haven van Klein-Willebroek en de voormalige terreinen van papierfabriek De Naeyer. In totaal is het domein 64,59 ha groot, waarvan bijna 15 ha open water en moerasgebied. Het overige gedeelte bestaat uit spontane verbossing. Het gebied vormt een rustplek voor watergebonden natuur te midden van het drukke havenverkeer.

Het bosbeheerplan beschrijft het geplande beheer voor dit gebied de volgende 20 jaar. Het belangrijkste zwaartepunt is het bestrijden van exoten zoals grote waternavel, Japanse duizendknoop en parelvederkruid. Verder wordt het rietland open gehouden door cyclisch maaien en/of kappen van houtige vegetatie. Een derde belangrijke maatregel is het voorzien van een nieuwe wandelverbinding naar het gebied vanaf de vaartdijk. Bezoekers zouden dan niet meer via het domein van de visclub Broek De Naeyer hun entree moeten maken.

Alle geplande werken worden uitgevoerd met oog op het behoud van de bestaande situatie, en extra aandacht voor het bewaren van de rust in het gebied.

Consultatieronde

Iedereen die wil, kan van 1 tot 31 oktober de ontwerpversie van het beheerplan inkijken en zijn of haar opmerkingen doorspelen aan het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB). Na deze consultatieronde bundelt het ANB alle opmerkingen en formuleert het een advies voor de provincie Antwerpen. De dienst leefmilieu van de provincie gaat hiermee aan de slag en dient vervolgens een definitief plan in bij het Agentschap voor Natuur en Bos. Daarna kan de concrete uitwerking van het bosbeheerplan voor Broek De Naeyer starten op het terrein.

Wie wil, kan het bosbeheerplan inkijken op volgende locaties:

· Agentschap voor Natuur en Bos – buitendienst Antwerpen:
Gebouw Anna Bijns, Lange Kievitstraat 111/113 bus 63, 2018 Antwerpen

Wanneer? tijdens de kantooruren

· Provinciale Groendomeinen Regio Mechelen:

Bezoekerscentrum Vrijbroekpark, Ridder Dessainlaan 65, 2800 Mechelen

Wanneer? op week- én weekenddagen van 9 tot 18 uur.

Opmerkingen moeten schriftelijk doorgegeven worden aan het Agentschap voor Natuur en Bos, Gebouw Anna Bijns, Lange Kievitstraat 111/113 bus 63, 2018 Antwerpen.

PRAKTISCHE INFO CONSULTATIERONDE BROEK DE NAEYER

Wanneer:
Van 1 tot en met 31 oktober 2015

Agentschap voor Natuur en Bos: tijdens de kantooruren
bezoekerscentrum Vrijbroekpark: week en weekenddagen van 9 tot 18 uur

Waar:
Agentschap voor Natuur en Bos – buitendienst Antwerpen:
Gebouw Anna Bijns, Lange Kievitstraat 111/113 bus 63 , 2018 Antwerpen

Provinciale Groendomeinen Regio Mechelen, bezoekerscentrum Vrijbroekpark, Ridder Dessainlaan 65, 2800 Mechelen

Janine Bischops heeft het laatste woord

0
Janine Bischops

Janine BischopsJanine Bischops trekt alle registers open in HET LAATSTE WOORD. In haar eigen personality show in regie van Peter Perceval brengt ze herkenbare situaties voor jong en oud met verve en humor op de planken.

Actrice Janine Bischops, bij het grote publiek al jaren gekend als de warme moederfiguur Jenny uit de EEN-serie Thuis, is er klaar voor. Deze veelzijdige dame is niet enkel wereldberoemd in Vlaanderen door haar rol in Thuis, bovendien heeft ze een gigantisch portie ervaring met touren en spelen in komedies in theaters en CC’s doorheen Vlaanderen en Nederland. We mogen dan ook zeggen EINDELIJK! Eindelijk heeft Janine haar eigen show in het theater. Het was vooral lang zoeken naar geschikte teksten om te spelen en die vond Janine uiteindelijk bij Jacqueline Compernolle. Jacqueline is een Brugse volksfiguur én comedienne die in haar eigen West-Vlaanderen al 20 jaar eigen one woman shows speelt. Haar teksten en sketches, waarbij de grens tussen melancholie en humor regelmatig opgezocht wordt, zijn uitermate geschikt voor een breder publiek in Vlaanderen. Ze worden door Peter Perceval bewerkt en aangepast op maat van Janine Bishops. Vanaf 19 mei 2016 is Theater Elckerlyc the place to be om te kunnen genieten van deze voorstelling.

HET LAATSTE WOORD – EEN UNIEKE THEATERBELEVENIS MET JANINE ALS LEADING LADY

Janine Bischops combineert op vernieuwende wijze in HET LAATSTE WOORD sketches met conference-momenten, monologen en stand-up acts. Ze laat zien dat melancholie en humor wel héél dicht bij elkaar kunnen liggen. Janine getuigt: “Sommige schrijnende, tenenkrullende of confronterende onderwerpen kunnen door toevoeging van humor verscheidene generaties ontroeren en samen brengen. Dat wordt de heerlijke uitdaging van HET LAATSTE WOORD.”

EEN COPRODUCTIE MET THEATER ELCKERLYC

De tandem achter Theater Elckerlyc in Antwerpen, nl. Nico Warrinnier en Dirk Van Vooren, niet toevallig twee ware komedie-adepten, kiezen voor 2016 resoluut voor een bijzonder gevarieerd aanbod aan humor in hun prachtige stadstheater aan de Frankrijklei in Antwerpen. Ze zijn dan ook bijzonder fier dat ze samen met Janine Bischops dit hartverwarmende theateravontuur mogen aangaan in Theater Elckerlyc. Alweer een coproductie om U tegen te zeggen in Theater Elckerlyc.

