...
Home Blog Pagina 457

Aftellen naar Aalst Carnaval 2016 kan nu beginnen

0

carnaval aalstMet de lancering van de carnavalsaffiche kan het aftellen naar Carnaval 2016 nu echt beginnen!

De affiche van dit jaar is een ontwerp van Bram De Baere. Hij brengt een eerbetoon aan dé Oilsjterse carnavalssport bij uitstek: het ‘verwoiten’. Want tijdens Aalst Carnaval wordt de spot gedreven met alles en iedereen. Proficiat, Bram, met dit prachtige ontwerp!

Wil je meer weten over Aalst Carnaval, kom alvast in de sfeer en surf naar www.aalst.be/carnaval. Je vindt er meer info over onder andere het carnavalsprogramma en de wedstrijden.

Bekijk je de 88e zondagsstoet graag vanop een zitje aan het station? Reserveer je plaats op de tribune vanaf 5 januari bij cultuurcentrum De Werf.

Op zondag 7 februari 2016 trekt de 88ste carnavalsstoet terug door de straten van Aalst. Wil je een zitje op de tribune aan het station, dan kun je vanaf dinsdag 5 januari 2016 om 10 uur bij De Werf terecht. In tegenstelling tot de voorgaande jaren is er geen tribune meer op het Keizersplein.

Tickets bestellen 

  • Tickets voor de tribune op het Statieplein koop je aan de balie van cultuurcentrum De Werf of online, via de website van cultuurcentrum De Werf, vanaf dinsdag 5 januari 2016 om 10 uur.
  • De prijs van een ticket bedraagt 15 EUR.
  • Bij online bestellingen ontvang je, nadat het systeem je order aanvaard heeft, automatisch een e-mail met de bevestiging van de reservatie, druk deze bevestiging af en breng ze mee wanneer je je bestelling komt afhalen.
  • Alle reservaties worden ontegensprekelijk in chronologische volgorde verwerkt.
  • Aan de balie kun je een onbeperkt aantal tickets aankopen, maar opgelet: via de website is het maximale aantal beperkt tot 8 tickets per bestelling.
  • Zodra de beschikbare tickets uitgeput zijn, geldt uiteraard het ‘op is op’-principe.
  • Bestellingen via telefoon, e-mail of fax worden niet aanvaard.

Tickets betalen en afhalen
Tickets betalen en afhalen kan enkel aan de balie van cultuurcentrum De Werf. De tickets kunnen dus niet per overschrijving betaald worden en worden niet toegestuurd. Voor een vlotte bediening breng je de reservatiebevestiging mee. Betalen kan cash, met kredietkaart of bancontact. Je krijgt je tickets onmiddellijk mee na betaling.

Ook betalen en afhalen kan vanaf dinsdag 5 januari om 10 uur tot en met zaterdag 6 februari 2016 tijdens de openingsuren van de ticketbalie:

  • maandag tot en met vrijdag: van 10 tot 18.45 uur
  • zaterdag: van 9 tot 13.45 uur
  • zondag: gesloten

Opgelet:

  • Gereserveerde tickets die uiterlijk op woensdag 3 februari 2016 nog niet werden afgehaald, worden opnieuw voor verkoop vrijgegeven op donderdag 4 februari 2016. Hiertegen bestaat geen verhaal.
  • De resterende tickets en de tickets die niet op tijd werden afgehaald, worden enkel nog aan de ticketbalie van cultuurcentrum De Werf verkocht van donderdag 4 februari tot en met zaterdag 6 februari 2016. In die periode is online reserveren dus niet meer mogelijk. De ticketverkoop van de tribunekaarten van Carnaval 2016 wordt afgesloten op zaterdag 6 februari 2016 om 12 uur stipt.

Rolstoelgebruikers
Ook voor rolstoelgebruikers is er dit jaar opnieuw plaats voorzien op het Statieplein. Rolstoelgebruikers en 1 begeleider zitten gratis. Deze plaatsen reserveer je door een mailtje te sturen naar martine.dhooghe@aalst.be.

Grote Markt
Als er resterende tribunekaarten zijn voor de Grote Markt zullen deze verkocht worden op zondag 7 februari 2016 vanaf 14.30 uur op de binnenkoer van het stadhuis.

