België telt 5,2 miljoen gebruikers van sociale netwerken. 64% van de Belgische surfers maakt gebruik van sociale netwerksites. In totaal gaat het om 5,2 miljoen mensen. Facebook is de meest populaire site met 59% (4,8 miljoen) gebruikers. 12% van de Belgische surfers maakt gebruik van LinkedIn en Netlog. Twitter komt op de 4de plaats met 7% penetratie onder de Belgische surfers. België heeft een iets lager gebruik van sociale netwerken dan het Europese gemiddelde (73%).  Vooral Oost- en Zuid-Europa hebben een hogere adoptie. Dit zijn enkele opmerkelijke conclusies uit een studie van InSites Consulting bij meer dan 9.000 consumenten en uitgevoerd in 35 landen.
“Deze cijfers tonen dat sociale netwerksites ondertussen in alle lagen van de bevolking zijn doorgedrongen. 21% van de Facebook gebruikers zijn ouder dan 55. Bij een analyse van de gebruikers gaat het echt om iedereen: jong, oud, werkend, werkloos.” aldus Prof. Steven Van Belleghem, Managing Partner bij InSites Consulting.

Twitter het buitenbeentje

Uit de studie van InSites Consulting blijkt dat Twitter het buitenbeentje is onder de sociale netwerksites. 80% van de Belgen kent Twitter, maar slechts 7% maakt er gebruik van. De intentie om Twitter binnenkort te gebruiken, is echter groot: 19% van de niet gebruikers is van plan om er binnenkort mee aan de slag te gaan.

“Twitter is een bijzonder sociaal netwerk. De gemiddelde leeftijd op Twitter is lager dan op Facebook en het gaat vooral om de actieve bevolking. Het directe effect kan klein lijken omdat het aantal mensen beperkt is. Het type mensen op Twitter zorgt echter voor een groot indirect effect. Journalisten volgen Twitter berichten goed op en publiceren ze in de krant. Hierdoor is de link en de impact naar de traditionele media groter dan Facebook.” zegt Van Belleghem.

39% van de Belgische sociale netwerkers volgt een merk

4 op de 10 Belgen met een profiel op een sociale netwerksite volgt minstens één merk. Vier sectoren zijn daarbij heel populair: media, mode, voeding en winkelketens. Het onderzoek van InSites Consulting toont aan dat mensen fan worden nadat ze het product gebruiken. De eigen ervaring is veel belangrijker dan bv. reclamecampagnes. Mensen verwachten van merken extra promoties en informatie te krijgen. 46% van de social netwerkers verwacht extra promoties van het merk op sociale media, 43% wil aankondigingen van events ontvangen en 35% kijkt ernaar uit om extra productinformatie te lezen.

Consument wil deel uit maken van management van bedrijf

Sommige consumenten zijn vragende partij om betrokken te worden bij het beleid van hun favoriete merken. 30% van de Belgische sociale netwerkgebruikers vindt dat bedrijven hun ideeën zouden moeten delen met consumenten. 23% zou niets liever willen dan nieuwe producten en diensten te co-creëren met een leuk merk.

“Consumenten hebben met sommige merken een heel sterke band. Deze mensen betrekken bij het beleid van je bedrijf via sociale media is een nieuwe manier om de kloof tussen een bedrijf en de markt te verkleinen. Sociale media zorgen ervoor dat consumenten beter begrijpen hoe marketing werkt en daardoor ook een bepalende rol kunnen spelen in het beleid van een bedrijf.” zegt Van Belleghem.

Over het onderzoek:

 

Bron:  InSites Consulting
InSites Consulting is een innovatief, wereldwijd online marketing onderzoek- en adviesbureau. De voorbije 2 jaar hebben ze niet minder dan 12 prijzen in de wacht kunnen slepen van verschillende internationaal gerespecteerde organisaties zoals AMA, ARF, ESOMAR, Media Marketing, MRS, MOA, SPSS, AMMA en Econsultancy. InSites telt 120 medewerkers en heeft vestigingen in Gent, Rotterdam, Londen en Timisoara. Begin 2012 opent het kantoor in New York. Meer informatie is beschikbaar op www.insites.eu en http://blog.insites.be.