Politiek wil af van reserveringsplicht trein Amsterdam-Brussel

Aalst (redactie/mas) De Fyra Amsterdam – Brussel moet toegankelijk worden zonder reserveringsplicht. Dat stellen steeds meer politieke partijen en organisaties.

De Nederlandse Spoorwegen egt dat uit onderzoek is gebleken dat reizigers behoefte zouden hebben aan een zitplaatsgarantie. Voor veel Europese hogesnelheidstreinen geldt een reserveringsplicht, maar niet voor alle. Zo is de Duitse ICE in het algemeen toegankelijk zonder reservering. Wie een garandeerde zitplaats heeft, kan overigens wel voor de ICE reserveren.

De politiek ziet ook steeds meer in het Duitse systeem zonder reserveringsplicht. Het Nederlandse D66 gaat donderdag een motie indienen om de reserveringsplicht af te schaffen. “Het moet een keuze zijn om een stoel te reserveren, geen plicht”  stelt Stientje van Veldhoven van D66. Anders dan NS denkt het Tweede Kamerlid dat veel reizigers zich ergeren aan de reserveringsplicht. “Als je de trein mist, kun je niet gewoon de volgende nemen”, stelt ze. Dat is overigens niet helemaal juist; de duurste treintickets zijn ook één trein voor en één trein na de gereserveerde trein geldig. Maar toch…

D66 is niet de enige die een einde wil aan de reserveringsplicht. SP is altijd al fel tegenstander geweest van de reserveringsplicht. Ook GroenLinks – die met een Belgische partner FyraFail.eu zijn gestart – zien niets in de reserveringsplicht.

Het liberale VVD Tweede Kamerlid Betty de Boer is ook niet helemaal tevreden met de huidige situatie. Het kamerlid pleit voor het eenvoudig wijzigen van een reservering. “Reizigers moeten hun reservering veel makkelijker en kosteloos kunnen omzetten. Het liefst ook lastminute. Dat kan op de veerboot ook, dus waarom bij de trein niet?’, stelt ze tegenover het ANP. Het CDA ziet ook wel wat in de afschaffing van de reserveringsplicht, mocht dat haalbaar zijn.

De Belgische vereniging TreinTramBus en Rover hebben zich altijd sterk verzet tegen het afschaffen van de Beneluxtrein en de reserveringsplicht voor de Fyra. Met de politieke bijval wordt het een stuk waarschijnlijker dat er iets gaat veranderen. Ook Voor Beter OV is niet blij met de reserveringsplicht. De vereniging wil ook lagere tarieven omdat de Fyra faalt. “Voor Beter OV vindt dat het onzinnig is om de reiziger te vragen om vooraf te reserveren wanneer het merendeel van de Fyra’s tussen Amsterdam en Brussel uitvalt of vertraagd is” stelt een woordvoerder.

Afwachten hoe de federale Kamer in België gaat reageren?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here