...
Home Blog Pagina 545

Nieuwe naam voor Nekkerhal Mechelen

0

nekkerhalNieuwe naam voor Nekkerhal Mechelen : Nekkerhal – Brussels North

Mechelen, 9 april 2015 – Toen Stad Mechelen in juni vorig jaar de concessie van de Nekkerhal toewees aan Artexis, een dochteronderneming van de Artexis Easyfairs Group gespecialiseerd in het beheer van evenementenhallen en het organiseren van events, had ze hoge verwachtingen. Dat vertrouwen blijkt niet geschaad.

Tal van nieuwe events

De effectieve exploitatie van de Nekkerhal door Artexis ging in op 15/01/2015 en sindsdien werden tal van nieuwe events naar Mechelen gehaald. Zo zijn er binnenkort de Samsung dealerdagen (eind maart) en de 50+ beurs (april). Ook Aquafin viert er zijn 25-jarig bestaan (mei) en ook andere company events zitten in de pipeline voor juni. Bovendien vult de kalender voor het volgende beursjaar (vanaf sept 2015) zich nu al snel.

Mechelen blijkt uitstekende bestemming voor events

“Mechelen zit duidelijk in de lift en is als historische stad een uitstekende bestemming voor events” zegt Dirk Van Roy, CEO van Artexis Easyfairs Benelux. “De vlotte bereikbaarheid, de parkeermogelijkheden direct aan de hal en een goede mobiliteit in het algemeen zijn absolute troeven voor de event business. Die willen we ten volle uitspelen en zo ook internationale business events naar Mechelen halen.”

Nieuwe naam

Artexis wil de Nekkerhal en Mechelen als bestemming dus internationaal gaan positioneren. Om dat doel te bereiken, drong zich een naamsaanpassing voor Nekkerhal op. Vandaag (9 april) werd op het Stadhuis van Mechelen de nieuwe naam en het nieuwe logo aan de pers voorgesteld. Nekkerhal wordt dus vanaf nu “Nekkerhal – Brussels North”. Ook een nieuwe website werd gelanceerd: www.nekkerhalbrusselsnorth.com

“Artexis bewijst dat wij als stadsbestuur de juiste beslissing genomen hebben om de Nekkerhal in concessie te geven aan een bedrijf dat van wanten weet wat beheer van evenementenhallen betreft”, zegt schepen Bart De Nijn, voorzitter van de vzw-in-ontbinding Nekkerhal, “Wij verwachten ook dat in de Benelux de naam ‘Nekkerhal’ voldoende met Mechelen vereenzelvigd wordt, zodat de nog meer internationaal bekend klinkende naam ‘Brussels-North’, onze stad op de kaart zal zetten, zoals Charleroi dat met haar luchthaven doet.”

Schepen Koen Anciaux, ondervoorzitter van de vzw-in-ontbinding Nekkerhal:
“Het uitbaten van een evenementenhal is geen kerntaak van een stad. Dat laten we beter over aan een private partner die zich daarin heeft gespecialiseerd. Als organisator van topevents wereldwijd kan Artexis Easyfairs indrukwekkende adelbrieven kan voorleggen. Met deze overname worden ook voor de Nekkerhal de horizonten verlegd. Het begin van een tweede jeugd.”

Investeringen

Artexis Easyfairs is dus duidelijk van plan om nieuwe business naar Mechelen te halen en het aanbod open te trekken naar ‘events’ in de breedste zin van het woord. Daartoe is het ook bereid de nodige investeringen te doen. Ook de Stad Mechelen doet een duit in het zakje. De plannen voor het inrichten van een ‘Blackbox’ (een sfeervolle kant-en-klaar ingerichte event ruimte) in de hal zijn concreet. De bouw ervan gebeurt deze zomer zodat ze vanaf september in gebruik kan genomen worden. Dit initiatief biedt alweer perspectieven voor het aantrekken van nieuwe events zoals product shows, personeelsfeesten, eindejaarsevents enz… naar Mechelen.

