De leukste ideeën krijg je onder de douche

Hansgrohe_KGKwam jij ook al eens in een creatieve flow terecht onder de douche? Dan ben je niet alleen: 72 % van de douchers wereldwijd loste onlangs een probleem op of kreeg een leuk idee kreeg tijdens douchen, zo bleek uit onderzoek.

Ideeën ontstaan vaak onder stromend water. Maar ook het gevoel van alleen-zijn en de rust helpen mee je creatieve geest wakker te schudden, zo toonde een recent onderzoek van sanitairspecialist Hansgrohe en psycholoog Scott Kaufman aan. Maar liefst 14 % neemt zelfs een douche speciaal om geïnspireerd te raken. “Mensen zijn creatiever onder de douche dan tijdens het werk. Een verassende en verbazingwekkende ontdekking”, vindt Scott Kaufman.

lampDouchen om op ideeën te komen
We nemen een douche in de eerste plaats om hygiënische redenen, maar ook om ons te verfrissen (63 %), te ontspannen (52 %), wakker te worden (35 %) en alleen te zijn (10 %). Niet minder dan 14 % van de respondenten springt specifiek in de douche om op nieuwe ideeën te komen of problemen op te lossen. Vooral de rust die we ervaren wordt aangeduid als reden waarom we die frisse ideeën krijgen (42 %).

Het onderzoek ging nog dieper in op de douche als wondermiddel voor inspiratie. Zo blijkt dat 72 % van de respondenten de afgelopen maanden al eens op een lumineus idee kwam of een netelig probleem wist op te lossen tijdens het douchen. Vooral jongeren geloven in de kracht van de inspirerende waterstralen: maar liefst 22 % van de 18- tot 24-jarigen – versus 5 % van de 55- tot 64-jarigen – springt bij nood aan inspiratie in de douche. Het zijn ook vooral de jongeren die de douche als heilige graal zien: zo’n 47 % van de 18- tot 34-jarigen vindt dit het ideale werkinstrument om het hoofd helder te krijgen, een probleem op te lossen of inspiratie op te doen.

Vrouwen blijven langer hangen in de badkamer
Het onderzoek focuste zich ook op de gewoontes in de badkamer. Om ons te wassen, tanden te poetsen, make-up aan te brengen of aan te kleden verblijven we gemiddeld elke dag zeventig minuten in de badkamer. En om het cliché kracht bij te zetten: ja, vrouwen blijven langer in de badkamer hangen, met 73,39 minuten versus 67,08 minuten bij de mannen – zo’n zes minuten meer dus. Daartegenover staat dan wel dat 12 % van de mannen er maar liefst anderhalf uur over doet om zich klaar te maken in de badkamer, tegenover 9 % van de vrouwen. Meer nog dan gender blijkt leeftijd bepalend voor de tijd die we in de badkamer spenderen: 18- tot 24-jarigen vertoeven er gemiddeld 75,93 minuten, terwijl 45- tot 54-jarigen er maar 60,09 minuten verblijven.

Jongeren douchen langer dan ouderen
Het douchen zelf duurt bij veel mannen en vrouwen (een dikke 40 %) meestal tussen de 6 en 10 minuten. Eén op de tien doet er 21 tot 30 minuten over. 18- tot 24-jarigen spenderen met 16,04 minuten gemiddeld het meeste tijd in de douche, tegenover 11 minuten bij de 55- tot 64-jarigen. Gemiddeld douchen vrouwen 13,27 minuten en mannen 12,66 minuten.

Waterbesparend douchen
Elke dag verbruiken we meer dan 100 liter water, waarvan 36 % in de badkamer. Daarbovenop is de waterfactuur van een gemiddeld Vlaams gezin in dertien jaar met ruim een drievoud gestegen. Gelukkig hoeven douches tegenwoordig niet zo veel water te verbruiken als vroeger. Hansgrohe presenteert met zijn EcoSmart- en AirPower-oplossingen douches die, door de vermenging van water en lucht, minder water verbruiken zonder dat je daar veel van merkt.

20 % van de mannen doucht dagelijks twee keer
Ook hoe vaak we douchen is afhankelijk van leeftijd. Zo nemen 25-34-jarigen het meest en 55-64-jarigen het minst vaak een douche. Meer dan de helft van de respondenten doucht dagelijks, slechts 3 % één keer of minder per week. Opvallend is dat maar liefst één op vijf mannen elke dag twee keer per dag onder de douche kruipt. Het liefst doen we dat trouwens ’s morgens (47,5 %).

Selecteer je straal volgens je gemoedsstemming
Richard Grohe, CEO van Hansgrohe, onderzoekt zelf dagelijks hoe hij de douche-ervaring van mensen wereldwijd kan optimaliseren. “We geloven absoluut dat je de grootste ideeën onder de beste douche krijgt. Zelfs het idee voor de Hubbletelescoop ontstond op die manier”. Het ideale exemplaar om veel ideeën onder te krijgen is volgens Hansgrohe de Raindance Select. Die reeks is uitgerust met een mechanische drukknop waarmee je intuïtief en eenvoudig van straal wisselt. Voor elke creatieve mindset bestaat er een aangepaste straal (zacht, stevig of massage).

Het onderzoek vond plaats in Duitsland, Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, China, Zuid-Afrika, De Verenigde Staten en Brazilië, waar minstens 500 volwassenen tussen 18 en 64 jaar ondervraagd werden. Bron: WWW.HANSGROHE.BE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here