...
Home Blog Pagina 450

Vlaams actieplan voor groener wagenpark

0

autoVlaams actieplan voor groener wagenpark

Het actieplan voor een groener wagenpark voor de Vlaamse overheid is klaar. Een rist maatregelen moet ervoor zorgen dat de Vlaamse overheid haar voorbeeldfunctie op vlak van duurzaamheid bevestigt. Dit vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) na een parlementaire vraag aan bevoegd minister Liesbeth Homans (N-VA).

“De negatieve invloed van diesel- en benzinemotoren op het leefmilieu is intussen gekend. De jongste jaren zijn er echter heel wat alternatieve motoren (hybride, elektrisch, LPG en CNG) op de markt gekomen die veel minder schadelijke gassen uitstoten en milieuvriendelijker zijn”, aldus Bert Maertens. “Minister Homans stelt terecht dat de Vlaamse overheid een voorbeeldrol moet vervullen op het vlak van duurzaamheid, niet het minst op vlak van mobiliteit.”

Stimulansen voor elektrische wagens

“We merken dat de elektrische wagens die bij de Vlaamse overheid beschikbaar zijn nog te weinig worden gebruikt. Daarom wil de minister de topambtenaren responsabiliseren om hun personeel te overtuigen die wagens prioritair te gebruiken. Proefritten en getuigenissen van overtuigde gebruikers kunnen mogelijke koudwatervrees bij medewerkers wegnemen”, zo weet Bert Maertens. Verder zullen de laadinstallaties in de verscheidene Vlaamse Administratieve Centra (VAC’s) worden gemoderniseerd. Software zal er voor zorgen dat groene wagens bij dienstverplaatsingen als eerste worden aangeboden. Ook wordt onderzocht hoe een eenvoudige regeling kan uitgewerkt worden voor het thuisladen van de batterij van elektrische dienstvoertuigen. “Deze initiatieven creëren hopelijk een boost voor het gebruik van alternatieven voor vervuilende diesel- en benzinemotoren bij de Vlaamse overheid. Maar het aankoopbeleid zelf is en blijft natuurlijk van doorslaggevend belang”, stelt Bert Maertens.

Aantal milieuvriendelijke voertuigen stijgt

Met dat aankoopbeleid boekt de minister goede resultaten. “De jongste vijf jaar stellen we een significante stijging van het aantal milieuvriendelijke wagens bij de Vlaamse overheid vast. Waar er in 2011 amper acht hybride wagens beschikbaar waren, zijn er dat vandaag al 71. In 2012 was er welgeteld één elektrische wagen in gebruik, nu zijn dit er acht”, aldus nog Bert Maertens.

Voorkeurbehandeling in parkeergarages?

De minister overweegt ook nog een opvallend voorstel. Het aantal parkeerplaatsen in de administratieve gebouwen van de Vlaamse overheid is zeer beperkt. Dit is onder meer te verklaren door de erg strenge Brusselse regelgeving en de hoge kostprijs. “Dit heeft tot gevolg dat slechts een beperkt aantal voertuigen kunnen geparkeerd worden in de gebouwen van de Vlaamse overheid. Om het vergoenen van het wagenpark bij de Vlaamse overheid te bevorderen, overweegt de minister om groene wagens bij het parkeren een voorkeurbehandeling te geven”, verduidelijkt Bert Maertens.

ACLVB gaat actie voeren aan de Delhaize Flagey

0

aclvbHet ACLVB gaat morgen actie voeren aan de Delhaize Flagey. “Geen gehakt van de slagers meer”

Op vrijdag 5 februari worden voor Delhaize Flagey (de Henninstraat, niet op het Flageyplein) pamfletten uitgedeeld aan de klanten. Het gaat voorlopig om een alleenstaande actie, maar ze raakt een algemene problematiek in alle Delhaizes : bepaalde specifieke taken voor beroepsslagers worden verschoven naar verkopers van klasse 1 zegt het ACLVB

Op dit ogenblik werd nog geen akkoord bereikt tussen de sociale partners en de directie. Niettemin heeft de directeur van Flagey besloten door te zetten en de vervaardiging van gehakt op te leggen aan de verkopers-inpakkers.

Open Vld wil in heel Europa dezelfde asielprocedure

0

mensenOpen Vld wil in heel Europa dezelfde asielprocedure

Open Vld is ervan overtuigd dat de enige, duurzame en menswaardige manier om de vluchtelingencrisis aan te pakken, een Europese aanpak is. Daarin staan voor de liberalen vier principes centraal.

De aanpak is Europees. Dat wil zeggen dat Europa supranationaal moet kunnen optreden. De grens van Griekenland is immers niet alleen de Griekse grens. Het is ook ónze grens. Het is ook de grens voor Duitsers, Nederlanders, Fransen, … en alle andere lidstaten.

We mogen het bewaken van de buitengrens niet aan de Grieken laten, maar moeten dit Europees organiseren met een verdere uitbouw van Frontex als bewaker van de Europese buitengrenzen. Daarbij hoort ook de uitbouw van Europese onthaal- en registratiecentra (hotspots). Het is ongehoord om een kernopdracht die gebaseerd moet zijn op onze humanistische waarden uit te besteden aan Turkije of andere landen.

