Gentse Feestenaffiche in grijs en rood

Omdat de Gentse Feesten een internationaal karakter hebben en een breed aanbod van cultuur en muziek brengen werd voor de komende Gentse Feesten een overheidsopdracht uitgeschreven om een passend beeld te vinden voor de komende Gentse Feesten. Er waren 35 inzendingen en het college besliste om de opdracht te gunnen aan Belgian Advertising (B.AD). Die legden in de uitwerking van het beeld namelijk een duidelijke link met Gent. B.AD ontwierp een feestelijk beeld van de Gentse Feesten waarin wordt weerspiegeld dat dit culturele volksfeest er één is voor jong en oud. Met de titel 'Iedereen Feest!' wordt de 165ste editie van de Gentse Feesten weer ingezet. De Gentse Feesten richten zich tot iedereen, van doorgewinterde feestvierders tot verlegen personen.

Het beeld toont door het overwegend grijze karakter en de anonieme man in grijs pak een duidelijk stedelijke context, maar krijgt toch voldoende aantrekkingskracht door het speelse kleurelement van de ballon. Die ballon staat voor feesten, vrijheid en bevrijding. Net als een ballon die zich laat dragen door de wind, kan men zich tijdens de Gentse Feesten laten meevoeren op de golf van activiteiten en impulsen. De houding van de man stelt ons voor de vraag: staat hij nog te aarzelen en tracht zijn verlegenheid te overwinnen om zich in het feestgewoel te wagen? Of heeft hij een leuk dagje Gentse Feesten achter de rug en kijkt hij nog eens tevreden terug met de ballon als aandenken?

B.AD ontwierp het beeld 'Iedereen Feest' en realiseerde eveneens de volledige promotielijn voor de Gentse Feesten 2008, bestaande uit affiches, folders, omslagen, briefhoofden, briefklevers en een advertentie. Grote posters zullen de komende dagen en maanden op de informatieborden en -zuilen in het Gentse stadsbeeld verschijnen. De middelgrote affiche zal te zien zijn in 25 spoorwegstations in heel België. De vensteraffiche wordt verspreid in Zuid-Nederland en Noord- Frankrijk en wordt gemaild naar ongeveer 1.300 adressen zoals culturele huizen, horeca en jeugdhuizen. Ook alle verkoopspunten van het Gentse Feestenmagazine krijgen begin juni een affiche toegestuurd. De affiche zal tussen 8 mei en 8 juni op de bussen, trams en winkels van De Lijn in Vlaanderen te zien zijn en is uiteraard ook ter beschikking van het publiek, zolang de voorraad strekt.

De Gentse Feesten 2008 worden opnieuw voorgesteld via een informatieve folder met informatie over de Feesten in het algemeen. Ook de festivals, de gratis muziekprogrammatie, verblijven in Gent en ticketing komen hierin aan bod. De folder is verkrijgbaar in het Nederlands en het Frans en de teksten zijn online ook in het Engels beschikbaar. Er werden 56.800 Nederlandstalige en 24.500 Franstalige folders gedrukt. Het grootste deel wordt verspreid in culturele en toeristische netwerken in Vlaanderen, Wallonië en Brussel, in Zuid-Nederland en Noord-Frankrijk. Ook in diverse spoorstations en Lijnwinkels zullen folders beschikbaar zijn. Link: www.gentsefeesten.be

Guido Van Peeterssen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here