Kom op tegen kanker bestaat 25 jaar

kom op tegen kanker

Kom op tegen kanker bestaat 25 jaar, en viert de 20ste editie van het plantjesweekend! – Een dubbel jubileumjaar voor een hoopvol initiatief. 25 jaar geleden ging de eerste nationale geldinzamelingsactie in de strijd tegen kanker van start.

5 jaar later ontwikkelde zich hieruit een bijzonder sympathieke actie, die vandaag is uitgegroeid tot hét symbool van de campagne: het Plantjesweekend. Deze actie werd al snel een vertrouwd begrip, en is dit jaar aan zijn 20ste editie toe, eentje die dan ook bijzondere aandacht verdient.

Zeg het met plantjes

Het eerste Plantjesweekend in 1995 kwam tot stand na een oproep op de toenmalige BRT. Het was de bedoeling om gedurende één weekend zoveel mogelijk plantjes te verkopen in de eigen gemeente. Een schot in de roos, zo bleek. 100 enthousiaste gemeenten voelden zich meteen geroepen om deel te nemen. Door de jaren heen zijn dat er 270 geworden en is het Plantjesweekend uitgegroeid tot een terugkerend en uiterst succesvol initiatief, dat ondertussen één van de voornaamste fondsen van de campagne is geworden. Los van de talloze lokale initiatieven en naast “1000 km van Kom op tegen Kanker” en “Kom Op Appels”, behoort het Plantjesweekend tot de drie nationaal georganiseerde acties.

In 2002 werd gekozen om azalea’s te gebruiken als handelsmerk voor de vriendelijke actie. De azalea is de superheld onder de kamerplanten. Duurzaam, sterk en mooi: een echt Vlaams succesproduct, geteeld op eigen bodem. En superhelden hebben we hard nodig in een strijd die nog lang niet beslecht is.

Lokale comités, opgericht door vrijwillige actievoerders, coördineren de initiatieven onder het toegewijde voorzitterschap van Frank Deboosere.
“We kunnen niet zonder de vrijwilligers van Kom op tegen Kanker. Hun enthousiasme maakt van het Plantjesweekend elk jaar opnieuw een groot succes. Het is hartverwarmend om te zien hoe solidair Vlaanderen is met onze acties. De azalea’s doen bij iedereen de zon schijnen. Ook als de barometer op kanker staat”, aldus Frank.

Op naar een nieuw record!

Het grenzeloos enthousiasme en de gedreven inzet van de vele vrijwilligers zorgen ervoor dat de plantenverkoop sinds de eerste actie indrukwekkend gestegen is. Tijdens de laatste editie in 2013 gingen maar liefst 264.640 azalea’s als warme broodjes over de toonbank. Dat zijn er 25.000 meer dan de keer ervoor en een ruimschootse verdubbeling t.o.v. de eerste editie.
Maar bezield als we zijn door onze missie en omdat we de strijd nooit zullen opgeven, dromen we ervan om na 20 jaar de magische kaap van totaal meer dan 4 miljoen verkochte plantjes te kunnen overschrijden!

Zoals Gerda Godefridi, al 20 jaar vrijwillig coördinator van het Plantjesweekend in Bierbeek het verwoordt: “Het is fantastisch om te zien hoe het Plantjesweekend is uitgegroeid tot een actie die zoveel Vlamingen na aan het hart ligt. Ik ben enorm fier dat ik al twintig jaar deel mag uitmaken van zo’n hartverwarmend initiatief, en hoop dat we dit jaar opnieuw een record mogen verbreken!”

Alleszins hoopt Kom op tegen Kanker tijdens deze jubileumeditie opnieuw op een verpletterend succes.

kom op tegen kankerDeze 20ste azaleaverkoop gaat door tijdens het weekend van 19 tot 21 september 2014 en zal gesteund en geleid worden door tal van BV’s. Noteer het in je agenda en maak bij je thuis alvast een bijzonder plekje vrij voor een bijzonder plantje.

Kom op tegen Kanker ontstond in 1989 naar aanleiding van een nationale oproep van presentatrice Kathy Lindekens. Zij organiseerde samen met een handvol vrijwilligers een benefietavond, waarvan de opbrengst integraal naar kankerbestrijding ging.

In 1998 trad Kom op tegen Kanker in het huwelijksbootje met de Vlaamse Kankerliga. Samen vormen ze vandaag de overkoepelende Vlaamse Liga tegen Kanker (VLK), waarin Kom op tegen Kanker haar autonome functie als fondsenwervingscampagne blijft versterken.

De onverwachte opbrengst van 100 miljoen BEF (2,5 miljoen Euro) in 1989, bereikte een indrukwekkend hoogtepunt van 20,4 miljoen Euro in de laatste campagne 2012-2013, waarvan de opbrengst gaat naar wetenschappelijk onderzoek, de strijd tegen kinderkanker, palliatieve zorg, psychosociale ondersteuning,…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here