Gezondheid heeft een prijs

Gezondheid heeft een prijs en dus is het niet verwonderlijk dat steeds meer mensen zich goed willen verzekeren. Al meer dan een half miljoen leden van de Onafhankelijke Ziekenfondsen sloten zich aan bij de hospitalisatieverzekering Hospitalia die ervoor zorgt dat ze ook financieel gezond het ziekenhuis verlaten. Een verblijf in het ziekenhuis wordt immers almaar duurder voor de patiënt.

Na een sterke stijging in 2004 met 41.000 nieuwe leden werd dit jaar de kaap van 500.000 leden ruim overschreden. Daarmee heeft een derde van de leden van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, de derde grootste ziekteverzekeraar van het land, een aanvullende hospitalisatieverzekering. Opvallend is dat ook veel jongeren ervoor kiezen zich in te dekken tegen hoge ziekenhuiskosten. Dertig procent van de leden Hospitalia is jonger dan 25 jaar. De groep zestigplussers is goed vertegenwoordigd met twintig procent.

Succesverhaal: verschillende producten met ruime dekking

Uit studies blijkt dat een verblijf in het ziekenhuis tussen 1998 en 2003 ruim een derde duurder is geworden voor de patiënt. Het succes van Hospitalia is te wijten aan het ruime aanbod van producten en de ruime terugbetaling. Hospitalia is de basisverzekering die al bestaat vanaf 1981. Zij komt tussen in de kosten tot een maximaal bedrag van 12.500 euro per jaar. Het product Hospitalia + kent een groeiend succes omdat er met deze verzekering geen jaarlijkse limiet staat op de terugbetaling van de ziekenhuisfactuur en tevens zware ziektes, de kosten voor en na hospitalisatie en andere kosten zoals het ziekenvervoer verzekert. Beide producten betalen ook de voorschotten bij hospitalisatie terug. Hospitalia + biedt daarbij ook nog eens een waarborg zware ziektes zonder hospitalisatie. Een bijkomende dekking is Hospitalia Ambulant die terugbetalingen voorziet voor ambulante
verzorging zonder ziekenhuisverblijf. In 2004 bedroegen de terugbetalingen in het kader van Hospitalia niet minder dan 47 miljoen euro.

Hospitalia Continuïteit

In 2004 werd Hospitalia Continuïteit gelanceerd waarop het eerste jaar 3.500 leden intekenden. Deze verzekering is specifiek bedoeld voor personen die een groepsverzekering van de werkgever genieten. Als zij het bedrijf verlaten of de groepsverzekering verliezen, maken ze automatisch de overstap naar Hospitalia, zonder wachttijd, medische vragenlijst en bijkomende premie. Daardoor vermijden ze op latere leeftijd geen verzekering meer te vinden.

Als je weet dat jaarlijks 15 procent van de Belgen in het ziekenhuis belandt, is een moderne en aangepaste hospitalisatieverzekering geen overbodige luxe. Om de continuïteit van het succes van Hospitalia te waarborgen is een uitgebreide publiciteitscampagne gestart die gepaard gaat met de lancering van de nieuwe website www.hospitalia.be

LAAT EEN REACTIE ACHTER