...
Home Blog Pagina 519

N-VA vraagt volledige terugbetaling borstreconstructie

0

aa borstenN-VA vraagt volledige terugbetaling borstreconstructie

Eén op de negen vrouwen in België krijgt borstkanker. Hoewel de overlevingskans vrij hoog is, houden heel wat patiëntes er een financiële kater aan over. Vooral als ze voor borstreconstructie kiezen. Enkel voor een reconstructie met siliconen is de terugbetaling aanvaardbaar. Patiëntes die kiezen voor een reconstructie met eigen weefsel – en daar zijn gegronde redenen toe – moeten diep in de portemonnee tasten of verder leven met hun amputatie. N-VA’ers An Capoen (anatoom-pathologe) en Yoleen Van Camp (doctor Medische Wetenschappen) vragen dat ook borstreconstructie met eigen weefsel volledig wordt terugbetaald.

Twee opties voor borstreconstructie
Ruim 10.000 vrouwen worden jaarlijks met de diagnose borstkanker geconfronteerd. In een 2.000-tal gevallen dienen één of beide borsten geamputeerd te worden. Ook vrouwen met een genetische belasting – en dus een hoge kans om later borstkanker te krijgen – kunnen ervoor kiezen om hun borsten preventief te laten verwijderen. Sinds Angelina Jolie daartoe het voorbeeld gaf, stijgt ook in België deze zogeheten ‘profylactische mastectomie’. In beide gevallen hebben vrouwen na de ingreep de keuze om al dan niet hun borsten te laten reconstrueren. Ze hebben daarbij twee opties: reconstructie met siliconen of met eigen weefsel. Steeds meer vrouwen willen zo’n eigenweefselreconstructie maar kunnen dit niet betalen.

Reconstructie met eigen weefsel biedt voordelen
Nochtans biedt een eigenweefselreconstructie belangrijke voordelen. Dr. Capoen: “Bij een zogeheten ‘DIEP-flap’-reconstructie (Deep Inferior Epigastric Perforator flap) wordt eigen buikweefsel van de patiënt gebruikt om de borsten te reconstrueren. Dit levert niet alleen een esthetisch mooier resultaat op, we zien bij zulke ingrepen ook veel minder complicaties, zoals inkapseling en lekkage, hetgeen bij siliconenimplantaten wel voorkomt.”

Ongeveer 50 tot 70 procent van de vrouwen met siliconenimplantaten moet binnen de 5 jaar na de ingreep opnieuw onder het mes door dergelijke complicaties. Ook zonder complicaties moeten vrouwen sowieso om de 10 jaar standaard de siliconen laten vervangen. Niet alleen een pijnlijke herinnering aan de doorgemaakte borstkanker maar ook een terugkerende kost voor de ziekteverzekering.

Aanzienlijk prijskaartje: 4.000 euro
Aan een ‘eigenweefselreconstructie’ zijn dergelijke nadelen niet verbonden maar er hangt wel een aanzienlijk prijskaartje aan de ingreep. “En daar knelt het schoentje”, licht dr. Yoleen Van Camp (N-VA) toe, “In theorie worden beide ingrepen volledig terugbetaald maar het bedrag voor de terugbetaling van een eigenweefselreconstructie ligt belachelijk laag. We spreken hier over microchirurgische ingrepen waar vaak twee plastische chirurgen aan te pas komen en die tot acht uur kunnen duren. De huidige terugbetaling dekt slechts een fractie van de kosten.” Gevolg: de patiënt dient de rest – een slordige 4.000 euro – uit eigen zak te betalen. Organisaties als ‘Benetiet’ zamelen daarom geld in of patiëntes starten individuele crowdfunding om toch hun eigenweefseltransplantatie te kunnen bekostigen.

Herijking nomenclatuur noodzakelijk
Dit kan niet langer, vinden Capoen en Van Camp en ze vragen dat de minister snel uitvoering geeft aan het regeerakkoord, die een zogenaamde herijking van de nomenclatuur voorziet. De nomenclatuur bepaalt de hoogte van het bedrag dat een arts voor een prestatie krijgt. “Als chirurgen voor een eigenweefseltransplantatie een billijke vergoeding krijgen – die de werkelijke operatiekost dekt – moeten patiënten niet langer een lening aangaan of zich in de schulden werken om zich na borstkanker zo’n DIEP-flapreconstructie te kunnen veroorloven. Of zelfs afzien van een reconstructie, niet omdat ze dat willen maar gewoon omdat ze er het geld niet voor hebben. Hoewel dit initieel een investering vraagt om de hogere kost van de eigenweefselreconstructie te dekken, verdient dit zich snel terug aangezien de kost voor de minstens tienjaarlijkse vervanging van siliconenimplantaten terugvalt.”

