Kempense mobiliteit is het spoor letterlijk bijster

modelspoor2Kempense mobiliteit is het spoor – letterlijk – bijster

De NMBS heeft een nota op tafel liggen over een nieuwe dienstregeling in de Kempen. De treinverbindingen in onze streek laten heel wat te wensen over dus er werd met veel belangstelling naar de nota uitgekeken. Het draait echter uit op één grote teleurstelling: aan de uurroosters wijzigt weinig tot niets en de gaten in het netwerk worden nog steeds niet opgevuld. In de plaats maakte de nota er doodleuk gewag van dat er versleten treinstallen van de stal worden gehaald, speciaal voor de Kempense reiziger.

Uit de nota blijkt nu ook dat het traject Binche-Brussel-Herentals-Turnhout wordt ingelegd. Onverstaanbaar, vindt Yoleen Van Camp (N-VA Kasterlee): “Die verbinding werd vroeger ingekort, net door de rampzalige stiptheidscijfers en wordt nu, totaal onbegrijpelijk, opnieuw verlengd. Net als het geval was op de rampzalige verbinding Turnhout-Manage zal ook de verbinding Binche-Turnhout de stiptheid tot een dieptepunt brengen. Binche ligt immers nog een twintig kilometer verder dan Manage.” Ook de reizigers tussen Herentals en Neerpelt zullen hieronder lijden aangezien de IR Antwerpen-Mol-Neerpelt-Hamont aansluiting geeft op de trein van Brussel, tenminste als die op tijd arriveert.

“De dubbeldeksrijtuigen die op deze verbinding tijdens de spits ingezet werden waren al ontoereikend om de passagierstroom te verwerken en worden in het nieuwe plan geschrapt en vervangen door verouderde tuigen met een lagere capaciteit”, gaat Van Camp verder. “Absurd want die trein zat van Lier al bomvol. Die oude wagons gaan dus nog voller zitten en tegelijk nog minder comfort bieden.” De IC30 Turnhout-Antwerpen verbinding is overigens hetzelfde lot beschoren.

Van Camp reageert vol onbegrip: “Het probleem was de stiptheid en ontbrekende lijnen, niet de treinstellen op zich. Door de nieuwe regeling zullen de vertragingen zich verder opstapelen en mag de Kempense reiziger die – letterlijk – uitzweten in een oud krel zonder airco. Wij Kempenaars betalen ook belastingen, mogen we in ruil een basis dienstverlening vanuit onze regio verwachten? Wanneer krijgen wij eindelijk waar we al jaren naar snakken, namelijk een extra trein tussen Turnhout-Brussel, een verbinding tussen Mol/Olen/Geel-Brussel en tussen Brecht-Antwerpen. De Kempense reiziger geraakt door het fileleed op de autostrades met moeite op zijn werk en nu gaat het met de treinverbindingen nog verder bergaf. Dit is een schande voor onze regio en we zullen dit aan de kaak blijven stellen tot de NMBS oor heeft naar onze verzuchtingen.

2 REACTIES

  1. En dan maar doen alsof er beterschap komt o.a. de elektrificatie. Zien en horen we nu ook Servais Verherstraeten bij dit nieuws?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here