Renault Laguna 1.9 dCi: veilige technologietopper

De gefacelifte Renault Laguna krijgt een summiere externe facelift en een technologische upgrade met veel aandacht voor veiligheid en gebruiksgemak. De vernieuwde Renault Laguna werd afgelopen februari voorgesteld tijdens het Autosalon van Amsterdam. Uiterlijk hielden de Renault-designers de veranderingen vrij discreet, er werd vooral gestreefd naar een look die in de pas loopt met de andere modellen uit het Renault gamma.

De nieuwe neus geeft de motorkap een kortere look en ook de grille is volledig nieuw. Voorts moeten de nieuwe lichten zorgen voor het onderscheid met de vorige generatie. Wij reden met de GrandTour, de breakversie zeg maar, en tenzij er iets mis is met onze ogen zien we achteraan geen verschil met de voorganger. Dat is wel het geval voor de berline, die nieuwe lichtblokken kreeg.

Interieur

In de persmap lezen we dat het interieur van de Laguna een kwalitatieve upgrade kreeg en dat kunnen we alleen maar bevestigen. De gebruikte materialen voelen tegelijk degelijk en aangenaam aan. Het interieur ademt sfeer en klasse uit. Ook op functioneel vlak werd een tandje bijgestoken want de Laguna kreeg een nieuw instrumentarium en nieuwe middenconsole. Aandachtstrekker is het nieuwe Carminat navigatie- en communicatiesysteem, dat o.a. een GPS, bluetooth-technologie voor handenvrij bellen en een hoogwaardige Cabasse Tronic Auditorium-radio omvat. Bepaald onder de indruk waren we van de navigatiecomputer die er visueel schitterend uitziet. Zo krijg je op het schermpje dezelfde borden en wegstroken die je tegelijkertijd ziet op de autosnelweg, waardoor je al heel erg je best moet doen om de instructies verkeerd te begrijpen.

Op het vlak van de veiligheid doet de reeds veilige Laguna er een schepje bovenop met het Renault veiligheidssysteem van de derde generatie. Dat omvat veiligheidshoofdsteunen vooraan, wegklapbare hoofdsteunen achteraan, een dubbele gordelspanner voor de bestuurder, driepuntsgordels voor alle plaatsen, een antidoorschuifsysteem voor alle plaatsen en ten slotte nog eens standaard acht airbags. Die airbags zijn trouwens intelligenter geworden, ze absorberen de energie beter in meer verschillende types van aanrijdingen. Lees verder …

In samenwerking met http://www.auto-test.be
[img]www.belg.be/ws/voertuigen/rlgr.jpg[/img]

LAAT EEN REACTIE ACHTER