 

Docufilm met onuitgegeven getuigenissen over tweede wereldoorlog

0

tweede wereldoorlogDocufilm met onuitgegeven getuigenissen over de tweede wereldoorlog. Hij wordt zondag vertoond op Télé Bruxelles.

« Claire, Paul, Jean » 8ste en 9de film van de collectie « The Gaps of Memory »

In de 8ste en 9de docufilm van de reeks « The Gaps of Memory» ontmoet Patricia Niedzwiecki, de niet-gewapende verzetsstrijdsters Claire Cousseran. Claire is de oudste zus van – verzetsstrijder van het eerste uur – Paul.

Het eerste deel van de documentaire gaat over zijn leven, en over de rol van de familie en kennissen tijdens de tweede wereldoorlog in de Puy-de-Dôme en in Zuid-Frankrijk.

Meteen na de militaire nederlaag van mei 1940, gaan Claire, Paul Cousseran en de rest van de familie en omgeving spontaan in het verzet. Zij bouwen een inlichtingennetwerk uit. “Les Couss” zoals ze genoemd werden, werkten héél snel, en, zonder het te weten bleken ze deel uit te maken van de Britse Intelligence Service. Ze ontpopten zich tot klassieke spionnen met het gevaarlijke leven dat daarbij hoort.

Voor de film dompelde Claire zich in de geschiedenis van haar familie vanaf het jaar 1910, dus ook over wat ze meemaakten tijdens de eerste wereldoorlog. Alles speelt zich af in regio tussen de Auvergne en de Midi.

Helder van geest en op assertieve toon vertelt ze de levensloop van de hele familie en in het bijzonder van haar vader en van haar broer Paul.

Paul belandde in 1942 in het Duitse concentratiekamp van Neuengamme. In het tweede deel van de documentaire verdiepen we ons in het zware leven in dit nazi concentratiekamp.

70 jaar later, herbeleven we de indrukken van de familie tegenover hun heldhaftige gedrag. Hun getuigenissen dienen ons bijna als levenslessen.

Claire Cousseran, nu 97 jaar, levert ons een verhaal van hoop dat zo noodzakelijk is in deze woelige tijden, waarbij we de plicht hebben om te kiezen en we vrij zijn om te beslissen om van in het begin in het verzet te treden.

Te zien op TéléBruxelles zondag 27 december vanaf 18u.

Foto: www.reisplanner.eu

Akkoord langdurig zieken

0

dokterAkkoord langdurig zieken juiste keuze voor responsabilisering werknemers én werkgevers

De regering heeft het advies van de sociale partners gevolgd wat betreft de re-integratie van langdurig zieken in de arbeidsmarkt. De N-VA kan zich in dat akkoord vinden.

“Ik ben in de eerste plaats tevreden om te horen dat Maggie De Block haar eenzijdig sanctievoorstel voor langdurig zieken heeft ingetrokken in ruil voor een evenwichtig systeem voor werknemers én werkgevers” zegt N-VA-Kamerlid Jan Spooren.

Cruciaal is dat nu een rechtvaardig systeem wordt uitgewerkt, dat zowel de langdurig zieken als de werkgevers responsabiliseert. De concrete inhoud van dit systeem zal worden uitgewerkt in het voorjaar van 2016, en wordt uiterlijk in juni 2016 ingevoerd.

“De N-VA pleit voor een evenwichtig systeem waarbij zowel werknemers als werkgevers financiële prikkels krijgen als ze actief of onvoldoende meewerken aan de re-integratie. Je kunt onmogelijk alleen de werknemers re-integratiestappen laten doen en de werkgevers ongemoeid laten. Ook zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen en een bijdrage leveren aan het hele re-integratietraject”, zegt Spooren.

De regering houdt ook vast aan het regeerakkoord in verband met de termijn voor de opstart van een re-integratieplan. Ten laatste drie maanden na de start van de arbeidsongeschiktheid moet een re-integratieplan opgestart worden. “Het is de enige manier om de hoge doorstroom van ziekte naar invaliditeit tegen te gaan”, meent Jan Spooren. “De N-VA zal dit dossier van nabij opvolgen en in de komende maanden zelf voorstellen lanceren om werkgevers en werknemers aan te zetten tot re-integratie.”

Essentieel is dat het afgesproken budgettaire rendement wordt gerealiseerd. Concreet betekent dit een besparing van 56 à 100 miljoen in 2016, oplopend tot 500 miljoen in 2018. “Die structurele hervorming is nodig om de ontsporing van de kost van langdurig zieken onder controle te krijgen”, zegt Spooren. Bij ongewijzigd beleid zou dat een meerkost van 1,8 miljard zijn tegen 2018.

