Nog 25 dagen… verkiezingscolumn

 “Weir zèn jonges van de Veirkemert…” Wie kent de evergreen van prins Jean-Paul-zaliger niet? De Molendries, voor wie het Aalsters stratenjargon niet meester is, is in ’t Oiljsters de ‘Veirkemert’. Het lijkt vadaag wel alsof heel Aalst “jonges en maskes van de Veirkemert zèn.” Ook al zijn ze er in een eeuwigheid nog niet geweest.

Toch als we die ene partij mogen geloven, die roepen als Vlaamse leeuwen in de woestijn. Om het in hun schaapjargon te zeggen: veel geblaat, weinig wol. Wat hebben ze met al die Aalsterse stemmen gedaan? Laat staan dat uw stem op de in theorie grootste partij van Aalst wat heeft opgebracht?

Maar geen paniek, ze gaan Aalst nog eens schrik aanjagen. Ze maken van de rechteroever, en dan nog het stukje aan de Dender, het centrum van Groot-Aalst. Bijna, en Matongé Aalst is nog belangrijker dan het Brusselse Matongé… Maar Aalst mag geen voorstad van Brussel worden. Hallo? Aalst is een voorstad van Brussel! In alle landen van de wereld zou Aalst Brussel zijn. Het zou een villastad van Brussel kunnen zijn. Het zou een gezellige winkelstad kunnen zijn: ‘De Poort naar Brussel’. Hoe kun je nu opkomen voor de rechten van onze Vlaamse hoofdstad als Vlaams-nationale partij, als je tegelijk je hoofdstad demoniseert alsof God en Allah de grootste godsdienstoorlog aller tijden hebben ontketend?’

Matongé Aalst, naar de Matongé wijk tussen de Elsenesteenweg en de Waversesteenweg in Brussel aan de Naamse Poort. Een gezellige wijk. Matongé Brussel naar de wijk in Kinshasha. Ooit een uitgaansbuurt in de Congolees-Zairees-Congolose hoofdstad. Laten we dromen… het Brussels Huis doet afstand van al zijn panden en keert terug naar het oude winkeltje van weleer… Pie Lafon opent opnieuw op de Molendries… de sossen verlaten de Houtmarkt en keren weer naar ‘hun’ rechteroever… den dop laat mensen weer dagelijks stempelen… het slachthuis aan ’t Slot-Moorselbaan keert weer…Hoge Vestenkermis met de bakharing en de keerskesprocessie… De goede oude tijd…

Vergelijk de huizen maar eens nu met toen… of ze nu van Belgen, Turken of Afrikanen zijn? Wie wilt er nog terug naar de goede oude tijd met de wc buiten, zonder badkamer, en met een aftandse televisie? Wie wilt er nog terug naar de Molendries als een deel van een racecircuit, zo snel mogelijk naar de kliniek? Als kind zag ik de bezopen Aalstenaars in trosjes hangen op de Veirkemert, aan één van de vele volkscafeetjes.

Is het ideaal vandaag? Neen, neen en nog eens neen. Maar met te roepen in de woestijn verandert er niks. Er is een kerk nodig op rechteroever waar de christelijke zwart Afrikanen terecht kunnen. Blijkbaar vindt de deken van Aalst voor deze mensen nergens een plaats. Je kan van een Afrikaan toch niet verwachten dat hij braaf en stil in een eucharistie zit, die de Aalstenaars trouwens ook minder en minder aantrekkelijk vinden. Mogen zij niet katholiek zijn op zijn Afrikaans, meneer de deken? Mogen ze niet dansen rond het altaar? We hebben het hier dan niet over een derde moskee…

Ere wie ere toekomt, Christophe D’Haese – ge mogt gerust zijn – had het als eerste over het ghetto. Eigenlijk een wat fout taalgebruik voor een advocaat taalkundig onderlegd. Maar nu we weten dat Antwerpen niet van iedereen is, begrijpen we het. Mag Aalst niet van iedereen zijn? En toch zijn er buurtwerkers die ‘hun devoir’ doen om van rechteroever wat te maken… Eergisteren pleitte ik voor een wekelijkse markt op rechteroever. Vandaag pleiten de buurtwerkers ervoor in de krant. Wie morgen? Alleen moeten de schepenen het willen inzien. De ene partij verwijt de andere er tegen te zijn, maar off the record zijn ze er allemaal voor (in de meerderheid)…

Hallo, hier klopt iets niet, dames en heren politici… Spreek nu eens duidelijke taal… Ja, ’t mag voor één keer in het plat Oiljsters… “zèkken dinges, zèkken dinges, zèkken dinges, is da no ni grof…”.

 

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here