“Deze uitbreiding van event formats, zowel nationaal als internationaal, heeft een aanzienlijke verhoging van de economische impact op de Stad Mechelen en de omliggende regio tot gevolg. Dit niet alleen voor Horeca en toerisme, maar ook voor alle toeleveranciers van de eventsector. Het belang hiervan mag niet onderschat worden” vervolgt Dirk Van Roy. “Verder zijn wij zeer opgetogen over het partnership tussen Stad Mechelen en Artexis. We gaan samen de boeiende uitdaging aan om de oude groentenhal van weleer om te vormen tot een hedendaagse multi-format eventhal die internationaal zijn plaats zal opeisen.”

Het Schlagerfestival zet verjongingskuur verder

0

Het Schlagerfestival zet verjongingskuur versneld verder
Meer dan 56% van de bezoekers is jonger dan 45
Door gigantisch succes nu al 4de festivaldatum voor 2016 in verkoop
20150409_artiest_lindsay-300x259
HASSELT – Met vijf nagenoeg volledig uitverkochte shows werd het 10de Schlagerfestival, dat de voorbije twee weekends plaatsvond in de Ethias Arena in Hasselt, een recordeditie. Het succes vertaalt zich in massaal veel reserveringen voor volgend jaar. Daarom voegen de organisatoren – na de eerder aangekondigde concerten op vrijdag 25, zaterdag 26 en paasmaandag 28 maart – ook zaterdag 2 april als festivaldag toe. Opvallende nieuwigheid: het middenplein zal die dag met een staand – en zonder twijfel ook dansend – publiek worden gevuld. Lindsay en Roxeanne & André Hazes Jr. zijn de eerste namen die voor Het Schlagerfestival 2016 bekend worden gemaakt.

Opvallend is dat almaar meer twintigers en dertigers Het Schlagerfestival hebben ontdekt als hét evenement bij uitstek om lekker uit de bol te gaan. Tot grote vreugde uiteraard van de organisatoren, die de voorbije jaren resoluut de kaart van de verjonging hebben getrokken.

Jan Van Esbroeck: “Nog nooit hebben we zoveel tickets verkocht en waren de bezoekers zo vrijgevig. Zowel aan de food- en drankstand als aan die van de merchandising zijn er records gebroken. Een verklaring voor deze cijfers ligt wellicht in het feit dat de jongeren massaal Het Schlagerfestival hebben ontdekt. Op de voorbije editie was meer dan 56% van de bezoekers jonger dan 45. Daarmee is de trend van de verjonging – die de laatste jaren al was ingezet – weer een versnelling hoger gegaan.”

Vrienden- en groepsgebeuren

Met een record van gemiddeld 7 aangekochte tickets per bestelling is het festival ook meer dan ooit een groepsgebeuren geworden.

“Je kan het publiek opsplitsen in twee duidelijke groepen. Je hebt de jongere, superactieve bezoekers, die Het Schlagerfestival op een fysieke manier beleven en zich op de parterre helemaal laten gaan. Deze feestvierders komen verkleed en nemen volop deel aan de vele polonaises. De plaatsen op het middenplein worden dan ook terecht omschreven als ‘ambianceplaatsen’. Daarnaast heb je de oudere bezoekers in de tribunes. Zij genieten comfortabel van mini-polonaises, zwaaien mee, klappen in de handen en moedigen de artiesten luidkeels aan”, zegt Friedl Teirlinck namens de organisatie.

Dansen op het middenplein

Het Schlagerfestival wil nog meer ambiancemakers de kans geven om te komen feesten in Hasselt. Daarom voegen de organisatoren, naast de voorstellingen op vrijdag 25, zaterdag 26 en paasmaandag 28 maart, zaterdag 2 april als 4de concertdatum toe. Tegelijk wordt dit een bijzondere show. Die dag zijn op de parterre namelijk alleen staanplaatsen beschikbaar, zodat iedereen er kan dansen zonder door stoelen gehinderd te worden. Wie toch wil zitten, kan op de tribunes terecht om er te genieten van een dubbel spektakel: dat van de artiesten op het podium en dat van het polonaise dansende publiek op het middenplein.

Betaalbaar

Om het iedereen nog meer naar de zin te maken, steken de organisatoren volgend jaar alweer een tandje bij. Het productiebudget voor 2016 wordt verhoogd en er wordt opnieuw geïnvesteerd in licht, geluid en visuele extra’s. Uiteraard zullen ook weer topartiesten worden geboekt die live hun grote meezingers komen vertolken, want net door die unieke live-ervaring onderscheidt Het Schlagerfestival zich van andere gelijkaardige festivals.

