Gebrek aan vooruitgang in luchthavendossier dreigt uittocht op Zaventem te veroorzaken
Nadat al eerder bekend werd dat Air Cargo Global onze luchthaven verlaat omwille van de aanslepende geluidsboeteproblematiek, vreest de luchthaven dat nu ook Magma Aviation de uitgang zoekt. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest draagt een verpletterende verantwoordelijkheid door de boetes toch uit te schrijven en hierdoor bedrijf na bedrijf, job na job, weg te jagen.
“Deze kafkaiaanse situatie waarbij boetes worden geschreven met de plechtige belofte om ze ‘voorlopig’ niet te innen, stelt niemand gerust. Partijen moeten aan tafel en de zaken aanpakken, dat een aantal partijen dit over de verschillende verkiezingen willen tillen is, is plat politiek opportunisme”, stelt Kamerlid Bert Wollants. “Wat blijft er nog over van onze luchthavenjobs als de luchtvaartmaatschappijen nog drie jaar worden afgedreigd door Brusselse politici?”
Wollants pleit daarbij voor intensievere gesprekken om tot een nieuw luchthavenakkoord te komen. “Elke maand die verstrijkt duwt het dossier dichter bij de gemeenteraadsverkiezingen en paralyseert niet enkel de luchthaven, maar ook de Brusselse politiek. Dit dossier laten verzanden is geen optie.”
Studie rond geprogrammeerde veroudering van elektronische toestellen
Regelmatig duiken berichten op over elektronische toestellen die bewust zijn ontworpen om een beperkte levensduur te hebben. Vice-eersteminister Kris Peeters en minister Marie Christine Marghem lieten het fenomeen onderzoeken.
Kris Peeters: “Het onderzoek heeft aangetoond dat er nauwelijks bewezen gevallen van geprogrammeerde veroudering bestaan. Dat is een geruststelling. Wel is het zo dat elektronische toestellen vaak minder lang meegaan dan de consument verwacht. Ik bereid alvast een wet voor om de garantie van producten uit te breiden.”
Geprogrammeerde veroudering betekent dat producten zo worden ontwikkeld dat ze maar een beperkte levensduur hebben zodat ze sneller vervangen worden. Er duiken regelmatig berichten op over geprogrammeerde veroudering. Minister van consumentenzaken Kris Peeters en minister van duurzame ontwikkeling Marie Christine Marghem bestelden daarom een studie om na te gaat hoe groot het fenomeen is en welke maatregelen ertegen genomen kunnen worden.
Levensduur versus verwachting
De studie vond nauwelijks bewezen gevallen van geprogrammeerde veroudering. Wel stelde ze vast dat de levensduur van elektronische producten vaak lager ligt dan wat de consument ervan verwacht. Dat is onder meer het geval bij smartphones, televisies, wasmachines, printers en computers.
Uitbreiding garantie en repareerbaarheid
De studie schuift een hele reeks maatregelen naar voor die genomen kunnen worden om de levensduur van producten te verlengen. Ministers Peeters en Marghem gaan die maatregelen verder onderzoeken. Op dit moment werkt minister Kris Peeters aan de uitbreiding van de garantie.
Kris Peeters: “De verlenging van de levensduur van elektronica is uiteraard goed voor de consument, maar daar stopt het niet. Ieder jaar wordt 111.000 ton elektronisch afval opgehaald in België, ongeveer 10 kilogram per inwoner. Door de levensduur te verhogen kunnen we de afvalberg kleiner maken. Tenslotte is er ook een economisch voordeel. De Europese Commissie schat dat maatregelen die de levensduur van producten verhogen alleen al in België 850 jobs kunnen opleveren.”
