25 jaar Dag van de Klant zet Aalst op stelten.

Aalst (redactie) Aalst wordt op zaterdag 22 september het centrum van de vijfentwintigste verjaardag van de Dag van de Klant. Organisator UNIZO koos eerder al voor Aalst als daggemeente in de provincie Oost-Vlaanderen en doet daar met de rechtstreekse uitzending van het Radio 2-programma “En nu serieus” en de voorstelling van het feestboeket met vijfentwintigduizend rozen nog een flinke schep bovenop.

Stad over ’t Water
Het bestuur van de Aalsterse UNIZO-afdeling toont haar ambitie om uit te groeien tot één van de meest dynamische regio’s in Vlaanderen door een bijzonder strak gevuld programma. De ochtend neemt Radio 2 voor haar rekening met de live-uitzending van “En nu serieus”, met Kristel Van Dijck en Jan Verheyen vanuit ontmoetingscentrum de Brug. De échte Dag van de Klant wordt echter pas nadien afgetrapt met de voorstelling van het project “Stad over ’t water”, waarmee UNIZO in samenwerking met de lokale handelaars de wijk Varkensmarkt, Molendries en Moorselbaan nieuw leven wil inblazen. Dit stadsdeel wordt vaak wat meewarig bekeken. UNIZO is ervan overtuigd dat ook daar een levendig handelscentrum moet blijven en staat klaar om de lokale winkeliers een duwtje in de rug te geven.

Feest op Grote Markt
Aansluitend stellen Karel Van Eetvelt en minister-president Kris Peeters het feestboeket van vijfentwintig jaar Dag van de Klant voor. Aalsterse carnavalgroep ‘De Droeve Apostelen’ werkt op dit eigenste moment aan een constructie die de rozen moet dragen en de roos als symbool van de Dag van de Klant in de kijker moet zetten. Een duidelijker teken dat lokale economie en het verenigingsleven sterk in mekaar verankerd zitten, is moeilijk denkbaar.
Om halfdrie starten de festiviteiten op de Grote Markt. Vanuit het UNIZO-paviljoen voor het belfort is het aangenaam kijken naar een optreden van kids-band Jeuk. Kinderen kunnen er ook terecht voor een spectaculaire glijbeurt op de Aya-slide. In samenwerking met UNIZO-partner KBC lanceert UNIZO er immers de splinternieuwe mascotte van het verkeersveiligheidsprogramma van VTM.

Zing voor het klimaat
Om vier uur maakt UNIZO op haar podium graag plaats voor het betere stembanden-werk van “Sing for the climate”. U kent ongetwijfeld deze internationale actie die in België vooral gesteund wordt door Nick Balthazar. Het weekend van 22 en 23 september brengt elke gemeente zo veel mogelijk mensen bij mekaar om zingend te aandacht te vestigen op de klimaatproblemen. Het is vijf na twaalf, zeggen de organisatoren en alleen door acties als deze kunnen we de wereldleiders duidelijk maken dat het de mensen menens is. Ook de actie “met belgerinkel naar de winkel” krijgt een plaats op het programma. Deze campagne om fietsend winkelen aan te moedigen van de stad en UNIZO, krijgt een apotheose met een grote prijsuitreiking op de markt.

Rock ’n Roll
En nog is het niet gedaan. Tot tien uur heerst rock & roll op de Grote Markt. Met optredens van The Johnny Cash Tribute Band en nadien The Acousticasters vieren UNIZO, de Aalsterse winkeliers en hun bezoekers een ongetwijfeld bijzonder geslaagde editie van de Dag van de Klant. De vijfentwintigste dus.

Programma:
8 tot 10 uur: Live-uizending “En nu serieus” in ontmoetingshuis De Brug
10.30 uur: Officieel startschot 25 jaar Dag van de Klant door UNIZO-gedelegeerd bestuurder Karel Van Eetvelt en Vlaams minister-president Kris Peeters.Afspraak Molendries 1 (“Scherregossenkot”)
Grote Markt:
14.30 uur: Jeuk Liveband for Kids
16 uur: Sing for the climate
17 uur: Prijsuitreiking van de actie ”met belgerinkel naar de winkel”
17.45 uur: Johnny Cash Tribute Band
20.45 uur: Covergroep The Acousticasters

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here