NMBS maakt zich schuldig aan misleidende reclame

treinNMBS maakt zich schuldig aan misleidende reclame

Tijdens het verlengde Hemelvaartweekend kent de NMBS een XL Weekend Deal toe. Met dit weekendtarief kan men voordelig met de trein reizen. Volgens de gebruiksvoorwaarden en de communicatie van de NMBS is dat goed voor 50% korting op het standaardtarief. CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh: “ Een vergelijking van de ticketprijzen leert dat deze beloofde afprijzing nooit volledig wordt doorgerekend.”

De korting geldt immers niet op een vast basistarief van 2 euro. De treinreiziger betaalt hierdoor systematisch 1 euro meer dan wat hij op basis van de NMBS-communicatie zou moeten. Vooral op korte trajecten weegt dit door. Op het traject Kalmthout-Antwerpen bijvoorbeeld kost een heen-en-terugreis in de week 6,8 euro en in het weekend 4,4 euro. Dit komt neer op een korting van 35% in plaats van de beloofde 50%. Maar ook op langere trajecten komt de NMBS de halve tarief-belofte niet na.

Voor CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh is deze foutieve communicatie niet aanvaardbaar en maakt de NMBS zich schuldig aan misleidende reclame. “Ook al gaat het om een klein bedrag, de NMBS heeft de plicht om die korting aan te rekenen die ze belooft”, aldus Van den Bergh. Hij baseert zich hiervoor op de wet op de marktpraktijken en consumentenbescherming. Van den Bergh roept de NMBS dan ook op ofwel haar communicatie ofwel haar prijzen aan te passen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here