Volledige lijst met maatregelen die de studie naar voor schuift:
– levensduur van producten: ontwikkelen van een objectieve evaluatiemethode en omkadering van de affichering
– herstelbaarheid van producten: ontwikkelen van een objectieve evaluatiemethode en omkadering van de affichering
– garantie: verlenging wettelijke garantie in functie van de productcategorie en uitbreiden van de periode waarbinnen de bewijslast bij de fabrikant ligt tot 2 jaar
– herstelbaarheid: verplichting om wisselstukken, plannen en gereedschap gedurende een bepaalde periode aan een redelijke prijs en binnen een redelijke termijn ter beschikking te stellen
– herstelbaarheid: verplichting om aan te geven gedurende welke periode de fabrikant wisselstukken ter beschikking zal stellen
– gebruik en onderhoud: informatiecampagnes over een correct gebruik en onderhoud van producten
– herstelbaarheid: onderzoeken van de mogelijkheid om een lager BTW-tarief toe te passen voor herstellingen van producten
– een “middelencentrum” oprichten inzake innovatieve economische modellen
– herstelbaarheid: vermindering van de sociale lasten voor herstellingsactiviteiten
– herstelbaarheid: consumenten toelaten om kosten voor herstellingen af te trekken bij hun belastingsaangifte
-Brussel- Eén klaagzang tegen N-VA en het confederalisme zo kunnen we bijna alle toespraken op 6 mei in de spiegelzaal van het Brussels parlement samenvatten. Enkel Fouad Ahidar (SP.A) had het over de tweetaligheid van Brussel die zou moeten toegepast worden in brussel hetgeen hem zeker niet in dank zal afgenomen worden door de franstalige exellenties uit het Brussels parlement. Ook zijn toespraak was perfect in de twee talen wat we van voorzitter van het Brussels parlement Charles Picqué (PS), en minister-president Rudi Vervoort (PS) niet konden zeggen. deze laatste presteerde het zelfs om één derde van zijn toespraak in het Nederlands te houden.
Maar ook ondervoorzitter Fouad Ahidar kon het niet laten om naar aanleiding van het voorstel van N-VA voorzitter Bart De Wever over het confederalisme een sneer te geven naar N-VA en Brussels parlementsleden voor die partij Johan Van den Driessche, Liesbeth Dhaenen en Cieltje Van Achter! Met de woorden we citeren:“Het is onvoorstelbaar dat diezelfde mensen die worden geacht deel van ‘onze familie’ te zijn, de mensen die met ons komen eten, drinken en lachen, een heel ander gezicht tonen als ze naar huis gaan” einde citaat.
Daarna was het de beurt aan Charles Picqué ook hij ging op hetzelfde elan verder, we citeren opnieuw:“Sommige mensen willen de rechten van de Brusselaar, waar lang en hard voor gestreden is, onderuithalen. Maar ons Brussel mag niet het symbool en het slachtoffer worden van zij die het land willen verscheuren. Wij zeggen duidelijk ‘neen’ aan het confederalisme.” Een duidelijke boodschap richting Bart De Wever en N-VA! even had hij het ook over de transfers van federaal naar Brussel die jaarlijks zouden verminderen en in 2025 helemaal zouden uitdoven.
En voor diegenen die dachten dat het daarmee zou stoppen die waren eraan voor hun moeite want ook minister-president Rudi Vervoort spaarde de kritiek niet. “Ik vraag me soms af of de polemieken wel nog waard zijn om ze te voeren. Het zijn niet meer dan gerecycleerde, oude recepten. Brussel verdient beter dan dergelijke discussies die niemand dienen.” zo ging hij verder zoals we hem kennen als een notoir N-VA hater. Over hun eigen realisaties of plannen werd er met geen woord gerept, was dat niet belangrijk misschien?
Daarna werden alle aanwezigen uitgenodigd op de traditionele receptie. Daar zagen we nog een aantal bekende Brusselse en federale politici zoals: ministers Smet (SP.A), Gosuin (DéFI), Fremault (CDH) en staatssecretarissen Debaets (CD&V), Laanan (PS) ook premier Michel (MR) en voorzitter van de Kamer Siegfried Bracke (N-VA), Onckelinkx (P.S) en Millequet (CDH) tekenden present. Opvallende afwezige was minister Guy Vanhengel (Open VLD) en zijn vriend Courtois. Onder een stralende zon genoot iedereen van het begin van het Irisfeest met verschillende voor het publiek toegankelijke activiteiten in en rond het Brussels parlement.
VLAAMSE ARDENNEN – Naar jaarlijkse gewoonte hangen alle gemeenten in de Vlaamse Ardennen een regenboogvlag uit op de Internationale Dag tegen Homo- en Transfobie (IDAHOT) op 17 mei. De lokale besturen tonen zo dat er in hun gemeente geen plaats is voor homo- en transfobie.
In 2006 hing Ronse als eerste in de Vlaamse Ardennen een regenboogvlag uit aan het stadhuis. ‘Meer nog: Ronse was bij de eersten in Vlaanderen die een regenboogvlag uithing’, herinnert Gregory, algemeen coördinator van de LHBT-jongerenorganisatie Toeterniettoe, zich. ‘Daarvoor zag je de regenboogvlag voornamelijk in grootsteden als Brugge, Antwerpen en Brussel.’