Watertorenwijk Aalst gaat watertoren zelf wassen

0

toren aalstAalst – Zondag 28 juni nemen de bewoners van de Watertorenwijk de sokkel van de Watertoren onder handen.

Wijkmanager Joke Van de Velde deed in 2014 een buurtbevraging in de Watertorenwijk. Om het contact met de buurtbewoners te verbreden en daarbij te polsen naar engagement, ideeën en/of samenwerking rond hun buurt, werd een postkaartjesactie opgezet.

Daaruit kwamen onder meer een aantal ideeën om het watertorenpleintje te verfraaien en de Watertoren meer uit te spelen als identiteitsversterkend kenmerk in de wijk en als baken met uitstraling over de hele stad.

Vanuit het buurtcomité kwam het voorstel om een gezamenlijke actie te ondernemen om de sokkel van de Watertoren proper te maken en er de identiteit van de wijk nog meer aan te verbinden, d.m.v. een kunstwerk door en voor de buurt. Farys, beheerder van de watertoren, juicht het initiatief toe en zal het verder ondersteunen.

Op zondag 28 juni 2015, tussen 14 en 18 uur wordt de eerste stap gezet: de sokkel van de watertoren wordt schoongemaakt door de buurtbewoners. De private Fire Brigade komt een handje toesteken. De Stad Aalst zorgt voor een kleine receptie, met hapjes en drankjes. Daarnaast is er in de Dr. A. Goffaertstraat heel wat overlast door hondenpoep in de boomspiegels. 5 bewoners worden peter of meter van enkele boomspiegels in hun straat. Naar analogie met de Hoveniersstraat en Korte Binnenstraat worden deze perkjes officieel ingehuldigd. Meer nieuws over de Watertorenwijk vind je via face-book (Watertorenwijk) of watertorenwijk@gmail.com.

Fusie tussen Ahold en Delhaize

0

delhaizeLIBERALE VAKBOND BIJ ALBERT HEIJN NEEMT AKTE VAN FUSIE AHOLD – DELHAIZE

Deze ochtend bracht de directie van Albert Heijn België de werknemersafvaardiging op de hoogte van de fusie tussen Ahold en Delhaize. De ACLVB-afvaardigden stelden vragen over wat de gevolgen zijn voor de werknemers en de groeipolitiek van Albert Heijn in België.

Bestendig secretaris Thomas Vanbiervliet: “De directie van AH België verzekerde ons dat er tot medio juni 2016 niets verandert aan de plannen van AH België op vlak van: de tewerkstelling, het commercieel beleid en de expansiepolitiek. Tevens blijven de merken Albert Heijn en Delhaize verder bestaan in België. Om het simpel te stellen: ‘de verloving is gebeurd, maar het hele trouwfeest moet nog geregeld worden’. We zijn als Liberale Vakbond waakzaam en volgen de situatie op de voet in het belang van de vele werknemers bij AH.”

De ACLVB- afgevaardigden hebben de directie gevraagd om elke werknemer op gelijk welk niveau zo volledig, correct en snel mogelijk te informeren over wat deze fusie voor hen betekent. Transparantie is een absolute noodzaak bij ingrepen van deze omvang.

Update, persbericht ACLVB – Fusie Delhaize/Ahold

De afgevaardigden van de ACLVB hebben de indruk dat ze een ongedekte cheque hebben getekend bij de herstructurering van Delhaize. In mei, toen er reeds berichten over de fusie circuleerden, had de raad van bestuur ons totale transparantie beloofd ten opzichte van de werknemers van Delhaize. Sindsdien werd er niets meer gecommuniceerd tot deze morgen het ‘huwelijk’ werd aangekondigd tussen de Nederlandse groep Ahold en Delhaize in een bijzondere ondernemingsraad. De jonge bruid moet nog worden voorbereid op de huwelijksnacht. De ACLVB blijft standby en ondersteunt alle werknemers van Delhaize.

