Op zondag 8 september, van 15 tot 18 uur, houdt Oxfam Wereldwinkel Dilbeek, naar jaarlijkse gewoonte een wijnproeverij. Iedereen kan gratis deelnemen en kennis maken met de (h)eerlijke wijnen van de Wereldwinkel. Er kan ook ter plaatse wijn aangekocht worden. De wijnen zijn afkomstig uit Chili, Argentinië en Zuid-Afrika.
Dit jaar wordt de wijnproeverij evenwel ook gekoppeld aan een bierproeverij. Oxfam heeft vrij recent drie fair trade bieren op de markt gebracht onder de merknaam Juste. De bieren (Juste Blond, Juste Dark en Juste Triple) bevatten ingrediënten uit het Zuiden (jasmijnrijst, quinoa, cacao) en lokale hoppe en gerst en worden gebrouwen door een lokale brouwerij (Brasserie des Légendes) op een zeer duurzame manier. Tegelijkertijd kunnen ook twee lokale artsanale bieren (Recordbier van de Orde van de Groene Bel, en Dilleke van brouwerij Angerik) geproefd worden. Korte voedselketen en fair trade gaan hand in hand.
Het loont de moeite om de wijnen en bieren te proeven en kennis te maken met het verhaal erachter. En wie graag de benen strekt kan de wandeling ‘de Blik van Bruegel’ vanaf de Pedemolen meepikken, of een woordje uitleg krijgen van de molenaar terwijl hij zijn demonstratie van de werking van de molen geeft.
De Brusselse gemeente Vorst voert in november voor een proefperiode van een jaar een “evenementzone” in voor automobilistenin de wijken rond Vorst Nationaal. In deze zone zullen concertgangers vijf euro per uur moeten betalen voor een maximale parkeertijd van 4,5 uur tijdens evenementen. “De nieuwe maatregel sluit aan bij het mobiliteitsbeleid dat wij al geruime tijd voeren”, reageert de zaaluitbater.
“Vorst Nationaal heeft sinds de overname door de Sportpaleis Group een zeer doorgedreven mobiliteitsstrategie uitgerold die primair gericht is op een duurzamere “modal shift”. De expertise die de groep opbouwde op de site van het Antwerpse Sportpaleis lag mee aan de basis van het succes van de initiatieven die door Vorst Nationaal werden genomen. Sinds de overname is het aantal bezoekers dat niet met de auto tot in de buurt van Vorst Nationaal rijdt toegenomen van 10 naar 37%. Cijfers die ook duidelijk merkbaar zijn op het terrein”, zegt Jan Van Esbroeck, CEO van Sportpaleis Group.
Sportpaleis Group erkent dat op een beperkt aantal dagen in het jaar (meer bepaald die waarop evenementen voor meer dan 7.000 bezoekers plaatsvinden, zoals uit onderzoek blijkt) er een druk ontstaat op de mobiliteit in de omgeving. Die druk is niet zozeer voelbaar op de verkeerscirculatie, maar eerder op de beschikbare parkeerruimte in een aantal omliggende wijken.
Al een aantal jaar geleden drong Vorst Nationaal er uitdrukkelijk bij de gemeente op aan om betalend parkeren in de ruimere omgeving van de zaal in te voeren, als onderdeel van een totale mobiliteitsstrategie. In eerste instantie is Vorst Nationaal dan ook blij met de maatregel om een “betalende evenementzone” in te voeren. “Sportpaleis Group feliciteert het nieuwe gemeentebestuur voor de snelheid waarmee het deze beslissing heeft genomen, maar heeft toch bedenkingen bij het feit dat dit een maatregel is die enkel op Vorst Nationaal is gericht en niet op andere exploitaties of evenementen die in het Brusselse gewest voor overlast voor de buurt zorgen. Als zaaluitbater veronderstellen we dat we er trots op mogen zijn dat onze zaal werd uitgekozen als ideale testomgeving voor deze vernieuwende aanpak”, vervolgt Jan Van Esbroeck. “Het onderstreept dat onze totale mobiliteitsaanpak als vooruitstrevend wordt beschouwd. We kijken dan ook uit naar de resultaten van dit initiatief.”
Vorst Nationaal beseft dat sommige van haar bezoekers dieper in de portemonnee zullen moeten tasten voor een parkeerplaats. Anderzijds hoopt de zaaluitbater dat de bezoeker, mee door het groeiende bewustzijn over de klimaatsproblematiek, nu nog meer zal kiezen voor de vervoersalternatieven die worden geboden. Deze alternatieven leveren een gelijkwaardig of soms zelfs hoger comfort op, vaak tegen een veel lagere kostprijs, en zijn bovendien veel groener en duurzamer van aard.
