Honda FCX : frigotest voor brandstofcelauto

Insiders vertellen ons al jaren dat de brandstofcel de technologie van de toekomst is voor de aandrijving van onze auto's. Kort samengevat zullen dat elektrisch aangedreven auto's zijn die hun energie puren uit brandstofcellen die op hun beurt waterstof gebruiken om via een chemisch proces elektrische stroom op te wekken. De brandstofcelwagen is de ultieme clean car, vermits hij alleen water uitstoot.

Een van de pioniers in de automobielsector is Honda, dat al sinds 1989 de mogelijkheden van deze technologie onderzoekt. In een veeleisende, groots opgezette praktijktest worden nu al 20 exemplaren van de Honda FCX brandstofcelauto dagelijks ingezet door overheidsdiensten en bedrijven in Japan en de USA. In tegenstelling tot pure onderzoeksvoertuigen met speciale toelating vanwege de overheid zijn deze testwagens gewoon ingeschreven, ook al omdat de Honda FCX reeds de nodige crashtests heeft doorstaan.

Terwijl andere brandstofcelsystemen het al bij temperaturen rond het vriespunt laten afweten, functioneert de Honda FCX ook bij streng vriesweer. Dit is te danken aan een door Honda ontwikkeld membraan dat de voor de stroomvoorziening noodzakelijke reactie van waterstof- en zuurstofionen ook mogelijk maakt bij temperaturen tot min 20 graden Celsius.
Met de brandstofceltechnologie van Honda wordt de "aandrijving van de toekomst" zo een stuk praktischer bruikbaar. Bezoekers aan het autosalon van Genève begin maart konden zich hiervan zelf vergewissen: de testritten verliepen in een bittere vrieskou, bij temperaturen tot min 16 graden Celsius.

Om het gebruik van de brandstofceltechnologie te stimuleren, ontwikkelt Honda behalve het geplande netwerk van tankstations ook concepten voor individuele tanksystemen. Zo produceert een experimenteel huisenergiestation in Californië op basis van aardgas niet alleen de nodige waterstof voor brandstofcelauto's maar voorziet het de woning tegelijkertijd van stroom en warm water.

Overigens ziet het er naar uit dat marktklare brandstofcelwagens niet meteen voor morgen zijn. De technologie bestaat al decennia, ze marktklaar en betaalbaar maken blijkt nog een ander paar mouwen. Vooral het veilig opslaan en tanken van het hoogst brandbare waterstof zorgt voor heel wat kopbrekens. Niemand durft dan ook definitieve uitspraken doen over een timing. De grootste optimisten zien over 10 jaar al branstofcelwagens in de showroom staan, de pessimisten houden het op 20 jaar.

In samenwerking met http://www.auto-test.be
[img]www.belg.be/ws/voertuigen/hondafcx.jpg[/img]

LAAT EEN REACTIE ACHTER