Voor de liberalen hoort bij een Europese aanpak ook één enkele asielprocedure, die eenvormig wordt toegepast. In het Europees recht moet die via een verordening ingevoerd worden in plaats van via een richtlijn zodat overal dezelfde regels gelden en dezelfde criteria toegepast worden. We maken van het European Asylum Support Office een volwaardig asielagentschap dat de asielprocedure toepast en dit in Europese onthaal- en registratiecentra (hotspots). Dit zijn plaatsen waar mensen naartoe gebracht worden als ze Europa binnen willen.
Dit agentschap kan volgens een eenvormige procedure mensen erkennen (of niet) en houdt hiervoor rekening met 3 mogelijkheden: vluchteling onder de Conventie van Genève, oorlogsvluchteling of economisch migrant. Het is essentieel dat we de statuten uit elkaar halen en voor elk statuut een verschillende oplossing voorzien. Voor wie niet beantwoord aan de voorwaarden van een van de drie statuten, hanteren we een stringent, individueel terugkeerbeleid.

– Oorlogsvluchtelingen: moeten tijdelijk worden opgevangen en beschermd tot ze naar hun land kunnen terugkeren. Oorlogsvluchtelingen kunnen collectief of individueel worden opgevangen, zowel binnen Europa als buiten Europa op daartoe voorziene en goed uitgeruste opvangplaatsen. Deze opvang moet menswaardig zijn, maar ook tijdelijk, met andere woorden met het oog op terugkeer na de oorlog. De Europese lidstaten en Europa moeten dit mee financieren. Indien de situatie langer duurt dan het tijdelijk statuut voorziet, wordt de situatie van deze mensen herbekeken, volgens dezelfde Europese solidariteitslogica.

– Vluchtelingen onder de Conventie van Genève: lopen het risico op vervolging om redenen van ras, godsdienst, nationaliteit, politieke overtuiging of het behoren tot een bepaalde sociale groep en lopen een groot risico bij terugkeer naar hun thuisland. Hun geval is individueel en behoeft altijd een individueel onderzoek. Elke asielzoeker krijgt een individueel onderzoek van zijn dossier volgens de geëigende conventies en regels die uniform volgens een Europese procedure worden toegepast.

Zowel voor oorlogsvluchteling als voor vluchtelingen onder de Conventie van Genève is de erkenning tijdelijk (bijvoorbeeld 5 jaar) zodat concurrentie tussen beide statuten vermeden wordt. In afwachting van een Europese verordening wordt deze tijdelijkheid nu reeds ingeschreven in het Belgisch recht.

– Migranten: willen naar een ander land om zich daar blijvend te vestigen om economische redenen. Voor migranten geldt dat elk land (en Europa) daarin zijn eigen keuzes maakt, naargelang de economische behoeften die het heeft. Voor Open Vld wordt economische migratie Europees geregeld met specifieke aandacht voor de noden van de plaatselijke arbeidsmarkt. Wie niet voldoet aan de criteria komt niet binnen. Zo werkt het in Canada, zo ook in de VS!

Bij de erkenning als vluchteling onder de Conventie van Genève wordt een lidstaat toegewezen volgens een spreidingsplan binnen Europa. Hierbij wordt ook rekening gehouden met een evenwichtige demografische verhouding (oud, jong, gezin, alleenstaand, …). Deze erkenning geeft dezelfde rechten en plichten als die van de onderdaan van het land waarin men opgenomen wordt

Dat betekent dat ze gebruik kunnen maken van het vrij verkeer binnen de Europese Unie volgens dezelfde regels als EU-onderdanen. Dit kan niet onvoorwaardelijk. Wie naar een ander land wil verhuizen kan niet vanaf dag één onvoorwaardelijk aanspraak maken op uitkeringen in dat land. Dit is in het EU-recht geregeld voor EU-onderdanen en deze principes werden ook bevestigd in een aantal arresten van het Europees Hof van Justitie (Dano, Alimanovic). Dit betekent onder andere dat regels inzake sociale zekerheid en sociale bijstand binnen het Europees recht gekaderd zijn in een beleid van rechten en plichten zowel op het vlak van bijdragen als op het vlak van voorwaarden met betrekking tot bijvoorbeeld taal en onderwijs. België moet, net als andere EU-lidstaten, haar regelgeving waar nodig aanpassen aan de rechtspraak van het Europees Hof van Justitie. Open Vld heeft in dit verband al verschillende voorstellen op tafel gelegd.

De manier waarop de EU het vrij verkeer van personen binnen de Unie regelt is momenteel ook voorwerp van debat met onder andere het Verenigd Koninkrijk.
Als Europa haar eigen waarden en normen op het vlak van mensenrechten respecteert, kan het nooit instemmen met een maximum aantal asielzoekers en oorlogsvluchtelingen. Open Vld pleit wel voor een rechtvaardige spreiding over heel Europa.
Alleen zo tonen we dat Europa één Unie is en vermijden we zogenaamd ‘shoppinggedrag’. De oplossing is een eenvormige, strikte, duidelijke behandeling van asielaanvragen aan onze buitengrenzen, die zorgt dat mensen op de vlucht niet langer allemaal in een beperkt aantal landen terechtkomen.

Voor Open Vld is het absoluut noodzakelijk dat Turkije verder werk maakt van het goedkeuren van internationale en Europese afspraken zodat mensenrechten en de fundamenten van de rechtstaat gegarandeerd zijn. Op die manier kan Turkije een ‘veilig land’ worden, wat uiteraard ook gevolgen heeft voor de aanpak van de vluchtelingenstroom. Dat is niet alleen een goede zaak voor de vluchtelingen zelf, maar ook voor de Unie als geheel.