GOEDKOOP EN DUURZAAM MET EVENT PASS EN BRAVO! TICKET
Bij elk ticket voor Vorst Nationaal is een STIB Event Pass inbegrepen. Dit geeft recht op het vrije gebruik van alle STIB-vervoersmiddelen, inclusief die vanop de diverse omliggende Park & Rides. Er zijn twee STIB-haltes op een paar honderd meter van de zaal (meer info: http://www.vorst-nationaal.be/nl/mobiliteit/eventpass). Vorst Nationaal zorgt ervoor dat trams en bussen naar en van Vorst Nationaal worden versterkt vanuit Brussel-Zuid en de Park & Ride Stalle.
Een onlangs gelanceerd initiatief is het Bravo! Ticket in samenwerking met NMBS. Bezoekers reizen voortaan voordelig voor de helft van de prijs met de trein naar en van Vorst Nationaal van eender waar uit België. Het station Vorst-Oost ligt op amper vijf minuten stappen van de zaal. Vanuit Brussel-Zuid kan vlot worden overgestapt op de STIB-tram waarvoor de Event Pass kan worden gebruikt. Zowel vanuit Vorst-Oost als vanuit Brussel-Zuid vertrekken er na afloop van de evenementen (meestal tussen 22.00 en 22.30 uur) nog heel wat treinen naar verschillende bestemmingen in het land. (Meer info: http://www.vorst-nationaal.be/nl/mobiliteit/bravo-ticket)
Daarnaast moedigt Vorst Nationaal ook de verplaatsingen te voet, met de (deel)fiets of met de step aan (een fietsparking werd onlangs geïnstalleerd) en faciliteert het die via de Kiss & Ride-zones. De zaal stelt haar bezoekers ook voor om gebruik te maken van het carpoolsysteem van Eventpool. (Meer info: http://www.vorst-nationaal.be/nl/mobiliteit/met-de-auto)
In samenspraak met Audi biedt Vorst Nationaal bij de meeste concerten betalende parkeerplaatsen aan in de Audi-parkeertoren op de hoek van de Tweede Britse Legerlaan en de Abdisssenstraat. Van hieruit is het voor de bezoekers slechts een 10-tal minuten wandelen naar de zaal.
“De nieuwe maatregel die door de gemeente Vorst wordt ingevoerd komt voor ons niet als een verrassing. Hij sluit aan bij het mobiliteitsbeleid dat al geruime tijd door onze zaal wordt gevoerd”, zegt venue manager Coralie Berael. “We hopen dan ook dat de invoering van de “evenementzone” ertoe zal leiden dat nog meer concertgangers van onze mobiliteitsinitiatieven gebruik gaan maken, zodat een uitje naar Vorst Nationaal een feest blijft voor onze bezoekers en tegelijk de harmonie van de zaal met de buurt verder wordt versterkt”.
Peter Luts en Nederlandse Celine Forêt scoren internationale aandacht met ‘One Of These Nights’
Je moet de Limburgse dj-producer Peter Luts niet meer leren hoe je internationale hits scoort, want met zijn brede muzikale bagage eet, ademt en leeft hij voor de muziek. Met Lasgo, Ian Van Dahl,AnneGrace en zijn clubprojecten Groovewatchers, Nu-Gen en Heliac scoorde hij dikke hits, maar de grootste hit zou hij wel eens kunnen scoren met zijn nieuwste single ‘One Of These Nights’. Peter Luts trekt de internationale kaart, samen met de Amsterdamse singer-songwriter Celine Cairo die als (Celine) Forêt meewerkt aan zijn nieuwste track ‘One Of These Nights’, een single die vrijdag internationaal is verschenen en op een paar dagen tijd een paar duizenden Spotify-streams scoorde.
Peter Luts: “Be Yourself en CTM Publishing organiseerden een tijdje geleden een schrijverskamp in Amsterdam en daar heb ik Celine Cairo voor het eerst ontmoet. Een rasechte Amsterdamse die in 2013 al een album opnam met de Britse artiest/producer Fink. Na twee succesvolle EP’s volgde in 2016 haar groots klinkende synth-pop debuutalbum ‘Free Fall’, dat ze in Los Angeles opnam met producer Bill Lefler. In Nederland maakte ze met haar vijfkoppige band inmiddels een tournee langs de grootste clubs. Ze stond op Eurosonic Noorderslag, won de Zilveren Notenkraker, speelde in Paradiso, Bitterzoet en het Amsterdamse Concertgebouw. Het mooie is dat je dit veelzijdige talent niet in één vakje kan duwen.
