De slanke lijn via internet?

Wie minder dan 5 kilo moet vermageren kan via internet zeker nuttige informatie meepikken, maar zelfs de beste site kan niet op tegen een consultatie bij een specialist. Tot deze conclusie komt Test-Aankoop die aan ervaren diëtisten had gevraagd om 10 vermageringssites te analyseren en te becommentariëren. http://www.hulporganisaties.be vat het allemaal voor je samen.

Volgens de specialisten kan een dieet pas geslaagd worden genoemd als het geleidelijk wordt toegepast en over een periode van 5 jaar tot blijvende resultaten leidt. Vandaar dat elke arts of diëtist je op het hart zal drukken dat hoe efficiënter een dieet op korte termijn is, hoe ondoeltreffender het op lange termijn zal zijn omdat je bij korte termijn diëten absoluut onvoldoende voedingsstoffen krijgt aangevoerd.

Nog volgens Test-Aankoop mag je van geen enkele website mirakeloplossingen verwachten. Hun eerste advies luidt dan ook: "neem een dergelijke site voor wat hij waard is, beschouw het als een ludieke manier om informatie op te doen over de basisprincipes van een dieet en over de nieuwste methodes om te vermageren."

Waaraan voldoet een goed opgebouwde vermageringswebsite?

Niet alle sites moeten meteen afgeschreven worden. De site van Special-K en Stichting Voedingscentrum Nederland doet een beroep op gereputeerde deskundigen en op vele andere websites vind je nuttige informatie over hoe je correct kunt eten. Test-Aankoop vindt het dan ook jammer dat net deze sites op het vlak van persoonlijke begeleiding de mist in gaan.

De goed samengestelde sites hebben enkele punten met elkaar gemeen: zo verwijzen ze door naar een arts als je meer wil weten. Ze leggen er ook de nadruk op dat je je eigen voedingsgewoonten het best kritisch bekijkt. En ze sturen er vooral op aan dat je de lange termijn in het oog houdt.

In een eerste fase is een gewichtsverlies van 500 gram tot maximum 1kilo per week realistisch. Daarna komt een stabilisatieperiode. In elke fase speelt lichaamsbeweging een rol opdat de vetmassa en niet de spiermassa wordt aangevreten. Allemaal geen revolutionair nieuws, maar gewoon een kwestie van gezond verstand.

Vermageren via het internet? En er dan nog voor betalen ook? Tips en valkuilen.

In hun zoektocht naar vermageringsinformatie fronsten de diëtisten verschillende keren de wenkbrauwen. Naast goede sites zijn er ook heel wat charlatans aanwezig. Naast verboden buitenlandse producten is ook het persoonlijk advies menigmaal niet correct. "het blijft allemaal erg theoretisch en soms is het dieet onder specialisten erg omstreden."

Volgens de diëtisten blijft het altijd oppassen geblazen omdat bijna alle sites uiteindelijk vermageringsproducten willen verkopen.

Bovendien hadden ze de ervaring dat in de aangevraagde brochures waarvoor betaald moest worden, vaak niet veel extra informatie stond. Bovendien vind je dikwijls elders op het internet de tips waarvoor je op een andere website betaald hebt.

De volgende websites kregen een positieve eindbeoordeling van Test-Aankoop.
· Special-K .
· Weightwatchers .
· Voedingsbureau.nl
· Voedingscentrum.nl

Sites met een neutrale beoordeling.
· Kilowatch
· Gezond Gewicht

Websites met een negatieve beoordeling en dus niet volledig betrouwbaar.
· Afslanken.be
· Afslanken.com
· Ketolife.nl
· Sportjefit.nl

Het goede parcours.

Om echt te vermageren weegt niets op tegen een eenvoudig en goed georganiseerd parcours.

1. Bepaal duidelijk hoeveel kilo's er echt af moeten. Bereken daarom je Body Mass Index.
2. Bepaal redelijke en haalbare doelstelling, bv. door de aanvoer van calorieën met 500 kcal per dag te verminderen (nooit minder dan 1 400 kcal zonder medisch advies).
3. Drink veel: minstens 1,5 tot 2 l per dag.
4. Neem de tijd: de drie eerste dagen wordt vooral glycogeen uit de lever en de spieren afgebroken. Gewichtsverlies staat dan gelijk met waterverlies. Pas daarna zullen geleidelijk de vetreserves worden aangevreten, een proces dat pas na drie weken op kruissnelheid komt. Een korter dieet zal dus nooit het vooropgestelde doel bereiken.
5. Beweeg minstens 3 keer per week een half uur. Lichaamsbeweging zorgt voor het behoud van de spiermassa.
6. Bouw een stabilisatieperiode in. Wie in de oude (eet)gewoonten hervalt, zal de verloren kilo's vrijwel zeker weer snel terugkrijgen. Soms komen er zelfs nog een paar extra bij. Het is dus beter geleidelijk een dieet uit te bouwen en er steeds voor te zorgen dat het voedingspatroon evenwichtig blijft.

Bron: http://www.hulporganisaties.be

LAAT EEN REACTIE ACHTER