Dit jaar staat Valentijn in het teken van creativiteit: originele cadeautjes en attenties doen het, zeker bij jonge mensen, zeer goed. UNIZO peilde bij de betrokken sectororganisaties naar de impact van Valentijn op de verkoopcijfers. In sommige sectoren is er een meerverkoop van 10% tot zelfs 20%. Naast de gekende sectoren die voordeel halen uit Valentijn zoals de horeca, de bloemenzaken, de lingerie- en boekensector, de mode, de traiteurs, de bakkers en slagers, is er verrassend ook bij de sauna’s, wellnesscentra en zonnebanken een stijgende belangstelling. “Een saunabezoek, massage of verzorging met z’n twee passen perfect in het Valentijnsplaatje,” zegt SVB, de bij UNIZO aangesloten Sauna Vereniging België.  Opvallend is ook dat de leeftijd van de kopers steeds jonger wordt: jongeren en tieners besteden veel aandacht aan Valentijn. Vaak gaat het om geen al te dure cadeaus, maar wel met een persoonlijke touch. De Valentijnverliefden zoeken dus meer originele cadeau’s voor elkaar. De betrokken sectoren verwachten ook morgen op Valentijn zelf nog een groot aantal lastminute aankopen.

Voor de twee belangrijkste “Valentijn”-cadeaus, bloemen en lingerie, is 14 februari nog steeds een topdag. Ook de horeca doet het morgen uitstekend. Tuincentra, die zich meer concentreren op snijbloemen, verkopen rond Valentijn gevoelig meer. Het budget per klant ligt dan rond de 30 euro.

Saunasector kreunt op normale dagen onder de crisis

Maar creativiteit komt ook in minder evidente sectoren voor: slagers en bakkers spelen nog meer als vorig jaar in op het fenomeen “Valentijn”. Speciale salades of valentijnsbereidingen doen de klant kopen. Maar dergelijke stunts hebben, volgens de federaties, wel voornamelijk impact op klanten die sowieso al over de vloer komen en veroorzaakt dus geen grote meerverkoop. In de sauna- en wellness-sector ligt dat anders: de sector benadrukt dat periodes als Valentijn nieuwe mensen aantrekt, wat nodig is heeft om het haalbaar te maken. De sector kreunt immers onder de crisis en de verhoogde energiekost die sterk doorwegen op de bestede budgetten.

Valentijn in de week vs. Valentijn in het weekend

Voor de echte romantici valt een Valentijn toch nog best in het weekend; dan kunnen ze er meer tijd én geld aan spenderen. Dat merken ook de betrokken sectoren: “Valentijn in de week zorgt voor veel snelle, lastminute aankopen. Valt het op zaterdag of zondag, dan kan de partner zijn aankoop toch nog minstens voorbereiden.”

Bron: UNIZO

Leave a Reply
Your email address will not be published.
  • ( will not be published )