Duizenden getroffen gezinnen bij Ford Genk

‘De sluiting van de Fordfabriek in Genk treft heel Limburg en bij uitbreiding heel Vlaanderen. De steun van de N-VA-fractie gaat uit naar de duizenden gezinnen die door dit drama getroffen werden’.

‘De ernst en de impact van deze beslissing kan nauwelijks overschat worden. Ford Genk is een begrip in Limburg. Iedereen, ook ik, kent wel iemand van de 4 300 mensen die in de Fordfabriek zelf werken of van de ongeveer 5 000 werknemers bij de toeleveranciers,’ aldus Lies Jans die namens de N-VA het woord nam tijdens het actuadebat in het Vlaams parlement.

‘Achter die 10 000 werknemers zit ook telkens een gezin. Van die gezinnen zijn er bovendien heel wat die voor hun inkomsten volledig afhankelijk zijn van Ford Genk. Die zekerheid valt nu weg. Dat is een drama. Deze sluiting zal ook de middenstand in de directe omgeving rond Genk treffen. Dat zal zijn weerslag hebben op heel de provincie Limburg. De sluiting zal bijna 1 op 25 Limburgse jobs raken. Het is een pikzwarte dag’.

Woede

Lies Jans toonde ook woede: ‘Woede is nu wat bij mij en bij vele anderen opkomt. Woede om de manier waarop deze sluiting tot stand kwam. Amper anderhalve maand geleden kondigde Ford nog aan dat de nieuwe Mondeo in Genk zou geproduceerd worden. Het is dan ook stuitend dat de situatie zo snel kon keren. De werknemers deden enorme besparingsinspanningen met als doel de productie in Genk te houden. Ook de Vlaamse Overheid deed heel wat inspanningen om de Forddirectie ervan te overtuigen om de fabriek open te houden. Plots worden deze afspraken niet meer nagekomen. Een woord blijkt geen woord meer. Na al die inspanningen blijkt de Vlaamse Overheid gewoon aan het lijntje te zijn gehouden door de Forddirectie. Dat is een koude douche. Kan dit zomaar? Wat met al dat Vlaams geld dat naar Ford vloeide?,’ vroeg Lies Jans zich af.

Woede is er ook omwille van de handelswijze van de Forddirectie vandaag. ‘Die vond het niet eens nodig om de harde beslissing zelf aan de werknemers van Ford mee te delen. Het waren de mensen van Ford Genk zelf die als het ware hun eigen doodsvonnis mochten voorlezen. De directie van Ford is de werknemers en de Vlaamse overheid een uitleg verschuldigd.’

‘Limburg en Vlaanderen kregen in het verleden al meerdere klappen te verwerken. Het ligt niet in onze aard om bij de pakken te blijven zitten. Elke tegenslag biedt een nieuwe kans. Samen met de Vlaamse Regering zal Vlaams Minister voor Werk Muyters nu alles op alles zetten om zoveel mogelijk werknemers aan een nieuwe job te helpen.,’ besluit Jans.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here