Jongeren willen dat bedrijven verantwoordelijk produceren

Jongeren maken zich ernstig zorgen over de arbeidsomstandigheden en milieuproblematiek in de productieketen van consumentenelektronica. Een meerderheid van de jonge Europese consumenten stelt dat de betrokken bedrijven hierin meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Ook zijn ze bereid 10% meer te betalen voor hun gadgets als deze gegarandeerd eerlijk worden geproduceerd. Dit zijn de resultaten van een marktonderzoek onder jongeren in verschillende Europese landen dat vandaag gepubliceerd wordt door makeITfair, een netwerk van Europese organisaties.

"Eerlijk geproduceerde elektronica is een gat in de markt", zegt Irene Schipper van SOMO, de coördinator van het makeITfair netwerk. "De vraag is nu: welke producent is in staat deze veelbelovende markt als eerste te bedienen? Op dit moment is er geen eerlijke elektronica op de markt."

Het onderzoek is eind 2007 uitgevoerd door bureau Trendbox in Nederland, Zweden, Finland en Duitsland. In totaal werden 822 jonge mensen tussen de 15 en 35 jaar geïnterviewd.

Het onderzoek laat zien dat jongeren in Nederland en Duitsland zich meer bewust zijn (34% resp. 35%) dan hun leeftijdgenoten in Finland (21%) of Zweden (19%) van de sociale en milieuproblemen die spelen bij de productie en afvalwerking van consumentenelektronica als laptops, mobiele telefoons en spelcomputers. Eén vier op de tien respondenten schrikt echt van problemen als kinderarbeid en mensenrechtenschendingen in de mijnen waar de metalen voor de elektronica worden gedolven, de slechte arbeidsomstandigheden in de elektronicafabrieken in Azië en het dumpen van de zogeheten e-waste in ontwikkelingslanden.

Als de problematiek eenmaal duidelijk is tonen de jongeren een hoge mate van betrokkenheid: 45% van de respondenten is bereid deel te nemen aan een actie tegen de problemen. Iets meer dan de helft van de respondenten, in alle landen, stelt dat ze best 10% meer zouden willen betalen voor hun aankopen als er de zekerheid is dat ze verantwoord geproduceerd worden. 52% van de geïnterviewde jonge consumenten pleiten voor een importverbod op producten die onder slechte omstandigheden worden gemaakt en 72% vind dat ons land geen elektronica mag dumpen in ontwikkelingslanden.

Jonge mensen vinden de verkopende en producerende bedrijven hoofdverantwoordelijk voor de situatie: 85% vind dat bedrijven die deze apparaten produceren en verkopen ervoor moeten zorgen dat deze problemen worden uitgebannen. Op dit moment doet geen van de marktleidende elektronicabedrijven voldoende aan de sociale en milieuproblemen in hun keten. Er is dan ook geen eerlijke keuze mogelijk voor het aanzienlijke en nog groeiende deel van de consumenten dat eerlijke producten wil. De Nederlandse overheid wil vanaf 2010 alleen nog eerlijke computers kopen. De vraag is, welk elektronicamerk is de eerste die een computer, mobiele telefoon of MP3-speler aan kan bieden die zowel op sociaal als op milieugebied eerlijk is geproduceerd?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here