Dit is het Europese sluitstuk van de lijn die Open Vld al eerder uitzette: een humane en duidelijke opvang conform de internationale regels. En voor wie asiel krijgt, kiezen we voor integratie, op basis van rechten en plichten met respect voor onze basiswaarden en vrijheden.

Stephanie Vanhemelryck afdelingsvoorzitter CDenV Haaltert

0
stefanie cdv haaltert

stefanie cdv haaltertDe 24-jarige Stephanie Vanhemelryck blijft de komende 3 jaar aan ’t roer staan van CD&V Haaltert. Met een monsterscore van 93% ontving ze afgelopen weekend een mandaat om dat engagement de komende drie jaar verder te zetten.

Stephanie is Business Information Analyst van beroep en nam reeds in 2014 de fakkel als afdelingsvoorzitter over van Karen De Winne. In december van vorig jaar werd ze rechtstreeks verkozen als Provinciaal Bestuurslid. Ondertussen maakt ze ook deel uit van de Algemene Vergadering van CD&V.

“De afgelopen jaren werkte ik samen met mijn bestuursploeg aan de zichtbaarheid van de afdeling in onze gemeente en op bovenlokaal niveau. Zo zijn we van start gegaan met onze ‘Oranje Tafel’, een reeks bijeenkomsten waarin we actuele thema’s bespreekbaar maken, onder begeleiding van experten die over ervaring beschikken binnen dat domein. Daarnaast hebben we een succesvolle jongerenafdeling kunnen oprichten die eind vorig jaar voor de tweede maal een uitverkochte quiz organiseerde.”

In 2016 zal Stephanie fors inzetten op het traject naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. “Meer dan ooit zal CD&V dé partij zijn die ijvert voor een veilige en warme gemeente waarin verbondenheid centraal staat. Er is nood aan een transparant beleid dat verenigingen toelaat te kunnen groeien en het ondernemersklimaat en stimuleert.”

Naast de afdelingsvoorzitter werd er ook gestemd voor de voorzitters van de geledingen. Matthias Diericx zal JONG CD&V trekken, Vrouw & Maatschappij wordt geleid door Maria Stockman en als voorzitter voor de Senioren werd Joris Roelandt verkozen.

Uitwisseling persoonsgegevens met Verenigde Staten

0

compBeter goed dan snel akkoord over uitwisseling persoonsgegevens met Verenigde Staten

Staatssecretaris voor Privacy Bart Tommelein roept de Europese privacy-autoriteiten op de deadline te verschuiven, zodat de Europese Commissie alsnog een nieuw akkoord kan sluiten met de Verenigde staten over de uitwisseling van persoonlijke gegevens. ‘Het is positief dat de bescherming van onze privacy voorop staat bij het sluiten van dit internationaal akkoord over data-uitwisseling. Maar beter een goed akkoord dan een snel akkoord.’

Het Europees Hof van Justitie velde begin oktober een arrest waarin de Safe Harbor-overeenkomst tussen de Europese Commissie en de VS ongeldig wordt verklaard. Staatssecretaris voor Privacy Bart Tommelein roept de Europese privacy-autoriteiten op de deadline te verschuiven zodat er alsnog een nieuw akkoord kan komen over de uitwisseling van persoonsgegevens.

Economie en privacy: een én-én-verhaal

‘De uitwisseling van gegevens is heel belangrijk voor onze economie. Het vertrouwen van de gebruikers op vlak van privacy is daarbij onmisbaar. Het is een én-én-verhaal: het evenwicht tussen economische belangen en onze privacy is cruciaal. De Europese Commissie moet daarvoor op zoek naar innovatieve oplossingen die voor alle lidstaten aanvaardbaar zijn. Uiteraard moet ze daarbij rekening houden met de argumenten van het Europees Hof bij de vernietiging van het vorige Safe Harbour akkoord’, aldus Bart Tommelein. ‘Zolang er geen nieuw akkoord is, rekening ik op de privacy-autoriteiten om de bedrijven te ondersteunen om op andere manieren data uit te wisselen mét respect voor onze privacy.’

‘Om het met de woorden van Albert Einstein te zeggen: ‘We cannot solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.’ Ik roep dus zowel de Europese Commissie als de Europese privacy-autoriteiten op om out of the box te denken. We hebben een oplossing nodig die de continuïteit van gegevensuitwisseling tussen Europa en de VS garandeert, maar met een betere bescherming van de privacy’, besluit de staatssecretaris.

Frans-Belgisch partnerschap inzake antiterrorisme

0

politieFrans-Belgische gemeenschappelijke verklaring van 1 februari 2016 “Het Frans-Belgisch partnerschap inzake antiterrorisme versterken”

De eerste ministers van de Franse Republiek en het Koninkrijk België, Manuel Valls en Charles Michel, in het bijzijn van hun ministers van Binnenlandse Zaken, Bernard Cazeneuve en Jan Jambon, en hun ministers van Justitie, Jean-Jacques Urvoas en Koen Geens, zijn vandaag samengekomen in Brussel op uitnodiging van België. Ze zijn zeer verheugd over de vriendschap tussen Frankrijk en België, alsook over de uitstekende samenwerking tussen onze twee landen inzake binnenlandse veiligheid en de strijd tegen het terrorisme.

