Online shoppen is een mannenzaak

Uit het onderzoek van webwereld blijkt dat in Nederland Online shoppen meer een mannen- dan een vrouwenzaak te zijn: 21% van de mannen geeft aan vanwege online shoppen niet meer zonder internet te kunnen tegenover 12% van de vrouwen. Het online gamen is voor 11% van de mannen onmisbaar tegenover 5% van de vrouwen. Voor 80,6% van de zakelijke gebruikers is e-mail onmisbaar bij de consumenten geldt dit voor 67%. Opvallend is de populariteit van internetbankieren zowel bij consumenten (55%) als bij zakelijke gebruikers (50,4%).

Webloggen weinig gebruikt.
Ook valt op dat drie keer zoveel mannen als vrouwen internet gebruikt om muziek en films te downloaden, respectievelijk 9% en 3%. Webloggen en podcasten zijn nog niet populair: slechts 1% van de consumenten noemt dit als belangrijke nieuwe toepassingen en 30,8% van de zakelijke gebruikers geeft aan dit als overschatte hypes te zien. Voor zakelijke gebruikers is de digitale camera de meest innovatieve ICT toepassing (24,8%), navigatiesystemen komen met 16,3% op de tweede plaats.

Spam is de grootste irritatie onder consumenten, 29% van de mannen en 22% van de vrouwen ergert zich hieraan. Onder de zakelijke gebruikers ergert 42,4% zich het meest aan spam op internet. Banners en virussen zijn voor respectievelijk 17% en 11% van de consumenten irritatiebronnen.

De toekomst is telefonie, internet en televisie.
Sneller internet, geïntegreerde pakketten (telefonie, internet en televisie) en online shoppen zien veel consumenten als de belangrijkste toekomstige ontwikkelingen voor internet. Verschillende aanbieders werken momenteel aan producten die telefonie, internet en televisie samenvoegen. Meer dan de helft van de consumenten (55%) geeft aan dit absoluut binnen 2 jaar aan te schaffen, 21% denkt dit zeker te doen en 38% denkt dit zeker niet te doen. Van de groep consumenten die zeker dergelijke producten aanschaft (21%), valt het verschil op tussen mannen en vrouwen, respectievelijk 28% en 15%. In de zakelijke markt is men minder zeker: 47,2% geeft aan misschien tot aanschaf over te gaan.

Over het onderzoek.
Webwereld bericht al 10 jaar over nieuws en ontwikkelingen op het gebied van ICT en internet. Reden voor Webwereld om eens te kijken naar de internetontwikkelingen van de afgelopen10 jaar middels het 'Het Nationale Internetonderzoek 2005'. TNS/NIPO ondervroeg voor dit onderzoek ruim 500 consumenten telefonisch naar hun ervaringen op internetgebied. Daarnaast voerde Webwereld onder ruim 1.000 zakelijke gebruikers een online kwalitatief onderzoek uit.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here