Uitbreiding naar andere gemeenten
Oudenaarde, Brakel en Zottegem namen voor het eerst deel in 2008. De daaropvolgende jaren vulden Kluisbergen (2011), Geraardsbergen (2012), Zwalm (2013), Lierde (2013), Wortegem-Petegem (2013) en Maarkedal (2013) het lijstje aan. Sinds 2015 hangen alle 17 gemeenten in de Vlaamse Ardennen de regenboogvlag aan het gemeentehuis.
Blijvend nood aan LHBT-(jongeren)organisaties
Verenigingen als Toeterniettoe komen op voor de rechten van holebi’s en transgenders en creëren een veilige omgeving via onthaal, activiteiten en (scholen)vorming. ‘Via onze onthaalwerking merken we dat heel wat jongeren in de Vlaamse Ardennen met vragen zitten over gender- en seksuele diversiteit, maar daar niet over kunnen of durven praten met vrienden of familie’, gaat Gregory verder. ‘Daarom willen we de stap naar onze jongerengroep zo makkelijk mogelijk maken. Samen met ons nieuwe logo lanceerden we een website waar elke jongere een account kan aanmaken. Met zo’n account kan je een profiel aanmaken en dat van anderen bezoeken, privéberichten versturen en inhoud en reacties op de site plaatsen. Met het platform willen we jongeren de mogelijkheid geven om voor en na onze activiteiten online contact te houden binnen een veilige omgeving. Het ledenplatform wordt bovendien gemodereerd door vrijwilligers. Zo wordt bijvoorbeeld elke aangemaakte account gecontroleerd voordat die geactiveerd wordt.’ Meer informatie op www.toeterniettoe.be.
De voorbije dagen heeft de veiligheidscel van de Stad Aalst in samenwerking met verschillende experten een ruim scala aan middelen ingeschakeld om de aanhoudende geurhinder in kaart te brengen en te bestrijden. De resultaten van het onderzoek werden overgemaakt aan het parket. Er zijn bijkomende maatregelen gepland om de geurhinder aan te pakken.
Dinsdagnamiddag 2 mei 2017 om 16.45 uur kwam de eerste melding binnen over geurhinder. Brandweerzone Zuid Oost, Lokale Politie Aalst en Eandis kwamen onmiddellijk ter plaatse en onderzochten de oorzaak. De geur vertoonde gelijkenissen met aardgas. De brandweer en Eandis voerden in totaal 112 verschillende metingen uit op aardgas, deze metingen waren allemaal negatief. Al gauw bleek dat de geurhinder afkomstig was uit de riolering.
De daaropvolgende dagen ontvingen Stad Aalst, Brandweerzone Zuid Oost, Lokale Politie Aalst en Eandis 132 meldingen over de geurhinder in de ruime regio van Overhamme, Brusselsesteenweg, Heuvel, Hof Somergem en Langestraat. In totaal is 70 kilometer riolering getroffen door de geurhinder. Dit is 10 % van het totale rioleringsstelsel op Aalsters grondgebied.
De veiligheidscel, onder het voorzitterschap van burgemeester Christoph D’Haese kwam tussen woensdag 3 mei en dinsdag 9 mei 8 keer samen om de situatie op de voet te volgen en de nodige acties te bepalen. Stad Aalst schakelde een team van experten en meerdere laboratoria in om op meer dan 20 plaatsen lucht-, slib- en waterstalen te nemen en te analyseren. Ook Aquafin werd betrokken. De stalen werden op verschillende dagen genomen zowel in het rioolstelsel als in een aantal woningen. Er werden een 70-tal analyses uitgevoerd. De analyses toonden een palet van sterk geurende stoffen aan die niet op natuurlijke wijze in een rioolstelsel voorkomen. De resultaten van de stalen zorgden ervoor dat het onderzoeksgebied heel nauwkeurig afgebakend kon worden.
Brandweerzone Zuid Oost startte vanaf woensdag 3 mei met het spoelen en ventileren van de riolering. De acties van Brandweerzone Zuid Oost verliepen gecoördineerd en in nauw overleg met de laboratoria om de staalnames niet te hinderen en het sporenonderzoek niet te doorkruisen. Daarnaast startte de Lokale Politie Aalst op woensdag 3 mei een buurtonderzoek op om de oorzaak van de geurhinder te achterhalen.