In een context van nieuwe en ernstigere terroristische dreigingen die wegen op onze twee landen, na onder meer de aanslag op het Joods Museum in Brussel in mei 2014 en na de aanslagen in Parijs in januari en november 2015, hebben de twee eerste ministers beslist om de samenwerking tussen onze twee landen nog meer te versterken om vastberaden het terrorisme te bestrijden en te overwinnen.

Daartoe hebben de twee regeringen de volgende maatregelen genomen:

1. Politiesamenwerking en samenwerking tussen de inlichtingendiensten

Na de aanslagen die België in 2014 zwaar hebben getroffen, en Frankrijk in 2015, herbevestigen de twee landen hun intentie om hun politiesamenwerking verder te zetten en op te drijven door de gerichte uitwisselingen tussen de binnenlandse veiligheidsdiensten te versterken.

Om de gewelddadige acties die geradicaliseerde individuen mogelijk willen plegen in een van de twee landen of in een ander land van de Europese Unie te voorkomen, op te sporen en beter te bestrijden, zijn Frankrijk en België vastbesloten om ten volle gebruik te maken van de bestaande bilaterale en Europese tools en om de informatie-uitwisseling tussen hun diensten te versterken.

De twee landen zijn zich ervan bewust dat het noodzakelijk is de mogelijkheden van het Schengen-informatiesysteem (SIS) of zo goed mogelijk te benutten. Daarom verbinden de beide landen zich ertoe het SIS systematisch aan te vullen met alle gegevens, van gerechtelijke aard of afkomstig van de inlichtingendiensten, met betrekking tot personen die een terroristische bedreiging zouden kunnen vormen.

De twee partijen zijn overtuigd van de operationele meerwaarde van het Europol Focal Point over de “FP Travellers” en verbinden zich er dan ook toe dit werkbestand systematisch aan te vullen. De oprichting door Europol van het nieuwe centrum voor de strijd tegen het terrorisme moet bijdragen aan een substantiële verbetering van de informatie-uitwisseling in de EU.

De beide landen benadrukken ook dat het belangrijk is om de interoperabiliteit van de Europese informatiesystemen (SIS, VIS etc.) snel te verzekeren om de veiligheidscontroles, onder meer aan de grenzen, efficiënter te maken.

Daarnaast benadrukken de beide partijen dat het belangrijk is, in het bijzonder aan de buitengrenzen, de houders van vervalste, nagemaakte en verduisterde reisdocumenten op te sporen. Daarom komen ze overeen dat het noodzakelijk is de databank SLTD van Interpol betreffende verloren of gestolen reisdocumenten aan te vullen.

De twee partijen herbevestigen hun gehechtheid aan het Schengenacquis, dat het principe van het vrije verkeer in een ruimte van versterkte veiligheid bekrachtigt. Ze willen de bepalingen van de akkoorden van Doornik II optimaal benutten en roepen op om ten volle gebruik te maken van de instrumenten voor de gerechtelijke en politiesamenwerking ingevoerd in de Europese Unie en verbinden zich ertoe hun bilaterale samenwerking, met inbegrip van de grensoverschrijdende samenwerking, te verdiepen om de verplaatsingen van individuen die een bedreiging vormen voor de veiligheid te kunnen opsporen en te vermijden door de invoering van gezamenlijke controleoperaties op de toestromen via de weg en via het spoor.

De beide partijen komen overeen om te werken aan de optimalisering van de bestaande grensoverschrijdende instrumenten die relevant kunnen zijn in de strijd tegen het terrorisme, en meer bepaald de werking van het CPDS, de gemeenschappelijke radiofrequenties, de LAPI/ANPR-systemen, alsook de kwestie van de grensoverschrijdende achtervolgingen.

Frankrijk en België zullen hun overleg met Nederland en Duitsland inzake de beveiliging van de treinen en stations van het Thalys-netwerk verderzetten.

Op het vlak van de samenwerking tussen de inlichtingendiensten bevestigen Frankrijk en België de goede bilaterale samenwerking en zullen ze de inspanningen blijven steunen om de informatie-uitwisseling tussen Europese inlichtingendiensten betrokken bij de problematiek door middel van de gepaste tools te optimaliseren.

2. Gerechtelijke samenwerking

De beide landen verbinden zich ertoe actief samen te werken om de gerechtelijke samenwerking tussen onze twee landen nog te verbeteren.

De twee landen zijn overtuigd van het operationele nut van gezamenlijke Frans-Belgische onderzoeksteams, en meer bepaald het team dat werd opgericht na de aanslagen van 13 november 2015 in Parijs, dat zijn nut heeft bewezen en al zeer goede resultaten boekt. Frankrijk en België willen dan ook nog vaker een beroep doen op dit team om de identificatie en de aanhouding van plegers van terroristische daden op de beide grondgebieden mogelijk te maken.

Om een al zeer nauwe en efficiënte gerechtelijke samenwerking nog te versterken, kondigt het Frans Ministerie van Justitie ook de oprichting van een post van verbindingsmagistraat in België aan. Deze magistraat, die de schakel zal zijn tussen de gerechtelijke autoriteiten van de twee landen en tussen hun ministeries van Justitie, zal als taak hebben de onderlinge hulp tussen de twee landen nog vlotter te laten verlopen, de kennis van hun juridische en gerechtelijke systemen uit te diepen en de aangetoonde efficiëntie van de institutionele-relatiekanalen te doen toenemen.