“Het publiek kan gerust zijn: we blijven héél véél waar bieden voor weinig geld, zodat echt iedereen erbij kan zijn”, verzekert Jan Van Esbroeck. “Want naast de vroegboekkorting – die nu al een overweldigend succes is en nog loopt tot eind april 2015 – bieden wij al tickets aan vanaf 28 euro.”

Eerste namen

Muzikaal blijft Het Schlagerfestival een gezonde muzikale mix brengen van vaste waarden en nieuwkomers. Met Lindsay en Roxeanne & André Hazes Jr. als eerste namen op de affiche staat Het Schlagerfestival 2016 nu al garant voor een stevige portie hits en meezingers.

Het Schlagerfestival 2016 met o.a. Lindsay, Roxeanne & André Hazes Jr. in de Ethias Arena Hasselt op vrijdag 25 en zaterdag 26 maart om 20.30 uur, paasmaandag 28 maart om 15.00 uur en zaterdag 2 april (NIEUW!) om 20.30 uur.
20150409_artiest_roxandrehazesjr-300x259
Kaarten kosten € 28, € 38 en € 43, inclusief servicekosten. Tot en met 30 april 2015 slechts € 26, € 36 en € 41. Vanaf 50 personen: € 3,50 korting per kaart, vanaf 250 personen: € 5 korting per kaart, vanaf 500 personen: € 7 korting per kaart. Bestellen via 070/345.345 (max. € 0,30/min.), vanuit Nederland: 0900-45.000.45 (€ 0,45/min.), www.hetschlagerfestival.be, www.ethias-arena.be en www.teleticketservice.com, of bij Media Markt, Sint-Jozefstraat 10.1.1, Hasselt (maandag t/m zaterdag, 09.30-19.00 uur). Groepskortingen uitsluitend via picha.theus@sportpaleisgroep.be.

Het Schlagerfestival is een organisatie van PSE-Belgium en Medialaan

www.hetschlagerfestival.be

Massagraf in Maluku in DRC ontdekt

0

drcMassagraf in Maluku in DRC ontdekt

Vicepremier en minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders vernam met afschuw de macabere ontdekking van een massagraf in Maluku, op 80 kilometer ten noorden van Kinshasa in de Democratische Republiek Congo. In dat massagraf zouden meer dan 420 lichamen liggen.

De ontdekking roept veel vragen op. Het Congolese volk en de internationale gemeenschap hebben recht op antwoorden.

Minister Reynders vraagt dat onmiddellijk een onafhankelijk onderzoek van start kan gaan om de waarheid aan het licht te brengen. Het is van belang dat de site goed wordt afgesloten om te vermijden dat er bewijzen en sporen zouden kunnen verdwijnen. Want er moet worden vastgesteld wie in het massagraf werd begraven en in welke omstandigheden dat gebeurde.

Gisteren keurde vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo de financiering goed van 1,5 miljoen euro voor het Bureau Conjoint des Nations Unies pour les Droits de l’Homme (BCNUDH). De Belgische regering is van mening dat BCNUDH de Congolese autoriteiten zou kunnen bijstaan door bijvoorbeeld naar getuigen te luisteren.

Geen VIPA subsidies voor Aalsterse woonzorgcentra

0

sarahGeen VIPA subsidies voor Aalsterse woonzorgcentra

Het OCMW van Aalst zal geen VIPA-subsidies krijgen van de Vlaamse Overheid voor de geplande vervangingsnieuwbouw Sint-Job en de nieuwbouw De Faluintjes in Baardegem. Het is nog wachten op de formele schriftelijke bevestiging, maar OCMW-voorzitter Sarah Smeyers kreeg gisteren – informeel – het slechte nieuws al te horen.

“Nadat de subsidie-aanvragen eind vorig jaar tijdig en correct waren ingediend bij de Vlaamse overheid konden we enkel wachten en hopen op een gunstig antwoord, maar het heeft helaas niet mogen zijn. We hebben echt alles gedaan wat we konden om minister Vandeurzen te overtuigen van het belang van de subsidies voor Aalst. We hadden een gesprek op zijn kabinet in februari en bezorgden een uitgebreide nota met foto’s en cijfermateriaal. We wezen op de precaire situatie van de huidige Sint-Job, de vervanging ervan door twee kleinere WZC’s waardoor er meer regionale spreiding van het aanbod kwam, zoals overigens door Vlaanderen gevraagd, de cijfers over de vergrijzing in onze stad en het aanbod in vergelijking met andere centrumsteden,.. Niet enkel ik, maar àlle OCMW-raadsleden hebben hun best gedaan om de dossiers te bepleiten via alle mogelijke kanalen en contacten, zélfs de oppositie.”, aldus Sarah Smeyers.