De basis van ‘One Of These Nights’, een soulvolle toplijn gecombineerd met een doordringende, radiovriendelijke House piano-groove was al klaar na onze eerste ontmoeting. De voorbije maanden hebben we de tijd genomen om het nummer af te werken en vrijdag kwam hij uit als de nieuwe Peter Luts featuring Forêt. Ja, de verwachtingen zijn hooggespannen door de good vibes die we krijgen uit het buitenland. Mijn manager Stijn zei me gisteren nog dat het lang geleden is dat iedereen in zijn groot buitenlands netwerk zo unaniem enthousiast reageert op een track. ‘One Of These Nights’ is inderdaad radiovriendelijk. We zitten met een derde hittegolf, dus voeg deze track onmiddellijk toe aan jouw lijstje Spotify- en iTunes-favorieten, want deze track is bijzonder geschikt voor een broeierige (na) zomeravond.”
In zijn wekelijks radioprogramma op Versuz Radio én in zijn VOYAGER-radioprogramma, dat in meer dan 10 landen wereldwijd wordt uitgezonden , programmeerde Peter Luts zijn nieuwe single: “Ik ben heel benieuwd naar de reacties van mijn luisteraars, die doorgaans snel reageren op wat ik maak. Het mooie is dat ze altijd eerlijk zijn wat mij sterker maakt als dj-producer, want ik leer nog elke dag bij.”
‘One Of These Nights’ van Peter Luts featuring Forêt verscheen international op het Be Yourself-label en is digitaal beschikbaar.
Een paar jaar geleden vonden gewaardeerd drummer Ton Dijkman (Barry Hay, Thé Lau, Paul Carrack) en Hammond organist Nico Brandsen (Kane, IlseDeLange) elkaar bij Vintage Future. De twee muzikanten die al jaren samenwerken aan songs, beats en sounds deelden hun liefde voor muziek en hun verhaal kwam in een stroomversnelling na een ontmoeting met de ravissante, multi-getalenteerde zangeres Mell. Drie jaar later vond de band, na een geslaagde try-out tour langs alle toonaangevende Nederlandse muziekcafé’s, haar unieke live vorm. Op hun eigen label brachten ze in 2016 een eerste single uit, ‘Call My Name’. NPO Radio 2 bombardeerde hen meteen als ‘Nieuwe Naam’ en ook de 2de single ‘High On Love’ werd goed opgepakt, net als ‘Central Station’, een single die hen de status van ‘Topsong’ opleverde.
Zangeres Mell is een onwaarschijnlijk groot en veelzijdig talent. Op het gelijknamige debuutalbum ‘Mell & Vintage Future’ staat ‘I Like It’, een geweldige song die de band als eerste single in Vlaanderen uitbrengt. Met haar krachtige stem kruipt Mell onder je huid, terwijl Vintage Future haar met subtiele grooves en hartverscheurende Hammond-partijen ondersteunt. “We kregen zoveel reacties uit Vlaanderen dat mensen gecharmeerd waren door deze stijlvolle Soul Popsong, dat we besloten om dit liedje effectief uit te brengen als single en te promoten in Vlaanderen. Binnenkort zakken we af naar onze zuiderburen en ik moet zeggen dat we hier met onze band ook graag wat festivals willen spelen volgende zomer. Optreden met onze band is het liefste wat we doen en het werkt ook, want na afloop worden we vaak bedolven onder de complimenten en krijgen we een massa waardering van het publiek”, zegt Mell enthousiast.
‘I Like It’ van Mell & Vintage Future verscheen op Zip Records en is digitaal beschikbaar.
29ste Parkies-concerten braken het record van 250.000 bezoekers: “Cookies And Cream en Belle Perez trokken veel volk, maar Willy Sommers spande de kroon en trok 15.000 enthousiastelingen.”
(c) Mathias De Bock (framedbyMatt)
Na 7 weken viel eind vorige week het doek over De Parkies. De 29ste editie, goed voor meer dan 108 gratis concerten verspreid over 15 locaties in Vlaanderen, noteerde met meer dan 250.000 bezoekers een nieuw record. Organisator Jeffrey Vanhaeren van VZW Divers is bijzonder tevreden: “De Parkies XL-edities in Knokke-Heist en Kappelen waren met Cookies And Cream goed voor meer dan 4000 bezoekers per concert. Beringen nam dit jaar de plaats in van Hasselt en de nieuwkomer heeft sterk gepresteerd. Elke week vonden meer en meer mensen de weg naar het Park van Beverlo. Dat barstte letterlijk uit zijn voegen toen Kate Ryan en De Mens er op het podium stonden. Belle Perez trok in Sint-Niklaas meer dan 4000 bezoekers, maar tussen Fixkes, Tom Helsen en Guy Swinnen, was Willy Sommers dé absolute revelatie. Willy is na zijn doortocht van vorig jaar op Pukkelpop gigantisch populair. In Maasmechelen braken we hét record in opkomst en omzet, en lokte Willy meer dan 5000 muziekliefhebbers. Ook in Waregem en Sint-Niklaas liep het storm voor de populaire zanger, waardoor hij op ons festival met zijn liveband speelde voor meer dan 15.000 mensen.”
