...

Vaarbewijs halen voor boten tot 200 ton

bootEen vaarbewijs halen voor boten tot 200 ton moet gemakkelijker. Deze boten omvatten onder andere patrouilleschepen (redding, redeboten), kleine werkvletten (baggerboten, peilvaartuigen), catamarans voor personenvervoer, bv. naar windmolenparken op zee en commerciële jachten. N-VA wil gemakkelijkere toegang tot deze vaarbewijzen.

In dit land bestaan er geen vaarbewijzen voor schepen van minder dan 500 ton. N-VA-Kamerlid Daphné Dumery wil daar verandering in brengen. “Als het je droom is om tijdens je pensioen op zee te gaan varen met een klein schip, moet je nu je vaarbewijs halen voor een veel groter vaartuig. Of je moet naar het buitenland om je vaarbewijs te halen. Onze normen zijn namelijk erg streng. Maar we moeten geen onnodig strenge regels gaan opleggen voor kleinschalige vaarten.” Dumery pleit dan ook voor de invoering van een vaarbewijs voor schepen tot 200 ton.

Momenteel volgt onze regelgeving ongewijzigd het STWC-verdrag (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers). Daardoor bestaan er bij ons – in tegenstelling tot de buurlanden – geen vaarbewijzen voor schepen van minder dan 500 ton. Nochtans zijn dergelijke schepen, die tot 30 meter lang kunnen zijn, wijd verspreid.

Dit betekent een concurrentienadeel voor zowel onze pleziervaart als de professionele vaart. “Kandidaat-schippers worden door dit wettelijk hiaat verplicht om een vaarbewijs te halen voor schepen van een hogere categorie, waardoor de vereiste vaartijden onlogisch hoog liggen, terwijl dat niets te maken heeft met veiligheid”, legt Dumery uit. Op een schip van 200 ton heeft men doorgaans enkele bemanningsleden minder aan boord, waardoor de eisen voor het behalen van een vaarbewijs voor 500 ton met een kleiner schip quasi onhaalbaar zijn.

Wie toch met een klein schip wil varen, wordt door onze wetgeving als het ware gedwongen om zich tot de buurlanden te wenden, zich daar te registreren en daar belasting te betalen. “In Nederland en Frankrijk bestaat deze regeling al. Onze kust is maar een paar tientallen kilometers lang. Het is te gek dat men op een paar uur varen andere regels hanteert dan bij ons”, aldus Dumery.

Boten tot 200 ton omvatten onder andere patrouilleschepen (redding, redeboten), kleine werkvletten (baggerboten, peilvaartuigen), catamarans voor personenvervoer, bv. naar windmolenparken op zee en commerciële jachten.