“Hoogste tijd voor een KMO-actieplan met concrete lastenverlagingen”

De alarmerende faillissementscijfers vandaag bekend gemaakt door Graydon bewijzen andermaal de zeer dringende noodzaak van een KMO-actieplan waarin lastenverlagingen centraal staan”. Dat benadrukt UNIZO-gedelegeerd bestuurder Karel Van Eetvelt. Van een 22% stijging van het aantal falingen moeten iedereen die verantwoordelijkheid draagt wakker liggen en passende maatregelen nemen, voegt hij eraan toe. Vooral typische KMO-sectoren zoals de horeca, de bouw en de kleinhandel delen in de klappen.

Van januari tot april gingen daardoor 8.505 jobs verloren. “Mocht dat in een groot bedrijf gebeuren dan staan alle kranten er vol van!”. Bovendien schuilt achter deze “koele” faillissementscijfers veel menselijk leed bij de getroffen zelfstandigen, hun familie en medewerkers. Tussenstap, de hulplijn van UNIZO in samenwerking met het sociaal verzekeringsfonds ZENITO, kan dat bevestigen door het sterk gestegen aantal vragen voor bijstand van zelfstandige ondernemers in moeilijkheden. Daarom wil UNIZO op zeer korte termijn een sereen en objectief debat over een concreet actieplan voor het daadwerkelijk versterken van de concurrentiepositie van onze ondernemingen in het algemeen, en de KMO’s in het bijzonder. De organisatie verwijst onder meer naar de recente cijfers van Eurostat. Daaruit blijkt België Europees kampioen arbeidskost. Bovendien staat ons land aan de top inzake belastingdruk.

Belgische werkgevers betalen maar liefst €16,20 meer per arbeidsuur dan het Europese gemiddelde. Onze directe concurrenten Nederland, Frankrijk en Duitsland staan onder meer daardoor in een sterkere positie, reageert UNIZO. Het KMO-actieplan moet zonder taboes alle pijnpunten en handicaps inventariseren en wegwerken onder meer inzake loonontwikkeling, indexeringsmechanisme, tijdige betaling door de overheid van facturen, energiekosten, brugpensioen, tijdskrediet, vorming en opleiding, stages, rompslomp, deelname van KMO’s aan openbare aanbestedingen, het stimuleren van vertrouwen zowel bij de ondernemers als bij de verbruikers enzomeer. Daartoe doet UNIZO een dringende oproep aan de sociale partners en aan alle overheden. Het voorstel voor een selectieve lastenverlaging in de horeca via een forfaitaire belasting op de lonen, is daarvan een goed en inspirerend voorbeeld, besluit UNIZO.