56 procent van online bestellingen wordt afgebroken door foutmelding of traagheid

Onderzoek GFI Software: driekwart van online shoppers overweegt over te stappen naar concurrent als deze betere gebruikerservaring biedt

21 december 2012 – Goede verkoopcijfers, afkomstig van online aankopen, zijn volledig afhankelijk van een positieve ervaring van de consument op de website. Dit blijkt uit onderzoek van Monitis™, een cloud- en web-applicatie monitoring softwareaanbieder en onderdeel van GFI Software™. De resultaten van het onderzoek laten zien dat 56 procent van de consumenten die gemiddeld meer dan twee uur per week online winkelt, wel eens een aankoopprocedure heeft geannuleerd vanwege een foutmelding of traagheid van de website. Het onderzoek besteedde ook aandacht aan typisch online winkelgedrag, factoren die meespelen bij het kiezen van een online aanbieder en gedrag van de consument wanneer zij geconfronteerd worden met online winkels die niet goed functioneren.

Het onafhankelijke onderzoek werd gehouden onder 1.006 online shoppers uit de VS en werd uitgevoerd door Opinion Matters, in opdracht van Monitis. De resultaten van het onderzoek onderstrepen een aantal online winkelgewoonten en leggen de grootste pijnpunten bloot die consumenten tegenkomen tijdens het online winkelen.

Bijna driekwart van de online shoppers gaf aan over te stappen naar een online concurrent wanneer deze een betere gebruikerservaring en een snellere website biedt. Frequente online shoppers zijn zelfs nog minder tolerant ten opzichte van langzame webwinkels. 86 procent van de consumenten die twee of meer uur per week online winkelen, gaf aan over te stappen naar een andere online aanbieder als deze een snellere online service biedt.

Andere uitkomsten van het onderzoek zijn:

81 procent van de ondervraagden gaf aan dat gemak de grootste drijfveer is om online te winkelen, terwijl 61 procent aangeeft dat prijs de belangrijkste reden is
Meer dan de helft van alle respondenten (56 procent) vindt dat de gebruiksvriendelijkheid van een website een belangrijke factor is bij de vergelijking tussen concurrerende websites. Deze factor staat op een derde plek achter prijs en reputatie
61 procent van alle online shoppers verlaat een website en zoekt naar een concurrent als het langer dan 30 seconden duurt om een pagina te laden
De populairste tijd om online te winkelen is tijdens kantooruren tussen 9 uur ’s morgens en 5 uur ’s middags (40 procent). Daarna is ’s avonds tussen 5 uur en 8 uur erg populair

“Het eenvoudigweg voorkomen dat een website uit de lucht raakt, is het belangrijkste doel voor webontwikkelaars en -ontwerpers, wanneer zij websites onderhouden”, zegt Hovhannes Avoyan, General Manager van Monitis. Maar tijdens de enorme drukte rondom de feestdagen, is het succes van de website zeker ook afhankelijk van het voldoen aan andere verwachtingen van de online shoppers, om ervoor te zorgen dat zij terug blijven komen. Consumenten bezoeken webshops vanwege het gemak. Daarom is het van belang dat webwinkeliers een positieve winkelervaring kunnen garanderen door zich te richten op het gebruiksgemak en de snelheid van de website.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here