Hetgeen ons deze morgen werd meegedeeld:

– fusie tussen de Nederlandse groep Ahold en Delhaize, op gelijke basis ;
– behoud van de strategie van Delhaize en overeenkomsten tussen de 2 ondernemingsculturen ;
– respect voor de akkoorden en conventies getekend op het moment van de herstructurering ;
– budget van miljoenen euro’s voorzien voor de komende 3 jaar ;
– ontwikkeling van de winkels ;
– huidige CEO van Delhaize wordt de nummer 2 van de nieuwe groep en het management van Delhaize behoudt hun functie ;
– geen extra ontslagen voorzien noch bijkomende beperkende maatregelen ;
– de 2 zetels gesitueerd in Brussel zullen verhuizen: Ossegem richting Zaandam in Nederland en Anderlecht naar elders in Brussel ;
– de algemene directie engageert zich om de bevoorrading van de winkels volgens het huidige Belgische netwerk te behouden ;
– de algemene directie verbindt zich het sociaal overleg te respecteren ;

Het akkoord moet nog worden goedgekeurd door de raad van bestuur en zal pas worden uitgevoerd binnen 9 tot 12 maanden.

Deze fusie zal in de komende 3 jaar miljoenen euro’s opbrengen: behalve respect voor het herstructureringsplan, voorziet de nieuwe groep opnieuw om mensen aan te werven? De afgevaardigden van de ACLVB verwachten meer transparantie en vooral het totale respect voor de waarden van het sociaal overleg.

Hoog tijd voor erkenning osteopaten

0

massageHoog tijd voor erkenning osteopaten

Voor CD&V-kamerlid Nathalie Muylle staat het belang en de veiligheid van de patiënt centraal: een wettelijk kader voor osteopathie is een absolute noodzaak. Minister van Volksgezondheid De Block mag niet langer aarzelen.

Osteopathie bestaat al 40 jaar en is vandaag ingeburgerd bij zowel patiënten als artsen. Meer dan 700.000 patiënten, goed voor 1.6 miljoen raadplegingen, vinden jaarlijks de weg naar de osteopaat, met hoge tevredenheid. Zo’n 40 % van de patiënten geeft immers aan een osteopaat te raadplegen na doorverwijzing door een (huis)arts. Waardoor de patiënten ook bespaard blijven van latere zware medische kosten. Ook binnen ziekenhuizen en revalidatietrajecten worden osteopaten voor de behandeling van lage rugpijn en nekpijn ingeschakeld, aangezien de efficiëntie van bepaalde behandelingen is aangetoond.

Het 1000-tal osteopaten dat vandaag reeds is aangesloten bij een beroepsvereniging verdient volgens CD&V een erkenning. Het regeerakkoord vraagt ook duidelijk dat er een oplossing komt voor de erkenning van osteopaten en chiropractors voor de activiteiten die door het Federaal Kenninscentrum voor de Gezondheidszorg als evidence based medicine ( EBM) worden beschouwd.

Nathalie Muylle: “Een master in de osteopathie, permanente bijscholing, en registratie zijn hierbij noodzakelijke voorwaarden om hen als volwaardige partner binnen de multidisciplinaire gezondheidszorg een plaats te geven. Het voorstel van toenmalig minister Onkelinx dat vorig jaar aan de regering werd voorgelegd kwam daaraan tegemoet. Jammer genoeg werd dit voorstel niet door iedereen gedragen. Minister De Block lijkt nu te dralen met de uitvoering van dit luik van het regeerakkoord.

Naast de erkenning, staat de problematiek van de terugbetaling van deze therapieën uit het Ziekte- en Invaliditeitsbudget. Nathalie Muylle: “Dat is nu voor ons geen prioriteit. Maar op een later tijdstip willen wij hierover de discussie voeren. Voor ons staat nu de veiligheid van de patiënt en de kwaliteit van de zorg voorop. De terugbetaling kan later maar moet bekeken worden in functie van kostenefficiëntie en kwaliteit.”