Om onze gerechtelijke samenwerking te vergemakkelijken en om het strafrechtelijk antwoord aan te passen aan de evolutie van de dreiging, zullen de ministers van Justitie zich bovendien informeren over de belangrijkste wetgevende ontwikkelingen in de sector van onder meer het materieel strafrecht en van de strafvordering in de beide landen. Frankrijk en België verbinden zich er bovendien samen toe om binnen de Europese instellingen aan te tonen dat een zo breed mogelijke harmonisatie van de rechtsregels die de efficiëntie van de onderzoeken versterken en die de vervolging en de veroordeling van de plegers van terroristische daden voor de rechtsgebieden van de lidstaten van EU mogelijk maken, noodzakelijk is.

De twee landen verbinden zich er bovendien toe gezamenlijke standpunten inzake de samenwerking met de belangrijkste telefonie- en internetproviders en inzake de harmonisatie van de Europese wetgevingen in dit domein aan te moedigen. De magistraten en onderzoekers krijgen namelijk te maken met de toenemende problemen om toegang te krijgen tot de communicatiegegevens die het voorwerp uitmaken van steeds complexere en schadelijkere vormen van encryptie en de aanhouding van de plegers van terroristische daden. In feite, moet de samenwerking tussen de internetproviders, vaak gevestigd in het buitenland, worden verbeterd om de informatie over de nodige communicatie in de onderzoeken sneller te verkrijgen. De beide landen zullen zich informeren over de bestaande wetten en over de voorbereiding en de stand van zaken van de samenwerking van de belangrijkste dienstverleners.

3. Strijd tegen radicalisering

In het licht van de constante evolutie van de terroristische dreiging verbinden onze beide landen zich ertoe hun samenwerking te versterken om de veiligheid van de burgers te verzekeren en gewelddadig extremisme te bestrijden.

Onze beide landen zijn begaan met de eerbiediging van de vrijheid van meningsuiting en met de eerbiediging van de fundamentele waarborgen en bevestigen in dat opzicht dat misbruik van het internet om haatdragende en gewelddadige boodschappen te verspreiden resoluut moet worden bestreden. Ze verbinden zich er bovendien toe de meest gunstige omstandigheden te scheppen opdat de Belgische en Franse diensten in alle transparantie informatie zouden kunnen uitwisselen binnen dit domein.

Beide partijen benadrukken de werkzaamheden op Europees niveau omtrent de dialoog met de grote internetproviders en roepen op tot concrete engagementen en resultaten inzake het opsporen en verwijderen van ongeoorloofde inhoud.

Frankrijk en België verbinden zich ertoe samen te werken om gemeenschappelijke communicatiestrategieën in te voeren met als doel terroristische gedachten tegen te gaan, onder meer door ten volle gebruik te maken van de beschikbare middelen binnen het SSCAT (Syrian strategic communication advisory team). Ze verbinden zich er ook toe samen hun nationale strategieën voor het bestrijden van radicaliseringsfenomenen uit te werken en te verbeteren, door zich onder meer te baseren op de uitwisselingen op Europees niveau binnen het RAN (Radicalisation awareness network).

Er zal worden gezocht naar alle mogelijke acties om tolerantie, non-discriminatie, de fundamentele vrijheden en solidariteit te bevorderen.

België en Frankrijk zullen gemeenschappelijke projecten uitwerken die door de Europese instellingen zouden kunnen worden gefinancierd.

4. Overleg op Europees niveau

In het beleidsdomein “Justitie – Binnenlandse Zaken” verbinden de beide partijen zich ertoe om voortdurend gelijklopende standpunten te vinden.

Onze beide landen stellen vast dat de consequente inspanningen die al op Europees werden geleverd niet volstaan en verbinden zich ertoe om samen met de Europese Commissie de operationele en juridische voorzieningen te versterken die het mogelijk maken de verplaatsingen van mensen die een bedreiging vormen voor de veiligheid van onze landen en onze burgers, en die de buitengrenzen van de Europese Unie oversteken of hebben overgestoken, te identificeren en in het oog te houden.

De beide partijen juichen het akkoord over de richtlijn betreffende het “Europese PNR” toe en verbinden zich ertoe hun nationaal dispositief zo snel mogelijk te ontwikkelen en snel uit te voeren in alle lidstaten, met inbegrip van, aangezien zij zich ertoe hebben verbonden binnen de Raad, de vluchten binnen de EU en de chartervluchten.

De twee landen vragen dat deze uitvoering regelmatig wordt opgevolgd op Europees niveau. De beide partijen herbevestigen hun wil om de grensdoorgangen vlotter te doen verlopen. Ze benadrukken het respect voor de fundamentele vrijheden en hun strenge eisen om de veiligheid te versterken. Ze herbevestigen de noodzaak om het voorstel tot wijziging van artikel 7-2 van de Schengengrenscode snel goed te keuren, onder meer om systematische en verplichte buitengrenscontroles in te voeren, ook wanneer het gaat om mensen die zich vrij kunnen verplaatsen. De beide partijen verbinden zich ertoe hun steun te verlenen aan de voorstellen van de Europese Commissie met betrekking tot de invoering van het “entry & exit”-systeem en aan de ontplooiing van het project “slimme grenzen”, dat ook van toepassing zal zijn op mensen die zich vrij kunnen verplaatsen.

Wat de wapenhandel betreft, zijn we vastberaden om nog nauwer samen te werken met het Europees parlement en met al onze partners om snel tot een akkoord te komen over de herziening van Richtlijn 91/477 inzake vuurwapens, om het toepassingsgebied van de richtlijn uit te breiden tot geneutraliseerde en blanke wapens, de traceerbaarheid van de wapens op het Europees grondgebied te verbeteren, een gemeenschappelijk markeringssysteem goed te keuren en de omkadering van de verkoop van wapens op het internet te versterken.

