Winterpret/Kerstmarkt Brussel was groot succes

530892_388610301223253_1455386326_n

Brussel (redactie/mas) Bij de afsluiting van de elfde editie van Winterpret in het stadscentrum, maken de burgemeester van de stad, Freddy Thielemans, en schepen voor toerisme Philippe Close de balans op en stellen vast dat het evenement alsmaar meer internationaal succes boekt.

Ook al was het weer soms niet bepaald aangenaam, toch valt de balans voor de editie 2012-13 van Winterpret positief uit. “Het aantal bezoekers blijft al enkele jaren vrij stabiel. Ons evenement is nu op een zekere kruissnelheid gekomen en wij schatten dat zowat 1,5 miljoen bezoekers van het evenement kwamen genieten tussen 30 november en 6 januari. Wel blijkt dat het aantal toeristen nog toeneemt”, stelt burgemeester Freddy Thielemans aan Belg.be

Voor het elfde jaar op rij baadde het centrum van onze hoofdstad volop in schitterend licht en werd zo de favoriete bestemming van de Brusselaars, Belgen uit het hele land en buitenlandse toeristen.

De voorlopige cijfers van de hotelbezetting in december stijgen met ongeveer 3 punten in vergelijking met vorig jaar (65 % tegenover 62 % bezettingsgraad). Er zouden in december 2012, 3 à 4 % meer overnachtingen geweest zijn dan in 2011.

Het aantal Brusselse hotels, die gebruik hebben gemaakt van Winterpret om een speciale package aan te bieden, is stabiel in vergelijking met vorig jaar.

” Jaar na jaar, versterkt Brussel haar statuut van city tripbestemming voor het eindejaar dankzij Winterpret” gaf Philippe Close aan, Schepen bevoegd voor Toerisme.

Meer dan ooit waren ook de internationale media sterk aanwezig. Zij kwamen even langs op Winterpret voor een televisie- of radioreportage, om verslag uit te brengen over de aantrekkelijke route en de gewaagde en originele keuzes. Ze waren afkomstig uit Japan, Saoedi-Arabië, Rusland, Dubai, Duitsland, Engeland, Polen, Frankrijk, Italië, Taiwan, Verenigde Staten, Jordanië, Mexico, Nederland, Polen, Tsjechische Republiek…

Meer dan 50 internationale televisiezenders maakten er een reportage over. Zo kwamen meer dan 200 onderwerpen aan bod in de internationale pers, tegen een honderdtal nationaal. Op YouTube waren over de 500 videofilmpjes te vinden over Winterpret, die meer dan 100.000 keer bekeken werden.

Winterpret trok dit jaar zeker ook veel aandacht door zijn gewaagde concept in het kader van de Electrabel Nachten op de Grote Markt, met zijn moderne kerstboom. De verlichting in ‘videomapping’ stond centraal in een klank- en lichtspel dat synchroon liep met de verlichting van de gebouwen op de Grote Markt.

“Onze avant-gardistische kerstboom heeft in de hele wereld van zich doen spreken en dat heeft ons internationaal zeker in de kijker geplaatst. We kregen enkele felicitaties voor onze durf en voor de plaats die de moderne kunst kreeg. Niettemin hebben heel wat inwoners ons laten weten dat ze toch wel zeer gehecht waren aan de traditionele kerstboom van de Grote Markt. We hebben ze gehoord en plannen de terugkeer van de bekende dennenboom in 2013”, meldde Philippe Close.

De mogelijkheid van een mooi uitzicht over de stad wist zowat 6.936 mensen te bekoren. Zij kochten een ticket om de trappen van de kerstboom te beklimmen tot het platform 19 meter hoger. Het ging om 4.735 volwassenen en 2.201 kinderen, met een gemiddelde van 250 personen per dag. Zoals aangekondigd, gaat de winst van deze attractie naar Samusocial. De vereniging kreeg zo een cheque van 8.130 €.

“Het doet ons veel genoegen dat we een attractie van Winterpret ten goede kunnen doen komen van Samusocial. Dat sluit volledig aan op de waarden van Kerstmis. Wij willen dit partnerschap met Samusocial volgend jaar trouwens graag voortzetten”, voegde Philippe Close nog toe.

Tijdens de 30 dagen dat de artistieke kerstboom in gebruik was, werden 360 klank- en lichtshows gegeven.

Dit jaar wilde de Stad Brussel vooral de klemtoon leggen op de kwaliteit van de culturele activiteiten, om er een extra kenmerk van Winterpret van te maken. Naast de traditionele attracties (schaatsbaan, reuzenrad, draaimolens,…) telde deze editie ook enkele nieuwigheden langs de route – waaronder het artistieke lichtparcours -, die de steegjes van het centrum extra tot hun recht deden komen.
“Deze verlichting sloeg erg aan. We willen deze lichtwerken in de toekomst zeker nog verder ontwikkelen”, benadrukte Philippe Close.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here