De budgettaire situatie van de Vlaamse Overheid speelt hier natuurlijk een grote rol, maar toch betreurt de OCMW-voorzitter de beslissing van minister Vandeurzen. Het was een goed onderbouwd dossier dat aan alle vragen en eisen die Vlaanderen stelt voldoet. Het is dan moeilijk om niet het gevoel te hebben dat de keuze van de projecten die al dan niet gesubsidieerd zullen worden eerder een politieke beslissing is.
“We zullen ons binnen de OCMW-raad moeten beraden over alternatieve financiering”, aldus nog voorzitter Smeyers, “want zelf, als OCMW, kunnen we de volledige financiële kost niet dragen. We hebben dat ook altijd duidelijk zo gezegd”

Indien de WZC’s niet gerealiseerd kunnen worden, zal dit een afbouw van het zorgaanbod voor bejaarden in Aalst, een verlies van ‘erkende bedden’ én van jobs tot gevolg hebben.

Mobiliteit van de toekomst in 2020 ?

0

Mobiliteit van de toekomst: hoe gaan we van A naar B in 2020?

Uit een recente studie blijkt dat aan de regeerperiode van Koning Auto in België en Nederland voorlopig geen einde komt. De resultaten tonen bovendien aan dat de Belg de mobiliteit van de toekomst somberder inziet dan zijn noorderburen: driekwart van de Belgen denkt dat het fileprobleem in de toekomst zal toenemen tegenover 30% van de Nederlanders. Ondanks het toenemende wagenpark in beide landen zien vooral jongeren dat het schoner, efficiënter en slimmer kan …

Bandenfabrikant Goodyear vroeg in een recent onderzoek 1.576 Belgische en 1.511 Nederlandse chauffeurs naar hun mening over de huidige situatie inzake mobiliteit en hun visie op de mobiliteit van de toekomst. Daarnaast werd gepeild naar mogelijke oplossingen om het mobiliteitsprobleem aan te pakken.

“Wij stellen vast dat vooral jongeren bezorgd zijn over de toekomst van de mobiliteit”, zegt Greet Willekens van bandenfabrikant Goodyear. “Vooral de impact op het milieu en de stijgende brandstofprijzen worden bij zowel Nederlandse als Belgische jongeren als uitdagingen voor de toekomst aangeduid.” Dat onze wegen langzaam dichtslibben, leeft dan weer vooral bij oudere bestuurders in België (72%), terwijl de oudere bestuurders in Nederland de brandstofprijzen (54%) als belangrijkste struikelblok zien.

graf 1

Verbeterde infrastructuur en innovatie helpen!

Opvallend is dat er niet enkel met de vinger wordt gewezen naar de overheid om mobiliteitsproblemen op te lossen. Zowel Belgen als Nederlanders vinden dat er zelf ook verantwoordelijkheid mag worden genomen, door bijvoorbeeld het openbaar vervoer te nemen om fileleed te verlichten. Directe kosten, zoals verhoogde belastingen, zijn niet populair bij de Nederlanders (67%) noch bij de Belgen (56%). Ook de roep naar een betere infrastructuur voor zowel wegen als openbaar vervoer krijgt in beide landen duidelijk bijval. Vooral een verbetering van de prijs-kwaliteitverhouding bij het openbaar vervoer zou meer mensen aanzetten om de auto op te geven. Belgen en Nederlanders zijn van mening dat het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen zoals trein, tram, bus en (elektrische) fiets met een vijfde tot bijna een derde zal toenemen. Toch denkt de overgrote meerderheid dat ze in de nabije toekomst nog steeds een auto zullen bezitten. Maar liefst een kwart van de Nederlandse autobezitters ziet zichzelf van vervoerswijze veranderen, tegenover slechts 15% van de Belgische.

graf 2

Uit het onderzoek blijkt ook dat er duidelijke verbanden zijn tussen de bezorgdheid over het toenemende verkeer en de impact op het milieu. Innovatie is dan ook van groot belang: bijna twee derde van de ondervraagde Nederlanders en Belgen is van mening dat elektrische wagens zullen worden geïntegreerd in het stadslandschap tegen 2030. Slimmere auto’s en verkeersborden zullen ook helpen om sneller en efficiënter van A naar B te kunnen reizen.