Extra concerten van Stan Van Samang

0

stanExtra concerten van Stan Van Samang in Hasselt en Gent

HASSELT/GENT – Na vier concerten in de Lotto Arena verkoopt Vlaanderens publiekslieveling Stan Van Samang ook vlotjes het Ethias Theater Hasselt en Capitole Gent uit. Om alle fans de kans te geven ook de intiemere theaterconcerten mee te maken, krijgt Capitole Gent er een concert bij op vrijdag 26 februari en Ethias Theater op vrijdag 4 maart.

Begin mei stond Stan Van Samang met zes nummers tegelijk in de Ultratop 50. Hij scoorde niet alleen met zijn singles ‘A Simple Life’, ‘Hard Times’ en ‘Een Ster’ maar ook met zijn covers ‘Goeiemorgend, Goeiendag’, ‘I Am’ en ‘Alive’ en liet zo een nieuw record optekenen sinds de start van de hitparade in 1952. De zes hits zijn terug te vinden op Stans album ‘Liefde voor publiek’, dat zich eveneens meteen naar de top katapulteerde en daar niet meer weg te slaan is. Het album is ondertussen al goed voor dubbel platina.

Bij de uitreiking van de Zomerhits van Radio 2 op 22 augustus sleepte Stan Van Samang maar liefst 3 awards in de wacht: die voor Beste Zanger, Beste Nederlandstalig nummer (‘Goeiemorgend, Goeiendag’) en dé Zomerhit (‘Een ster’).

De wederzijdse liefde tussen Stan en zijn publiek blijkt ook uit de vlotte verkoop van Stans concerten. Eén concert in de Lotto Arena werden er uiteindelijk vier en ook voor zijn theaterconcerten zijn amper nog kaarten beschikbaar. Geen nood: Stan blijft zijn liefde voor muziek met zoveel mogelijk mensen delen. Ook op 26 februari in Gent en op 4 maart in Hasselt. Snel reserveren is de boodschap!

——————————————————————————–

Stan Van Samang Live – op vrijdag 19 februari én (extra!) vrijdag 4 maart om 20.00 uur in Ethias Theater Hasselt en op zaterdag 20 én (extra!) vrijdag 26 februari om 20.00 uur in Capitole Gent. Kaarten kosten 25, 30, 35 en (Golden Circle) 45 euro. Reserveren voor Hasselt via Tele Ticket Service 070/345.345 (max. 0,30 euro/min.), www.teleticketservice.com en www.ethias-theater.be, voor Gent via Sherpa 070/69.11.11 (max. 0,30 euro/min.), www.sherpa.be en www.capitolegent.be.

Niet elke anderstalige is een vreemdeling

0

karimNiet elke anderstalige is een vreemdeling zegt Karim Van Overmeire. Hieronder de juiste cijfers voor Aalst

Niet elke ‘anderstalige’ is een ‘vreemdeling’, en op het einde van een geslaagde asielprocedure verschuift een ‘asielzoeker’ in de statistieken naar het vakje ‘erkend vluchteling’ of ‘subsidiair beschermd persoon’. Voor wie door het bos nog de bomen wil zien, en voor wie graag het debat (liefst rationeel en beschaafd) op basis van correcte informatie voert: hieronder de juiste cijfers voor Aalst.

Op zowat 84.000 Aalstenaars zijn er 5.519 personen die niet de Belgische nationaliteit hebben, met name 885 Nederlanders (dikwijls met nog een tweede, vaak Afrikaanse nationaliteit), 493 Congolezen, 427 Roemenen, 405 Polen, 253 Marokkanen, 238 Turken… Wie meerdere nationaliteiten heeft waaronder de Belgische, geldt in deze statistieken als ‘Belg’.

Inbegrepen in de groep van 5.519 zijn de 383 mensen die ten gevolge van een geslaagde asielprocedure het statuut hebben gekregen van ‘erkend vluchteling’ (257) of ‘subsidiair beschermd persoon’ (een tijdelijke erkenning voor 2 jaar als vluchteling) (126). De belangrijkste nationaliteiten zijn hier Syriërs (124), Afghanen (69), Irakezen (23), Russen, Congolezen, Albanezen,…

Het bezit van een Belgisch paspoort zegt steeds minder over taal en culturele achtergrond. Dat blijkt uit de gegevens over de thuistaal van de schoolgaande jeugd. Men kan deze vanzelfsprekend niet zomaar doortrekken naar de volledige bevolking, maar de cijfers geven toch een indicatie. Naar schatting 22% van de schoolgaande jeugd in Aalst (incl. alle deelgemeenten) spreekt thuis een andere taal dan het Nederlands.

Niet inbegrepen in de groep van 5.519 personen in het zgn. vreemdelingenregister zijn o.m. de 173 personen in het ‘wachtregister asiel’. Dit zijn personen die een asielprocedure (30) of een andere procedure (43) hebben lopen, of uitgeprocedeerd zijn maar toch nog in Aalst verblijven (100).
Een eenvoudige rekensom leert ons dus dat er in totaal 556 mensen ten gevolge van een afgeronde, lopende of afgewezen asielprocedure in Aalst verblijven. Bron: Karim Van Overmeire

grafiek