Een nieuwe toekomst voor Defensie

0
leger

legerAkkoord over het strategisch plan voor Defensie 2030. Vandaag werd een historische beslissing genomen voor de toekomst van de Belgische Defensie. Kort gezegd, een nieuwe toekomst voor Defensie zegt minister van Defensie Steven Vandeput

Principebeslissingen:

We positioneren ons als een gebalanceerde en multilateraal solidaire defensie ten opzichte van onze partners: de NAVO, de EU en de VN.
Er wordt een globaal budget ter beschikking gesteld van 9,2 miljard euro voor nodige investeringsdossiers voor de dimensies Land, Lucht, Maritiem en Cyber/Intelligence tegen 2030.

Defensie zal evolueren naar een personeelseffectief van 25.000 VTE, met een gemiddelde leeftijd van circa 34 jaar (waar dat nu nog circa 40 jaar is) en inzetten op een modernisering van het personeelsbeleid, het statuut, de vorming en het kennismanagement binnen de organisatie.
Enkele aandachtspunten:

We zullen streven naar een billijke verhouding tussen personeelskosten (50 procent), werkingskosten (25 procent) en investeringen (25 procent).
Het maximaliseren van de economische return relatief aan de grote investeringen, rekening houdend met alle vigerende nationale en Europese regelgeving. Dit zal in nauwe samenwerking gebeuren met de FOD Economie inzake kennis, technologie en werkgelegenheid.
De regionale evenwichten wat betreft geografische spreiding van kwartieren, personeel en capaciteiten zullen worden verzekerd.
Concreet:

34 jachtvliegtuigen
2 fregatten
6 mijnenjagers
6 drones; waarvan 2 in 2021 en 4 in 2030
Onderzoek voor inzet tankervliegtuig
Er wordt een business case uitgewerkt voor de witte vloot van Defensie en SAR
Ook de landcomponent zal volledig worden uitgerust om haar taken te kunnen vervullen

Een nieuwe toekomst voor Defensie

Een overheid moet niet alles willen doen, maar zich focussen op haar kerntaken en die verantwoordelijk, efficiënt en kostenbewust uitoefenen. Eén van die kerntaken is veiligheid. Dat is immers de basis voor het welzijn, de vrijheid en de welvaart van ons allemaal. En veiligheid is niet gratis. Ze is dat nooit geweest én zal dat ook nooit zijn. De afgelopen decennia daalde het defensiebudget, middels het ‘vredesdividend’ voortdurend. Vandaag maken we een historische kentering. De wereld is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Europa blijft een relatief veilige haven, maar wordt in toenemende mate omringd door een instabiele periferie in het Oosten en het Zuiden.

Europa kan deze problemen, vanuit een humaan, economisch en veiligheidsperspectief niet negeren en moet in staat zijn om in haar eigen periferie – autonoom van andere wereldspelers te handelen; en dat zowel politiek, economisch als militair. België zal zich hierin positioneren als een solidaire en betrouwbare partner.

Minister van Defensie Steven Vandeput: “Ik wil de regering bedanken voor de moedige beslissing om te investeren in Defensie. Veiligheid is een kostbaar goed, maar is ook niet gratis. En met de beslissingen die we vandaag hebben genomen kunnen we een nieuw en hoopvol perspectief geven aan onze krijgsmacht en alle medewerkers die iedere dag het beste van zichzelf geven. De eerste belangrijke horde werd genomen, maar er ligt nog veel werk op de plank. In de komende maanden zal ik, samen met de defensiestaf, een stuurplan uitwerken waarin we maatregelen zullen uitwerken die we deze legislatuur nog zullen uitvoeren. We zullen verschillende aanbestedingsprocedures opstarten om de beslissingen van de regering te concretiseren in contracten. Ondertussen blijven we inzetten op de verdere stroomlijning van structuren en processen, zullen we jonge mensen blijven werven en blijven we solidair met onze partners in operaties.”

La Lorraine Bakery Group neemt Le Bon Grain in Henegouwen over

0

lalorreineLa Lorraine Bakery Group neemt Le Bon Grain productie site te Morlanwelz in Henegouwen over.

