20 krachtlijnen voor een bestuurbaar Mechelen

Aalst (redactie/mas) Mechelen sloot na 10 dagen onderhandelen een politiek akkoord rond 20 krachtlijnen. Een voorbeeld voor andere steden? Wie zoals uw dienaar Bart Somers al meer dan 20 jaar kent, weet dat hij een politicus is, niet als al de anderen. Het is een verdienste in een stad als Mechelen met 4 partijen een coalitie te kunnen maken. Dat Groen en N-VA langs dezelfde stadhuisdeur kunnen, is een voorbeeld voor andere gemeenten en steden.

De stadslijst VLD-GROEN-M+, NV-A en CD&V wijzen erop dat er inhoudelijk en diepgaand onderhandeld wordt over het te voeren beleid. In tegenstelling tot elders, waar eerst de mandaten worden verdeeld, hebben wij in Mechelen de goede gewoonte om te beginnen met een grondig inhoudelijk gesprek. Op basis daarvan zijn al een aantal belangrijke krachtlijnen overeengekomen.

1. Op sociaal vlak creƫert het stadsbestuur de volgende legislatuur samen met private partners duizend extra kinderopvangplaatsen. Er komt een sociaal restaurant en meer noodwoningen. We blijven sterk inzetten op het activeren van mensen met een leefloon, onder meer met heel persoonlijke trajecten op maat. De strijd tegen de sociale fraude wordt opgevoerd.

2. De stad investeert ook de komende zes jaar in een kwalitatieve openbare ruimte en in gemeenschapsvoorzieningen. Ze zal dit doen op basis van een meerjarig investeringsplan. We maken dit bij het begin van de bestuursperiode op. We voorzien daarbij een ruim inspraaktraject voor de Mechelaars.
3. Perron M bouwen we uit als jongerensite. De buurt rond de Augustijnenstraat wordt een studentenwijk.
4. Het vernieuwen van de Bruul tot een kwalitatieve winkelas van station tot Grote Markt is een topproject. In de site rond het Hof van Cortenbach en het gebied aan de overkant van de Onze-Lieve-Vrouwestraat realiseren we kwalitatieve woonerven met winkelfuncties.
5. Er komt een uitgebreid netwerk van nieuwe stadstuinen en -parken. We vergroenen de stad, de thuis van vele gezinnen met kinderen.
6. Gelet op de grondschaarste zullen we de komende jaren denser moeten bouwen en ook dichter bij het stadshart. Daarom gaan we de stad herkneden op maat van gezinnen met kinderen, met veel speelruimte en groen, veilige fiets- en voetpaden en autoluwe woonstraten. Er komen vier nieuwe woonwijken om de groei op te vangen: Carrefour, Keerdok, Comet en achter het station. Deze laatste wijk wordt een innoverende klimaatneutrale wijk.
7. In het woonbeleid volgen we actief een tweesporenbeleid. Enerzijds houden we onze stad aantrekkelijk voor werkende gezinnen en tweeverdieners. Daartoe faciliteren we onder meer een woonaanbod voor deze mensen. Anderzijds waken we erover dat wonen betaalbaar blijft, zowel voor mensen met een bescheiden inkomen, jonge gezinnen als bijvoorbeeld eenoudergezinnnen. We realiseren hiervoor de volgende bestuursperiode zeker 100 sociale koopwoningen en daarnaast 300 extra sociale huurwoningen. Ook het Sociaal Verhuurkantoor (SVK) wordt geactiveerd.
8. In het eerste jaar van de bestuursperiode wordt een nieuw mobiliteitsplan voor de hele stad opgemaakt, op basis van het STOP-principe. Fiets- en voetpaden krijgen extra aandacht, vooral met het oog op minder mobiele mensen. We investeren in een fietspadennetwerk, verhuursysteem van fietsen en extra fietsenstallingen. Met De Lijn onderhandelen we een betere busbediening.
9. De leesbaarheid van het autoluwe gebied in het stadscentrum wordt beter, onder meer met moderne bewegwijzering. Na ruime consultatie wordt bij het begin van de bestuursperiode het autoluwe gebied uitgebreid, onder meer met de IJzerenleen.
10. In de woonwijken rond het centrum verminderen we de verkeersdruk, onder meer met eenrichtings- en doodlopende straten en met meer ruimte voor de zwakke weggebruikers. We doen dat op Nekkerspoel, de Oude Liersebaan en omgeving, de wijk Tervuursesteenweg en de wijk Mechelen-Zuid. In woonbuurten met grote parkeerdruk leggen we extra buurtparkings aan.
11. De heraanleg van de Vesten is een prioritair dossier, evenals het vernieuwen van de Nekkerspoelstraat. Voor beide dossiers komt er intensief overleg met het Vlaamse Gewest.
12. We zijn een open stad, met veel diversiteit en die krijgt een volwaardige plaats in onze stad. Het stadsbestuur investeert in de eerste plaats in ontmoetingsplaatsen waar Mechelaars met verschillende achtergronden samen leven en ontspannen.
13. Een intensief actieplan Nederlands zorgt ervoor dat meer Mechelaars onze taal machtig zijn. Dit is immers onontbeerlijk als hefboom naar emancipatie en sociale promotie. Tegen 2020 streven we ernaar dat 85% van de Mechelse kinderen het Nederlands als thuistaal hanteert.
14. We benadrukken de komende jaren het Vlaamse en Nederlandstalige karakter van onze stad.
15. In overleg met de jeugdverenigingen komt er een gestructureerde aanpak voor meer diversiteit in het klassieke jeugdwerk.
16. We voeren een beleid tegen racisme en discriminatie in horeca, huisvesting en arbeidsmarkt. Dat beleid gaat verder dan alleen sensibilering. Inbreuken worden ook daadwerkelijk gesanctioneerd. We promoten gendergelijkheid en gaan in tegen seksisme, vrouwonvriendelijke denkbeelden.
17. We werken verder met een integrale aanpak van veiligheid, waarbij we preventief inzetten op straathoekwerk, buurtopbouwwerk en -bemiddeling.
18. Het politiewerk stoelt op een gemeenschapsgerichte aanpak, met aandacht voor diversiteit binnen het korps en de oprichting van een klankbordgroep vanuit de samenleving die erover waakt dat de vertrouwensband met de Mechelaars versterkt kan worden.
19. De zorg voor veiligheid is de eerste taak van de politie, met aandacht naar alle vormen van geweldsdelicten, inbraken, intra-familiaal geweld en drugs. Ook verkeersveiligheid blijft een prioriteit.
20. Het systeem van GAS-boetes wordt kritisch geƫvalueerd, hun toepassingsgebied objectiever gemaakt. Ze worden alleen gebruikt om echte overlast of kleine vormen van criminaliteit aan te pakken en niet om jongerengedrag te sanctioneren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here