Home Blog Pagina 558

Geen VIPA subsidies voor Aalsterse woonzorgcentra

0

sarahGeen VIPA subsidies voor Aalsterse woonzorgcentra

Het OCMW van Aalst zal geen VIPA-subsidies krijgen van de Vlaamse Overheid voor de geplande vervangingsnieuwbouw Sint-Job en de nieuwbouw De Faluintjes in Baardegem. Het is nog wachten op de formele schriftelijke bevestiging, maar OCMW-voorzitter Sarah Smeyers kreeg gisteren – informeel – het slechte nieuws al te horen.

“Nadat de subsidie-aanvragen eind vorig jaar tijdig en correct waren ingediend bij de Vlaamse overheid konden we enkel wachten en hopen op een gunstig antwoord, maar het heeft helaas niet mogen zijn. We hebben echt alles gedaan wat we konden om minister Vandeurzen te overtuigen van het belang van de subsidies voor Aalst. We hadden een gesprek op zijn kabinet in februari en bezorgden een uitgebreide nota met foto’s en cijfermateriaal. We wezen op de precaire situatie van de huidige Sint-Job, de vervanging ervan door twee kleinere WZC’s waardoor er meer regionale spreiding van het aanbod kwam, zoals overigens door Vlaanderen gevraagd, de cijfers over de vergrijzing in onze stad en het aanbod in vergelijking met andere centrumsteden,.. Niet enkel ik, maar àlle OCMW-raadsleden hebben hun best gedaan om de dossiers te bepleiten via alle mogelijke kanalen en contacten, zélfs de oppositie.”, aldus Sarah Smeyers.

De budgettaire situatie van de Vlaamse Overheid speelt hier natuurlijk een grote rol, maar toch betreurt de OCMW-voorzitter de beslissing van minister Vandeurzen. Het was een goed onderbouwd dossier dat aan alle vragen en eisen die Vlaanderen stelt voldoet. Het is dan moeilijk om niet het gevoel te hebben dat de keuze van de projecten die al dan niet gesubsidieerd zullen worden eerder een politieke beslissing is.
“We zullen ons binnen de OCMW-raad moeten beraden over alternatieve financiering”, aldus nog voorzitter Smeyers, “want zelf, als OCMW, kunnen we de volledige financiële kost niet dragen. We hebben dat ook altijd duidelijk zo gezegd”

Indien de WZC’s niet gerealiseerd kunnen worden, zal dit een afbouw van het zorgaanbod voor bejaarden in Aalst, een verlies van ‘erkende bedden’ én van jobs tot gevolg hebben.

Mobiliteit van de toekomst in 2020 ?

0

Mobiliteit van de toekomst: hoe gaan we van A naar B in 2020?

Uit een recente studie blijkt dat aan de regeerperiode van Koning Auto in België en Nederland voorlopig geen einde komt. De resultaten tonen bovendien aan dat de Belg de mobiliteit van de toekomst somberder inziet dan zijn noorderburen: driekwart van de Belgen denkt dat het fileprobleem in de toekomst zal toenemen tegenover 30% van de Nederlanders. Ondanks het toenemende wagenpark in beide landen zien vooral jongeren dat het schoner, efficiënter en slimmer kan …

Bandenfabrikant Goodyear vroeg in een recent onderzoek 1.576 Belgische en 1.511 Nederlandse chauffeurs naar hun mening over de huidige situatie inzake mobiliteit en hun visie op de mobiliteit van de toekomst. Daarnaast werd gepeild naar mogelijke oplossingen om het mobiliteitsprobleem aan te pakken.

“Wij stellen vast dat vooral jongeren bezorgd zijn over de toekomst van de mobiliteit”, zegt Greet Willekens van bandenfabrikant Goodyear. “Vooral de impact op het milieu en de stijgende brandstofprijzen worden bij zowel Nederlandse als Belgische jongeren als uitdagingen voor de toekomst aangeduid.” Dat onze wegen langzaam dichtslibben, leeft dan weer vooral bij oudere bestuurders in België (72%), terwijl de oudere bestuurders in Nederland de brandstofprijzen (54%) als belangrijkste struikelblok zien.

graf 1

Verbeterde infrastructuur en innovatie helpen!