Opleiding mondzorghygienist preventie in de mondzorg

0

witte tandenOpleiding mondzorghygiënist erkennen: eerste stap naar efficiënte preventie en organisatie tandheelkunde

Het is altijd lente in de ogen van de tandartsassistente, zo klonk het in 1995. Twintig jaar later ook in de ogen van de mondzorghygiëniste. Toch als het afhangt van Vlaams volksvertegenwoordiger Caroline Croo en Kamerlid Yoleen Van Camp. Zij wachten vol spanning op de resultaten van de doorlichting van de opleiding ‘Bachelor in de mondzorg’. “De zogenaamde ‘visitatie’ van de opleiding is een stap in het totaaltraject van de erkenning van de opleiding maar nog geen goedkeuring. Eens er witte rook is over de opleiding dringen we daarom aan op een effectieve goedkeuring van de opleiding. Daarbij moet ook de federale wetgeving, het zogenaamde KB 78 uit 1963 dat stelt dat alle handelingen in de mond van een patiënt voorbehouden zijn aan een academisch geschoolde tandarts, aangepast worden”, menen Croo en Van Camp.

Sinds enkele jaren kan men na het secundair onderwijs een opleiding tot tandartsassistent volgen via een opleiding aan de VDAB en met stages in een tandartspraktijk. De tandartsassistent assisteert in de praktijk ‘aan de stoel’ en helpt bij administratieve taken. De tandartsassistent werkt niet in de mond van de patiënt. Die taak is voorbehouden aan de tandarts.

Vlaams volksvertegenwoordiger en tandarts Caroline Croo: “Nochtans zouden bepaalde taken, zoals het verwijderen van tandsteen wel gedelegeerd kunnen worden. Uit een bevraging bij de Vlaamse tandartsen bleek dat de meerderheid van de Vlaamse tandartsen vindt dat er een belangrijke taak is weggelegd voor de mondzorghygiënisten. De universitair opgeleide tandarts kan zich op die manier ook meer toeleggen op de complexe behandelingen die beantwoorden aan de academische opleiding die hij/zij genoten heeft. Daarom dringen we aan op een goedkeuring van de opleiding mondzorghygiënist.”

Bovendien wordt de mondzorghygiënist opgeleid inzake de preventie in de mondzorg, zodat hij of zij uiteindelijk kan instaan voor voorlichting op gebied van mondzorg. Caroline Croo: “Onder meer de sociaal-economisch zwakkere gezinnen zijn daarbij gebaat. Ook het screenen van patiënten in rusthuizen en patiënten met bijzondere noden hoort daarbij. Meer preventieve zorg zou een grote impact moeten hebben op de gezondheidskosten omdat ernstige aandoeningen kunnen voorkomen worden.”

Het Koninklijk Besluit 78 uit 1963 stelt dat alle handelingen in de mond van een patiënt voorbehouden zijn aan een academisch geschoolde tandarts (licentiaat, master, ..). Dat KB moet dus aangepast worden. Yoleen Van Camp zal daarover de minister van Volksgezondheid ondervragen en stelt: “Daarom moet er dringend overleg plaatsvinden tussen de bevoegde Vlaamse ministers van Welzijn en van Onderwijs en de bevoegde ministers van de federale regering. Federaal moet bij hoogdringendheid het KB 78 aangepakt worden om de bachelors in de mondzorg ook de toelating te geven handelingen in de mond te kunnen laten verrichten.”

Het betreft niet zomaar een nieuwe opleiding maar ook een nieuw beroep, dat de organisatie van de tandheelkunde moet verbeteren en uiteindelijk ook de (mond)gezondheid naar een hoger niveau moet tillen. Die moderne organisatie wordt al lang door wetenschappelijke inzichten ondersteund. Tijd dat we het mondzorglandschap ook effectief aanpassen aan de huidige inzichten.

Affiche van Marktrock Bilzen is compleet

0

marktrockDE AFFICHE VAN MARKTROCK BILZEN IS COMPLEET

De 3de editie van Marktrock Bilzen vindt dit jaar plaats op zaterdag 8 en zondag 9 augustus 2015 in het centrum van Bilzen. De volledige line-up werd bekendgemaakt door LIVE Entertainment en stad Bilzen.

Zaterdag 8 augustus 2015 wordt de aftrap op de Markt gegeven door TRLRS, winnaars van de Pop a’ cast 2015, gevolgd door Radio Guga, Stan Van Samang, Cookies & Cream en DJ Dirk Stoops.

Zondag 9 augustus 2015 is het de beurt aan Laura Omloop, Emma Bale, Jan Leyers, (25 jaar) Meuris en Regi, met zijn ‘Summer Madness Tour 2015’.