Op basis van de resultaten uit de onderzoeken van de verschillende disciplines van de veiligheidscel en de laboratoria, maakte de Lokale Politie Aalst een samenvattend pv over aan het parket. Verdere informatie over het onderzoek zal gecommuniceerd worden door de parketmagistraat.
De geurhinder kan periodiek nog opflakkeren. De stad raadt bewoners die de geurhinder waarnemen in huis nog steeds aan om watersloten (sifons) van putjes, wasbakken, wasmachines… door te spoelen met water en de woning te ventileren. Bewoners van de getroffen buurt worden schriftelijk gecontacteerd met richtlijnen om de geurhinder te bestrijden.
Het Spaans Grondwettelijk Hof heeft een Catalaanse wet opgeschort die het mogelijk maakt voor autonome regio’s in Spanje om niet-bindende referenda te organiseren. Deze beslissing treft in de eerste plaats Catalonië, dat een nieuw onafhankelijkheidsreferendum in het najaar heeft gepland.
Kamerlid Peter Luykx (N-VA) reageert verbolgen: “Het Spaans Grondwettelijk Hof mengt zich opnieuw in het politiek debat en tracht de autonomie van Catalonië te kortwieken. Zo had men eerder al verboden om nog maar te debatteren over onafhankelijkheid in het Catalaans parlement. Het is duidelijk dat de Spaanse regering het Grondwettelijk Hof blijft gebruiken als een politiek wapen om Catalaanse politici die voor onafhankelijkheid ijveren in het gareel te houden. Ongehoord. De Catalaanse onafhankelijkheidskwestie betreft een politiek debat dat gevoerd moet worden door het volk en zijn verkozenen.”
Europarlementslid Mark Demesmaeker (N-VA) wil dat Europa de nodige stappen onderneemt en het recht op zelfbeschikking vrijwaart: “De Europese Unie is gebouwd op democratische rechten en vrijheden, en moet optreden als een lidstaat die waarden en rechten schendt. Spanje flirt al langer met het schenden van deze waarden en vrijheden, en heeft met deze beslissing een rode lijn overschreden. Vanuit de Europese instellingen verwacht ik dan ook een duidelijk signaal ten aanzien van Spanje. De miljoenen Catalaanse EU-burgers hebben het recht om zich uit te spreken over hun eigen toekomst. In Noord-Ierland kan dat volgens de EU trouwens wél, zo blijkt uit haar richtsnoeren voor de brexit-onderhandelingen.”
Ook Vlaams Parlementslid Jan Van Esbroeck stelt zich vragen bij de rol die het Spaans Grondwettelijk Hof opneemt: “De functie van een Grondwettelijk Hof is om objectief en neutraal te controleren of bepaalde juridische handelingen niet in strijd zijn met de Grondwet. Dit betekent echter niet dat het de handpop van de Spaanse regering moet zijn om haar politieke wil door te drukken. Dergelijke beslissingen tasten de onafhankelijkheid van het Hof aan. Zij zou niet mogen deelnemen aan dergelijke politieke polemieken of het debat rond toekomstige grondwettelijke hervormingen mogen beïnvloeden. Dit brengt de democratie in Spanje verder in gevaar en ondermijnt de verhoudingen tussen Madrid en Barcelona.”
Jubileumeditie familiedag in Ninove voor het goede doel
Op zaterdag 27 mei 2017 verwelkomt De Watergroep jong en oud in Ninove voor een familiedag ten voordele van Kom op tegen Kanker. Op het programma van deze 10de feesteditie staat een echt volksfeest met kinderanimatie, demonstraties door politie en brandweer én optredens van heel wat Vlaamse artiesten.
10de editie
De collega’s van het waterbedrijf De Watergroep in Ninove zijn dit jaar toe aan de 10de editie van hun familiedag ten voordele van Kom op tegen Kanker. Wat 20 jaar geleden startte als een kleinschalig initiatief, groeide intussen uit tot een gevestigde waarde in de Denderstreek met gemiddeld meer dan 2.000 bezoekers. De opbrengst van het evenement gaat integraal naar de organisatie Kom op tegen Kanker.
De familiedag richt zich tot jong en oud. Naast een buffet van Breydelham, kinderanimatie en demonstraties door politie en brandweer, passeren de volledige dag door heel wat Vlaamse artiesten de revue. Op de affiche van deze feesteditie staan opnieuw klinkende namen: De Romeo’s, Christoff & Lindsay (live on tour), Willy Sommers, Lisa Del Bo, Yves Segers, Swoop, Sasha & Davy, De Stoempers, Kurt Crabbé en Herbert.
