Vliegtuigcrash: samenvatting van zorgwekkende situatie

Vliegtuigcrash: Wat als het vermoeden ‘onweerlegbaar’ wordt?

Het bericht van vorige week, dat boven het Oekraïense rebellengebied (per vergissing?) een passagiersvliegtuig werd neergeschoten, duwde de miserie m.b.t. het Israelisch-Palestijns conflict op de achtergrond. (en zal dat waarschijnlijk nog meerdere dagen doen).

putinHet ziet er naar alle waarschijnlijkheid naar uit dat de pro-Russische rebellen verantwoordelijk zijn voor het neerhalen van het Maleisische passagiersvliegtuig. Afgezien van de vrees dat dit desgevallend de reputatie van de rebellen niet bepaald ten goede zal komen, komt daardoor ook hun beschermheer in het Kremlin in nauwe schoentjes te staan.

Uiteraard ontkenen de opstandelingen dat zij iets met het neerstorten van het toestel van doen hadden, maar die bewering wordt totaal ongeloofwaardig gemaakt doordat enkele minuten na het neerhalen van het passagiersvliegtuig de rebellenleider Igor Strelkov via Twitter fier triomfeerde dat zijn luchtafweer bij Torez zojuist een Antonov 26 had neergeschoten. “We hadden ze toch gewaarschuwd: niet in ons luchtruim vliegen” besluit hij zijn Twitterbericht.

Maar, nadat duidelijk was geworden dat het om een burgertoestel ging, werd het triomfantelijk Tweedbericht van de Strelkov-Tweedpagina vlug weggehaald..

Alhoewel de separatisten toegeven over luchtdoelraketten te beschikken, ontkennen zij over wapens te beschikken waarmee ze vliegtuigen op die hoogte kunnen neerhalen.

Maar dat spreken zij dan weer zelf tegen met hu eerdere melding van eind juni, waarin gesteld dat ze een luchtverdedigingsbasis van het Oekraïense leger hadden ingenomen, en daarbij luchtdoelraketten van het type Boek (Buk) hadden buitgemaakt. Die raketten hebben een bereik van ruim 20 kilometer hoogte, waardoor men dus wel degelijk passagiersvliegtuigen kan bereiken..

De afgelopen dagen waren de rebellen in het gebied langs de grens met Rusland trouwens druk in de weer geweest met het beschieten van Oekraïense vliegtuigen, en haalden zij met succes een transportvliegtuig en twee gevechtsvliegtuigen van het Oekraïense leger uit de lucht.

Indien onomstotelijk wordt bewezen dat de opstandelingen inderdaad verantwoordelijk zijn voor het neerhalen van het Malaysia Airlines-toestel, staan de Russische president Poetin een wereldwijde stroom van beschuldigingen van medeplichtigheid te wachten.

Met zijn belofte, dat hij de etnische Russen in Oost-Oekraïne niet in de steek zal laten, wekte Poetin bij de rebellen de verwachting dat hij desnoods bereid was het Russische leger Oekraïne binnen te laten vallen. Verraad aan de pro-Russische rebellen zou Poetins reputatie in conservatieve, nationalistische kringen zware schade doen. Sinds de inlijving van de Krim is zijn populariteit gestegen en wordt hij door de nationalisten vereerd als de man die het verloren Sovjetrijk kan herstellen.

Sinds het Oekraïense leger een aantal van de door rebellen bezette steden heeft heroverd, heeft Poetin met het leveren van zware wapen tanks en luchtdoelinstallaties, zijn steun aan de rebellen flink opgevoerd. Maar, ondanks dat die zware wapenleveringen begeleid worden door honderden Russische ‘instructeurs’ blijkt het ‘amateuristisch’ gebruik ervan door ‘militair- mindergeschoolden’, niet steeds het gewenste resultaat op te leveren. Het neerhalen van dit passagiersvliegtuig zou daar wel eens het triestige ‘orgelpunt-gevolg’ van kunnen zijn.

Indien dit, (voorlopig nog niet onweerlegbaar) vermoeden van separatistische verantwoordelijkheid, en desgevallend ontegensprekelijke medeplichtigheid van Rusland, staat het Kremlin voor een moeilijke keuze: ofwel de steun aan de rebellen afzweren en zijn Oost-Oekraïense aspiraties laten varen, ofwel een terugkeer naar de donkere dagen van de Koude Oorlog, waarvan de kiemen tóch al een tijdje liggen te wachten….

Renaat Van Poelvoorde

Foto: Twitter

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here