Wat de prioriteiten van de EU inzake gerechtelijke samenwerking betreft, menen Frankrijk en België dat het noodzakelijk is om:

– snel vooruitgang te boeken wat de harmonisering van terroristische misdrijven betreft, op basis van het nieuwe voorstel van EU richtlijn;

– nauw overleg te plegen met de lidstaten om de grensoverschrijdende toegang tot de communicatiegegevens via internet in gerichte onderzoeken te verbeteren, ook door een betere samenwerking met de internetproviders en met de Verenigde Staten;

– vaker een beroep te doen op de gemeenschappelijke onderzoeksteams.

We werken ook samen aan het versterken van de controle van de buitengrenzen van de Europese Unie. We steunen de snelle goedkeuring van het voorstel van de Europese Commissie over de invoering van een Europese grens- en kustwacht waaraan Frankrijk en België ten volle zullen bijdragen door onder meer een permanente poel aan grens- en kustwachten ter beschikking te stellen, die over meer bevoegdheden zullen beschikken.
Bovendien herhalen we, in het verlengde van de samenwerking die we tot stand hebben gebracht in het kader van de controle van onze gemeenschappelijke grenzen, dat we vastberaden zijn om vreemdelingen die een bedreiging vormen voor de openbare orde en voor onze burgers, te verwijderen, overeenkomstig het recht van de EU en de bilaterale akkoorden die we hebben gesloten. België en Frankrijk zullen bovendien regelmatig informatie uitwisselen in verband met de migratiestromen rond en naar hun grensoverschrijdende zone.

Tot slot wachten we met de grootste belangstelling op het actieplan dat de Commissie moet goedkeuren inzake de strijd tegen de financiering van het terrorisme en roepen we op om, op grond hiervan, de inspanningen en de werkzaamheden in dit domein sneller te laten verlopen.

Hinder aan kruispunt Siesegemlaan en Gentsesteenweg in Aalst

0
ring aalst

ring aalst

Hinder door werken aan kruispunt Siesegemlaan/Gentsesteenweg in Aalst

Op maandag 1 februari, na de ochtendspits, start watermaatschappij Farys met nutswerken onder het kruispunt van de Siesegemlaan en de Gentsesteenweg (N9). Door deze werken gaat het aantal voorsorteerstroken tijdelijk van vier naar twee. Alle verkeersbewegingen blijven mogelijk, maar de opstelruimte wordt dus beperkter. Deze ingreep zal hinder veroorzaken tijdens de spitsuren, vooral voor het verkeer dat van de E40 komt en Aalst wil binnenrijden. Deze bestuurders raden we aan om de spits zo veel mogelijk te mijden of op zoek te gaan naar andere vervoersmiddelen.

Extra nutswerken vanaf half maart Half maart starten extra nutswerken van Farys in deze zone. Hierdoor zal er bijkomende hinder zijn voor het verkeer op de Gentsesteenweg (N9) van en naar het centrum. Het staduitwaarts verkeer heeft maar één voorsorteerstrook in plaats van drie. Links afslaan richting E40 wordt tijdelijk onmogelijk. Verkeer met bestemming E40 moet omrijden via het op- en afrittencomplex in Erpe-Mere via de Gentsesteenweg (N9) en de Oudenaardsesteenweg (N46). Deze nutswerken zullen vooral tijdens de spits voor heel wat hinder zorgen. Half april zijn de nutswerken in deze zone afgerond en worden alle rijstroken terug beschikbaar.De timing is afhankelijk van de weersomstandigheden.

Fietsers

De huidige fietsomleiding richting Aalst via de Merestraat blijft gelden. Vanaf half maart worden de fietsers komende van de N9 Vijfhuizen met bestemming Aalst ook omgeleid en dit via de Kreupelveldstraat en de Oude Gentbaan.

Achtergrond

Sinds augustus 2015 zijn er grootschalige wegenwerken aan de gang aan de ring rond Aalst (R41). Deze werken zullen het verkeer op de ring veiliger en vlotter maken. Drie gevaarlijke kruispunten worden heraangelegd, er komen tunnels onder het kruispunt met de Gentsesteenweg (N9) en de Raffelgemstraat en ook het kruispunt met de Merestraat en het viaduct aan de Ledebaan krijgen een facelift. In totaal zullen de werken ongeveer 3 jaar duren.

Voorstel Karel Uyttersprot over het Station Heizijde

0
Station Heizijde

Station HeizijdeKarel Uyttersprot en de N-VA Fractie stellen voor om het Station Heizijde in zijn geheel te verkopen en dat er voor een duurzaam en waardig onderkomen wordt gezorgd voor het voortreffelijk werkende Rode Kruis.

Station Heizijde- verkoop
Gemeenteraad 28 januari 2016
(Punt 16: Verkoop woongedeelte Station Heizijde)

Het Station Heizijde behoort tot ons onroerend erfgoed. Het is sinds 12.12.2002 een beschermd monument en sinds 9.9.2004 in het bezit van de gemeente.
In 1904 kwam hier een treinhalte. Het station zelf werd gebouwd in 1907. De bouw en uitbating volgden de ontwikkeling van de lompenfabriek van de familie De Naeyer.

