Peugeot 107: Tsjechische stadsmobiel

Peugeot introduceert binnenkort de in het Tsjechische Kolin gebouwde 107 op de markt. Deze opvolger van de 106 is het resultaat van een joint venture tussen de PSA-groep (Peugeot & Citroën) en Toyota Motor Corporation, waar hij respectievelijk Toyota Aygo en Citroën C1 zal heten.

Technisch gezien is het drieling maar er is wel voor de nodige verschillen gezorgd qua carrosserie en interieur. Dergelijke samenwerkingsverbanden hebben onveranderlijk wel kostenbesparingen als doel en daarom moesten de drie wagentjes allemaal dezelfd voorruit en voorportieren hebben.

De Peugeot 107 is leverbaar als drie- en vijfdeurs, is 3,43 m lang, 1,63 m breed en 1,465 m hoog. Een compacte rakker dus die zich vooral in zijn sas zal voelen in de stadscentra. De interieurruimte heeft men zo groot mogelijk gemaakt door de 107 een grote wielbasis mee te geven (2,34 m).

Zoals het past voor kleine autootjes heeft men gekozen voor compacte krachtbronnen: een 3-cilinder 1-liter benzinemotor van 68 pk en een 4-cilinder 1,4 l. HDi van 54 pk. De benzinemotor kan zowel met een manuele vijfbak als met een elektronisch geregeld 5-versnellingsbak geleverd worden, de HDi alleen met een manuele vijfbak.

Peugeot houdt het aanbod simpel: een basisversie en een luxeversie. Op de basisversie krijgt u frontale airbags, ABS, stuurbekrachtiging en een verstelbaar stuur, een achterruitenwisser, van binnenuit verstelbare spiegels, bumpers in koetswerkkleur en een volwaardig reservewiel. In de luxeversie wordt u extra verwend met zijairbags, elektrische ruitenbediening vooraan, centrale vergrendeling met afstandsbediening, een in twee delen neerklapbare achterbank, stootstrips op de flanken.

Prijzen zijn momenteel nog niet vrijgegeven.

In samenwerking met http://www.auto-test.be
[img]www.belg.be/ws/voertuigen/peugeot107.jpg[/img]

LAAT EEN REACTIE ACHTER