Een wagen die beter met de bestuurder en het milieu verbonden is, kan driekwart van de Nederlanders (76%) en de Belgen (78%) bekoren. Efficiëntie en zuinigheid spelen daarbij uiteraard een belangrijke rol. “De combinatie schommelende brandstofprijzen en de nood aan meer milieuvriendelijkheid inspireren ons om banden op de markt te brengen waarmee de eindgebruiker zuiniger en veiliger kan rijden”, aldus Willekens. De recent aangekondigde conceptbanden van Goodyear, onthuld op het Autosalon van Genève, spelen alvast in op deze tendens.

Over het onderzoek

Dit onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Goodyear in september 2014. De ondervraagden waren voor 49% mannen en voor 51% vrouwen uit alle provincies van België. Alle leeftijdscategorieën vanaf 18 jaar waren vertegenwoordigd (10% 18-24 jaar, 16% 25-34 jaar, 17% 35-44 jaar, 19% 45-54 jaar, 17% 55-65 jaar en 21% ouder dan 65 jaar). 84% van de ondervraagden bezit een eigen wagen of bedrijfswagen, 6% gebruikt een auto en 10% gebruikt nooit een wagen. De meerderheid (62%) rijdt met een dieselwagen en 32% rijdt meer dan 15.000 kilometer per jaar.

Fairness tax loopt mank

0

geldFairness tax is juridische en economische miskleun

“De ‘fairness tax’ is een juridische en economische miskleun”, zegt N-VA-Kamerlid en fiscaliste Veerle Wouters. “De taks is te complex, te gemakkelijk te omzeilen, mogelijk in strijd met het EU-recht en een van de meest controversiële maatregelen die een meerderheid ooit heeft genomen. Men heeft tot het laatste moment aan de taks gesleuteld om een compromis te vinden.” De maatregel had nooit gestemd mogen worden.

Uit de laatste raming van de FOD Financiën blijkt dat de taks niet eens de helft opbrengt van de geschatte 215 miljoen euro. De regering voerde de maatregel in 2013 in. Er werd 5,15 procent belasting geheven op de dividenden die multinationals uitkeren. Bedoeling was ook de fiscaal onrechtvaardige behandeling van kmo’s en multinationals uit te vlakken. Van de 215 miljoen geschatte opbrengst zou 50 miljoen euro als lastenverlaging naar de kmo’s gaan.

“Goed bedoeld”, zegt Hendrik Vuye, N-VA-fractievoorzitter in de Kamer, “maar juridisch loopt de ‘fairness tax’ zo mank dat hij nooit gestemd had mogen worden. Het wetgevend stuk bevat 50 amendementen. In het buitenland krijg je het niet uitgelegd dat de Belgische dochter van een multinational een ‘fairness tax’ moet betalen wanneer de buitenlandse vennootschap een dividend uitkeert. Die bedrijven staan niet meteen te popelen om in België te investeren. En het kapitaal dat hier al was, gaat lopen.”

Terugbetalen met 7 procent intrest?
De belasting werd ook aangevochten voor het Grondwettelijk Hof, waarbij ook Europeesrechtelijke argumenten werden ingeroepen. Daarom besloot het Grondwettelijk Hof op 28 januari 2015 de vragen door te schuiven naar het Europees Hof van Justitie, dat zich nu over de conformiteit van de ‘fairness tax’ met het EU-recht buigt.

Wouters is vooral bezorgd over de uitspraak van het Grondwettelijk Hof. Indien het Hof de taks nietig verklaart, kunnen de onterecht betaalde belastingen van de Belgische staat met terugwerkende kracht teruggevorderd worden. De schatkist betaalt daar dan een intrest van 7 procent op. “Twee jaar geleden waarschuwden wij al dat een mogelijke veroordeling door Europa ons zuur zou opbreken. Hopelijk kan de minister van Financiën Johan Van Overtveldt de schade beperken als het zover komt. Deze regering heeft al genoeg mogen opdraaien voor de erfenis van Di Rupo”, zegt Veerle Wouters.

