Vlaanderen moet blijven inzetten op de fiets

fietsenWeek van de Mobiliteit – Vlaanderen moet blijven inzetten op de fiets als volwaardig vervoersmiddel

Tijdens de Week van de Mobiliteit wordt er volop aandacht geschonken aan alternatieve vervoersmiddelen zoals het autodelen, -ruilen of -swappen, het openbaar vervoer en de fiets. Vlaams Volksvertegenwoordiger Dirk de Kort wil de fiets echter niet als een alternatief maar als een volwaardig transportmiddel zien. Hij roept de nieuwe minister van mobiliteit op om zijn fietsresolutie uit 2013 ter harte te nemen en verder volop in te zetten op comfortabele en veilige fietsruimte.

De discussie over het Oosterweeldossier toont nog maar eens aan hoe belangrijk het is om verkeer van de weg te halen. Hier ligt een groot potentieel voor de fiets. Dirk de Kort wijst daarbij op de mogelijkheden die fietssnelwegen creëren voor woon-werkverkeer: “Naast de spoorweg van lijn 12 is er al een fietssnelweg gerealiseerd (Hoogstraten-Brecht-Wuustwezel-Brasschaat-Schoten-Antwerpen). Het succes ervan toont ons dat we hierin moeten blijven investeren.”

Dirk de Kort ijvert al langer voor de erkenning van de fiets als volwaardig vervoersmiddel. Zo lanceerde hij al in oktober 2013 de fietsresolutie in het Vlaams Parlement, samen met o.a. collega Karin Brouwers.

Intussen groeide Vlaanderen uit tot de derde fietsregio in Europa, na Nederland en Denemarken. De investeringen die de voorbije legislatuur werden gedaan, zijn daar niet vreemd aan. Honderden kilometers nieuwe en vernieuwde fietspaden, fietsbruggen, -tunnels en -snelwegen zorgen voor een directe, comfortabele en veilige verbinding voor zowel korte als lange fietsverplaatsingen. En in rechtstreekse opvolging van de fietsresolutie werd vorige legislatuur in de schoot van de VVSG het Fietsberaad opgericht, een kenniscentrum voor lokale besturen om een beter fietsbeleid in elke gemeente uit te werken.

“Ik ben ervan overtuigd dat de fiets de plek van een tweede gezinswagen kan innemen. Het uitgebreide aanbod van fietsen maakt ze multi-inzetbaar. Boodschappen doen met de transportfiets bijvoorbeeld, of woon-werkverkeer over langere afstanden met de elektrische fiets”, aldus Dirk de Kort, “ik ga er dan ook vanuit dat de nieuwe minister van mobiliteit de fietsresolutie niet links laat liggen. Net als zijn voorganger moet hij volop inzetten op initiatieven die de fiets in Vlaanderen de ruimte geeft die hij verdient en hem erkennen als volwaardig onderdeel van de strategie om de fileproblematiek in Vlaanderen te verlichten.”

De fietsresolutie van 23 oktober 2013 vindt u hier terug: http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2013-2014/g2251-2.pdf

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here