De Handelsrechtbank van Charleroi heeft vandaag haar goedkeuring gegeven over de verkoop van de Le Bon Grain productie site te Morlanwelz te Henegouwen aan La Lorraine Bakery Group. De site te Morlanwelz was de grootste en meest moderne bakkerij site van de Le Bon Grain groep die vorige week donderdag haar boeken neerlegde. De Waalse curatoren, banken en syndicale organisaties hebben gezorgd voor een zeer vlotte afhandeling van het dossier in het voordeel van de continuïteit van het bedrijf.

‘Er kunnen onmiddellijk 65 personeelsleden aan de slag. De site van Morlanwelz zal vanaf morgen opnieuw al haar klanten met volle vertrouwen kunnen beleveren’, stelt Guido Vanherpe CEO van La Lorraine Bakery Group, ‘Dit is zeer goed nieuws in het vooruitzicht van de drukke eindejaarsperiode. We rekenen er verder op dat het bedrijf opnieuw kan groeien en zorgen voor bijkomende tewerkstelling in de regio.’

Met deze overname versterkt La Lorraine Bakery Group haar aanwezigheid in de regio’s Henegouwen, Waals Brabant en Namen. ‘Dit past in onze strategie om onze supermarkt klanten over het ganse land vanuit goed uitgeruste regionale bakkerijen te beleveren met een ultra vers en kwalitatief bakkerij & patisserie gamma’, verklaart Guido Vanherpe. De andere vers bakkerij-sites van La Lorraine Bakery Group zijn gelokaliseerd in Oostende, Antwerpen, Hasselt, Luik en Ninove.

La Lorraine Bakery Group ontkent de geruchten dat ze ook een bod zou gedaan hebben op meerdere Vlaamse sites tegelijkertijd van de Le Bon Grain Groep. Het dossier van de Vlaamse sites wordt behandeld door andere curatoren aan Vlaamse zijde. La Lorraine Bakery Group verwacht dat deze sites aan andere partijen zullen verkocht worden.
URLs

Reis op maat, Travel Experts in Dilbeek

0

Zoekt u een reis op maat? Vanaf begin 2016 kan het in Dilbeek. Néry Crokaert en Erwin Ghekiere gaan dan als zelfstandige professionele reisplanners aan de slag. Travel Experts is een nieuw concept voor de Dilbeekse regio en onderdeel van BTS Travel, één van de grootste en meest kwalitatieve reisorganisaties in België. Elke mogelijke bestemming kan bij hen geboekt worden, in Europa of ver daarbuiten.

Image00001

Het is de bedoeling om onze gezamenlijke en jarenlange ervaring en passie voor reizen met zoveel mogelijk mensen te delen, aldus deze twee heren. U kan voortaan bij hen terecht voor:
* Citytrips
* Alle reizen uit de reisbrochures van Thomas Cook, JetAir, Club Med, e.a.
* Individuele- en/of groepsreizen op maat
* Ski reizen
* Autovakanties
* Trein- en vliegtuigtickets
* Last minute promoties
* Incentive reizen voor bedrijven

Organiseren, creëren, stiptheid en gepaste oplossingen aanreiken zit hen in de genen. Zij maken er een erezaak van om eerst goed te luisteren naar de klanten en te peilen naar hun behoeftes om er dan op een creatieve manier mee aan de slag te gaan zonder dat het daarom duurder is.

U kan bij hen op kantoor terecht of zij komen tot bij u thuis op het tijdstip dat de klant het beste schikt ook ’s avonds of tijdens het weekend! Laat het hen weten dan maken ze heel graag een afspraak.
Op zoek naar een unieke en betaalbare reiservaring? Zij zorgen voor die extra portie “spice in your live”!

Contacteer ze vrijblijvend zodat zij hun passie voor reizen met u kunnen delen.

Travel Experts:
Nery Crokaert: tel. 0475/84 59 17 – email: Nery.c@travel-experts.be
Erwin Ghekiere: tel. 0495/55 73 64 – email: Erwin.g@travel-experts.be
www.travel-experts.be
Chili&Pepper bvba Groenstraat, 68 1702 Groot-Bijgaarden

Travel Experts

ACLVB kondigt protestacties aan bij BNPP Fortis

0

ACLBVBNPP Fortis heeft in 2015, 3 miljard 250 miljoen euro dividend uitgekeerd aan BNPParibas, het Franse moederhuis. (1,25 miljard dividend in het begin van het jaar en 2 miljard buitengewoon dividend op het einde van het jaar.)