Voor de liefhebbers van house en dance, wordt het C. Huysmansplein voor het derde jaar op rij omgebouwd naar een heus dansplein met een podium vol straffe DJ’s. De programmatie van dit plein is ook dit jaar in handen van Joris Cielen en Martijn Cuenen.

Naar aanleiding van de 50ste jubileum van Jazz Bilzen wordt er dit jaar teruggeblikt op het legendarische festival, dat 50 jaar geleden voor het eerst georganiseerd werd. De artiesten die deze zomer op Marktrock Bilzen optreden, hebben positief gereageerd op de vraag om in hun setlist aandacht te besteden aan Jazz Bilzen.

Het stadsbestuur van Bilzen en organisator LIVE Entertainment kijken met deze straffe affiche alvast heel erg uit naar de 3de editie van Marktrock Bilzen!

Loodsbrand Langerbruggekaai onder controle

0

brandLoodsbrand Langerbruggekaai Gent onder controle

Er heeft vanavond een grote brand gewoed bij recyclagebedrijf PTB in het Gentse havengebied.

De brandweer spreekt over een geslaagde blusactie. Zowel het vuur als de rook konden erg snel worden verminderd.

Door de verdunning van de rook en de windrichting (over de haven) is er op geen enkel moment acuut gevaar geweest voor omwonenden.

Omdat het altijd aan te raden is zo weinig mogelijk rook in te ademen, werd aan de omwonenden en de omliggende bedrijven gevraagd ramen en deuren gesloten te houden. Ook de veerdienst ‘Langerbrugge’ heeft een tijd stilgelegen.

Omstreeks 19.45 uur was alles terug normaal. De brandweer zal wel nog de hele nacht moeten nablussen.

Nieuw Administratief Centrum Aalst

0

nac aalstWerken in een modern kantoor.

Eind 2015 verhuizen de meeste stadsdiensten van de stad Aalst naar het Nieuw Administratief Centrum (NAC), ook gekend als de vroegere Postsite aan het Werfplein. Voor de burger een grote verbetering: voor al zijn vragen aan de stad kan hij vanaf eind 2015 terecht op één adres. Dankzij een nieuw dienstverleningsconcept zal hij vlotter en efficiënter geholpen worden. De personeelsleden van de stad zullen ‘anders werken’ in modern ingerichte landschapsbureaus.

Nieuwe dienstverlening

Aalst verbetert haar dienstverlening met een professioneel uitgebouwd contactcenter en een nieuw balieconcept. De Aalstenaars kunnen al terecht op één telefoonnummer namelijk 053 77 9300 met al hun vragen aan de Stad. Met de verhuis naar het NAC kunnen ze eind 2015 ook terecht op één locatie. Het onthaal en de balies zitten op één vloer en zullen georganiseerd zijn volgens de behoeften en de logica van de klant. De klant staat voorop. Uit de stadsmonitor blijkt dat de tevredenheid aan de loketten van 65,9% in 2011 gestegen is naar 69,5 in 2014. Aalst stelt als doel voorop om op middellange termijn aan de top te staan in Vlaanderen wat haar dienstverlening betreft.

Aan het onthaal krijgt de burger eerstelijnsinformatie en ontvangt hij een ticket met het nummer van de balie waar hij verder wordt geholpen. Aan de snelbalie worden eenvoudige, niet privacy gebonden producten afgeleverd. Dit kan gaan om een rijbewijs of identiteitskaart.

Voor meer gespecialiseerde informatie moet de burger bij een themabalie zijn: Burgerzaken, Vreemdelingenzaken en inburgering, Sociale zaken, Bouwen en wonen, Leefomgeving en mobiliteit, Ondernemen en werken en de Uit-balie. Daar krijgt hij meer uitgebreide uitleg. Gaat het om privacy gevoelige informatie dan kan de burger terecht in een spreekruimte, waar hij in alle discretie een gesprek kan voeren met een medewerker van de stad.
Het Nieuw Administratief Centrum (NAC)

Eind 2015 verhuizen een 400-tal personeelsleden naar het NAC. Het gebouw wordt ingericht met landschapsbureaus. Het gebouw heeft een unieke uitstraling en krijgt een trendy inrichting.

