Façades in BE-PART (Waregem)

In Be-Part ontwikkelden vier kunstenaars nieuwe creaties rond het begrip ‘façade’: Stijn Cole (Gent, 1978), Hans Demeulenaere (Oostende, 1974), Honoré δ’O (Oudenaarde, 1961) en Wesley Meuris (Lier, 1977). Vanuit hun werk ontstonden even zovele variaties op hetzelfde thema, vanuit een architecturale, sculpturale, grafische of psycho-sociologische invalshoek.

In de samenwerking werd er gekozen voor een model waarbij elke kunstenaar tegelijk optrad als curator van de bijdrage van een andere kunstenaar. Deze hiërarchische verwarring of strange loop wordt subtiel geaccentueerd in de tentoonstelling.

Pieter Vermeulen schreef een script bij de tentoonstelling.

De installatie van Wesley Meuris heet ‘Display Case for Portrait Statues’, vitrinekast voor portretbustes, compleet met verlichting, voetstukken en naambordjes, maar de portretbustes zelf blijken spoorloos. In plaats van de gebeeldhouwde tronies van bekende personen te zien, staart de kijker in de leegte – en ook weer niet, er is altijd ‘iets’ dat die leegte omvat, omkadert. De tekeningen van Wesley Meuris gaan daarop verder, en geven de suggestie van een ruimere, systematische collectie waar alle portretbustes in ondergebracht worden.

Het werk van Hans Demeulenaere is gebaseerd op een werk van de bekende Amerikaanse kunstenaar Dan Graham uit 1995, getiteld ‘New Design for Showing Videos’. De hele installatie heeft voor- noch achterkant, binnen noch buiten – het verdeelt enkel de ruimte, ook al is dat schijn. In tegenstelling tot het origineel bestaat de structuur van Hans niet uit glazen wanden, maar uit open kaders waar je gewoon door kunt wandelen. Daarin toont de kunstenaar verschillende video’s.

De tekeningen van Stijn Cole tonen ons fragmenten van een landschapspark in Branitz, Duitsland, en wel op een heel bijzondere manier. Bij zijn bezoek aan het park heeft Stijn telkens een foto genomen, twee stappen opzij gezet, en weer een foto genomen. Deze technische registraties heeft hij vervolgens vertaald naar tekeningen, die op precies dezelfde afstand van elkaar worden gepresenteerd in de tentoonstellingsruimte. Deze werken kaderen op hun beurt dan weer binnen een expeditie die de kunstenaar heeft ondernomen met een kunsthistoricus/landschapsarchitect, van het Nederlandse Texel tot in de Poolse oerbossen, op zoek naar de verschillende gezichten, de diverse façades van de natuur.

Honoré d’O, ten slotte, is een kunstenaar die zich tussen de dingen door beweegt. Op vier plaatsen klinken kinderstemmen op in de tentoonstelling. Zij adresseren de bezoeker in hun naïeve timbre, hun directheid, hun waarheid (?). Beneden, in de kelderruimte staat de installatie die Honoré “de pit van het leven” noemt. Wie zich laat leiden door de alledaagsheid van zijn materialen, komt alvast bedrogen uit. We zien een peervorm, met aan de ene kant een soort explosieve structuur, en aan de andere een USB-stick. De oerknal, het begin van ruimte en tijd, tegenover ons extern, digitaal geheugen. In dat kleine werkje zit zoveel vervat, over onze positie als mens die het onmetelijke heelal aanschouwt, naar de sterren kijkt en daarmee ook terugblikt in de tijd, in een peervormig verleden van miljarden jaren.

Tijdens de opening van de tentoonstelling gaf Honoré δ’O een geluidsperformance in de kelder van Be-Part. (www.youtube.com/watch?v=JaBsnrt2pHI) Gedurende de maanden september en oktober komt Honoré elke zondag ‘De pit van het leven’, zijn bijdrage aan de tentoonstelling, updaten.

‘Façades’ kadert binnen een overkoepelend samenwerkingsproject tussen Centrum voor beeldende kunst, vormgeving en architectuur Zeeland in Middelburg (NL), Netwerk / Centrum voor hedendaagse kunst in Aalst en Be-Part / Platform voor actuele kunst in Waregem.

Praktisch
Open van zondag tot vrijdag, van 11 tot 17 uur
Op zaterdag enkel op afspraak voor groepen info@be-part.be of 056 62 94 10

Gratis toegang

www.facade2012.com
www.be-part.be
www.facebook.com/bepartwaregem

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here