Opvallend is dat er niet enkel met de vinger wordt gewezen naar de overheid om mobiliteitsproblemen op te lossen. Zowel Belgen als Nederlanders vinden dat er zelf ook verantwoordelijkheid mag worden genomen, door bijvoorbeeld het openbaar vervoer te nemen om fileleed te verlichten. Directe kosten, zoals verhoogde belastingen, zijn niet populair bij de Nederlanders (67%) noch bij de Belgen (56%). Ook de roep naar een betere infrastructuur voor zowel wegen als openbaar vervoer krijgt in beide landen duidelijk bijval. Vooral een verbetering van de prijs-kwaliteitverhouding bij het openbaar vervoer zou meer mensen aanzetten om de auto op te geven. Belgen en Nederlanders zijn van mening dat het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen zoals trein, tram, bus en (elektrische) fiets met een vijfde tot bijna een derde zal toenemen. Toch denkt de overgrote meerderheid dat ze in de nabije toekomst nog steeds een auto zullen bezitten. Maar liefst een kwart van de Nederlandse autobezitters ziet zichzelf van vervoerswijze veranderen, tegenover slechts 15% van de Belgische.

graf 2

Uit het onderzoek blijkt ook dat er duidelijke verbanden zijn tussen de bezorgdheid over het toenemende verkeer en de impact op het milieu. Innovatie is dan ook van groot belang: bijna twee derde van de ondervraagde Nederlanders en Belgen is van mening dat elektrische wagens zullen worden geïntegreerd in het stadslandschap tegen 2030. Slimmere auto’s en verkeersborden zullen ook helpen om sneller en efficiënter van A naar B te kunnen reizen.

Een wagen die beter met de bestuurder en het milieu verbonden is, kan driekwart van de Nederlanders (76%) en de Belgen (78%) bekoren. Efficiëntie en zuinigheid spelen daarbij uiteraard een belangrijke rol. “De combinatie schommelende brandstofprijzen en de nood aan meer milieuvriendelijkheid inspireren ons om banden op de markt te brengen waarmee de eindgebruiker zuiniger en veiliger kan rijden”, aldus Willekens. De recent aangekondigde conceptbanden van Goodyear, onthuld op het Autosalon van Genève, spelen alvast in op deze tendens.

Over het onderzoek

Dit onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Goodyear in september 2014. De ondervraagden waren voor 49% mannen en voor 51% vrouwen uit alle provincies van België. Alle leeftijdscategorieën vanaf 18 jaar waren vertegenwoordigd (10% 18-24 jaar, 16% 25-34 jaar, 17% 35-44 jaar, 19% 45-54 jaar, 17% 55-65 jaar en 21% ouder dan 65 jaar). 84% van de ondervraagden bezit een eigen wagen of bedrijfswagen, 6% gebruikt een auto en 10% gebruikt nooit een wagen. De meerderheid (62%) rijdt met een dieselwagen en 32% rijdt meer dan 15.000 kilometer per jaar.

Fairness tax loopt mank

0

geldFairness tax is juridische en economische miskleun

“De ‘fairness tax’ is een juridische en economische miskleun”, zegt N-VA-Kamerlid en fiscaliste Veerle Wouters. “De taks is te complex, te gemakkelijk te omzeilen, mogelijk in strijd met het EU-recht en een van de meest controversiële maatregelen die een meerderheid ooit heeft genomen. Men heeft tot het laatste moment aan de taks gesleuteld om een compromis te vinden.” De maatregel had nooit gestemd mogen worden.

