Nieuwe VW Jetta verdringt oude Bora

Het was ons al opgevallen tijdens ons laatste bezoek aan de States dat er veel Bora's rondreden … die daar nog steeds Jetta heten. De VW Jetta is volgens VW dan ook de meest populaire Europese wagen in de USA. Wereldwijd is het ook een hit want er werden er al 6,6 miljoen van aan de man gebracht. In september mogen we ook op Europese bodem de nieuwe Jetta verwachten, waarmee meteen ook de naam Bora wordt afgevoerd.

Qua techniek en looks haalt de nieuwe Jetta de mosterd bij de jongste generatie Golf, alhoewel we in zijn lijn toch duidelijk ook trekjes van de nieuwe Passat herkennen. Volgens VW wordt de nieuwe Jetta gekenmerkt door « een sportief design, een vorstelijk interieur, een erg ruime koffer, een soeverein rijgedrag en een uitmuntende afwerking ».

In vergelijking met de Bora is de Jetta qua binnen- en buitenafmetingen duidelijk volwassener geworden. De Jetta is 4,55 m lang (+ 17,8 cm), 1,78 m breed (+ 4,6 cm) en 1,46 m hoog (+ 1,3 cm). De wielbasis werd dan weer 6,5 cm groter en meet nu 2,58 m. Die groeischeuten resulteren in meer been- en hoofdruimte achteraan (respectievelijk 5 en 2,4 cm) en in een grotere koffer van 527 l. (72 l. meer dan voorheen). De in de verhouding 1/3 – 2/3 neerklapbare leuning van de achterbank is standaard, waardoor hij een vrijwel volledig vlak verlengstuk van de laadvloer vormt.

De nieuwe Jetta zal aangeboden in drie uitrustingsversies (B2B-line, Comfortline en Sportline) met 7 motoren (4 benzine en 3 turbodiesels), met vermogens van 102 tot 200 pk. De standaarduitrusting omvat de semi-automatische klimaatregeling (Climatic), 6 airbags, actieve hoofdsteunen vooraan, een elektromechanische stuurbekrachtiging, elektrisch bediende ruiten voor- en achteraan, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, alsook 16-duimsvelgen met banden in de maat 205.

Op de basisbenzinemotor van 102 pk na, zijn alle motoren voorzien van rechtstreekse inspuiting (FSI of TDI): 1.6 FSI van 115 pk, 2.0 FSI van 150 pk en – later – 2.0 T FSI van 200 pk bij de benzinemotoren. Het dieselaanbod bestaat uit een 1.9 TDI van 105 pk, een 2.0 TDI van 140 pk – plus zijn fiscaal interessante Belgische variant van 136 pk. Topmotor is een 170 pk sterke TDI.

De TDI's en de T FSI's zullen onder andere beschikbaar zijn met de DSG-versnellingsbak met een dubbele koppeling.

In samenwerking met http://www.auto-test.be
[img]www.belg.be/ws/voertuigen/boragr.jpg[/img]

LAAT EEN REACTIE ACHTER