Samen met de gemeentebesturen
De familiedag ten voordele van Kom op tegen Kanker is een initiatief van De Watergroep in samenwerking met de gemeentebesturen van Ninove, Denderleeuw, Geraardsbergen, Lierde, Haaltert en Herzele en met de politie en brandweer van Ninove. Kaarten zijn te verkrijgen in het sectoraal dienstencentrum Denderstreek (Nederwijk 263 in Ninove) of via de deelnemende gemeentebesturen, die ook busvervoer inleggen naar dit evenement.
Aan elke steunkaart is een tombola verbonden, waarmee dit jaar opnieuw een wagen (Renault Twingo) te winnen is, gesponsord door de Valckenier Groep.
De familiedag is een UiTPAS-evenement. Koop je kaarten via de UiTPAS? Dan spaar je via dit evenement ook een punt op je UiTPAS.
Meer info of kaarten bestellen:
• www.dewatergroep.be/familiedag
• 054 32 38 11
• sdc.denderstreek@dewatergroep.be
• Plaats familiedag: Nederwijk 263, Ninove
Eerste ooievaarsjongen in het nieuwe Zwin Natuur Park (Knokke-Heist) geboren
Het Zwin Natuur Park in Knokke-Heist, dat in juni vorig jaar opende, verwelkomde op zondag 7 mei de eerste ooievaarsjongen. De jongen zijn af en toe zichtbaar vanop de ooievaarstoren, als ze even van onder de vleugels van de oudervogel tevoorschijn komen.
Meer ooievaarsjongen?
Dit jaar zijn er in het Zwin Natuur Park 15 ooievaarsnesten ingenomen. Sinds begin april broeden er verschillende koppels. De broedduur bij ooievaars bedraagt 33 dagen.
Er kan afgeleid worden uit het gedrag van andere ooievaars dat ook op andere nesten jongen geboren werden. Aangezien die nesten zich erg hoog bevinden, is er geen inkijk mogelijk.
Eerste weken cruciaal
Jonge ooievaars zijn vrij klein bij de geboorte en wegen slechts 80 gram. Bij hun geboorte hebben ze een fijne huidbedekking van donsveertjes, die hen nog onvoldoende tegen de koude beschermt. Daarom houden de oudervogels hun jongen de eerste twee weken extra warm onder de vleugels.
De eerste drie weken zijn cruciaal in het leven van een jonge ooievaar. Het broedsucces hangt af van het weer. Koud en nat weer in de eerste levensweken van ooievaars is meestal fataal. In goede weersomstandigheden kunnen er een 20-tal ooievaarsjongen opgroeien in het Zwin Natuur Park. Pas bij het ringen van de ooievaars is er zicht op het broedsucces. Op woensdagnamiddag 14 juni worden de ooievaarsjongen in het Zwin Natuur Park geringd. Vorig jaar werden er 16 jongen uit zo’n 18 bezette nesten geringd.
Al van pup af aan zijn Ethan en zijn hond Bailey onafscheidelijk. Samen groeien ze op en door de jaren heen kan Ethan altijd rekenen op zijn hond: om plezier te maken, voor troost en af een toe ook voor een zetje in de goede richting. Als Bailey in zijn verschillende hondenlevens steeds terugkomt als een andere hond, blijft hij die belangrijke rol vervullen voor zijn baasjes.
Stap voor stap leert hij steeds beter hoe een hond en een mens elkaars leven mooier kunnen maken. Zijn eerste baasje Ethan houdt daarbij altijd een speciaal plekje in Bailey’s hart … en dan komen ze elkaar opnieuw tegen.
A Dog’s Purpose is een hartverwarmende film van dezelfde makers van de klassieker Hachi: A Dog’s Tale (2009). Bekijk het mooie verhaal zelf, nu in de bioscoop!
A Dog’s Purpose – Foto’s: Entertainment One.
Slechts één op de zes automobilisten is op de hoogte van de wettelijke criteria van het dragen van een bril
Unieke BIVV Studie, op aanvraag van Pearle Opticiens, benadrukt het belang van een goed zicht tijdens het autorijden
Je ogen openhouden in het verkeer is essentieel! Hoewel 90% van de informatie in het verkeer visueel is, geeft acht procent van de bestuurders die een bril op sterkte dragen aan niet altijd zijn bril te dragen tijdens het rijden. Het is nochtans zeer belangrijk om een goed zicht te hebben wanneer je aan het stuur zit, dit verzekert een zo kort mogelijke reactietijd in geval van plotse obstakels. Ook is het wenselijk om een aangepaste reservebril of zonnebril op sterkte in de wagen te hebben. In sommige vakantiebestemmingen is dit zelfs wettelijk verplicht.