Uit de laatste raming van de FOD Financiën blijkt dat de taks niet eens de helft opbrengt van de geschatte 215 miljoen euro. De regering voerde de maatregel in 2013 in. Er werd 5,15 procent belasting geheven op de dividenden die multinationals uitkeren. Bedoeling was ook de fiscaal onrechtvaardige behandeling van kmo’s en multinationals uit te vlakken. Van de 215 miljoen geschatte opbrengst zou 50 miljoen euro als lastenverlaging naar de kmo’s gaan.

“Goed bedoeld”, zegt Hendrik Vuye, N-VA-fractievoorzitter in de Kamer, “maar juridisch loopt de ‘fairness tax’ zo mank dat hij nooit gestemd had mogen worden. Het wetgevend stuk bevat 50 amendementen. In het buitenland krijg je het niet uitgelegd dat de Belgische dochter van een multinational een ‘fairness tax’ moet betalen wanneer de buitenlandse vennootschap een dividend uitkeert. Die bedrijven staan niet meteen te popelen om in België te investeren. En het kapitaal dat hier al was, gaat lopen.”

Terugbetalen met 7 procent intrest?
De belasting werd ook aangevochten voor het Grondwettelijk Hof, waarbij ook Europeesrechtelijke argumenten werden ingeroepen. Daarom besloot het Grondwettelijk Hof op 28 januari 2015 de vragen door te schuiven naar het Europees Hof van Justitie, dat zich nu over de conformiteit van de ‘fairness tax’ met het EU-recht buigt.

Wouters is vooral bezorgd over de uitspraak van het Grondwettelijk Hof. Indien het Hof de taks nietig verklaart, kunnen de onterecht betaalde belastingen van de Belgische staat met terugwerkende kracht teruggevorderd worden. De schatkist betaalt daar dan een intrest van 7 procent op. “Twee jaar geleden waarschuwden wij al dat een mogelijke veroordeling door Europa ons zuur zou opbreken. Hopelijk kan de minister van Financiën Johan Van Overtveldt de schade beperken als het zover komt. Deze regering heeft al genoeg mogen opdraaien voor de erfenis van Di Rupo”, zegt Veerle Wouters.

Een natuurbegraafplaats in Aalst

0

bosEen natuurbegraafplaats in Aalst ?

Het Aalsters stadsbestuur is het idee van natuurbegraafplaatsen niet ongenegen. De stadsdiensten voorzien een werkbezoek in mei om inspiratie op te doen en de mogelijkheden te onderzoeken. Dat antwoord kreeg sp.a gemeenteraadslid Sam Van de Putte naar aanleiding van een schriftelijke vraag.

“Het concept van de natuurbegraafplaats is bekend: een al dan niet bestaand bos of stuk natuur doet dienst als begraafplaats. De urnen die er worden begraven zijn vervaardigd uit natuurlijke en organisch afbreekbare materialen, zoals hout en maïs. Op die manier gaat de urne op termijn helemaal op in de natuur en is de cirkel rond” legt Van de Putte uit.

In Engeland zijn er al ruim 200 natuurbegraafplaatsen, in Duitsland en Nederland zijn het er tientallen. “Ondertussen is het ook hier en daar in België mogelijk om dierbaren op een duurzame manier te begraven. Antwerpen, Berendrecht en Sint-Niklaas bieden deze mogelijkheid aan” zegt Sam.
“Om deze mogelijkheid ook in Aalst aan te bieden kunnen of bestaande begraafplaatsen omgevormd worden naar natuurbegraafplaatsen of kan natuurgebied als begraafplaats gebruikt worden. Voor de tweede optie is nog wel een wijziging van het decreet nodig. In afwachting daarvan kan Aalst deze mogelijkheid wel al onderzoeken” besluit Sam.