Eerder in 2013, had de Belgische staat haar 25 % participatie reeds verkocht voor dezelfde som van 3,25 miljard euro. Ter verduidelijking: dat komt overeen met een slordige 200.000 euro per werknemer van BNPP Fortis in België ! In een jaar tijd heeft BNPP Fortis reeds een kwart van zijn eigen waarde aan Parijs uitgekeerd. Deze woensdag, 23 december 2015, moeten de aandeelhouders van BNPParibas Fortis (voor 99,93 % de groep BNPParibas) de laatste transfert van 2 miljard euro goedkeuren.

ACLVB verzet zich tegen deze beslissing om de volgende redenen:

Wij vrezen dat dit het begin is van de financiële ontmanteling van de Belgische bank waardoor de financiële reserves flink worden aangetast. Ter herinnering: de Belgische staat blijft met 11% hoofdaandeelhouder.

Wij vinden dat België niet moet opdraaien voor de enorme boetes die door Amerika opgelegd werden aan BNPParibas omdat zij zich niet aan de reglementeringen gehouden hebben.

Dergelijke buitengewone dividenden zijn voor ons onfatsoenlijk als tegelijkertijd het plan ‘Visie 2020’ wordt aangekondigd waarbij 1050 jobs verloren dreigen te gaan en 2500 mensen noodgedwongen van functie moeten veranderen. Daar bovenop geeft de directie toe dat voor 590 voltijdse jobs (equivalent van 700 personen) geen functie meer binnen de bank kan worden gevonden.

De Liberale Vakbond is solidair met het personeel dat kwaad en diep ontgoocheld is. Het personeel vecht al sinds 2008 om het voortbestaan van de bank en hun steeds hoger liggende objectieven te behalen. Het personeel accepteert niet meer dat het resultaat van hun inspanningen in één keer teniet zou gedaan worden in tijden dat de werkzekerheid meer en meer in vraag wordt gesteld en opnieuw inleveringen zullen gevraagd worden.

Om deze redenen kondigt ACLVB, op het moment dat de aandeelhouders van BNPP Fortis de transactie van de laatste 2 miljard euro goedkeuren, grote protestacties aan in de loop van januari 2016.

Het personeel verdient respect !

Weyts wil de kwaliteit van de fiets en wandelnetwerken verbeteren

0

wandelaars trap hogedonkWeyts wil de kwaliteit van de fiets en wandelnetwerken verbeteren en trekt één miljoen euro uit voor fiets- en wandelnetwerken

Wandelen en fietsen zitten stevig in de lift in Vlaanderen, zowel bij de buitenlandse toeristen als bij de Vlamingen zelf. Vlaams minister Ben Weyts investeert via zijn bevoegdheid Mobiliteit al veel in onze fietspaden, via Toerisme Vlaanderen doet hij daar nu nog eens 985.000 euro bovenop voor de fiets- en wandelnetwerken. Weyts wil de kwaliteit van de fiets- en wandelnetwerken verbeteren en waar nodig hiaten wegwerken.

Goed onderhouden fiets- en wandelnetwerken zijn een belangrijke troef om buitenlandse toeristen naar onze Vlaamse regio’s te lokken. Vier van de tien buitenlandse verblijfstoeristen bevestigen dat ze naar de Vlaamse groene regio’s afzakken om er te fietsen. 33 procent zegt dat de wandelmogelijkheden voor hen een belangrijke factor zijn om hun bestemming te kiezen. De Vlamingen zelf genieten nog meer van de fiets- en wandelnetwerken: 44 procent van de Vlamingen fietst en 38 procent wandelt.

Redenen genoeg voor Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts om te investeren in de fiets- en wandelnetwerken. Weyts maakt 2,5 miljoen euro vrij voor nieuwe projecten, waarvan nu 1 miljoen euro en volgend jaar 1,5 miljoen euro. De bedoeling is om de kwaliteit van de fietsnetwerken te verhogen en de hiaten in (vooral) de wandelnetwerken weg te werken. “We willen met kwaliteitsvolle netwerken internationale toeristen warm maken voor een trip naar Vlaanderen, waar het aangenaam fietsen en wandelen is”, zegt Weyts.