Een natuurbegraafplaats in Aalst

0

bosEen natuurbegraafplaats in Aalst ?

Het Aalsters stadsbestuur is het idee van natuurbegraafplaatsen niet ongenegen. De stadsdiensten voorzien een werkbezoek in mei om inspiratie op te doen en de mogelijkheden te onderzoeken. Dat antwoord kreeg sp.a gemeenteraadslid Sam Van de Putte naar aanleiding van een schriftelijke vraag.

“Het concept van de natuurbegraafplaats is bekend: een al dan niet bestaand bos of stuk natuur doet dienst als begraafplaats. De urnen die er worden begraven zijn vervaardigd uit natuurlijke en organisch afbreekbare materialen, zoals hout en maïs. Op die manier gaat de urne op termijn helemaal op in de natuur en is de cirkel rond” legt Van de Putte uit.

In Engeland zijn er al ruim 200 natuurbegraafplaatsen, in Duitsland en Nederland zijn het er tientallen. “Ondertussen is het ook hier en daar in België mogelijk om dierbaren op een duurzame manier te begraven. Antwerpen, Berendrecht en Sint-Niklaas bieden deze mogelijkheid aan” zegt Sam.
“Om deze mogelijkheid ook in Aalst aan te bieden kunnen of bestaande begraafplaatsen omgevormd worden naar natuurbegraafplaatsen of kan natuurgebied als begraafplaats gebruikt worden. Voor de tweede optie is nog wel een wijziging van het decreet nodig. In afwachting daarvan kan Aalst deze mogelijkheid wel al onderzoeken” besluit Sam.

Versoepel wetgeving deeltijds werk

0

UnizoUNIZO: Versoepel wetgeving deeltijds werk. Meer dan helft van de vrouwen werkt deeltijds

Deeltijds werk zit meer en meer in de lift. Vandaag werkt meer dan de helft van de vrouwen deeltijds. Naarmate de leeftijd stijgt, neemt ook het deeltijds werk toe. Vanaf 56 jaar werkt nog maar de helft van de mannen en vrouwen voltijds. Deeltijds werk is ook sterk sectorafhankelijk. Zo telt de distributie en de gezondheidszorg verhoudingsgewijs veel deeltijds werkenden. Ruim de helft werkt er niet voltijds. Dat blijkt uit onderzoek van UNIZO in samenwerking met HR-dienstengroep ADMB. “Deeltijds werk maakt een belangrijk deel uit van onze arbeidsmarkt. Net daarom moet de wetgeving over deeltijds werk soepeler en eenvoudiger. De administratieve rompslomp moet kleiner”, zegt UNIZO. De ondernemersorganisatie vraagt een modernisering van de regelgeving.

UNIZO denkt vooral aan een versoepeling van de formaliteiten. Vandaag is het een waar hindernissenparcours. Zo moet de deeltijdse arbeidsovereenkomst verschillende verplichte vermeldingen bevatten en moet er een exemplaar of afschrift worden bijgehouden op de plaats waar het arbeidsreglement kan worden geraadpleegd. Dus op elke plaats waar de werkgever de werknemers tewerkstelt. Is het werkrooster variabel, dan moeten de dagelijkse werkrooster in principe minstens 5 werkdagen vooraf worden aangeplakt in de lokalen van de onderneming. Als iets niet in orde is en de inspectie komt langs, mag die er al snel van uitgaan dat een deeltijdse werknemer eigenlijk voltijds tewerk gesteld wordt, met alle financiële gevolgen van dien. UNIZO wil dit aanpassen. Kleine vergetelheden moeten niet gesanctioneerd worden als duidelijk is dat het echt om een deeltijdse tewerkstelling gaat.

Ook van het ouderwets aanplakken moeten we af. De ondernemersorganisatie vraagt ook om de bewijsstukken niet langer op verschillende plaatsen te moeten bewaren. “Als de inspectie langskomt, moet het volstaan om op eenvoudig verzoek de nodige bewijzen van de uurregeling voor te leggen”.