Versoepel wetgeving deeltijds werk

0

UnizoUNIZO: Versoepel wetgeving deeltijds werk. Meer dan helft van de vrouwen werkt deeltijds

Deeltijds werk zit meer en meer in de lift. Vandaag werkt meer dan de helft van de vrouwen deeltijds. Naarmate de leeftijd stijgt, neemt ook het deeltijds werk toe. Vanaf 56 jaar werkt nog maar de helft van de mannen en vrouwen voltijds. Deeltijds werk is ook sterk sectorafhankelijk. Zo telt de distributie en de gezondheidszorg verhoudingsgewijs veel deeltijds werkenden. Ruim de helft werkt er niet voltijds. Dat blijkt uit onderzoek van UNIZO in samenwerking met HR-dienstengroep ADMB. “Deeltijds werk maakt een belangrijk deel uit van onze arbeidsmarkt. Net daarom moet de wetgeving over deeltijds werk soepeler en eenvoudiger. De administratieve rompslomp moet kleiner”, zegt UNIZO. De ondernemersorganisatie vraagt een modernisering van de regelgeving.

UNIZO denkt vooral aan een versoepeling van de formaliteiten. Vandaag is het een waar hindernissenparcours. Zo moet de deeltijdse arbeidsovereenkomst verschillende verplichte vermeldingen bevatten en moet er een exemplaar of afschrift worden bijgehouden op de plaats waar het arbeidsreglement kan worden geraadpleegd. Dus op elke plaats waar de werkgever de werknemers tewerkstelt. Is het werkrooster variabel, dan moeten de dagelijkse werkrooster in principe minstens 5 werkdagen vooraf worden aangeplakt in de lokalen van de onderneming. Als iets niet in orde is en de inspectie komt langs, mag die er al snel van uitgaan dat een deeltijdse werknemer eigenlijk voltijds tewerk gesteld wordt, met alle financiële gevolgen van dien. UNIZO wil dit aanpassen. Kleine vergetelheden moeten niet gesanctioneerd worden als duidelijk is dat het echt om een deeltijdse tewerkstelling gaat.

Ook van het ouderwets aanplakken moeten we af. De ondernemersorganisatie vraagt ook om de bewijsstukken niet langer op verschillende plaatsen te moeten bewaren. “Als de inspectie langskomt, moet het volstaan om op eenvoudig verzoek de nodige bewijzen van de uurregeling voor te leggen”.

Vier dagen werken op de Kennedylaan R4 Oost in Gent

0

werkenVier dagen werken op de Kennedylaan (R4 Oost) in Gent

Vanaf donderdag 16 april werkt het Agentschap Wegen en Verkeer op de Kennedylaan (R4 Oost) in Gent. Vanaf het kruispunt met de D. Eisenhouwerlaan worden de invoeg- en de rechterrijstrook van de Kennedylaan richting Zelzate aangepakt. Om de hinder zo veel mogelijk te beperken, voert het agentschap de werken in de paasvakantie uit. Slecht weer kan de timing wijzigen.

Wat houden de werken in?

Het betonnen wegdek van de invoegstrook en de rechterrijstrook vanaf het kruispunt van de Kennedylaan met de Eisenhouwerlaan richting Zelzate is beschadigd. Op donderdag 16 en vrijdag 17 april voert de aannemer de betonherstellingen uit. In het weekend moet het beton nog twee dagen uitharden. Op zaterdag en zondag zal hierdoor geen activiteit zijn op de werf. Op maandagmorgen 20 april voor de spits zijn de werken afgerond en is de R4 volledig open voor het verkeer.

Hinder

De invoegstrook en bypass van de D. Eisenhouwerlaan naar de Kennedylaan richting Zelzate zijn afgesloten. Ook de rechterrijstrook gaat dicht. Het verkeer heeft over een korte afstand slechts één rijstrook richting Zelzate. Verkeer van de D. Eisenhouwerlaan richting Zelzate kan de bypass niet nemen, maar kan wel rechts afslaan op het kruispunt zelf.

Honderden aanwezigen op laatste reis Joris

0

Honderden aanwezigen begeleiden deze morgen de laatste reis van Joris Van Houthem. Aan de aanwezigen kon je zien dat Joris niet alleen geliefd was in Lennik. Maar ver daarbuiten. De kerk in Lennik zat/stond afgeladen vol door de honderden aanwezigen die Joris wilden begeleiden tijdens zijn laatste reis.