Na 29 edities blijven De Parkies groeien in populariteit en belangstelling. Een verklaring voor het aanhoudende succes ligt volgens Jeffrey Vanhaeren in een aantal factoren: “We blijven investeren in artiesten en omkadering, samen met de steden, de gemeenten en onze partnes. De Parkies zijn de laatste jaren uitgegroeid tot het grootste, kleinste familiefestival. Jong en oud verbroederen voor het podium, spreken af om samen iets te gaan drinken en te genieten van de optredens, en nu moet ik zeggen dat we dit jaar weer een ijzersterke, gevarieerde line-up hadden.”
(c) Mathias De Bock (framedbyMatt)
Parkies-programmator Tim Pijpen (Nextar): “De voorbije dagen kregen we toffe mailtjes van o.a. Metejoor, Kate Ryan, De Mens en nog een rits artiesten die ons hebben bedankt voor de mooie muziekavonden die ze op De Parkies mochten beleven. Nieuw dit jaar was dat we op sommige avonden niet één maar twee optredens hadden, waardoor we heel wat jonge artiesten (o.a. The Starlings, Nina Butera, OT) en stand-up comedian Bert Gabriëls de kans gaven om in het voorprogramma te staan van de gevestigde waarden. Dit gegeven is zeker voor herhaling vatbaar en gaan we volgend jaar verder uitbreiden.”
Zomerhit
De Parkies en programmator Tim Pijpen hebben een sterke feeling voor wat er muzikaal kan werken. “Mathias Vergels, die vorige week drie Zomerhit-nominaties had en de prijs van ‘Solo artiest’ mee naar huis nam, stond vorig jaar al met zijn liveband op ons podium. Dit jaar waren 6 Parkies-artiesten (Metejoor, De Geest, Belle Perez, Kate Ryan, OT en The Starlings) goed voor 7 Zomerhit-nominaties en dan moet je weten dat wij in mei onze programmatie hadden afgerond en de nominaties pas in juli werden bekendgemaakt. Het advies en de kennis van zaken van de verantwoordelijke mensen binnen de steden en gemeenten in verband met het programma was voor ons dit jaar weer een enorme meerwaarde. Het is een luxe om met zo’n gedreven mensen te kunnen samenwerken. Volgend jaar bestaan De Parkies 30 jaar, leggen we de lat weer een beetje hoger en proberen we de sterke, succesvolle programmatie van dit jaar opnieuw te overtreffen. Een hele uitdaging, maar we zijn alvast begonnen met het werk.”
Herbruikbare bekers
Tot slot focust Steve Vanhaeren van de organiserende VZW Diverse graag nog eens in op de herbruikbare bekers. “Dit jaar werden ze gebruikt in Genk, De Haan en Waregem en volgend jaar maken ze hun opwachting op alle Parkies-concerten. Er lag minder afval op de grond en bij de cateraar bleven enkel kartonnen verpakkingen achter en houten vorkjes die netjes werden verzameld in de talrijke vuilbakken op het terrein. Ook in 2020 blijven we inzetten op het mileu en schrijven we verder aan het verhaal van ‘zero plastic.”
Deep Bridge was prominent aanwezig op de Antwerpse Cultuurmarkt: “Een unieke kans om dank u te zeggen aan ons publiek en hen heel nauw te betrekken bij ons huis.”
(Foto: Deep Bridge)
In Antwerpen kon je gisteren terecht op de Cultuurmarkt en daar palmde theaterproducent Deep Bridge, net als de voorbije jaren, op een sympathieke manier de Handschoenmarkt in. Naast de kindergrime en kleursessies, had het jonge publiek ook veel aandacht voor de doortochten van Sneeuwwitje (Maureen Vanherberghen), Assepoester (Helle Vanderheyden) en Titus en Fien (Laurenz Hoorelbeke en Jasmine Jaspers). Op het podium op De Groenplaats en op de stand trok Daisy Thys de aandacht voor de najaarsproductie ‘La Cage Aux Folles’ en werd er luidkeels meegezongen met Tinne Oltmans, Ann Van Den Broeck en Helle Vanderheyden, de cast van ‘MAMMA MIA!’. Een verrassende gast was Christoff die, ondanks zijn erg drukke agenda, toch present tekende om ‘The Christmas Show’ te promoten.
