Internet als liefdesmakelaar

Uit een telefonisch consumentenonderzoek in opdracht van Intel dat onlangs is gehouden onder ruim zesduizend mensen in zeven Europese landenis is gebleken dat bijna één vijfde van de Nederlandse vrouwen de stap richting een nieuwe vlam liever zet via e-mail en sms dan persoonlijk. Met internetdating zijn we nog een beetje voorzichtig. Dit blijkt uit een in opdracht van Intel uitgevoerd onderzoek in zeven Europese landen naar de veranderde houding tegenover technologie en de steeds grotere rol hiervan in ons dagelijks leven.

Met de komst van moderne technologieën als sms en e-mail is het leven een stuk eenvoudiger geworden voor iedereen die intimiteit zoekt. Moed verzamelen om te bellen of iemand aan te spreken, eindeloos wachten bij de telefoon: het ligt allemaal achter ons. En waarom zouden we niet de ideale man of vrouw op internet zoeken? De succesverhalen zijn oneindig. Die beladen eerste stap naar romantiek is veel minder eng geworden, en dat komt het zelfvertrouwen alleen maar ten goede. Ook is de klap van de eventuele afwijzing minder hard en minder gênant – om nog maar te zwijgen van het gemak zélf iemand digitaal te dumpen. En er is niets veiliger dan virtueel flirten: mocht de prins op het witte paard toevallig voorbijgalopperen, dan is dat mooi meegenomen.

Nieuwe technologieën en veranderde tijden hebben een revolutie ontketend in de datingbranche. Onderzoek in opdracht van Intel legt de hartsgeheimen van de moderne Europeaan bloot en wijst uit dat daten via internet populair is. 13% van de Duitsers heeft dit medium wel eens aangesproken om De Ware Liefde of een scharrel tussendoor op te sporen. Ook in Italië, waarvan het vooroordeel wil dat de romantiek er vanzelf gaat, probeert 13% van de bevolking elkaar via het net te vinden. In Nederland zijn ze aanmerkelijk terughoudender: slechts 7% waagde de sprong op het digitale pad der passie.

In Nederland zijn het vooral vrouwen die zich zekerder voelen als ze elektronisch toenadering zoeken tot kandidaten in de hartstocht: 18% zegt op deze manier makkelijker het initiatief te nemen. Bij de Nederlandse mannen is dat 10%. Spanje laat ongeveer hetzelfde beeld zien: 17% tegenover 12%. De Zweden zijn er nog meer bij gebaat, maar verhoudingsgewijs zijn de Zweedse vrouwen stoerder in het echte leven: hier komt 31% van de mannen virtueel sterker uit de strijd, terwijl hetzelfde geldt voor 20% van de vrouwelijke bevolking.

Contact zoeken via internet en tekstbericht is niet alleen makkelijker: het scheelt ook tijd. In onze jachtige 24-uursmaatschappij heeft immers niet iedereen de gelegenheid om mensen 'in het echt' te ontmoeten.

Hoe het eigenlijk zit bij Belgische vrouwen zullen we niet direct weten, maar we denken wel dat dezelfde cijfers mogen gebruikt worden als die van onze noorderburen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER