Opinie: Denk na over de rol van de leerkracht

Opinie: Denk na over de rol van de leerkracht en geef capabele mensen de juiste incentives om leerkracht te worden.

Dat het zo slecht gesteld is met de algemene kennis van onze leerkrachten in ons onderwijssysteem verbaast me hoegenaamd niet. Het onderzoek van Jan Swerts en Kurt Monten is heel nuttig om het nodige shockeffect te bekomen, maar eigenlijk konden reeds vele jongeren die vandaag aan de hogescholen en universiteiten studeren u dit voorspellen.

Ik geef de onderzoekers gelijk wanneer zij stellen dat de wortel van de problematiek zich in het secundair onderwijs situeert. Eerst en vooral is de slinger tussen kennis en vaardigheden op een zo dramatische wijze doorgeslagen dat het precies niet belangrijk meer lijkt dat ook kennis moet verworven worden binnen het onderwijs. Bovendien is er geen transparantie over hoe leerkrachten secundair onderwijs denken de onderwijsdoelstellingen te kunnen behalen. In sommige schoolculturen komt de nadruk soms zo vaak op groepswerken en opdrachtjes te liggen dat het absurd wordt. Zo herinner ik me gedurende mijn gehele 2de graad humaniora geen enkele toets economie te hebben gemaakt. Echter zijn we misschien wel erg goed in groepswerken (sic) geworden. Of sommigen onder ons misschien…

Ook in de 3de graad Frans waren grammatica- en vocabulariumtoetsen ver-van-ons-bedshows, maar gelukkig kunnen we nu wel abstracte Franse gedichten schrijven, gebruikmakend van de nodige dichterlijke vrijheden natuurlijk. Kortom vrees ik dat het debat omtrent wat we van leerkrachten en het onderwijs in het algemeen verwachten eens grondig moet gevoerd worden. Wanneer we hier duidelijke antwoorden op formuleren moeten we ook de juiste mechanismen invoeren om die doelen te kunnen bereiken. De nodige controle op leerkrachten, van welke leeftijden ook, is noodzakelijk om de kwaliteit van ons onderwijs jaar na jaar te kunnen blijven garanderen.

Verder moet men ook focussen op de kant van de selectie; in tegenstelling tot wat Pascal Smet misschien mag denken over de huidige generatie jongeren, ik kan u garanderen dat we geen apathische meute zijn die enkel nog naar soaps kijken in hun vrije tijd. Er schort echter wel iets met de incentives voor het leerkrachtenberoep wanneer onderzoek uitwijst dat 50% van de kandidaten de actualiteit niet zou volgen. Mieke Van Hecke beaamde in de Ochtend dat er een groot verschil is tussen studenten die ‘nieuwsfreaks’ en ‘nieuwsleken’ worden genoemd.

Nu vind ik niet dat alle leerkrachten nieuwsfreaks moeten zijn echter wel dat geen enkele leerkracht een nieuwsleek mag zijn. Van Hecke zei in De Ochtend dat er moet nagedacht worden hoe men leerlingen meer kan interesseren in de actualiteit. Ze ziet een grote rol weggelegd voor het gezin hierin. Echter lijkt dit mij geen optimale redenering; we moeten juist de incentives voor het leerkrachtenberoep aanpassen dusdanig mensen die reeds nieuwsfreaks zijn en reeds weten wat een index is aangetrokken worden tot dat eervolle en uiterst belangrijke beroep. In dat opzicht moeten we durven de verloning en vaak lineaire loopbaan van leerkrachten in vraag te stellen opdat ook de capabelsten (blijvend) aangetrokken zouden worden om de toekomstige generaties intellectueel uit te dagen met kennis en hun te vormen tot kritische en geïnteresseerde burgers.

Mattias De Vuyst
Politiek Secretaris LVSV Gent (in eigen naam).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here