(Foto: Deep Bridge)
“De Cultuurmarkt is een tof initiatief dat, ondanks het warme weer, opnieuw 130.000 bezoekers lokte. We gebruiken deze gelegenheid om ons nieuwe theaterseizoen voor te stellen en we geven onze bezoekers de kans om voordelig tickets te kopen. De cijfers maken duidelijk dat dit wordt geapprecieerd, want we verkochten de dag zelf én vandaag bijzonder veel tickets”, klinkt het bij de theaterproducent.
Jeugd
Deep Bridge investeert in talent en geeft graag kansen aan de jeugd. Wannes Lacroix, die tweede werd in meest recente editie van The Voice van Vlaanderen, schittert op 22 december in de Antwerpse Lotto Arena tijdens ‘The Christmas Show’, waar hij het podium deelt met Christoff en musicallegende Hans Peter Janssens. Ook voor de enthousiaste leerlingen van The Musical Aacademy was de Cultuurmarkt een voltreffer. Ze hadden een eigen plek in de programmatie en stonden op het einde van de dag samen met hun grote voorbeelden op het podium van de ‘Musical Sing-A-Long’.
De musicalmedley op het einde van de dag werd bijzonder enthousiast onthaald. De Handschoenmarkt stond afgeladen vol toen Tinne Oltmans, Ann Van Den Broeck, Helle Vanderheyden, Laurenz Hoorelbeke, Jasmine Jaspers, Daisy Thys, Matthew Michel en Charlotte Campion met heel wat enthousiaste collega’s, begeleid door een live band, een half uur lang musicalhits zongen met het publiek.
“We willen iedereen bedanken die onze stand bezocht en die kaartjes kocht voor één van onze vele producties. Samen met de cast en onze medewerkers zorgen we straks voor een warme winter en een heerlijk voorjaar”, klonk het bij de voltallige ploeg van Deep Bridge.
Het volledige seizoen van Deep Bridge vind je op www.deepbridge.be. Wie zich registreerde op de stand en voor dinsdagavond tickets bestelt, geniet nog van de extra Cultuurmarkt-korting.
-Blankenberge 22 augustus 2019- Vandaag werd in Blankenberge de cast van de nieuwe revueshow 2019 voorgesteld. Deze voorstelling vond plaats in de Saveryzaal van het Casino. Het was Kobe van Herwegen die de eer had om de artiesten één voor één op het podium te roepen, telkens met een applaus van de aanwezige persmensen. Dat was zo voor Dirk Van Vooren, Britt Van Der Borcht, Patrick Onzia, Ann Van Den Broeck, Laurenz Hoorelbeke, Hlle Van derheyden maar het meeste applaus ging toch naar de mysterie gast van de revue niemand minder dan Luc Caals.
Het was ook Luc en Dirk die samen op de knop drukten op het podium en zo de titel van de nieuwe winterreveu “EXTRA LARGE” deden oplichten. Regisseur Stany Crets belooft een verrassende feesteditie waarbij alle registers worden open gezet om er een legendarische belevenis van te maken. Orkest, muziek, humor, show… krijgen allemaal een extra dimensie. Niet toevallig werd er voor deze plek gekozen om de nieuwe winterrevue voor te stellen. De Saveryzaal was de revuetempel in Blankenberge waar heel wat bekende artiesten op de planken stonden, en ook de locatie waar het legendarische, komische duo “Caals & Van Vooren” in 2006 voor de laatste keer samen schitterden in een revue.
De plaats dus om het succesvolle duo te herenigen. Voor actrice Helle Vanderheyden meteen ook haar debuut in de winterrevue. Geen winter in Antwerpen zonder een WINTERREVUE! Traditiegetrouw creëert regisseur Stany Crets deze winter een wervelende show in Theater Elckerlyc, en dat voor maar liefst de vijfde keer. De ultieme feesteditie! Dit seizoen zal alles dan ook nog groter én nog spectaculairder zijn: meer muzikanten, meer voorstellingen, meer glitter, meer glamour, meer humor, meer pluimen, … Kortom, deze editie wordt EXTRA LARGE! De vorige editie lokte maar liefst 10.000 enthousiaste bezoekers. De verwachtingen voor dit jaar zijn dus hoog gespannen zeker met de hereniging van Caals en Van Vooren.
Toen we later de gelegenheid kregen om beide heren aan de tand te voelen konden we vaststellen dat ze mekaar nooit uit het oog waren verloren; en dat zowel Luc als Dirk naar het werk van mekaar kwamen kijken. De reden dat ze er in 2006 mee stopten had niets te maken met onderling dispuut of wat dan ook, maar wel met het feit dat jaarlijks twee shows in elkaar boksen wat veel werd. Vandaar dat er in alle vriendschap in de zomer van 2006 een punt werd gezet achter de succesvolle samenwerking van het duo tot vandaag dus. Want in de Winterrevue “Extra Large” zullen ze terug als de Vlaamse “Dikke en de Dunne” te zien zijn. Beide heren hebben geen probleem met die uitspraak en vinden het zelfs een eretitel.
Op de vraag of ze er geen probleem mee hadden dat iemand anders nu de teksten schreef antwoorden beiden negatief. Wel zijn ze enorm benieuwd naar wat regisseur Stany crets hen zal voorschotelen. Maar, zo ging dirk verder het zal humor zijn met een Cretssausje over. Op de vraag of ze het zagen zitten om na de revue terug samen op te treden als komisch duo bleven zowel Luc als Dirk het antwoord schuldig. Alleen Luc zei dat er nog geen plannen in die richting bestonden en dat hij het bekeek dag per dag. Daarmee waren onze belangrijkste vragen gesteld en beantwoord. Wij willen alvast beide heren danken voor het aangename gesprek.
Nog enkele practica:
WINTERREVUE 2019 – EXTRA LARGE vanaf 13 december 2019 in Theater Elckerlyc. Een productie van Theatertainment.
Regie: Stany Crets – Choreografie: Laurent Flament – Live orkest o.l.v. Eric Melaerts – Styling: Griet Van Landeghem
Met Dirk Van Vooren, Britt Van Der Borght, Patrick Onzia, Ann Van den Broeck, Laurenz Hoorelbeke, Helle Vanderheyden en special guest Luc Caals
Locatie: Theater Elckerlyc – Frankrijklei 85-87 te Antwerpen.
– Bel onze ticketservice TICKETBALIE op 070 691 002 (max 0,30 euro/minuut) open van maandag t/m vrijdag van 10u tot 18u.
– Ga langs bij de ticketbalie van MEDIA MARKT. Daar kunt u zelf uw plaatsen bepalen en de tickets meteen mee naar huis nemen. MEDIA MARKT – De Keyserlei 58/60 – 2000 Antwerpen – open van maandag t/m zaterdag van 9u30 tot 19u.
– Ga langs bij de ticketbalie van INFO CULTUUR ANTWERPEN – Wisselstraat 12 (hoek Grote Markt) – 2000 Antwerpen – Open op vrijdag en zaterdag van 10u tot 17u.
– Kom naar de ticketbalie van THEATER ELCKERLYC één uur voor aanvang op de dag van de voorstelling.
Data: van vrijdag 13 december 2019 tot en met zondag 12 januari 2020. Feestelijke voorstelling voor genodigden en pers op zaterdag 14 december 2019 om 20u00.
Tarieven: voordelige tarieven in 4 categorieën, reeds vanaf 29 euro, inclusief reservatie- en exclusief order- en verzendingskosten.
Geniet voor de voorstelling van het menu aan de prijs van 69 euro pp in het WINTERREVUE POP-UP RESTAURANT. Er kan ook op oudjaar gereserveerd worden voor de WINTERREVUE. Gegarandeerd een spetterend feest met heerlijk diner en afterparty tot 4 uur.
Niet enkel bedrijven, maar ook families en vriendengroepen zien deze show als hét ideale avondje uit, en daar doet producent Theatertainment graag het nodige voor. Ze halen dan ook alles uit de kast om er een unieke belevenis van te maken. Het publiek wordt ter ere van de feestdagen rijkelijk getrakteerd op een grote portie “feel good” in deze doorwinterde traditie vol glitter en glamour. De energie zal van het podium spatten, en het publiek rechtstreeks aansteken met de vrolijke stemming die de eindejaarsperiode alleen maar feestelijker maakt.
Zelfs na het succes van films als ‘The Greatest Showman’ en ‘La La Land’, blijft ‘The Sound of Music’ met een straatlengte voorsprong de allergrootste musicalfilm. Jong en oud zitten elk jaar tijdens de kerstperiode voor het scherm gekluisterd om opnieuw mee te genieten van de avonturen van de familie Von Trapp.
Maar de échte beleving van deze klassieker vind je in het theater. In 2009 liepen de theaters vol voor Deborah De Ridder. De winnares van het VTM-programma ‘Op zoek naar Maria’ schitterde aan de zijde van een fenomenale Kapitein Von Trapp, neergezet door Peter Van de Velde. Vijf jaar geleden was ‘The Sound of Music’ opnieuw een voltreffer met o.a. Kürt Rogiers en Charlotte Campion. “We zijn al een tijdje bezig met de voorbereidingen en de komende weken maken we het creatieve team en de cast bekend. Het wordt een volledig nieuwe versie, zonder afbreuk te doen aan het verhaal en het unieke kader waarbinnen deze prachtige gezinsmusical zich afspeelt”, klinkt het bij de theaterproducent.
‘The Sound of Music’ vertelt het verhaal van Maria, die zich niet kan aanpassen aan het kloosterleven en de opdracht krijgt van Moeder Overste om als gouvernante te werken bij de Familie Von Trapp. Daar komt ze er al snel achter dat de zeven kinderen van Kapitein Von Trapp onder een te streng regime leven. Wanneer de Kapitein een tijd van huis is, laat Maria de kinderen weer opbloeien. Het hartverwarmende verhaal en liedjes als ‘Do Re Mi’, ‘My Favorite Things’ en ‘Edelweiss’ maken ‘The Sound of Music’ tot een klassieker die je simpelweg niet mag missen
‘The Sound Of Music’ speelt try-outs in Capitole Gent vanaf 27 november 2020 en gaat in première op zaterdag 6 december 2020 in Stadsschouwburg Antwerpen. Tickets zijn te koop via www.deepbridge.be, en kosten tussen 29 en 74 euro.
Op het strand van Oostende bouwden 40 artiesten het grootste Zandsculpturenfestival ter wereld, met als thema ‘De Stad van je Dromen’. Ze gebruikten hiervoor maar liefst 240 vrachtwagens zand. Het festival is deze zomer niet minder 10.000 m² groot, met een wandelparcours van 1 kilometer lang, doorheen ruim 65 scènes of 150 zandsculpturen van 2 tot 12 meter hoog. Deze zomer zijn er artiesten uit Australië, Amerika, Rusland, Spanje, Italië, Duitsland, Ukraine, Polen en Frankrijk.
Ze verbleven 1 maand in Oostende voor de opbouw van het festival. Samen aten ze maar liefst 3.600 maaltijden en sliepen ze 1.200 nachten in een hotel dichtbij het strand. Samenwerken met professionele kunstenaars uit verschillende continenten zorgt voor een aangename subcultuur. De artiesten wisselen ervaringen, technieken en materialen uit, wat zorgt voor gedetailleerde en oogstrelende kunstwerken van groot formaat. Zo kan je er ook de afgebrande Notre Dame (Parijs) in al zijn glorie bewonderen, voorwaar een streling voor het oog.
Het festival werd opgebouwd uit 240 vrachtwagens speciaal aangevoerd zand.
Het zand is afkomstig uit een grot in de Ardennen. Dit jonge zand is slechts 50 miljoen jaar oud, en heeft de zee nooit gezien. Oorspronkelijk is het goudkleurige zand afkomstig uit de bergriviertjes van de Franse Alpen, en 50 miljoen jaar later bevindt het zich in een zandgroeve in hartje Waals-Brabant. Strandzand kunnen ze hier niet gebruiken, dit maritieme zand heeft door het eeuwenlange rollen met eb en vloed, z’n oorspronkelijke vorm en kleur verloren, vergelijk het met dobbelstenen en knikkers. Deze kleine, ronde korrels laten zich niet meer stapelen. Het grottenzand dat wordt gebruikt heeft een hoekige korrel en bevat veel klei, en klei heeft de eigenschap dat het uitdroogt in de zon.
Dit zorgt er voor dat de zandsculpturen bij een warme en zonnige opbouw bijna verstenen. Hoe méér zon er schijnt aan zee, hoe harder de beelden worden op het strand. Zo zijn de kunstwerken beschermd tegen alle weersomstandigheden.Bij een warme zomer wordt het festival zelfs automatisch verlengd tot eind september. Doch zagen we hier en daar al delen van sommige kunstwerken die reeds te lijden hadden van wind en regen.
Niet alleen kan je de stad van je dromen ontdekken maar er is ook plaats gereserveerd voor verschillende beroepen. Van psychiater tot boerin je vindt het er allemaal. Maar ook de legendarische vistrap in Oostende werd in een sculptuur verwerkt. We zagen ook een oorspecialist, een bloeddonor kortom de volledig medische wereld is ook te bewonderen in Oostende. Ook voor de politie is een speciale sculptuur ontworpen inclusief het kantoor. (zie foto).
Bereid je voor op een ontdekkingsreis in een zandstad van ruim 10.000 m². Het wandelparcours van 1 kilometer neemt je mee langs 150 zandsculpturen.
De 65 scènes zijn speciaal gebouwd in het 16/9 formaat van je smartphone voor de ultieme vakantiefoto. De reusachtige taferelen van 2 tot 12 meter hoog zijn bestand tegen alle weersomstandigheden. Het speciale zand dat wordt aangevoerd uit de Ardennen is gedurende de wintermaanden veilig opgeslagen in de haven van Oostende. Elke zomer koopt de organisatie van het festival zand bij. Zo wordt het festival elk jaar groter. Het Zandsculpturenfestival in Oostende staat vermeld in het Guinness Book of Records als grootste festival in z’n soort sinds 2010. Het festival werd eerder in 2004 ook al eens vermeld in het boek met het hoogte zandsculptuur ter wereld.
