...

38 procent wandelen naar het station, auto op tweede plaats

trein38 procent wandelen te voet naar het station, auto op de tweede plaats

Treinreizigers gaan vooral te voet naar het station om de trein te nemen, gevolgd door de auto die in bijna een vierde van de gevallen gebruikt wordt. Dat blijkt uit gegevens die Kamerlid Bert Wollants (N-VA) opvroeg bij minister van Mobiliteit Jacqueline Galant. De cijfers zijn het resultaat van enquêtes afgenomen in 91 NMBS-stations gespreid over de laatste 10 jaar.

Openbaar vervoer op derde plaats, fietsers missen net het podium
Heel wat treinreizigers blijken ook naar het station te gaan met bus, tram of metro. Eén vijfde van de reizigers kiest deze vervoersmodus. De fiets kan dan weer 14,5 procent van de reizigers bekoren.

Regionale verschillen
De enquêtes werden afgenomen in 75 stations in Vlaanderen, 15 in Wallonië en 1 in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Daaruit blijken de grote verschillen in het noorden en het zuiden van het land. In Wallonië komt bijna 39 procent met de wagen, gevolgd door de voetgangers (35,7 procent) en het (andere) openbaar vervoer (21,7 procent). Slechts 3,2 procent van de treinreizigers komt per fiets naar een Waals treinstation.

Vlaanderen ziet vooral de voetgangers afgetekend aan kop staan (37 procent), daarna de auto (21,8 procent) en het openbaar vervoer (20,1 procent). De Vlaming omarmt de fiets blijkbaar een stuk meer, want 17,9 procent van de treinreizigers komt al fietsend naar het station.

Voor Wollants is er vooral nog groei te vinden voor de fiets. “Betere infrastructuur, zoals bijvoorbeeld fietsostrades en comfortabele fietspaden, moeten onze stations nog een stuk makkelijker bereikbaar maken per fiets. Zeker in Vlaanderen is een podiumplaats voor de fietsende treinreiziger absoluut haalbaar”, zegt Wollants.