Momenteel is het nog steeds een belangrijke halte op de lijn 60 Dendermonde – Brussel, waar dagelijks vele tientallen pendelaars en scholieren op de trein stappen.

De burgemeester vertelde in de commissievergadering op 26.1.2016: “Gedurende al die jaren hebben wij niet stilgezeten om hiervoor een bestemming te vinden, o.a. via contacten met een sociale bouwmaatschappij”.

Ik weet niet wat de burgemeester bedoelt met “niet stilgezeten”:
• Gedurende 12 jaar is er NIETS gebeurd. Het gebouw bevindt zich in een slechte staat, ook al is het onroerend erfgoed.
• Kapotte ruiten, ingevallen en afbrokkelende muren, slechte dakgoten,… Alleen de kapotte ruiten werden met een houten plank afgedekt.

Het is onaanvaardbaar dat het gemeentelijk patrimonium zo erg en zo lang verwaarloosd wordt! VpEen gedeelte van het gebouw wordt gebruikt door het Rode Kruis voor het geven van opleidingen, de jongerenwerking en de hulppost. Regelmatig hebben hier regiovergaderingen plaats met de Rode Kruisdiensten uit de omgeving. Recent nog stonden zij in voor de opvang en begeleiding van slachtoffers van de waterellende, onder andere slachtoffers die van de trein kwamen en niet huiswaarts konden.

Het is ronduit beschamend hoe deze dienst, waarvan de vrijwilligers zich belangeloos inzetten voor de maatschappij, zo door de gemeente gehuisvest wordt.

Langs de kant van het perron heeft men momenteel opnieuw te kampen met stukgeslagen ruiten. Het gebouw is niet geïsoleerd en de verwarmingskosten swingen de pan uit. Bij opleidingen kan men moeilijk de lokalen warm krijgen. Deze dienst tracht het binnenin enigszins bewoonbaar te houden.

Voor deze maatschappelijke en gewaardeerde diensten van het Rode Kruis willen wij een duurzaam en menswaardig onderkomen, in plaats van een verwaarloosd gebouw.
De gemeente telt 27 vergaderaccommodaties en vergaderzalen, exclusief De Biekorf (nog eens 7 zalen), waarvan een groot deel ondermaats gebruikt wordt. Hier kunnen zeker oplossingen gevonden worden.
We verwijzen hiervoor ook naar het advies van de GRC, de Gemeentelijke Raad Cultuurbeleid, die pleit voor een beperkter aantal zalen die goed onderhouden en uitgerust worden. De overige locaties kunnen best een andere bestemming krijgen (advies na een enquête met medewerking van 27 verenigingen).

Dit historisch gebouw, dat al jaren staat te verkommeren, zal openbaar verkocht worden.
Daar kunnen wij zeker mee instemmen! Zo wordt het gebouw behoed voor verder verval en verloedering, als het al niet te laat is.
Het gebouw wordt evenwel in twee gesplitst:
• 2/3den, het zogenoemde woongedeelte, wordt verkocht;
• 1/3de blijft voorbehouden voor het weinig benijdenswaardige onderkomen van de hulpdiensten van het Rode Kruis.

De prijsraming voor de totaliteit van het gebouw bedraagt nog amper € 35 000.
De instelprijs bij de openbare verkoop van het woongedeelte staat op € 27 000.
De restauratie van dit beschermde gebouw kan rekenen op de financiële steun van de Vlaamse overheid. Deze steun dient bovendien te worden aangevuld met steun van de provincie en de gemeente.

Een dergelijke restauratie heeft heel wat voeten in de aarde: deskundige architecten, ervaren bouwfirma’s, moeilijke procedure, strenge controles door onroerend erfgoed, ingewikkelde plannen, specifieke materialen,…
En dat voor amper 2/3den van het gebouw?!
Gaat men de koper 2/3den laten restaureren en het overige 1/3de verder laten verkommeren?
Gaat de gemeente ook een restauratiedossier indienen voor 1/3de van het gebouw?
Gaat het gebouw in zijn geheel gerestaureerd worden?
Dit dossier gaat volledig voorbij aan de realiteit en mist elke bedrijfslogica. Hier wordt niet op een rationele manier gehandeld, zoals in een bedrijf zou gebeuren.

Daarom stellen wij ook voor:
• Dat het gebouw in zijn geheel wordt verkocht;
• Dat er voor een duurzaam en waardig onderkomen wordt gezorgd voor het voortreffelijk werkende Rode Kruis.

Karel Uyttersprot, N-VA Fractie

Heropbouw Strokapelleken van start gegaan

0

stroo

Heropbouw Strokapelleken van start gegaan

Ruim 2 jaar geleden ging het Strokapelleken in Denderleeuw, (dat zijn naam gaf aan het kruispunt van de Iddergemstraat met de Steenweg), tegen de vlakte. Deze week werd in opdracht van het kerkbestuur OLV Ter Nood Huissegem gestart met de heropbouw van een nieuwe kapel. Mét een strooien dak uiteraard.

Het Strokapelleken in Denderleeuw werd destijds door het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) aangekocht, samen met een viertal verouderde woningen en een bouwvallige batterij aan garageboxen die het straatbeeld ontsierden. “Voor het uitzicht van de directe omgeving was dit een goede zaak. En zeker ook voor de zichtbaarheid van de weggebruikers aan het befaamde kruispunt. Spijtig genoeg betekende dit ook dat de kapel moest verdwijnen. Het kerkbestuur OLV Ter Nood Huissegem en de Heemkundige Kring Iddergem hebben toen onmiddellijk gepleit voor de heropbouw van de kapel, en terecht”, stelt erfgoedschepen Jan De Nul.