Op de gelijkvloerse verdieping komen het onthaal en alle balies. De burger komt er terecht in modern en fris ingerichte onthaalruimte met veel lichtinval. Er zijn verschillende aangename wachtruimtes met zitplaatsen en schermen waarop de burger kan zien wanneer hij zich naar ‘zijn’ balie moet gegeven. Kinderen kunnen even spelen in een knusse speelhoek.

Burgemeester en schepenen krijgen hun kantoren op de 5de verdieping.

Anders werken: Ook voor het stadspersoneel zijn er naast de verhuis heel wat veranderingen. De personeelsleden zullen er geen vaste werkplekken hebben, maar elke dag een bureau kunnen kiezen binnen de zone van hun dienst of cluster. De Stad Aalst heeft ervoor gekozen om het ‘anders werken’ in te voeren. Deze nieuwe manier van werken steunt op 3 pijlers: minder afhankelijk werken van tijd en ruimte, medewerkers worden aangestuurd op resultaat en ze hebben voldoende toegang tot kennis en informatie. De personeelsleden die dat willen kunnen voortaan werken met een laptop zodat ze zelf kunnen bepalen waar en wanneer ze werken.

‘Anders werken ‘biedt veel mogelijkheden aan de stadsmedewerkers om zichzelf beter te ontplooien en efficiënter te werken. Ze zullen meer verantwoordelijkheden krijgen, doelgerichter moeten werken en zelf meer kunnen bepalen waar en wanneer ze zullen werken. Dat vraagt aanpassingen van zowel de medewerkers als van de leidinggevenden. ‘Anders werken’ vindt ook ingang in de andere gebouwen en diensten van de stad.

Stad Brussel en Brussels gewest lachen met bevolking

0

P1040432
‘De politieke voortrekkers van het Anderlechtstadion lachen de bevolking vierkant in hun gezicht uit,” stelt Johan Van den Driessche N-VA fractievoorzitter en gemeenteraadslid van Stad Brussel. “Deze politici hebben de bevolking schandelijk misleid door verschillende keren te herhalen dat de overheid niet zou tussenkomen in de bouw van het stadion. Nu wordt plots bekend dat de Stad Brussel de komende 25 jaar met €100 miljoen over de brug zal komen nadat eerder bekend werd dat de omgevingswerken geschat op €200 tot €250 miljoen door de stad en het gewest zullen worden opgehoest.

“De politieke voortrekkers van het Anderlechtstadion hebben een echt rookgordijn opgetrokken rond dit dossier, maar over één ding hielden ze altijd voet bij stuk: ‘het stadion zou er komen zonder overheidssubsidies’. Dat blijkt nu een grove leugen te zijn,” zegt Van den Driessche. Het gewest en Stad Brussel hebben de voorbije maanden al toegegeven dat ze de omgevingswerken voor hun rekening nemen. Zelfs indien die werken het direct gevolg zijn van de bouw van het stadion, zoals parking. De omgevingswerken worden geschat op €200 tot €250 miljoen. Stad Brussel gaat nog een stapje verder en stelt zich garant om op 25 jaar tijd met 100 miljoen euro over de brug te komen. “Het gaat in beide gevallen om Brussels overheidsgeld dat niet meer voor andere noden gebruikt kan worden. Zoals bijvoorbeeld voor veiligheid, waarover het schepencollege van stad Brussel zegt dat het daarvoor te weinig middelen heeft,” besluit Van den Driessche.
P1040435
Bovendien werd in deze stadionsoap ook misleidende informatie gecommuniceerd. Een nieuw stadion moest worden gebouwd om het Europees voetbalkampioenschap naar België te krijgen omdat het Koning Boudewijnstadion niet kon worden gerenoveerd. Een recente studie van een gereputeerd architectenkantoor spreekt dit nochtans volledig tegen. Ook de belofte over het behouden van de Memorial van Damme wordt niet gehouden. De bouw van een geschikt atletiekstadion wordt volgens recente verklaringen immers beschouwd als een opdracht van andere regeringen.
Eurostadion Brussel
“Dit is misleiding pur sang,” besluit Van den Driessche. “Bepaalde informatie is achtergehouden of anders voorgesteld om het dossier in een bepaalde richting te duwen. Hoe kunnen wij nog vertrouwen hebben in deze mensen? Dat de Brusselse belastingbetaler nu op zoek moet gaan naar pakweg €325 miljoen om de idee-fixe van een stadion te bekostigen is ronduit schandalig. Ik zal het schepencollege van de stad Brussel hier vanavond uitvoerig over bevragen.”