Reeds vanaf 9.30u was er geen enkele zitplaats meer vrij in het pittoreske kerkje van Lennik en was het voor de velen aanwezigen rechtstaan geblazen. Naast de vele nog zetelende en niet zetelende parlementairen zagen we vooral veel gewone mensen die hun Joris een laatste groet wilden brengen. Veel gewone Lennikkenaren wilden er absoluut bij zijn om hem te gedenken, hij die jaren lang vocht voor zijn Lennik, Pajottenland en Vlaanderen.

In 1991 deed Van Hauthem zijn intrede in het federale parlement. Tot 1995 zetelde hij in de Kamer. Van 1995 tot 2014 had hij een zitje in het Vlaams Parlement, waar hij de laatste twee jaar fractieleider voor Vlaams Belang was. Van 2004 tot 2010 leidde hij voor zijn partij ook de Senaatsfractie. op 25 mei 2014 raakte Van Hauthem als lijsttrekker niet herverkozen in Vlaams-Brabant.Tot spijt van iedereen die joris kende. Slechts twee dagen voor zijn dood nam hij ontslag uit de gemeenteraad van Lennik, waarvan hij lid was sinds 2001.

Berichten verschenen op de webstek van De Morgen en Het Nieuwsblad kunnen we met klem tegenspreken. Daarin is er sprake dat buiten Erik Van Rompuy en Michel Doomst van CD&V niemand van andere partijen aanwezig was. Zelf konden we vaststellen dat minister Ben Weyts, fractieleider Mathias Diependaele, Kris Van Dijck, Jurgen Ceder en Dilbeeks burgemeester Willy Segers allen van N-VA strekking aanwezig waren. Aan het einde van de viering naam VB voorzitter Tom Van Grieken het woord en benadrukte nogmaals wat een verlies het heengaan van Joris betekende niet alleen voor de partij maar ook voor familie en vrienden. Na het afscheidswoord van Tom werd door alle aanwezigen de Vlaamse Leeuw gezongen.

De maandenlange strijd tegen darmkanker verloor hij op 25 maart. Hij stierf thuis, omringd door zijn familie en werd vandaag in het Vlaams-Brabantse Lennik onder massale belangstelling begraven op de gemeentelijke begraafplaats. Dat Vlaanderen bij Joris diep aan zijn hart lag bewijst het doodsprentje enkel een tekst daterend uit 2014 van de hand van Joris zelf over ZIJN Vlaanderen. Joris werd 51
bidprentje Joris Van Hauthem

Erfgoeddag : De erfenis van Herzele tijdens WO I

0
oorlog

oorlogDe Hellebaard – Erfgoeddag: Inzamelactie: De erfenis van Herzele tijdens WO I

Tijdens het weekend van Erfgoeddag 2015 organiseert De Hellebaard een actie om foto’s, oude documenten en voorwerpen, die in verband staan met Herzele tijdens WO I, te fotograferen, te kopiëren of in te scannen.

Zoek op zolder, in kasten en in familiearchieven naar zaken die herinneren aan de Eerste Wereldoorlog.

Op Erfgoeddag kan je deze vondst naar de inzamelingslocatie (de Wattenfabriek) brengen, waar wij ze zullen fotograferen, kopiëren of scannen. Iedereen kan zijn documentatie onmiddellijk terug meenemen. We kunnen eveneens aan huis komen. Een seintje aan één van onze bestuursleden volstaat.

Hoorde je in de familie een verhaal over de Grote Oorlog? Wij zullen het graag optekenen.

Deze documentatie zal onder meer gebruikt worden om een boek te stofferen over de Eerste Wereldoorlog in Herzele, dat we in 2018 willen uitbrengen.

Deze inzamelactie gaat door in de Wattenfabriek, Solleveld 35, 9550 Herzele op zondag 26 april en dit van 10u00 tot 18u00.