Zes projecten kunnen dit jaar rekenen op financiële ondersteuning: drie rond fietsen en evenveel rond wandelen.

Zo investeert Weyts in twee Antwerpse projecten. Recreatieve fietsers en wielerfanaten ontmoeten elkaar in Fietsbelevingspunt Rupel/Scheldeland. Dit fietsbelevingspunt zal fietsverhuur, -herstelling, elektrische oplaadpunten en een fietsthemacafé combineren. Je kan er zelfs aankomen met de boot en overstappen op de fiets. Avontuurlijke wandelaars en kampeerders gaan dan weer op stap langs het Totterpad in het Grote Netewoud met onder andere een beverburcht, klimparcours, vogelnest en avontuurlijk vlot als smaakmaker.

In Oost-Vlaanderen zullen twee nieuwe wandelnetwerken leiden tot één groot wandelgebied Zwalmstreek-Getuigenheuvels-Oost. Met een belevings- en inspiratiegids rond wielercultuur, erfgoed en kunst en gastronomie wil het de Vlaamse Ardennen als ultieme wandelregio op de kaart zetten. Ook de Kalkense Meersen-Donkmeer leent zich met de meersen, natuurgebieden en oude turfputsites tot een prachtig natuurgebied om in te wandelen op nieuwe wandelroutes.

In Vlaams-Brabant springt het innovatieve kunstenparcours langs de fietsroute Leuven-Horst in het oog. Op vijf strategische knooppunten komen kunstwerken van nationale en internationale kunstenaars. Een belangrijke meerwaarde is de synergie met het tweedaagse muziekfestival Horst Art & Music met een tentoonstelling van hedendaagse kunst in de omgeving van het kasteel van Horst.

In West-Vlaanderen krijgt het project ‘Fietsnetwerk 2.0’ dan weer ondersteuning voor een uitbreiding en opwaardering van het bestaande netwerk. Met QR-codes zal de fietser steeds accurate informatie kunnen vinden over de verschillende routes naar buurregio’s.

Rond de fiets- en wandelnetwerken kan bovendien een levendige toeristische economie bloeien. “Na een stevige tocht op een uitgebouwd fietsnetwerk, stap je van je fiets met flinke dorst. Ook bijvoorbeeld fietsverhuurders of logiesuitbaters kunnen hun voordeel doen bij de verdere uitbouw van de Vlaamse fiets- en wandelnetwerken”, aldus Weyts. De nieuwe investeringen mikken dus op een dubbel effect: ze zorgen voor een kwaliteitsverbetering van onze fiets- en wandelinfrastructuur en onrechtstreeks zorgen ze ook voor extra omzet en werkgelegenheid.

Bekijk hier de lijst van de gesubsidieerde projecten. http://www.toerismevlaanderen.be/impulsfietsenwandelen

Nieuwe regeling Witte Kassa

0

kassaNieuwe regeling Witte Kassa. Wit, rechtszeker en met respect voor sector.

In oktober velde de Raad van State een arrest over het Geregistreerd Kassasysteem (GKS, de zogenaamde witte kassa) voor de horeca-sector.

De Raad van State maakte bezwaar bij zowel de wettelijke procedure als het gelijkheidsbeginsel..

Vandaag werd een akkoord bereikt over de nieuwe regeling.

Waar gaat het over?

Er is een wettelijk basis (KB nr. 1 van 29 december 1992) die zegt dat “de exploitant van een inrichting waar regelmatig maaltijden worden verbruikt alsmede de traiteur die regelmatig cateringdiensten verricht …” vanaf 01/01/2016 een GKS moeten invoeren.

In januari 2014 werd de 10% regel ingevoerd als verduidelijking. Als de omzet uit maaltijden meer dan 10% van de totale omzet bedroeg, moest er een GKS voorzien worden.

De Raad van State vernietigde onlangs die 10%-regel.

Hoe werkt de nieuwe regeling?

  • Er komt opnieuw een verduidelijking van de term ‘regelmatig’: Niet via een circulaire, maar in de wetgeving zal verduidelijkt worden dat horecazaken met een jaaromzet uit maaltijden die minder dan 25.000 euro bedraagt, vrijgesteld worden van het gebruik van een GKS.
  • Belastingplichtigen die beroep doen op onderaannemers om maaltijden te verstrekken worden vrijgesteld.  (bvb. voetbalclubs of organisatoren van seminaries die met een cateringdienst werken).  De cateringdiensten zelf dienen zoals voorzien wel een GKS te voeren.
  • Hotels en bedrijfsrestaurants  zijn eveneens vrijgesteld.