“Mijn voorgangers hebben deze vraag ter harte genomen en een gemeentelijke toelage van 16.500 euro geschonken aan het kerkbestuur”, gaat cultuurschepen Jürgen Ruysseveldt verder. “Het kruispunt Strokapelleken zou niet meer hetzelfde zijn zonder Strokapelleken natuurlijk. Het is niet voor niets dat deze duidelijk herkenbare kapel uitgegroeid is tot een alom gekende plaatsnaambeschrijving. De oudste verwijzingen zouden trouwens al dateren van omstreeks 1650.”

“Samen met het kerkbestuur en de heemkundige kring zijn wij opgetogen dat de kapel er binnenkort terug in als zijn glorie zal bijstaan. Het Strokapelleken is een van die vele kleine maar niet onbelangrijke elementen die onze culturele identiteit vorm geven en die deel uitmaken van ons mooie Vlaamse erfgoed”, besluit De Nul.

Apassionata komt naar Antwerpen

0

Image00109

Apassionata komt naar het Antwerps sportpaleis.

Europa’s succesvolste paardenshow is volgende maand te gast in de Antwerpse Lotto arena. Deze unieke show met paarden konden wij al in avant première mee maken in het bekende Ahoy te Rotterdam (Nederland). Daar konden we ook vaststellen dat het niet enkel gaat over een mooie show met paarden, maar dat er achter deze prachtige voorstelling ook een echt verhaal verscholen zit. Het loont zeker en vast de moeite om in Antwerpen de voorstelling bij te wonen. Aan de kinderen is ook gedacht want de ondertitel van de show Apassionata is dan ook:”In de ban van de spiegel”.
Image00190
dat vertelt het verhaal van de zussen Amy en Tracy, die een idyllisch
en zorgeloos leven leiden op hun boerderij op het eiland Jersey. Op een dag gebeurt er echter iets mysterieus, dat totaal onopgemerkt blijft door alle andere bewoners van het eiland. De werkelijkheid lijkt een scheur op te lopen. Vanuit het niets duiken duistere figuren op. Hun contouren worden steeds duidelijker… Tot uiteindelijk een bizarre tent op de weide langs de rand van de weg staat, een spiegelkabinet!
Image00053
Nieuwsgierig als ze zijn voelen de zusjes zich door dit spiegelkabinet aangetrokken en willen ze er het fijne van weten. De duistere uitstraling van de tent nemen ze allebei nauwelijks waar wanneer ze binnengaan. Ze hebben geen flauw benul van de tovenaar die hier een val heeft opgezet om jonge zielen te vangen… Zielen zoals die van Amy! Met een list lokt hij het meisje in zijn donkere spiegel, die achter haar in scherven uiteenvalt. Amy is gevangen!
Image00013
Tracy blijft vertwijfeld achter wanneer de scherven voor haar ogen oplossen. Gelukkig bestaan er ook goede krachten om haar heen, die haar met raad en daad bijstaan. Om haar zus terug te halen moet ze haar reis door de spiegel afleggen en de verdwenen brokstukken weer in elkaar zetten. Moedig begeeft ze zich op haar zware weg… Zal Tracy erin slagen de ban van de spiegel te doorbreken? Kan ze haar zus Amy bevrijden uit de greep van de tovenaar? Je komt het allemaal te weten tijdens deze fantastische tocht door werelden vol fantasie en fascinatie, schaduw en licht. Een reis met de mooiste
paardenrassen ter wereld en ruiterkunst op topniveau.
Image00060
Mensen die deze show zelf willen meemaken kunnen terecht in de Antwerpse Lotto Arena en dit op op zaterdag 20 Februari om 15u en 20u en zondag 21 Februari om 14u. Maar opgelet wegens het GROTE SUCCES werd door de organisatoren beslist er nog een derde voorstelling aan toe te voegen namelijk zondag 21 Februari om 18.00 uur. Alle paardenliefhebbers zullen ‘In de ban van de spiegel’ zijn door de grandioze paard rij- en danskunst, de meeslepende muziek, de schitterende lichteffecten en de betoverende decors in deze nieuwe productie.
Image00144
De voorstellingen van Apassionata gaan door telkens door in de Lotto Arena vlak naast het Sportpaleis. ‘In de Ban van de Spiegel’ is een niet te missen spektakel voor heel de familie. Het unieke van deze show is het vertrouwen tussen paard en ruiter. Eén woord, één gebaar en de paarden weten automatisch wat er van hen verwacht wordt. Ook voor gezinnen met kinderen is de voorstelling de moeite waard. Zowel ouders als kinderen zullen genieten van paard- en ruiter.

Mis deze voorstelling niet!
Bestel nu je kaarten (42, 52 en 62 euro, inclusief servicekosten) en maak er met het hele gezin, familie, vrienden of collega’s een onvergetelijke uitstap van. Kinderen t/m 9 jaar krijgen automatisch een korting van 50% op de normale ticketprijs. Voor groepen en verenigingen zijn er aantrekkelijke kortingen.

Reserveren kan online via www.lotto-arena.be en telefonisch op het nummer 070/345.345
(max. 0,30 euro/min.), vanuit Nederland 0900-45.000.45 (0,45 euro/min.).

Meer foto’s – Klik Hier