Het BIVV heeft op aanvraag van Pearle Opticiens een unieke studie tot stand gebracht genaamd: “Experimentele analyse van de impact van beperkte gezichtsscherpte op het rijgedrag via een rijsimulatorexperiment”. De meeste studies met betrekking tot het zicht en rijden zijn gebaseerd op vragenlijsten. Naast een traditionele vragenlijststudie hebben het BIVV en Pearle Opticiens samengewerkt aan een studie die gebruik maakt van een rijsimulator en het mogelijk maakt voor de proefpersonen om een echte rijervaring te beleven met een suboptimaal zicht (5/10) versus een optimaal zicht (10/10) en dit bij goede of slechte zichtomstandigheden, m.a.w., bij daglicht of bij mist. Bij een suboptimaal zicht van 5/10 zie je maar van op 5 meter wat iemand met een optimaal zicht van 10/10 op 10 meter ziet.
Uit deze studie blijkt dat rijden met een suboptimaal zicht (5/10) minder comfortabel, moeilijker en vermoeiender is. Dat leidt tot minder goede inschattingen van verkeerssituaties, een significant tragere reactie op plots remmende voorliggers en een kleinere gekozen afstand tegenover tegenliggers voor manoeuvres, met als gevolg een verhoging van het risico tijdens het rijden, vooral in onverwachte situaties. Zo blijkt dat bij 50 km/u je remafstand bij een suboptimaal zicht, bijna 10 meter langer is dan met een optimaal zicht.
Slechts 4 op 10 rijdt met zonnebril op sterkte:
Slechts 43% van de bevraagde bestuurders1 met correctie gaf aan een zonnebril op sterkte te hebben. Dit zorgt mogelijk voor gevaarlijke toestanden. Indien ze een zonnebril hebben die niet op sterkte is verliezen ze een deel van hun optimaal zicht. Zonder zonnebril rondrijden kan er ook toe leiden dat je door de laagstaande zon verblind wordt. De laatste 5 jaar gebeurden er gemiddeld elk jaar 660 letselongevallen door de laagstaande zon.
Slecht 1 Belg op 6 kent de wettelijke norm voor het zicht tijdens het rijden
Onze wetgeving stipuleert dat bestuurders een binoculaire gezichtsscherpte van ten minste 5/10 moeten hebben. Iets meer dan de helft van de Belgen weet dat er een wetgeving is over dit thema, maar slechts 15% van de ondervraagde Belgen kent expliciet de 5/10 limiet.
In België bestaat er geen verplichting rond het bezit van een reservebril op sterkte. Bestuurders verliezen echter wel eens hun bril of gaan er per ongeluk op zitten. In het buitenland bestaat er in sommige landen een verplichting om een reservebril op sterkte te hebben in de auto. Voor wie deze zomervakantie met de wagen naar het buitenland trekt, moet erop attent zijn dat een dergelijke verplichting in Frankrijk, Duitsland, Portugal, Spanje, Oostenrijk of Zwitserland geldt.
Ann Van De Velde, Marketing Manager bij Pearle Opticiens zegt: “Het is duidelijk dat een aangepaste (zonne-)bril in de auto de veiligheid vergroot, het gemakkelijker maakt om verkeerssituaties in te schatten en zo de rit beduidend comfortabeler maakt. Het is daarom van groot belang om tijdig een aangepaste reservebril en zonnebril op sterkte aan te schaffen vooraleer men op autovakantie vertrekt.”
Karin Genoe, Afgevaardigd bestuurder bij het BIVV zegt: “Rijden met onvoldoende zicht kan grote gevolgen hebben in het verkeer. Daarom is het belangrijk dat iedereen over een optimaal zicht beschikt. Laat je daarom controleren bij een oogarts of opticien. Als je een bril draagt, raden we sterk aan om ook een reservebril of zonnebril op sterkte in de auto te hebben. Zo ben je voorbereid op alle mogelijke situaties op de weg. Natuurlijk geldt deze raad voor een optimaal zicht niet enkel voor autobestuurders, maar voor alle types weggebruikers.”
1*Bevraging brilbezit en brilgebruik in de wagen bij een representatieve Belgische steekproef van 1000 personen. Onderzoek uitgevoerd door het BIVV op aanvraag van Pearle Opticiens in december 2016.