Info: verzend@dehellebaard.be – 053-73 74 44

Tom Boonen openhartig over het fietsen en zijn gezin

0

tom boonen vtmTom Boonen openhartig over het fietsen en zijn gezin

2015 moest en zou het jaar van Tom Boonen worden: net papa geworden van een tweeling én goed aan het rijden. Een val in Parijs-Nice betekende echter het einde van zijn voorjaar. Voor het derde jaar op rij zal hij geen grote klassieker winnen. In een openhartig gesprek met Telefacts blikt Tom Boonen voor het eerst terug op drie jaren vol pech en vol geluk op de baan en thuis.

“Je moet verteren wat het leven u voorschotelt. Ik heb al wat pech gehad, maar nog nooit iets waarvan ik dacht: amai, da’s hier echt serieus”, vertelt Boonen in Telefacts. “Er zijn mensen die veel ergere dingen meemaken in hun leven en die moeten dat ook gewoon verteren. Daar wordt ook van verwacht dat ze doorgaan en dit gaat uiteindelijk maar over sport.”

In Telefacts spreekt een ontspannen, berustende Boonen. Hij beseft nu dat er meer is in het leven dan wielrennen. Vorig jaar had Lore een miskraam. Voor het eerst praat hij openlijk over de hel waar hij en Lore door moesten. “Heel Vlaanderen had toen raad of kritiek”, zegt Boonen. “We hadden de pech dat we dat al bekend gemaakt hadden, dan komt alles erbij kijken, dan komt heel Vlaanderen om de hoek loeren. Terwijl je op dat moment alleen maar alleen wil zijn.”

Maar een goed jaar later gaat het Tom en Lore weer voor de wind. Ze hebben nu een prachtige tweeling: Jacqueline en Valentine. “Ik zit er niets mee in om mee op te staan en door de dag die voedingen mee te doen”, vertelt hij. Boonen heeft het ten slotte ook over zijn afscheid van de wielersport. Hij is nu 34 en denkt nog niet aan stoppen, hoewel hij bang is voor het jaar te veel.

TELEFACTS
Tom Boonen openhartig over gezin en fiets
Is de politie een eerlijke vinder?
Dinsdag 7 april 2015 om 21.45 bij VTM

De smaak van Zigeunermuziek bij het Davidsfonds

0

davidsfondsDe smaak van Zigeunermuziek

Een klassiek concert georganiseerd met muziek die geïnspireerd is door de ongrijpbare wereld van de zigeuners ter gelegenheid van 85 jaar Davidsfonds Hofstade bij Aalst.

De prachtige cyclus van Zigeunerliederen gecomponeerd door Johannes Brahms vormt de ruggengraat van dit bijzonder exotisch muziekprogramma. Laat u meeslepen door emotionele meesterwerken gebracht door sopraan Diane Verdoodt in de ongeëvenaarde schoonheid van de reeks zigeunermelodieën van Antonin Dvorak, vioolmuziek van Johannes Brahms en Vittorio Monti door Peter Nys en het bekende European International VoiceS Choir. Het concert wordt gedragen door de perfecte begeleidingskunst van Tim De Knop op de piano. Dit alles onder de deskundige leiding van Ludwig Van Gijsegem. Nagenieten kan bij een zigeuner geïnspireerd hapje en drankje dit allemaal in het teken van 85 jaar Davidsfonds Hofstade.

Op zondag 26 april 2015 om 15 uur in de O.L.V. Hemelvaartkerk, Hofstade-Dorp te Hofstade-Aalst

Kaarten in voorverkoop en Davidsfondsleden 12 euro – Aan de kassa 15 euro
Houders kansenpas welkom en er kan een uitpunt voor de Uitpas worden gespaard.

Kaarten bij Fons De Smedt, steenweg op Aalst 72 Hofstade – 053 77 96 97 – alfonds.desmedt@yucom.be
Of bij de bestuurdleden Davidsfonds Hofstade contacten kun je terugvinden op de website www.dfhofstade.be
Het zou ons bijzonder veel genoegen doen u te verwelkomen.