Buurtbewoners Rock Werchter inspecteren de festivalwei

0

stampmediaBuurtbewoners Rock Werchter inspecteren de festivalwei

Onder een stralende zon vond zondag het allereerste buurtfeest plaats voor alle omwonenden rond de wei van het Rock Werchter-festival. De buurtbewoners kregen al een eerste blik op de wei, van de North West Wall van Arne Quinze tot achter de schermen. “Sinds de herschikking van het terrein horen we veel minder. Dat vinden wij best wel jammer!”
Duizenden mensen die de komende week meerdere dagen het anders zo rustige Werchter overspoelen. Hoe ga je daarmee om als buurtbewoner? Want bij sommigen komen ze letterlijk in hun achtertuin feesten.

Om dat een beetje goed te maken organiseerde Live Nation, de organisator van het festival, een groots buurtfeest op een deel van wei. Er waren springkastelen en schminkstanden voor de kleinsten, Jeroen Meus kwam proefdraaien met zijn Würst en voor de ouders was dit het uitgelezen moment om het eerste pintje of bakje friet op het festivalterrein te consumeren.

“Met de kleinkinderen”

Meestal hoor je buurtbewoners alleen maar klagen over geluidsoverlast of iets dergelijks, maar niets van dat alles, zondag op de wei. “Voor ons was de editie van 2010 de beste, toen konden we nog op ons terras zitten en zo meegenieten van het festival. Sinds de herschikking van het terrein horen we veel minder en dat vinden we toch wel jammer!”, aldus Magda Adriaensen (61) en Peter Brinkhof (63).

Vrijdag gaan Magda en Peter met hun kleinkinderen naar de festivalsite. “Een frietje eten. Dan kunnen zij ook van jongsaf aan de sfeer opsnuiven”, lacht Peter. Het koppel heeft weet van het afzeggen van een van de headliners. “Ach, het maakt niet uit wie Foo Fighters vervangt, de sfeer is het belangrijkste! Zolang het festival maar hier blijft en niet naar de Limburg verhuist!”, reageert Magda op de heisa.

Benoit (43) knikt: “Ik laat de mensen voor mijn deur parkeren, tot bijna in mijn tuin. Ik heb me gewoon altijd goed geamuseerd, ook al een paar keer goed zat geweest – meer moet dat niet zijn”, lacht hij. Soms heeft hij wel last van wildplassers in zijn tuin. “Zo lang ze dat niet doen als mijn kinderen er niet bij zijn, ga ik niet klagen. Maar als er een 5-jarige op staat te kijken… Gelukkig stoppen ze ook wel meteen als ik er hen op aanspreek.”
Vervroegd

Anneleen Buedts (21) is een relatief nieuwe buurtbewoner, zij woont er sinds 2011. “Ik kwam al naar het festival, toen ik 14 was. Wel wat jammer dat het festival verzet is, want twee jaar geleden was het ook Rock Werchter op 7 juli – mijn verjaardag. Dat is toch mijn persoonlijke topediti: van iedereen verjaardagswensen krijgen en natuurlijk veel pintjes”, lacht ze.

Ook andere buurtbewoners vinden het vervroegen van het festival wat lastig. “Ik ben leerkracht en heb dit jaar een combiticket gekocht – het zal dus haasten worden voor mij”, aldus Gil Van der Aerschot (28). Hij hoopt op Major Lazer als vervanger voor de Foo Fighters. “Muse twee keer boeken zou ook een oplossing kunnen zijn”, stelt hij.

Gil helpt na het festival mee opkuisen. Daarmee bewijst hij dat de bijdrage vanuit de gemeente is heel belangrijk. Bewijs daarvan is het nieuwe buurtloket. “Het festival moet gedragen worden door de buurt”, stelt Jelle Wouters (29). “Het pas goedgekeurde masterplan zal er in de toekomst voor zorgen dat er nog beter zal samengewerkt worden tussen de omwonenden, de verschillende verenigingen en de organisatie.”

Vanaf woensdag is het dan zo ver, dan mogen de eerste kampeerders op de campings. Donderdag opent het festival de deuren. Hopelijk onder dezelfde stralende zon en met niet al teveel overlast voor de buurt!

© 2015 – C.H.I.P.S. StampMedia – Kwinten Rummens