Wat betekent de beslissing praktisch?

  •  Voor de horecazaken die volgens de oude regeling reeds onderworpen waren aan de GKS verandert er niets qua verplichtingen of timing : ze dienen zich, zoals voorzien, per 1 januari 2016 in regel te stellen.
  • Zaken die louter dankzij de nieuwe regeling onder de GKS zouden vallen, dienen zich te registreren voor 01/04/2016.  De aankoop van hun GKS-systeem dient te gebeuren voor 01/07/2016 en de kassa dient uiterlijk op 01/01/2017 operationeel te zijn. In 2017 moet het systeem van de GKS dus volledig operationeel zijn, over alle beoogde horecazaken.
  • Voor de controles die betrekking hebben op de periodes voorafgaand aan 1/1/2016, zullen de gegevens van de geregistreerde kassa noch gebruikt worden in het kader van systematische controles, noch in het kader van individuele controles als exclusief bewijselement: voor de individuele controles van het verleden zijn dus andere ernstige aanwijzingen van grote fraude vereist.   De gegevens in de blackbox zijn tevens consulteerbaar voor de belastingplichtige, zodat de overeenstemming met de boekhoudkundige data kan worden geverifieerd.  Deze bepalingen worden eveneens opgenomen in het fiscaal- en sociaal Charter met de sector.  De horeca-ondernemingen die vrijwillig een GKS in gebruik nemen zullen trouwens ook onder de bepalingen van dit Charter vallen.  De minister van Financiën zal onderzoeken of ze eveneens kunnen opgenomen worden in een circulaire.
  • Voor zaken die wel gevat werden door de 10%-regel en die reeds investeerden in een GKS, maar door de nieuwe regeling niet meer gevat worden via het plafond van 25.000 euro zal een compensatieregeling onderzocht worden. 

Minister van Financiën en Fiscale Fraudebestrijding, Johan Van Overtveldt:

 

“We zijn er in geslaagd om de wetgeving efficiënt te repareren, met respect voor de bezorgdheden van de sector.  Ik dank hen ook voor de zeer constructieve samenwerking rond dit gevoelige dossier. 

 

Ik ben blij dat we de sector rechtszekerheid kunnen bieden na jaren van onzekerheid.  Tegelijk heeft de nieuwe regeling respect voor de typische cafés en voor occasionele eetgelegenheden zoals eetfestijnen.

 

Dit is dus de doorstart van de witte kassa die zal zorgen voor een ‘verwitting’ van de sector. In ruil voor hun inspanning geniet de sector nu al van interessante begeleidende maatregelen zoals flexijobs en overuren die voordelig zijn voor werkgever en werknemer.”

 

Bart Tommelein, Staatssecretaris voor Bestrijding van de sociale fraude:

 

“We hebben een voor iedereen duidelijke en eenvoudige grens bepaald. Volkscafés die amper omzet halen uit voeding hebben vaak weinig of geen personeel. Zij hebben dus ook weinig baat bij de begeleidende maatregelen. Hetzelfde geldt voor het verenigingsleven.’

 

‘Ondertussen hebben 22.000 horecazaken zich geregistreerd, 11.500 witte kassa’s zijn reeds actief, duizenden kassa’s staan klaar onder de toonbank voor activering vanaf 1 januari. Uitstel was nooit een optie. We laten de horecazaken die correct willen werken niet in de steek. We gaan voluit voor een witte horeca en voor eerlijke concurrentie. Op het terrein wordt de omslag al gemaakt: na amper drie weken hebben 720 werkgevers al meer dan 2.000 flexi-jobbers ingezet. 2016 wordt het jaar van de horeca.”

Willy Borsus, Minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO’S.

 

“Ik ben blij dat we een praktische oplossing hebben kunnen vinden voor de horecazaken die weinig inkomsten halen uit de verkoop van eten. De kassa moet het mogelijk maken de strijd aan te gaan met fraude, maar mag de financiële en administratieve lasten die wegen op deze zaken niet verzwaren. In dit akkoord hebben we aandacht besteed aan de moeilijkheden die worden aangehaald door de horecafederaties en wij hebben getracht er oplossingen voor te vinden. Tot slot moeten we opmerken dat de overgangsperiode toereikend is.”