We mogen België dus gerust de koploper noemen van deze kunst, weliswaar met beperkte houdbaarheidsdatum. Van deze vergankelijke kunst bewaren we enkel onze herinnering als souvenir, en ons mooiste zomerfoto’s … Ontdek deze bijzondere tentoonstelling op het Groot Strand van Oostende. Want in een droomstad schuilt er om elke hoek een verrassing! Speciaal aangelegde paden maken het festival volledig toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Honden aan de leiband zijn toegelaten. Het nemen van foto’s en video’s voor privégebruik is toegelaten. Op vertoon van een BNP Parisbas Fortis bankkaart aan de kassa van het festival geniet je 2 euro korting per persoon. Dit voordeeltarief is geldig voor max. 5 gezinsleden en beperkt tot 10 euro korting per gezin.
Wie deze kunst met grote K nog wil gaan bekijken heeft nog tijd tot en met zondag 29 september 2019, elke dag doorlopend van 10 tot 19u. Je hoeft niet te reserveren en koopt ticket aan de kassa van het festival. In elk Belgisch Station en online op de website van NMBS kan je voordelige B-Dagtrips bestellen (trein H/T + toegang). Ook met de Kusttram Pluskaart reis je veilig en voordelig tot in Oostende.
Music Hall brengt vanaf 14 november 2019 de avonturen van het dappere weesmeisje Annie op de planken. De nieuwe Vlaamse versie van deze gekoesterde Broadway-klassieker zal spelen in Kursaal Oostende, Capitole Gent en Stadsschouwburg Antwerpen.
( Foto: Music Hall – Links: Josefien Derijcke – rechts: Chaya Van Mol)
Dat Josefien Derijcke (12 jaar – Kalmthout) en Chaya Van Mol (12 jaar – Ittre) afwisselend in de huid van het pittige weesmeisje Annie zullen kruipen, werd eerder al bekendgemaakt, maar er zullen nog 10 kleine sterren de kans krijgen om te schitteren als weeskindjes naast Annie.
We stellen ze graag kort al even aan u voor:
Kindercast ‘Annie, de Musical’
Vlaams-Brabant
Fien Vosters – 8 jaar – Tielt-Winge
(Foto: Music Hall)
Oost-Vlaanderen
Ayco Vanderkelen – 11 jaar – Voorde (Ninove)
(Foto: Music hall)
West-Vlaanderen
Norah Vandenbogaerde – 10 jaar – Kortrijk
(Foto: Music Hall)
Antwerpen
Amber Metdepenningen – 8 jaar – Hemiksem
(Foto: Music Hall)
Ysabel Pang – 10 jaar – Mortsel
(Foto: Music Hall)
Felix Elsen – 10 jaar – Zoersel
(Foto: Music Hall)
Amy Quick – 11 jaar – Brasschaat
(Foto: Music Hall)
Romy Van Minnebruggen – 11 jaar – Brasschaat
(Foto: Music Hall)
Robbe De Villa – 11 jaar – Hoevenen
(Foto: Music Hall)
Cato Faes – 10 jaar – Lier
(Foto: Music Hall)
Praktisch
‘Annie, de Musical’
Kursaal Oostende
Donderdag 14 november 2019 – 20u (avant-première)
Vrijdag 15 november 2019 – 20u (avant-première)
Zaterdag 16 november 2019 – 20u (première)
Zondag 17 november 2019 – 15u
Capitole Gent
Woensdag 20 november 2019 – 14u30
Woensdag 20 november 2019 – 20u
Donderdag 21 november 2019 – 20u
Vrijdag 22 november 2019 – 20u
Zaterdag 23 november 2019 – 20u
Zondag 24 november 2019 – 15u
Stadsschouwburg Antwerpen
Dinsdag 18 februari 2020 – 20u
Woensdag 19 februari 2020 – 20u
Donderdag 20 februari 2020 – 20u
Vrijdag 21 februari 2020 – 20u
Zaterdag 22 februari 2020 – 15u
Zondag 23 februari 2020 – 15u
Dinsdag 25 februari 2020 – 15u
Woensdag 26 februari 2020 – 15u
Donderdag 27 februari 2020 – 20u
Vrijdag 28 februari 2020 – 15u
Zaterdag 29 februari 2020 – 15u
Zaterdag 29 februari 2020 – 20u
Zondag 1 maart 2020 – 15u