Vier dagen werken op de Kennedylaan R4 Oost in Gent

0

werkenVier dagen werken op de Kennedylaan (R4 Oost) in Gent

Vanaf donderdag 16 april werkt het Agentschap Wegen en Verkeer op de Kennedylaan (R4 Oost) in Gent. Vanaf het kruispunt met de D. Eisenhouwerlaan worden de invoeg- en de rechterrijstrook van de Kennedylaan richting Zelzate aangepakt. Om de hinder zo veel mogelijk te beperken, voert het agentschap de werken in de paasvakantie uit. Slecht weer kan de timing wijzigen.

Wat houden de werken in?

Het betonnen wegdek van de invoegstrook en de rechterrijstrook vanaf het kruispunt van de Kennedylaan met de Eisenhouwerlaan richting Zelzate is beschadigd. Op donderdag 16 en vrijdag 17 april voert de aannemer de betonherstellingen uit. In het weekend moet het beton nog twee dagen uitharden. Op zaterdag en zondag zal hierdoor geen activiteit zijn op de werf. Op maandagmorgen 20 april voor de spits zijn de werken afgerond en is de R4 volledig open voor het verkeer.

Hinder

De invoegstrook en bypass van de D. Eisenhouwerlaan naar de Kennedylaan richting Zelzate zijn afgesloten. Ook de rechterrijstrook gaat dicht. Het verkeer heeft over een korte afstand slechts één rijstrook richting Zelzate. Verkeer van de D. Eisenhouwerlaan richting Zelzate kan de bypass niet nemen, maar kan wel rechts afslaan op het kruispunt zelf.

Honderden aanwezigen op laatste reis Joris

0

Honderden aanwezigen begeleiden deze morgen de laatste reis van Joris Van Houthem. Aan de aanwezigen kon je zien dat Joris niet alleen geliefd was in Lennik. Maar ver daarbuiten. De kerk in Lennik zat/stond afgeladen vol door de honderden aanwezigen die Joris wilden begeleiden tijdens zijn laatste reis.

Reeds vanaf 9.30u was er geen enkele zitplaats meer vrij in het pittoreske kerkje van Lennik en was het voor de velen aanwezigen rechtstaan geblazen. Naast de vele nog zetelende en niet zetelende parlementairen zagen we vooral veel gewone mensen die hun Joris een laatste groet wilden brengen. Veel gewone Lennikkenaren wilden er absoluut bij zijn om hem te gedenken, hij die jaren lang vocht voor zijn Lennik, Pajottenland en Vlaanderen.

In 1991 deed Van Hauthem zijn intrede in het federale parlement. Tot 1995 zetelde hij in de Kamer. Van 1995 tot 2014 had hij een zitje in het Vlaams Parlement, waar hij de laatste twee jaar fractieleider voor Vlaams Belang was. Van 2004 tot 2010 leidde hij voor zijn partij ook de Senaatsfractie. op 25 mei 2014 raakte Van Hauthem als lijsttrekker niet herverkozen in Vlaams-Brabant.Tot spijt van iedereen die joris kende. Slechts twee dagen voor zijn dood nam hij ontslag uit de gemeenteraad van Lennik, waarvan hij lid was sinds 2001.

Berichten verschenen op de webstek van De Morgen en Het Nieuwsblad kunnen we met klem tegenspreken. Daarin is er sprake dat buiten Erik Van Rompuy en Michel Doomst van CD&V niemand van andere partijen aanwezig was. Zelf konden we vaststellen dat minister Ben Weyts, fractieleider Mathias Diependaele, Kris Van Dijck, Jurgen Ceder en Dilbeeks burgemeester Willy Segers allen van N-VA strekking aanwezig waren. Aan het einde van de viering naam VB voorzitter Tom Van Grieken het woord en benadrukte nogmaals wat een verlies het heengaan van Joris betekende niet alleen voor de partij maar ook voor familie en vrienden. Na het afscheidswoord van Tom werd door alle aanwezigen de Vlaamse Leeuw gezongen.

De maandenlange strijd tegen darmkanker verloor hij op 25 maart. Hij stierf thuis, omringd door zijn familie en werd vandaag in het Vlaams-Brabantse Lennik onder massale belangstelling begraven op de gemeentelijke begraafplaats. Dat Vlaanderen bij Joris diep aan zijn hart lag bewijst het doodsprentje enkel een tekst daterend uit 2014 van de hand van Joris zelf over ZIJN Vlaanderen. Joris werd 51
bidprentje Joris Van Hauthem