Iedereen benieuwd naar de versie 2.0 van Stany Crets

0

Iedereen benieuwd naar de “versie 2.0” van Stany Crets: hoe combineer je showbizzsterren als Slongs Dievanongs en Udo met gevestigde waarden uit het komedietheater in een spetterende revue?

winterrevue
We kijken er al sinds de lente naar uit, de terugkeer van de Winterrevue naar het stadstheater. Regisseur Stany Crets vormde een cast met ervaren artiesten in het genre zoals Dirk Van Vooren, Patrick Onzia, Britt Van der Borght en Ann Van den Broeck aangevuld met opvallend nieuwe namen als de Belgium’s Got Talent-finalist Steven Delaere, de krachtige popzanger Udo en de straffe nummer-één rapster Slongs Dievanongs. Allen schitteren ze op de scène van de Winterrevue in bijzonder frisse, verrassende combinaties. De talrijk opgekomen prominenten en pers kregen tijdens deze feestelijke voorstelling een nieuwe kijk op de skills van Slongs en Udo en vooral op de visie van Stany Crets op het genre Winterrevue.

STANY CRETS EN ZIJN DREAMTEAM

dreamteam

 

De tandem achter Theater Elckerlyc in Antwerpen, nl.  Nico Warrinnier en Dirk Van Vooren vroegen Stany Crets als conceptbedenker en scenarist voor deze WINTERREVUE versie 2.0. Stany laat zich omringen door een zeer professionele ploeg aan creatievelingen: styling door Erik Vernieuwe die zeer veel theatervoorstellingen op het palmares heeft staan, maar zich ook waagde aan menig TV-programma. Choreograaf Laurent Flament, bekend van de verschillende seizoenen van So You Think You Can Dance en Eric Melaerts die met zijn live band ontelbare televisieprogramma’s én concerten heeft opgeluisterd. Een schitterend ballet en het live-orkest maakte de revuevreugde compleet.

WINTERREVUE wordt een nieuwe traditie in de stad

crets

THEATER ELCKERLYC wil innoveren en op korte termijn eigen producties maken die duidelijke sporen nalaten in Antwerpen en in de theatersector. Een nieuwe theatertraditie introduceren is hierbij een grote uitdaging. De WINTERREVUE is een eerste productie van Theater Elckerlyc. Het is de bedoeling dat dit een jaarlijks terugkerende traditie wordt.

TOTAALBELEVENIS IN HET THEATER-ZELFS OP OUDEJAARSAVOND

Men kan ook reserveren voor het culinair arrangement in het Theaterrestaurant voorafgaand aan de WINTERREVUE. Dit wordt verzorgd door Salons Frank De Boeck in de feestzaal van Theater Elckerlyc die voor de gelegenheid werd omgebouwd worden tot een sfeervol restaurant. Op oudejaarsavond zit het restaurant alvast afgeladen vol met revueminnende feestvierders die samen met de cast 2016 bijzonder sfeervol zullen inzetten.

PRAKTISCHE INFORMATIE

WINTERREVUE vanaf 17 december 2015 in Theater Elckerlyc. Een productie van Theater Elckerlyc.
Regie & concept: Stany Crets – Choreografie: Laurent Flament – Styling: Erik Vernieuwe – Orkest: Eric Melaerts
Met: Dirk Van Vooren, Patrick Onzia, Britt Van der Borght, Ann Van den Broeck, Udo, Slongs Dievanongs en Steven Delaere.
Tickets: www.winterrevue.be – 070/691.002 en ook bij SHERPA – Ticketbalie Media Markt De Keyserlei 58-60
Data: voorstellingen van 17 december 2015 tot en met 10 januari 2016.
Tarieven: voordelige tarieven in 5 categorieën.
VIP Cat. – 42 €
Cat. 1 – 30 €
Cat. 2 – 26 €
Cat 3 – 22 €
Cat 4 – 18 €
Alle prijzen zijn inclusief reservatie- en exclusief verzendingskosten.
Culinair arrangement voor de voorstelling aan de prijs van 59 euro pp.
Locatie: Theater Elckerlyc – Frankrijklei 85-87 te Antwerpen.
Feestelijke voorstelling voor genodigde pers en VIP gasten op zondag 20 december 2015 om 20u00
Bijzonder graag afspraak binnenkort in het theater.